مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 16 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

آماده سازی بچه ها برای روزه داری

1390/5/10 20:29
نویسنده : یه مامان
4,548 بازدید
اشتراک گذاری

«فرا رسیدن ماه مبارک رمضان رو به همه ی شما مامان های عزیز تبریک می گیم»

آماده سازي مناسب کودکان و نوجوانان براي آشنايي و انجام تکاليف ديني بحثي ظريف و تخصصي است. ‌در اين جا تعدادی از راهکارهاي آماده سازي کودکان و نوجوانان براي روزه گرفتن را مطرح مي کنيم...

«یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تـتـقون»

«ای کسانی که ایمان آورده‌اید، روزه بر شما واجب شده است، همانگونه که بر اقوام قبل از شما واجب شده بود، تا پرهیزکار شوید.»

(سوره بقره آیه 183)

 

شما مامان های عزیز می توانید با توجه به نکات زیر فرزند خود را برای روزه گرفتن آماده کنید:

1-        اولين تجربه ی روزه گرفتن را به يادماندني و جذاب کنيد:

اولين تجربه روزه گرفتن از مهمترين تجربه های کودکان و نوجوانان است. آگاهي از برخي مسائل باعث انس گرفتن بهتر کودک با روزه مي شود. پس بکوشيد اولين تجربه روزه را جذاب نماييد.

2-      به استقبال ماه رمضان برويد:

نحوه برخورد ما با موقعيت هاي مختلف بر نوع نگاه کودکان به آن موقعيت ها تاثیر دارد. مثلا شور و هیجان و تلاش ما در آغاز سال جديد يا سال تحصيلي به کودک مي فهماند که ما در زمان خاصي قرار گرفته ايم و در او باورهاي خاصي را زنده مي کند. برخورد با ماه مبارک رمضان نيز بايد جايگاه خاصي در ذهن کودک ايجاد کند مثلا از چند روز قبل به استقبال ماه رمضان برویم، با هيجان از آن صحبت کنیم، کودک را با آداب آن آشنا کنیم، او را در خريد اقلام لازم براي اين ماه مشارکت دهیم و ... به این ترتیب آن ها را براي ورود به ماه مبارک رمضان آماده کنیم.

3-     برنامه تمريني ترتيب بدهيد:

والدين براي روبرو شدن کودکان با برخي موقعيت ها، برنامه هاي تمريني دارند، مثلا قبل از رفتن به مدرسه به کودک نوشتن و خواندن ياد مي دهند که نشان مي دهد والدين مي دانند بايد کودک را براي رويارويي با موقعيت جديد، آموزش داد؛ ولي تصور می کنند کودک با آغاز سن خاص بايد رفتار و آداب عبادي را آموخته و انجام دهد. در حالي که ائمه گرامي ما کودکان را قبل از سنين تکليف آماده مي ساخته‌اند. مثلا دو سال قبل از رسیدن کودک به سن تکلیف به آنها یاد بدهیم که روزه هاي کودکانه و کله گنجشکي بگیرند به این ترتیب هم والدین تخمینی از میزان توان و تحمل کودک خود برای روزه داری به دست می آورند و هم کودک را برای روزه داری آماده می کنند.

4-      خودتان الگوي معنوي روزه گرفتن باشيد:

روزه گرفتن بايد بر اخلاق ما نيز موثر باشد. بهترين مشوق براي کودکان، لطافت و محبت بيشتر والدينشان در زمان روزه داري به آن هاست. والدين گاهي با برخوردهاي نامناسب، کودکان را نسبت به روزه دچار احساس منفي مي کنند. مثلا اگر والدين به خاطر استراحت خود در زمان روزه داري با تندخويي مانع بازي کودک شوند يا اگر به صورت افراطي و با برخورد نامناسب او را از خوردن و آشاميدن منع نمايند، باعث ايجاد ديدگاهي منفي نسبت به اين ماه در آن ها خواهند شد.

5-     از پيشنهادات کودکان براي سحرخيزي استقبال کنید:

بيدار شدن در موقع سحر براي کودک جذاب است حتي اگر در سنين کم مثلا پنج سالگي قرار دارد اما درخواست مي کند او را براي سحر بيدار نمايند، امکان اين تجربه را براي وي فراهم نماييد. برخاستن براي سحر علاوه بر آشنايي کودک با حال و هواي رمضان باعث آمادگي اش براي سال هاي بعد خواهد بود.

6-     براي بيدار کردن کودکان و نوجوانان از برخوردهاي مناسب استفاده کنید:

فراهم کردن زمان خواب و استراحت مناسب براي کودکان و استفاده از الفاظ و لحن مناسب هنگام بيدار کردن براي سحر، باعث خوشايند تر شدن روزه براي آن ها مي شود. تکان دادن هاي شديد يا به کاربردن تحکم و الفاظ نامناسب موجب مي شود کودک با افکاري منفي آماده سحري خوردن شود.

7-     به کودک خود پيام منفي ندهيد:

باعبارات نامناسب براي بيان ضعف و گرسنگي، ‌مشکل دانستن سحرخيزي و شکايت از انجام امور ماه مبارک رمضان به کودکان و نوجوانان پيام هاي منفي ندهيد تا احساسات و نگرش هاي نامناسب در آن ها شکل نگيرد.

8-     فلسفه روزه داري را به بيان ساده براي کودک مطرح کنید:

 تمامي احکام اسلام داراي زير بناي عقلي و مزاياي معنوي و مادي است اما بايد آن ها را به زبان ساده براي کودک بيان کرد. مي توان گفت:خداوند دوست دارد روزه دار باشيم تا به ياد افراد نيازمند بيفتيم. يا ما با روزه تمرين مي کنيم تا بيشتر مراقب اعمال خود باشيم.

9-     تشويق معنوي در نظر بگيريد:

تشويق با پول و وسايل مادي مي تواند تاثير منفي بگذارد. تشويق در جمع و يا دادن هداياي مورد علاقه و درخواست دعا کردن براي والدين از کودک، مشوق هاي مناسب تري براي او هستند. سعي کنيد عمل معنوي وي را با پول برابر نسازيد.

10-در برابر موج هاي منفي از کودک خود دفاع کنيد:

گاهی برخي افراد با لحني دلسوزانه و ترحم برانگيز به کودک روزه دار مي‌گويند:براي تو خيلي زود است تو که نمی توانی روزه بگیری و... در اين مواقع والدين بايد با قاطعيت از فرزند خود حمايت و با آرامش و بياني ساده از او دفاع کنند تا در کودک احساس بزرگی و عزت نفس ایجاد شود.

11- شبکه حمايتي ايجاد کنيد:

خانواده هايي که از نظر نگرش، به روزه گرفتن فرزندان و احساس مسئوليت تربيتي براي فرزندانشان مشابه و همراه شما هستند و نيز کودکان و نوجوانان همسن فرزند خود را که تجارب روزه داري خوشايند دارند شناسايي کنيد. در صورت امکان بين آن ها ارتباط برقرار کنيد.افطاري دادن به دوستان کودک و نوجوان، دعوت از خانواده ايشان، شرکت در تفريح و جشن هاي مشترک، مي تواند شبکه حمايتي براي کودک ايجاد نمايد.

12-روزه خويشتن داري و کنترل هيجانات و اراده را افزايش مي دهد:

براي کنترل هيجانات برنامه هاي ويژه اي پيشنهاد مي شود. برخي از اين برنامه ها براي سنين کودکي است. روزه علاوه بر انجام وظيفه ديني و قرب به خداوند، داراي آثار معنوي و تربيتي است و يکي از آثار آن کنترل آگاهانه و اختياري غرايز است که فرد به کارآمدي خود در کنترل هيجانات پي مي برد. روزه گرفتن، اراده را قوي و آستانه تحمل در مقابل بعضي از سختي ها را افزايش مي دهد و باعث آگاهي از هيجانات مثبت مي شود.

دکتر محسن اصغري نکاح، روان شناس کودکان

منبع: خراسان نیوز (با کمی ویرایش)

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (2)

يك عدد مامان
11 مرداد 90 0:08
امين و متين از ماه رمضان خيلي خوششون مياد.حال و هواشو دوس دارن.برام جالب بود كه نوشته بودين موقع سحر بيدارشون كنيم.
لحظه ي اطار رو خيلي دوس دارن و سعي ميكنن هر كاري من و باباشون انجام ميديم رو تكرار كنن.
خوشحالم كه حواستون به همه ي مسائل درباره بچه ها هست.واقعا خسته نباشيد

سلام مامان نمونه
خدا امین و متین رو برای شما و شما مامان خوب و عزیز رو برای اونا حفظ کنه
ما هم خوشحالیم که شما اینقدر حواستون به امین و متین هست
موفق باشید
مامان پارسا جون
11 مرداد 90 2:10
سلام بر رمضان که جانمان را به رایحه و خنکای نسیم نوازش می دهد

التماس دعا




سلام
فرا رسیدن ماه مبارک رمضان بر شما هم مبارک باشه