مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 13 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

اهمیت مطالعه رشد و تکامل درک دینی؛ پله ی چهارم

1392/4/17 7:04
نویسنده : یه مامان
4,125 بازدید
اشتراک گذاری

در قسمت قبل به تقسیم بندی های رده های سنی کودکان با توجه به درک و رشد دینی توسط گلدمن پرداختیم، و گفتیم که گلدمن داستان هایی مذهبی برای کودکان تعریف کرد و بعد سوالاتی از آنان پرسید که با توجه به نحوه ی پاسخگویی به آن سوالات به این تقسیم بندی پرداخت. در این قسمت به پاسخ های کودکان 7 و 8 ساله پرداخته می شود و با توجه با آن پاسخ ها در مورد درک دینی آنان بحث خواهد شد.

با ما همراه باشید...

الف) دوره ی ماقبل تفکر مذهبی (تا 7 و 8 سالگی)

در این دوره ی تفکر شهودی که اغلب پیش عملیاتی نامیده می شود، تفکر دینی کودکان دو ویژگی عمده دارد: 1- خودمحوری بودن؛ 2- تک کانونی بودن. خودمحوری بودن به این معناست که داوری های کودک صرفا از نقطه نظر خود او صورت می گیرد، او نمی تواند خود را به جای دیگران بگذارد و از چشم آنها به قضیه نگاه کند. تک کانونی بودن به این معناست که کودک یک جنبه از یک قضیه را جدا می کند ، نه ضرورتا جنبه ی مهمی از آن را ، سپس آن را تعمیم داده و مرتکب اشتباه می شود (برای روشنتر شدن این مفاهیم در ادامه بحث مثالهایی آورده خواهد شد). این به آن جهت است که کودک تنها بخش محدودی از یک مساله را می نگرد و در تفکر خویش مجذوب ابعاد غیرمهم قضیه می شود. آنچه ممکن است در یک رویداد برای بزرگسالان محور اصلی باشد، در نظر کودک جزئی مبهم و غیرمهم به شمار می آید  آنچه که برای یک بزرگسال از اهمیتی برخوردار نیست در نزد کودک به عنوان با همیت ترین جزء تلقی می شود. او در یک زمان تنها می تواند به یک بُعد مساله توجه کند و لذا مسایل هرچقدر پیچیده باشند برای او ساده می نماید که این نشانگر تفکر غیرسیستماتیک و ناقص اوست. از آنجا که در نزذ کودک تمام جوانب مورد ملاحظه قرار نمی گیرد، وی به سوی اتباع غیرمنطقی و متناقض سوق داده می شود، ولی عمده ی ناتوانی او به سبب کمبود توانایی در تغییر تفکر و نیز ناتوانی او در برگشت از تناقضهایی است که در تفکر خود در جهت بررسی مجدد ملاک ها به آنها می رسد.

حال در اینجا به برخی پاسخ های کودکان به سوالاتی که پیش از این به انها اشاره شد، خواهیم پرداخت تا بوسیله ی این نمونه ها ویژگیهای مورد بحث مشخص شود.

یکی از کودکان در پاسخ به سوال اول که چرا موسی ترسید به سوی خدا نگاه کند، بیان داشت که «او از آن صدای خشن ترسیده بود» و دیگری پاسخ داده بود «چون موسی با خدا مودبانه صحبت نکرده بود» و این نشانگر تک کانونی بودن تفکر است که از یک جنبه ی خاص به جنبه ی دیگری منتقل می شود، بدون اینکه دلیل روشنی برای دفاع از این استنتاج داشته باشد.

در پاسخ به سوال دوم که چرا زمینی که موسی روی آن ایستاد مقدس بود، کودکی بیان داشت «چون روی زمین علف سبز شده بود» که این پاسخ شاید به سبب بک کانونی بودن بفکر او یا تجربه ی او در پابرهنه راه رفتن بر روی علفزار باشد که این نشانگر عنصر قویِ تک کانونی اوست. کودک دیگری از کلمه ی «Holy:مقدس» موجود در سوال قسمت نخست آن یعنی «Ho» را گرفته و بر اساس ان قضاوت نموده و با توجه به معنی «زیبا و سخت» بیان داشت «چون او بر روی زمینی زیبا و سخت ایستاده بود» . این نمونه نشانگر تفکر ساده انگار کودک در پیروی تحت اللفظی از کلمات است که در این دوره به وفور یافت می شود.

کودکان در این سنین بسیاری از واژه های مذهبی را به کار می برند ، اما معنی آن را درنمی یابند. کسی که بر این نکته واقف نباشد ، از سهولت به کارگیری زبان مذهبی توسط آنان به خطا تصور می نمایند که کودکان از قدرت فهم مذهبی بالایی برخوردارند.

ما نمی توانیم بگوییم چه نسبتی از این ویژگیها به سبب محدودیت های طبیعی کودک و چه مقدار به سبب تجربه ی آنهاست که در آن تجربه آموزش نیز منظور می گردد. بخشی از این محدودیت ها بدون شک نتیجه ی تفکر شهودی و پیش عملیاتی است که توسط کودکان به کار گرفته می شود.

در قسمت بعد، به کودکان سنین 7 تا 9 سال پرداخته خواهد شد...

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (4)

محمدی
17 تیر 92 15:06
باسلام . خوشحال میشویم که در این مدرسه کمکی به شما بکنیم و در این راستا لطفا به آدرس زیر مراجعه کنید . شاید مطالب مفید واقع شود : http://tribuneazad.ir/?p=796


سلام
خیلی از لطف شما سپاسگزاریم. سایت مفیدی به نظر میاد. ان شاالله از مطالب آن با ذکر منبع استفاده خواهیم کرد.
موفق باشید
نیک پاک
17 تیر 92 15:24
سلام خیلی وبلاگتون خوب و به درد بخوره
به وبلاگ ما هم سر بزنین اگه تمایل دارین با هم تبادل لینک کنیم.
لطفا بهم خبر بدین تا لینکتون کنم
ممنون
موفق بشید


سلام نیک پاک
همونطور که قبلا هم گفتیم رویکرد ما در مدرسه بیشتر رویکرد تربیتی هست و بیشتر وبلاگ ها و سایت های در این زمینه رو به مدرسه لینک می کنیم.
اما به خاطر لطفی که به ما دارید اگه تمایل داشته باشید می تونیم برای مدتی وبلاگتون رو به مدرسه لینک کنیم.
موفق باشید
مولوی
17 تیر 92 22:51
با سلام خدمت شما همکار ارجمند

بنده تصمیم دارم در وبلاگ خودم خاطرات ناب و جذاب فرهنگیان عزیز با نام و مشخصات خودشان ( ویا در صورت عدم تمایل با اسم مستعارشان) را ثبت نمایم شما همکار محترم هم اگر از خاطرات جذاب و خوبی برخوردار هستید به این وبلاگ مراجعه و با مطالعه شرایط مندرج در اولین مطلب آن را ثبت نمائید در ضمن اگر همکاران دیگری را هم می شناسید که با ذوق سلیقه هستند این وبلاگ را به آنان نیز معرفی نمائید.

با تشکر از شما مولوی

سلام
تصمیم به کار ارزشمند و جالبی گرفتید. به خانه ی دانش آموزان بندر که در مدرسه ی مامان ها لینک شده سر بزنید اونجا می تونید یک معلم فعال و زحمت کش رو پیدا کنید. هرچند همه ی معلمین واقعی این دو ویژگی رو دارن.
برای شما آرزوی موفقیت داریم
مامان پریسا
18 تیر 92 15:18
واقعا تفکیک کردن نگرش بچه ها به این که چطوری فکر میکنن خیلی سخته. البته با مثال هایی که زدید تا حدی روشن شدم.


بله واقعا همینطوره که میگید، امیدواریم مثل همیشه ما رو در این مجموعه همراهی کنید