مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 11 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

علاقه مند كردن فرزند به مطالعه؛ قسمت هفتم (اصلاح رفتار بچه ها)

1392/4/9 16:22
نویسنده : یه مامان
3,033 بازدید
اشتراک گذاری

تا اینجای بحث به بررسی بخش های اول (مطالعه را با هم تجربه كنيد) و دوم (مطالب خواندنى در دسترس قرار دهيد) پرداختیم و از امروز به بخش سوم (رفتار بچه ها را اصلاح كنيد) خواهیم پرداخت پس همچنان با ما همراه باشید...

 بخش 3: رفتار بچه ها را اصلاح كنيد

33- اطمينان حاصل كنيد كه فرزندتان براى خواندن آمادگى دارد

وقتى فرزندتان به كلاس اول مى رود با بچه هايى همكلاس مى شود كه ممكن است حدود يك سال با هم اختلاف سن داشته باشند، تفاوت سنّى در اين مرحله يعنى تفاوت رشد جسمى ، عاطفى و ذهنى. البته سن تقويمى كودك نسبت به عواملى چون جنسيت، درك تصويرى و شنيدارى، سلامت جسمى، توانايى زبانى و علاقه به خواندن در آمادگى او براى خواندن تاثير كمترى دارد.

دخترها معمولا زودتر از پسرها براى خواندن آمادگى پيدا مى كنند. آمادگىِ بيشتر دخترها به اين واقعيت ها ربط دارد كه دخترها اغلب زودتر از پسرها زبان باز مى كنند و هنگام ورود به دبستان از دايره ى لغات گسترده ترى برخوردارند.

اطلاعات زمينه اى بچه ها، يعنى تجربياتى كه با خود به مدرسه مى آورند، در آمادگى آنها براى خواندن عامل كليدى هستند.

درك تصويرى در بچه هاى مختلف با سرعت متفاوتى رشد مى كند. بچه هاى خيلى كوچك ممكن است M و A را با هم اشتباه بگيرند چون نوك هر دو رو به بالا است و وقتى كمى بزرگ تر مى شوند ممكن است d و b ،p  يا m و w را با هم اشتباه بگيرند.

درك شنيدارى در آمادگى براى خواندن ، به توانايى كودك براى تشخيص ‍ تفاوت صداى حروف يا تشخيص كلمات هم صدا مربوط مى شود. كودكانى كه مهارت آنها براى تشخيص تفاوت صداها به قدر كافى رشد نكرده است، ممكن است نتوانند كلمات هم وزن را تشخيص بدهند يا صداى ب و پ را با هم اشتباه بگيرند.

وقتى فرزندتان به كلاس اول وارد مى شود احتمالا معنى چند هزار لغت را مى داند و البته دايره لغاتى كه به زبان مى آورد و مى شنود بر آمادگى او براى خواندن تاثير به سزايى دارد. عامل مؤثر ديگر درك درونى او از ساختار و دستور زبان است. اگر اين درك درونى را داشته باشيد مسلما آنچه را مى خوانيد، بهتر مى فهميد.

با اين درك درونى مى توانيد حدس بزنيد كه كلمه اى كه بعد از اسم آمده است و نمى توانيد آن را بخوانيد صفت است و اسم را توصيف مى كند و مى توانيد حدس بزنيد كه بعد از فاعل بالاخره فعل مى آيد. لازم نيست اين واژگان دستورى را بلد باشيد، تنها چيزى كه لازم است بدانيد اين است كه يك زبان چگونه عمل مى كند.

تمايل كودك براى خواندن تابع دو چيز است: رشد عاطفى او و برخوردهايى كه در خانه مى بيند. اگر با صداى بلند براى كودكتان مى خوانيد و به او نشان داده ايد كه خواندن كار باارزشى است ، كودكتان با علاقه براى ياد گيرى به كلاس مى آيد.

در هر گروهى از بچه هاى كلاس اول، هم بچه هايى پيدا مى شوند كه مى توانند كمى بخوانند، هم بچه هايى كه با كمى تلاش براى كسب آمادگى، خواندن را مى آموزند و هم بچه هايى كه تا يكى دو سال بعد آمادگى واقعى را به دست نخواهند آورد.

كار معلم سخت است و سخت تر از آن احساس ‍ ناكامى والدينى است كه فرزندانشان در گروه سوم قرار مى گيرند، ممكن است فرزندتان در سال دوم دبستان مهارت و علاقه ى لازم را به دست آورد تا به همكلاسى هاى خود برسد و اين خود تجربه ى خوبى است. شايد از اين بترسيد كه فرزندتان هيچ وقت به سطح همكلاسى هاى خود نرسد اما مهارت هاى او ناگهان شكوفا شود و شما را به تعجب وا دارد.

هر بچه با بچه هاى ديگر تفاوت دارد (مراجعه كنيد به روش 49). تشخيص ‍ اين تفاوت ها به شما كمك مى كند با فرزندتان كه با سرعت خاص خود براى خواندن آماده مى شود، كنار بياييد.

كارهايى هست كه مى توانيد براى آماده كردن فرزندتان براى خواندن انجام دهيد. اما به خاطر داشته باشيد كه به زور نمى توان او را وادار به رشد كرد. اگر قبل از اين كه آمادگى پيدا كند او را به خواندن وادار كنيد ممكن است توانايى خواندن داشته باشد اما از خواندن لذت نبرد.

چگونه فرزند خود را براى خواندن آماده كنيد؟

الف) تجربه

از جاهاى جديد ديدن كنيد و درباره ى آنها صحبت كنيد.

براى معرفى مفاهيم تازه از برنامه هاى آموزشى تلويزيون استفاده كنيد.

درباره ى تجربيات مختلف زندگى براى او صداى بلند قصه بخوانيد.

ب) درك بينايى

رسم شكل و نقاشى را از روى سرمشق تمرين كنيد.

با همديگر پازل درست كنيد.

با خمير بازى و آجرهاى خانه سازى كار كنيد.

ج) درك شنيدارى

با هم با صداى بلند شعر و ترانه بخوانيد و بازى هاى زبانى بكنيد(6). (مراجعه كنيد به روش 43).

بازهاى لغوى كنيد كه شامل ذكر كلمه هايى مى شود كه مانند هم شروع يا تمام مى شوند.

د) مشكلات جسمى

قبل از ورود به دبستان بخواهيد كه چشم ها و گوش هاى فرزندتان توسط متخصص معاينه شود.

ز) توانايى گفتارى

فرزندتان را تشويق كنيد جمله ها را به صورت كامل بيان كند.

.وقت بگذاريد و از تجربيات خود براى همديگر تعريف كنيد و به حرف يكديگر گوش كنيد.

و) تمايل براى خواندن

به صورت منظم به كتابخانه سر بزنيد.

به بچه هايى كه سواد خواندن ندارند كتاب هايى بدهيد كه ظاهرى جذاب دارند.

در هر فرصت ممكن با صداى بلند كتاب بخوانيد.

  تهیه و تنظیم: مدرسه ی مامان ها- خانم دکتر عاطفه نژاد محمد

 

________________________________________________________

.  ۵۰ روش ساده براى علاقه مند كردن فرزند به مطالعه؛ قسمت اول

۵۰ روش ساده براى علاقه مند كردن فرزند به مطالعه؛ قسمت دوم 

۵۰ روش ساده براى علاقه مند كردن فرزند به مطالعه؛ قسمت سوم

۵۰روش ساده براى علاقه مند كردن فرزند به مطالعه؛ قسمت چهارم 

۵۰روش ساده براى علاقه مند كردن فرزند به مطالعه؛ قسمت پنجم 

۵۰روش ساده براى علاقه مند كردن فرزند به مطالعه؛ قسمت ششم

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

مامان بریسا
21 خرداد 92 11:15
عالی بود.ممنون


خواهش میشه، از شما به خاطر وقتی که برای مطالعه ی مطالب صرف می کنید سپاسگزاریم