مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 6 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

علاقه مند كردن فرزند به مطالعه؛ قسمت هشتم(خواندن فعال)

1392/4/9 16:21
نویسنده : یه مامان
3,272 بازدید
اشتراک گذاری

ياد گيرى فعال يك مهارت است و بچه ها لزوما به صورت خود به خود به آن دست نمى يابند. با ما همراه باشید تا بدانید که چگونه باید این مهارت را به فرزندان خود بیاموزید...

34- خواندن فعال را تشويق كنيد

خوانندگان و شنوندگان فعال نسبت به خوانندگان و شنوندگان منفعل مطلب را بهتر درك مى كنند. خودتان فكر كنيد: وقتى هوشيار هستيد، سؤال مى كنيد و درباره ى صحبت های شخص مقابل اظهار نظر مى كنيد، در  واقع گفت و گو را بهتر از حالتى كه فقط سخنان گوينده را مى شنويد، دنبال مى كنيد و به خاطر مى آوريد. به همين دليل است كه بيشتر افراد با شركت در سمينار بهتر مى آموزند تا با گوش كردن به سخنرانى.

 احتمالا سقراط اولين كسى بود كه فوايد ياد گيرى فعال را تشخيص داد. در روش سقراطى با پرسيدن يك سرى سؤال از دانشجويان و بررسى عميق پاسخ آنها، دانش را از زبان خود دانشجويان بيرون مى كشند. بدين ترتيب دانشجويان تشويق مى شوند دانسته هاى خود را در ارتباط با آنچه نمى دانند به كار بگيرند.

اصلى كه خواندن جدى براساس آن نهاده شده است نيز شبيه به همين است. گاهى قبل از شروع به خواندن از دانشجويان يك سرى سؤال پرسيده مى شود. ممكن است در طول داستان چند بار مكث كنند تا آينده ى داستان را پيشگويى كنند، به سؤالات پاسخ دهند يا درباره ى اتفاقات داستان اظهار نظر كنند. در پايان داستان ، دانشجويان آنچه را كه آموخته اند دوره مى كنند.

ما بزرگسالان بدون اين كه كسى برايمان سؤال فراهم كند به صورت فعال مى خوانيم . از خودمان مى پرسيم كه چه چيزهايى برايمان خوشايند و چه چيزهايى ناخوشايند هستند، علايقمان چيست، در دانشمان چه خلاءهايى وجود دارد و بدين ترتيب انتخاب مى كنيم كه چه چيزى بخوانيم. هنگامى كه مى خوانيم به طور پيوسته آينده را پيشگويى مى كنيم و پيش خودمان درباره تعصّبات نويسنده، انگيزه ى شخصيت ها يا علاقه مان نسبت به مطلب اظهار نظر مى كنيم. ما به صورت خودكار دانسته هاى خود را در ارتباط با متنى كه مى خوانيم به كار مى گيريم و ضمن خواندن، عقايد خود را تغيير داده و پالايش مى كنيم.

فعال ترين خوانندگان بعد از خواندن براى ويراستار نامه مى نويسند، با دوستانشان درباره ى آنچه آموخته اند بحث مى كنند يا به جست وجوى كتاب هاى ديگر از همان نويسنده مى پردازند.

چگونه خواندن و گوش دادن فعال را به کودک خود بیاموزیم؟

ياد گيرى فعال يك مهارت است و بچه ها لزوما به صورت خود به خود به آن دست نمى يابند. اگر هنگامى كه با صداى بلند براى فرزندانتان كتاب مى خوانيد از برخى از روش هاى زير استفاده كنيد مى توانيد به آنها كمك كنيد خواندن و گوش دادن فعال را بياموزند.

خواندن جدى و هوشمندانه را چگونه تشويق كنيم؟

قبل از خواندن

الف)جلد كتاب را بالا نگه داريد و از بچه ها بخواهيد موضوع داستان را حدس ‍ بزنند.

ب)عنوان كتاب و نام نويسنده را ذكر كنيد. اگر داستان مشابهى براى بچه ها خوانده ايد برايشان يادآورى كنيد يا اگر از همان نويسنده چيزى ديگر خوانده ايد ذكر كنيد.

در ضمن خواندن

الف)تصاوير را به بچه ها نشان دهيد و از آنها بخواهيد شخصيت هاى داستان و كارهاى آنها را مشخص كنند.

ب)درباره ى شخصيت ها و وقايع داستان ، سؤالاتى مانند سؤ الات زير بپرسيد:

آيا چنين اتفاقى واقعا مى تواند بيفتد؟

چرا چنين كرد؟

اگر تو بودى همين كار را مى كردى؟

مشكلش چيست؟

چگونه مى تواند مشكلش را حل كند؟

بعدا چه اتفاقى مى افتد؟

ج) اگر داستان به نظم نوشته شده است يا ترجيع بند دارد هنگام رسيدن به بندهاى تكرارى مكث كنيد و به بچه ها اجازه بدهيد آنها را به زبان بياورند.

بعد از خواندن

الف) به بچه ها يادآورى كنيد كه درباره ى داستان چه چيزهايى پيش گويى مى كردند و از آنها بپرسيد كه داستان با پيشگويى آنها چه تفاوتى داشت .

ب)  نظر بچه ها را درباره ى تصاوير، شخصيت پردازى ، سبك نگارش و طرح داستان بپرسيد.  

تهیه و تنظیم: مدرسه ی مامان ها- خانم دکتر عاطفه نژاد محمد

 

________________________________________________________

.  ۵۰ روش ساده براى علاقه مند كردن فرزند به مطالعه؛ قسمت اول

۵۰ روش ساده براى علاقه مند كردن فرزند به مطالعه؛ قسمت دوم 

۵۰ روش ساده براى علاقه مند كردن فرزند به مطالعه؛ قسمت سوم

۵۰روش ساده براى علاقه مند كردن فرزند به مطالعه؛ قسمت چهارم 

۵۰روش ساده براى علاقه مند كردن فرزند به مطالعه؛ قسمت پنجم 

۵۰روش ساده براى علاقه مند كردن فرزند به مطالعه؛ قسمت ششم

علاقه مند كردن فرزند به مطالعه؛ قسمت هفتم (اصلاح رفتار بچه ها)

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (2)

ppp
17 خرداد 92 15:57
سلام
خسته نباشی
سایتت فوق العاده است
موفق باشی


سلام
سلامت باشید، نظر لطف شماست.
ان شاالله که مفید واقع بشه
مامان بریسا
21 خرداد 92 10:39
وافعا هم اگر نشه بچه روبه کتاب علاقه مند کرد خیلی بده.

بله ان شاالله که والدین عزیز در این امر موفق باشن و البته گاهی هم دیده میشه که بچه ها به کتاب علاقمند هستن اما متاسفانه والدین که حوصله ندارن یک کتاب رو هزاران بار براشون بخونن کم کم اونا رو به سمت بازی های رایانه ای سوق میدن و اینطوری علاقمندی بچه هاشون رو کمرنگ میکنن و بعضا از بین می برن!....