مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 4 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

چگونه کودک را به مسواک زدن تشویق کنیم؟

1391/2/18 14:41
نویسنده : یه مامان
24,037 بازدید
اشتراک گذاری

آموزش مسواک زدن صحيح به کودک، وظيفه مهمي است که بر عهده والدين است. اگر اين وظيفه را جدي بگيريم و آن را به کودک خود بياموزيم، برايش عادتي خواهد شد که در تمام طول عمر آن را حفظ خواهد کرد و در نهايت به سلامت دهان و دندان وي منجر خواهد شد...

 

فرزند چهار ساله‌اي دارم که هر شب موقع مسواک زدن با او جر و بحث دارم. من و پدرش هر دو روش‌هاي تنبيهي و تشويقي را امتحان کرده‌ايم که باز هم جواب نداده است. چه کار مي‌توانم بکنم که او به اين مساله عادت کند و بدون جنگ و دعوا دندان‌هايش را مسواک کند؟

 

 اين پرسشي است که بسياري از والدين هنگام مراجعه به دندانپزشک از او مي‌پرسندآموزش مسواک زدن صحيح به کودک، وظيفه مهمي است که بر عهده والدين است. اگر اين وظيفه را جدي بگيريم و آن را به کودک خود بياموزيم، برايش عادتي خواهد شد که در تمام طول عمر آن را حفظ خواهد کرد و در نهايت به سلامت دهان و دندان وي منجر خواهد شد.

 

 شروع از دوران نوزادي

نکته مهم آن است که مسواک زدن براي کودک را از همان نوزادي شروع کنيم. انجمن دندانپزشکان آمريکا پيشنهاد کرده که دهان نوزاد را از همان روزهاي اول بعد از تولد تميز کنيد. البته در اين زمان او هنوز دنداني ندارد و مسواکي هم لازم نيست اما مي‌توانيد بعد از هر وعده غذا يا شير مادر، با يک گاز يا دستمال مرطوب و نرم، لثه‌هاي او را تميز کنيد.

اين کار سه فايده دارد:

اول اينکه پلاکي را که روي لثه جمع شده برمي‌دارد. پلاک، ماده چسبناکي است که از باکتري‌ها، خرده‌هاي غذا و مخاط تشکيل شده است. برداشتن آن مانع از رشد باکتري‌هاي متعدد روي لثه کودک مي‌شود. دوم اينکه موجب مي‌شود کودک به داشتن يک دهان تميز و عاري از پلاک عادت کند و در نتيجه مرحله بعدي که مسواک زدن است، براي او ساده‌تر خواهد شد. سوم اينکه اين مساله موجب مي‌شود که کودک شما به اينکه کسي در دهانش دست ببرد، عادت کند. در اين صورت در آينده، مسواک زدن و يا معاينه دندانپزشک براي او آسان‌تر خواهد شد.


اولين دندان کودک در حدود شش ماهگي تا يک سالگي در مي‌ آيد. در اين زمان مي‌توانيد از يک گوش پاک‌کن براي تميز کردن دندان وي استفاده کنيد به تدريج با زيادتر شدن تعداد دندان‌ها، مي‌توان از يک مسواک نرم کوچک کمک گرفت.

 

با وجود اينکه شايد کودک شما اين امر را دوست نداشته باشد و با شما بجنگد اما مهم است که پلاک ميکروبي از روي دندان‌هايش پاک شود. در سنين کودکي پوسيدگي دندان‌ها سريع‌تر پيشرفت مي‌کند و با مسواک زدن مي‌توانيم عامل اصلي پوسيدگي را از بين ببريم.

 

به مساله اين طور نگاه کنيد: پوسيدگي دندان يک بيماري است! نه فقط يک سوراخ در دندان.

 

تا حدود سن 6 تا 7 سالگي، شما مسوول پاکيزه نگه‌داشتن دندان‌هاي کودک خود هستيد. تا قبل از شش سالگي، حتي اگر فکر مي‌کنيد کودک شما قادر به مسواک زدن دندان‌هايش است اما لازم است باز هم شما بر کار او نظارت داشته باشيد.

 

کودک بايد بداند که دندان هم مانند بقيه قسمت‌هاي بدنش بايد تميز شود. به او بگوييد همان‌طور که تو دست‌هايت را مي‌شوري، بايد دندان‌هايت را هم تميز کني!

 

چه بايد کرد؟

راه اصلي براي علاقه‌مند کردن کودکان به مسواک زدن اين است که اين کار را براي آنها جالب نشان دهيم. از همين امروز شروع کنيد و به دنبال راه‌هاي جذاب براي تشويق او باشيد. بهتر است که کودک احساس کند مسواک زدن يک سرگرمي جالب است نه يک اجبار!


يک روش موثر اين است که به کودک اجازه دهيد که او دندان‌هاي شما را مسواک بزند. شما در طول اين مدت بايد بخنديد و نشان دهيد که او چه کار جالبي انجام مي‌دهد. سپس اجازه دهيد خود او دندان‌هايش را مسواک بزند و در نهايت خود شما دندان‌هاي او را تميز کنيد.

 

کار ديگري که مي‌توان انجام داد، اين است که کودک را تشويق کنيد تا به طور مثال دندان‌هاي عروسک خود را مسواک بزند. اجازه بدهيد کودک مسواک و خمير دندان خود را انتخاب کند (البته بانظارت شما). اين کار او را به مسواک زدن علاقه‌مند مي‌کند.

هنگام مسواک زدن دندان‌هاي کودک، سعي کنيد اين کار را به آرامي و بدون عجله انجام دهيد تا لثه‌هاي او آزرده نشود و لطفا هرگز تهديد نکنيد که اگر مسواک نزني تو را پيش دندانپزشک مي‌برم! در بسياري از موارد، ريشه ترس کودکان در همين تهديدها نهفته است.

 

مهم است که همه قسمت‌ هاي دندان تميز شوند. به طور معمول حدود دو تا سه دقيقه زمان براي مسواک زدن توصيه مي‌شود که البته اغلب افراد، حتي بزرگسالان، کمتر از يک دقيقه را صرف انجام آن مي‌کنند.

اينکه کودک را وادار کنيم دو سه دقيقه مسواک را در دهانش تحمل کند، کار سختي است. براي اين کار مي‌توانيد شعری که دوست دارد و یا شعری در مورد مسواک زدن، برايش بخوانيد تا سر او گرم شود.

هنگام مسواک زدن، بيشتر وقت را صرف دندان‌هاي عقب کنيد زيرا پوسيدگي در اين دندان‌ها بيشتر ايجاد مي‌شود. سپس نوبت به دندان‌هاي جلو مي‌رسد. هنگامي که کودکان خودشان مسواک مي‌زنند، اغلب فقط سطوح جونده را تميز مي‌کنند. بايد به آنها آموخت که سطوح داخلي و خارجي را هم مسواک کنند. به کودک بياموزيد که دهانش را با آب بشويد و سپس آن را تف کند.

خمير دندان، خوب است يا بد؟

تا حدود دو سالگي مسواک خالي همراه با آب يا خمير دندان‌هاي فاقد فلورايد کافي است. زيرا قورت دادن خميردندان‌هاي حاوي فلورايد مي‌تواند موجب بروز مشکلاتي در کودک شود. بعد از سن دو سالگي هم به اندازه يک نخود خمير دندان کافي است. زيرا مقادير بيشتر آن موجب ايجاد کف زياد در دهان مي‌شود و ممکن است آزاردهنده باشد. اندازه مسواک هم مهم است.


مسواک‌هاي کودکان بايد سرکوچکي داشته باشد که به آساني داخل دهان کودک جا شود. موهاي آن هم بايد نرم باشد. سطح زبان را هم تميز کنيد. زبان مي‌تواند محل مناسبي براي رشد و تکثير انواع باکتري‌ها باشد که موجب ايجاد بوي بد دهان مي‌شود.

 

نخ کشيدن ميان دندان‌هاي کودک هم مهم است. البته اغلب دندان‌هاي شيري، به‌خصوص دندان‌هاي جلو، از هم فاصله دارد و چندان لزومي به تميز کردن فاصله ميان آنها نيست. اما دندان‌هاي عقب به تدريج به هم نزديک مي‌شود و سپس به هم مي‌چسبد. در اين زمان بايد نخ کشيدن را شروع کرد.

نخ دندان‌هاي گوناگوني در بازار وجود دارد که بعضي از آنها مخصوص کودکان است. هنگام نخ کشيدن هم بايد مواظب باشيم که نخ را با فشار و محکم وارد فضاي ميان دندان‌ها نکنيم زيرا سبب ايجاد زخم در لثه مي‌شود.

در نهايت بايد گفت که کودک در همه زمينه‌ها از پدر و مادر تقليد مي‌کند. اگر شما مساله مسواک زدن و بهداشت دهان را جدي بگيريد، مطمئن باشيد کودک هم علاقه‌مند مي‌شود از شما پيروي کند.

  منبع: وب سایت تخصصی کودکان ایران اسلامی

پسندها (2)

نظرات (13)

مامان پریسا
19 اردیبهشت 91 9:14
ممنون برای مطلب بسیار خوبتون . من هم سعی میکنم از این به بعد حتما برای مسواک زدن دندونهای پریسا اقدام کنم.

خواهش می کنیم مامان عزیز
ان شاالله که این کار رو با صبر و حوصله و به تدریج انجام بدید و جمله ی آخر رو هم فراموش نکنید
براتون آرزوی موفقیت داریم
مامان علی خوشتیپ
19 اردیبهشت 91 14:12
منم دقیقا با جمله آخر موافقم.اول باید خودمون به بهداشت دهان و دندان اهمیت بدیم .مطمئنن بچه هم از ما تقلید میکنه.
من همه موارد گفته شده رو برای علی رعایت کردم.یه جعبه تو سیسمونیش داشت که مسواکهای از زمان نوزادی تا بزرگی رو توش داشت.
مال نوزادیش مثل انگشتانه خیاطابود با یه نوع پلاستیک نرم که ریشه هاشم بسیار نرم بود ...
شماره دوش شبیه لیسک بود و یه مانع داشت تا بچه خیلی تو دهنش فرو نبره و همینجور تا بزرگیش.
منم موقع مسواک زدن علی شعر میخوندم و یه جوری وانمود میکردیم که داریم میریم به جنگ میکروبای بدجنس...
وقتی تف میکرد الکی میکروبارو بهش نشون میدادم.طفلی بچم باورش میشد.یه موقعایی هم هیچی نبود و اون توهم میزدش و بهم میکروبا رو نشون میداد
نتیجش این شد که هر شب دندوناشو مسواک میزنه و خوشبختانه تا الان هیچ مشکلی نداشته.
فکر کنم تو عکساش معلوم باشه.
ممنون از مطلب آموزندتون


آفـــــــــــــرین به شما مامان نمونه
از اینکه اینهمه تجربه ی خوب و موفق خودتون رو برامون نوشتید سپاسگزاریم و امیدواریم که همیشه همینطور در کارهاتون موفق و پیروز باشید
مامان علی خوشتیپ
19 اردیبهشت 91 14:13
در ضمن ما هر شش ماه یه بار یا حداقلش سالی یه بار علی رو پیش دندون پزشک میبریم تا دندوناشو چک کنه.
راستی وقتی کوچیک بود قطره آهنو ته گلوش میریختم و عادتش داده بودم حتما بعدش آب بخوره،به خاطر همین اصلا دندوناش سیاه نشد


ممنونیم که این نکته ی هر شش ماه یکبار رفتن پیش دندانپزشک رو یادآوری کردید
مامان علي خوشتيپ
22 اردیبهشت 91 1:16
میلاد سرور بانوان جهان و مادر تمام شیعیان و روز مادر بر شما و تمام ایرانیان مبارک

http://www.pic1.iran-forum.ir/images/up5/00799979429965848816.jpg


ممنون
مامان ساقی و محمد
23 اردیبهشت 91 21:08
سلام.بهتره که قبل از مسواک زدن بهش بگیم زبونش رو روی دندونای بالا بکشه جرمها رو احساس کنه و بگیم که اینا میکروبن.بعد از مسواک هم بگیم که این کارو تکرار کنه و احساس تازگی رو روی دندوناش احساس کنه.


سلام مامان عزیز
خیلی ممنون، پیشنهاد جالبی بود
براتون آرزوی موفقیت داریم
مریم(مامان روشا)
24 اردیبهشت 91 11:44
خداروشکرماهم مشکلی با مسواک زدن روشا نداریم جز اینکه میخواد فقط خودش برای خودش مسواک بزنه...ازهمون دوران شیرخوارگی مسواکای مخصوص لثه داشت تا الان که 3ماه یه بار مسواکاش عوض میشه و خودش انتخاب میکنه...درضمن قطره آهن باعث سیاه شدن دندون نمیشه شیرخوردن بچه موقع خواب باعث پوسیدگی و سیاه شدن دندوناشون میشه وباید حتما" بعداز شیرخوردن به بچه آب داد


خدا رو شکر، خب این حاصل توجه زحمات شما مامان خوبه
ممنون از توجه شما، بله شیرخوردن موقع خواب باعث پوسیدگی دندون میشه اما منظورمون از سیاه شدن دندون با قطره آهن سیاه شدن رنگ دندونه
آوای نازمن
1 خرداد 91 22:10
سلام.آوای من 9ماه هست که مرتب هرشب بدون استثناء دندوناش رو مسواک میزنه.راستش رو بخواین از مهدش اینو دارم.حدود نه ماه پیش یه کاغذ به ما دادن برای هر روز یه خانه کشیده بودند که بعد از مسواک زدن در هرشب بایدخانه مربوطه را رنگ میکردن. من کاغذ رو در حموم زده بودم هرشب که آوا دندونش رو میشست یه رنگ ماژیک بر میداشت و یکی از خونه ها رو رنگ میکرد بعد از یک ماه همه خونه های اون کاغذ رنگی شد و اونو به مهد تحویل دادیم. تو مهد یه جشن براشون گرفتن و یه جایزه کوچیک هم بهشون دادن.تا الان آوا فقط شبایی که مهمون باشیم و تو ماشین خوابش ببره دندونش رو مسواک نمیزنه . حتی وقتی هم که خیلی خوابش بیاد اول دندوناش رو میشوره بعد میخوابه.
با تشکر از سایت خوبتون


ایده ی خیلی خوبی بود ، ممنــــــــون که تجربه ی خوبتون رو برامون نوشتید
مامان اهورا
31 شهریور 91 10:25
سلام من برا پسرم خمیر دندون گرفتم مخصوص بچه ها سرم خیلی ذوق داشت اما متاسفانه خمیر رفت ته گلوش و اورد بالا حالا میترسه مسواک بزنه نمیدونم چیکار کنم راستی پسرم دو ساله است

سلام مامان عزیز
درسته،اون خاطره ی بد در ذهن کودک شما هست. سعی کنید از همین راهکارهایی که در این مطلب بیان شده بود استفاده کنید مسواک مورد علاقه اش رو بگیرید و موقع مسواک زدن بازی کنید شاید بد نباشه مدتی بدون خمیر دندون مسواک بزنه
اگه مشکلتون برطرف نشد بد نیست که با یک روانپزشک هم مشورت کنید. ما هم اگه این مورد رو از متخصص سئوال کردیم پاسخش رو براتون می نویسیم.
موفق باشید
مامان طاها
2 اردیبهشت 92 9:14
سلام به کارشناسای خوب ودلسوز این مدرسه
برای علاقه مند کردن طاها به مسواک زدن اونو کردیم مسئول مسواک اوردن(چون بینهایت علاقه داره به یزرگ بوددن) واسه همین معمولا مشکلی باهاش نداریم
یه کتاب قصه هم دراین زمینه داره به اسم "سوسی سوسمار" وقتاییی هم که حوصله نداره بره مسواک هارو بیاره بهش میگیم : تو که دوس نداری مثه سوسی سوسمار بشیم ! اونم فوری میره وبره همه مسواک میاره


سلام مامان مهربون
ممنونیم از لطفی که به ما دارین، کار خیلی جالبی کردین و مسئولیت جالبی به آقا طاها دادین، چه خوبه که شخصیت کودکانمون رو بشناسیم و تربیت رو بر اساس اون قرار بدیم و نتیجه ی بهتری دریافت کنیم.
علاقمند به شنیدن داستان سوسی سوسمار شدیم، خوشحال میشیم خلاصه ای از اون رو برامون بگید...

مامان آنی
21 مهر 92 1:53
سلام و خسته نباشید
من برای اینکه ویانا از مسواک زدن خوشش بیاد از چند ماهگی نمایشی جلوش مسواک میزدم و خدارو شکر الان به مسواک زدن علاقه داره و از این مسواک های انگشتیه سلفونی براش خریدم که خودم براش مسواک میزنم و ایشاله بعد از این هم از مطالب شما استفاده میکنم
مثل همیشه موفق باشید


سلام مامان مهربون و سلامت باشید.
آفرین به شما و ویانای عزیز
در خدمت هستیم . گرمی حضورتون باعث دلگرمیِ ماست.
مامان گلها
15 اسفند 92 2:06
سلام من مطالب قدیمی تر رو هم که میخونم نظرم رو میذارم. من نرگسمو تا قبل از دو سالگی یادش ندادم که باید مسواک بزنه حالا که مدتیه دارم یادش میدم خیلی خوشش میاد و دوست داره.ولی با این مطالب مفیدی که شما آوردین اینجا حتما" نسترن جونم رو از همین حالا طبق گفته هایی که نوشتید یادش میدم که از دندوناش مواظبت کنه. ممنون از مطالب قشنگتون
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز خیلی خیلی لطف می کنید، خوشحال میشیم نظرات خوب شما رو در هر زمینه ای داشته باشیم. راستی دندونای نرگس خانومتون توی این دو سال مشکلی براش پیش نیومد؟
مامان گلها
16 اسفند 92 12:55
سلام عزیزم ممنون از حوصله ای که در جواب دادن به نظرات نشون میدین. دندونای نرگس یه کمی داشتن سیاه میشدن که به فکر افتادم. مسواک براش خریدم خیلی علاقه نشون داد و روش مسواکزدن رو هم براش گفتم فقط مطمئنم که خمیردندون رو میخوره فعلا" با همون مسواک میکشه روی دندوناش ، تاثیر خوبی هم داشته دندوناش سفیدتر و تمیزتر شده. کم کم باید آموزش استفاده از خمیر دندون هم بهش یاد بدم. مطالبی هم که شما نوشته بودین خیلی مفید بودن
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز آفرین به شما و نرگس عزیز که اینقدر خوب همکاری کرده . امیدواریم که دندونهاش همیشه همچون مروارید باشه
مامان راضیه
26 مهر 94 15:53
چقدر خوب توضیح داده بودین..دختر من هنوز دوسالش نیست ولی هر 3 بار که دررروز من و پدرش مسواک میزنیم کنارمونه و اونم با مسواک کوچولوش دندانهاش را مسواک میزنه...
یه مامان
پاسخ
خیلی خوبه، واقعا بچه ها خیلی از رفتارهای ما تقلید می کنند و الگو می گیرن. ان شاالله که دندان هاش همیشه سالم و تمیز باشه، پس لینک زیر رو هم بخونید شاید براتون مفید باشه: تجربه ی موفق؛ سلام مسواک http://mamanschool.ir/post1226.php