مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 7 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

ماه رمضان، ماه همه ی اعضای خانواده...

1392/4/18 7:34
نویسنده : یه مامان
4,256 بازدید
اشتراک گذاری

-می گفت: «اَه! دوباره داره ماه رمضون، ماه نَخوری میاد. خدا کنه زودی تموم بشه.»

-من:   ؛ گفتم: ماه رمضون که خیلی خوبه؟

-گفت:«کجاش خوبه؟ همش گشنگی، مامانم هم که همش خوابه، نه کسی هست که باهاش بازی کنم، نه مامانم بهم درست و حسابی غذا میده، حوصله امون سر میره بابا»... 

نمی دونم چی باید گفت، البته نه به این بچه های معصوم، بلکه به پدر و مادرهای این بچه های معصوم!!!!

بریم یه سری برنامه ریزیهایی رو که برای لذت بخش شدن هر چه بیشتر این ماه مبارک نزد کودکان و نوجوانان هست یاد بگیریم، در نهایت پیشنهادات خوب و تجربیات مفید برای ارتقای این پست فراموش نشه، البته لطفا!

موتور جشنواره فيلم‌ها و سريال‌هاي ماه رمضان در گرماگرم تابستان با قدرت زيادي شروع به كار كرده است. همه روزنامه‌ها، خبرگزاري‌ها، سايت‌هاي رسانه‌اي پر شده‌اند از عكس و خبر چند سريالي كه قرار است هر شب روي آنتن بروند و در روز بعد تكرار آنها پخش شود. اما تا به امروز دريغ از يك برنامه ریزی برای كودكان و نوجوانانی که قرار است در روزه‌داري و شب‌هاي پر از عبادت، خوردني، آشاميدني و ديدني، برنامه‌اي ويژه داشته باشند و سهمي داشته باشند.

ماه رمضان ، ماه تمام اعضای خانواده است و کودکان نیز از این بحث جدا نیستند و آن ها نیز می توانند به سهم خودشان از این ماه استفاده کنند.

تعدادی از خانواده های جوان، کودکانی دارند که قادر به روزه گرفتن نمی باشند. اما این امر به تنهایی دلیلی برای جدایی کوچکترین عضو خانواده از این ضیافت الهی نیست.

دستورالعمل غذایی برای کودکان

توجه بنیادی رمضان، حتی برای کودکان، امتناع از خوردن و آشامیدن از اذان صبح تا اذان مغرب است و یکی از شمار مزایای روزه داری سلامتی است. ماه رمضان برای آنانی که روزه داری را آغاز می کنند، زمان خوبی برای القای آرام عادات رژیم سلامتی است.

میوه، خرما، کشمش و عسل شماری از خوراکی هایی هستند که در قرآن آمده اند و بیشتر آنها به سهولت یافت می شوند. به نعمات این خوراکی ها فکر کنید که کودکان نسبت به پذیرش ایده نعمات خداوند پذیراتر هستند و در طول این ماه مبارک عادات خوبی را فرا می گیرند. خرما بشکلی ویژه اثر آرامش بخش در سرشت آنان دارد، مطلبی که هر مادری بکلی آن را می پذیرد. 

اگر غذا ساده باشد، تشویق کودکان به آماده کردن غذا برای افطار ایده خوبی است. در نهایت آنها قادر خواهند بود تا ارزش این کار اجرایی دشوار را درک کنند.

کودکان را تشویق کنید تا وسایل خود را جمع کنند تا با هم به مسجد بروید.

درخت نعمات بسازید

شما والدین گرامی می توانید از پوسترهای بزرگ برای ساختن تنه درخت و از پوستر های رنگی کوچکتر برای برگها استفاده کنید. از فرزندانتان درباره نعماتی که دارند بپرسید و از آنها بخواهید تا نام آنها را بنویسند یا شکل آنها را روی برگها بکشند. آنها را روی درخت بچسبانید و توجه داشته باشید که این درخت از طریق رمضان رشد می کند.

پس از یک ماه گزارش گیری از نعمات و برکات و اضافه کردن آنها به تنه درختی بی ثمر، اجازه دهید تا درک کنند که از ماه رمضان چه نعماتی را دریافت نموده اند.

به یاد داشته باشید که با تکیه بر عشق و رحمت خداوند به آن برکات نائل گردیده اید. همچنین با گذر این روزها از ایشان بپرسید که چگونه می توانند مهربانی خداوند را با دعا، صدقه و عمل خوب پاسخ گویند.

کودکان می توانند از وقایع درک خوبی داشته باشند و آنها را یادداشت کنند. این اقدام می تواند یک حرکت تازه و جدید باشد.

زمان قصه گویی در مسجد


اگر ممکن است، تلاش کنید تا با خانواده هایی که کودکان هم سن و سال فرزند شما دارند دور هم جمع شوید. این کار را می توانید در مسجد یا در خانه به شکل دوره ای انجام دهید. به نوبت داستان هایی درباره پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت(ع) بگویید. هیچ زمانی همچون رمضان زمان مناسبی برای بیان سیره پیامبر خدا(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) و تعهد ایشان نسبت به دین کامل ایشان یعنی اسلام نیست.

داستانهایی دیگری که مناسبت دارد را از قرآن روایت کنید. هر مقدار که کودکان از قرآن بیشتر بشنوند و بیاموزند، حتی اگر آنقدر کوچک باشند که ندانند که چطور باید بخوانند، ریشه اسلام در قلب آنها بیشتر رشد خواهد کرد. بهتر است سعی کنیم که همیشه از کمترین سن ممکن بذر ایمان را در قلب کودکمان بکاریم.

پیوستن به کارهای جمعی

بردن مکرر کودکان به مسجد و پیوستن به همه فعالیتهای اجتماعی رایج در آن، راهی عالی در جهت نفوذ عشق به رمضان در آنها است. تشویق آنها به گستردن و جمع کردن جانماز و حتی گستراندن زیر انداز برای صرف افطار، راه های کوچکی برای تقویت این جذابیت است و می تواند آموزنده هم باشد. در حقیقت این فعالیتها ماه مبارک رمضان را هر چه بیشتر ملموس و محسوس می کند.

گوش دادن به قرآن

مطالعه روزانه قرآن امری پسندیده است، و این امر در ماه رمضان و بهار قرآن جلوه ای خاص می یابد. گوش دادن به آیات قرآن باعث می شود کودکان هر چه بهتر و بیشتر میل و رغبت به نزدیک شدن به خداوند پیدا کنند. در واقع آنها از طریق قرار دادن این پیام ها در ضمیر خود به این سمت حرکت می کنند. در هنگام خواب و بیداری برای آنها قرآن پخش کنید. این کار باعث می شود که آنها شنیده های امروز را فردا به عمل آورند. به میزانی که از کودکی آنها این کار را آغاز کنیم در سالهای متمادی و دورانی طولانی مدت تری این کردار با ایشان همراه خواهد بود.

بخشش در رمضان

رمضان زمان خوبی برای بخشش است. از کودکانتان بخواهید تا از داشته هایشان به دیگران بویژه به یتیمان بدهند. این عمل بخشش و عدم دلبستگی به اموال را به آنها آموزش می دهد.

ایجاد صندوق صدقات

به کودکان آموزش دهید تا مبلغی را به عنوان صدقه جمع آوری کرده و آن مبالغ را در اختیار مساجد قرار دهند.

دعا کردن

دعا کردن یکی از راه های بیان نیاز خود به پروردگار می باشد. روزانه برای هر یک از فرزندانتان به طور مجزا و با صدای بلند دعا کنید. آنها با شنیدن نام  خودشان در دعا، به دعا کردن تشویق می شوند.

دوست داریم ایده و برنامه های خاصی را که از ذهن شما مامان خلاق برای لذت بردن بیشتر از این ماه برای فرزندانتون سر می زنه بشنویم تا همه استفاده کنیم...

برگرفته از سایت آلامتو

__________________________________

مطالب مرتبط:

آماده سازی بچه ها برای روزه داری

روزه داری در دوران بارداری و شیردهی

 

 

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (7)

مامان پریسا
18 تیر 92 15:27
هر چند پریسا هنوز خیلی کوچیکه و شاید این مسائل رو درک نمیکنه ولی من قصد دارم ایشالله برای ماه رمضان امسال سفره های افطاری رو طوری پهن کنم که با بقیه ی ایام فرق داشته باشه.

یه سفر ه ایی که وقتی بچه ایی به سن پریسا ببینه یاد یه اتفاق خوب بیفته مثلا این که قراره برامون مهمان بیاد.

و دیگه این که موقع قران خوندن پریسا رو کنار خودم بنشونم و داستان های قرانی رو با زبون ساده براش بگم. پریسا در این سن به داستان های هیجانی خیلی علاقه داره و حتما توجه میکنه.




دختر بچه ها خیلی زودتر مسایل رو درک می کنن و مطمئن هستیم که پریسا جون این تفاوت فضای خونه رو با زحمات شما حس خواهد کرد.

از پیشنهادهای خوبتون هم ممنــــــــونیم ان شاالله برای بقیه مامان ها هم مفید باشه
براتون آرزوی سلامتی و موفقیت و از شما التماس دعا در این ایام عزیز رو داریم
مریم مامان محمدصدرا
18 تیر 92 15:59
با سلام و خسته نباشید
از وبلاگ زیباتون خیلی تشکر می کنم پسر من در جشنواره نی نی شکمو شرکت کرده امکان داره به وبش بیاید و عکسشو ببینید و اگه دوست داشتید رای بدی یا نظرتونو بگید ممنون می شم.
http://mos.niniweblog.com


سلام مامان عزیز
عکس پسر گلتون رو دیدیم، خیلی جالب و قشنگ بود. اگه دوست داشته باشید میتونید در مدرسه عضو بشید و ما عکس پسرتون رو در بخش تبلیغات جشنواره ی مدرسه که مخصوص مامان های مدرسه هست قرار بدیم
ش
18 تیر 92 16:23
مزخرف بود


!!!!

مریم (مامان روشا)
18 تیر 92 17:31
آخی چه مطلب خوبی گذاشتید ...یاد بچگی های خودم افتادم....
میدونید تازگیا روشا چه دعایی میکنه!
دستای کوچولوش رو بلند میکنه
میگه خدایا میشه لطفا" به میمی های مامانم شیر بدی تا من بخورم....بعد سریع میگه مرسی خداجون


الـــــــــــــــهی...
واقعا بچه ها چه دل پاک و بی ریایی دارن و چه صاف و ساده خواسته هاشون رو از خدای مهربون طلب می کنن ...
زینبی
19 تیر 92 0:03
اخ جوووووووووووون.
التماس دعای مخصوص


سلام
ما هم از شما التماس دعا داریم
مامان پرنیا
20 تیر 92 16:50
ممنون از این همه لطفی که دارین و این مطالب مفید ...راستی پرنیا در مسابقه نی نی شکمو شرکت کرد خوشحال میشم عکسشو جای تبلیغاتتون بزارین
با ارزوی قبولی طاعات و عبادت شما دوست گرامی
راستی اگه اگه اگه از عکسی که گذاشتوخوشتون اومد می تونین رای بدین ،خوشحالم کردین


سلام مامان عزیز پرنیا
ممنون که تشریف آوردید، طاعات و عبادات شما هم قبول باشه. عکس دختر نازتون رو در بخش تبلیغات جشنواره ی مدرسه قرار دادیم
امیدواریم که موفق باشید، التماس دعا
مامان علی خوشتیپ
23 تیر 92 14:01
چه پست عالییییییییی بود.
هیچ جا درمورد ماه رمضان و بچه ها توضیح داده نشده بود
قبلا هم گفتم که توی خانواده ما کارهای فرهنگی زیاد میشه و کلا بچه ها توی هر برنامه در راس قرار دارن
اصن مامان از همون بچگی هرکاری میکرد به خاطر بچه هاش بود.حتی مهمانی ها و افطاریها و روضه ها و...
ما هم همین کاررو داریم میکنیم و اجازه میدیم بچه ها از این مراسم ها و مناسبات مذهبی لذت ببرن...
توی ماه رمضان دوره داریم برای افطاریو بچه ها عاشق این دوره هان...
وای وقت نیست توضیح بدم ولی خوشبختانه اینم خوب جواب دادهتا حالا...
علی هرروز باهامون روزه میگیره ولی اجازه داره آب بخوره
به زور هم بهش یه وعده غذا میدیم
برم داریم تعطیل میشیم

طاعاتتون قبول. از جانب ما به علی آقا هم طاعات قبولی بگین...
آفرین به این خانواده !
دوست داشتیم وقت بود و بیشتر توضیح می دادین کارهایی که والدین محترم خودتون و خودتون به عنوان والدین انجام میدادن و میدین رو بدونیم و استفاده کنیم.
ان شاءالله سر فرصت مناسب که اومدین برامون تعریف کنید.
موفق باشید.