مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 10 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

۵۰ روش ساده براى علاقه مند كردن فرزند به مطالعه؛ قسمت پنجم

1392/5/22 17:17
نویسنده : یه مامان
3,569 بازدید
اشتراک گذاری

در این قسمت نیز چند روش دیگر برای علاقمند کردن بچه ها به مطالعه بیان شده با ما در ادامه ی مطلب همراه باشید...

25- مراجعه به كتابخانه را در روال كارهاى جمعى خانواده قرار دهيد

جين چال ، كارشناس خواندن ، معتقد است كه خواندن سه پيش نياز دارد: قابليت دسترسى ، قابليت خواندن و علاقه . مراجعه مكرر به كتابخانه هر سه پيش نياز را فراهم مى كند. والدين ما كه رفتن به كتابخانه را روال خانوادگى قرار داده بودند، به ما خدمت بزرگى كردند.

آنها منبع بى پايانى از مطالب خواندنى در اختيارمان قرار دادند. (قابليت دسترسى)

آنها كارى كردند كه بتوانيم مطالبى را پيدا كنيم كه با سن و توانايى خواندنمان هماهنگى داشته باشد. (قابليت خواندن)

آنها ما را به جايى بردند كه بتوانيم درباره ى هر موضوع يا در هر سبك ادبى قابل تصور مطلب پيدا كنيم . (علاقه)

و مهم تر از همه :

آنها خواندن را به صورت يك عادت مشترك خانوادگى درآوردند و بدين ترتيب باز هم بر اهميت آن تاكيد كردند.

ممكن است از فكر اين كه بايد هر روز در معرض ديد فرزندتان ، يا براى فرزندتان بخوانيد، حيران شويد (مراجعه كنيد به روش هاى 1 و 3).

ممكن است بودجه تان اجازه ندهد خيلى كتاب يا مجله بخريد (مراجعه كنيد به روش 16). پس مراجعه منظم به كتابخانه مى تواند كمك كند. وقتى فرزندتان آموخت كه نام خود را بنويسد مى توانيد او را عضو كتابخانه كنيد و برايش كتاب قرض كنيد.

كتابخانه عمومى محلتان ممكن است تنها از يك اتاق تشكيل شده باشد و يا يك ساختمان بزرگ باشد. اما در هر كتابخانه اى كسى هست كه بتواند شما را با آنجا آشنا كند و قوانين كتابخانه را برايتان توضيح دهد.

اطلاعات زير را حتما بدست بياوريد:

به فرزندانتان بفهمانيد كه بايد در كتابخانه سكوت را رعايت كرد و بايد از اموال كتابخانه بادقت و ملاحظه نگهدارى كرد. با رفتار خودتان به آنها نشان بدهيد كه كتابخانه جاى مخصوص و باارزشى است كه تمام خانواده مى تواند از آن لذت ببرد.

26- به نمايشگاه هاى كتاب برويد

فروشگاه هاى زنجيره اى كتاب جاى بسيار جالبى براى جلب علاقه كودكتان به كتاب و كتابخوانى است . در بسيارى از آنها علاوه بر ارائه كتاب هاى كودكان بخش هايى نيز تعبيه شده است كه به فعاليت هاى جنبى اختصاص ‍ دارد. اجراى نمايش هاى عروسكى ، گروه هاى قصه خوانى ، كارگاه هاى داستان نويسى ، آشنايى با نويسندگان كودكان ، همه فعاليت هايى اند كه مى توانند در شكوفا كردن علاقه ى فرزندانتان نسبت به كتاب و كتابخوانى تاثير بگذارند.

27- فرزند خود را با كتاب هاى سرى آشنا كنيد

كتاب هاى سرى براى خواننده بهترين دوست به حساب مى آيد. گاهى محبوبيت اين كتاب ها نه به خاطر كيفيت ادبى بلكه به خاطر كميت آنهاست . بچه ها آنها را يك جلد بعد از ديگرى با سرعت مى خوانند و باز هم منتظر جلد بعدى هستند.البته بسيارى از كتاب هاى سرى از ارزش ادبى نيز برخوردارند و بسيارى از نويسندگان بزرگ و محبوب به مجموعه ى كتاب هاى كودكان سرى هاى سه يا چند جلدى افزوده اند.

اگر مى خواهيد فرزندانتان به خواندن علاقه مند شوند و اگر مى خواهيد از ديدن اين كه غرق يك كتابى شده اند لذت ببريد، مى توانيد كمى هم از كيفيت كتاب چشم پوشى كنيد. فرصت براى خواندن آثار كلاسيك در آينده بسيار است .

28- داستان هايى را پيدا كنيد كه فيلم يا كارتون آن نيز ساخته شده است


براى خواندن ، كتاب هاى فراوان و خوبى وجود دارد كه فيلم يا سريال تلويزيونى آن ها نيز ساخته شده است  بسيارى از كتاب هاى كلاسيك كودكان مانند شازده كوچولو يا زنان كوچك ، با جلدى تازه و مخاطبينى جديد، دوباره متولد مى شوند.

براى اين كه از اين داستان ها و فيلم ها بهترين استفاده را بكنيد بهتر است كتاب را قبل از ديدن فيلم به فرزندتان بدهيد. بدين ترتيب بچه ها ابتدا فرصت مى كنند شخصيت ها و حوادث را پيش خود تصور كنند و سپس آنها را با تصور فيلم ساز مقايسه كنند. بعضى از بچه ها داستان را بيشتر به اين دليل مى خوانند كه مى خواهند بدانند آخر آن چه مى شود، ديدن فيلم قبل از خواندن داستان ، كتاب را براى چنين بچه هايى خراب مى كند.

البته ديدن فيلم براساس داستان نويسنده اى بزرگ ممكن است بچه ها را به خواندن داستان هاى ديگر آن نويسنده نيز ترغيب كند. بعضى از بچه ها نيز دوست دارند كتاب متعلق به خود آنها باشد و ممكن است از اين كه صاحب كتابى اند كه دوستانشان تنها فيلم آن را ديده اند، لذت ببرند

29- از كتاب هايى كه موضوع آن جشن هاى ملى و مناسبت هاى مذهبى است ، استفاده كنيد

برقرار كردن رابطه بين ادبيات و زمان معقول به نظر مى رسد. معلمين هميشه همين كار را مى كنند و مناسبت هاى ملى و مذهبى را هر سال با دانش آموزان خود مرور مى كنند، از روز دانش آموز گرفته ، تا سالگرد انقلاب و پيروزى و روز استقلال و اعياد مذهبى و ...

كتابدار مى تواند به شما كمك كند تا كتاب هايى را پيدا كنيد كه به اين مناسبت ها مربوط مى شود. بعضى از آنها را مى توانيد هنگام خواب براى بچه ها بخوانيد و بعضى را مى توانيد به آنها بدهيد تا به تنهايى بخوانند

30- براى تابستان يك برنامه مطالعه ى آزاد تنظيم كنيد

مهارت خواندن در بچه هايى كه در خانه مطالعه نمى كنند ممكن است در طول تابستان به اندازه ى يك سال تحصيلى يا بيشتر، پس رفت كند. خواندن هم مانند اغلب مهارت هاى ديگر است : اگر از آن استفاده نكنيد آن را از دست مى دهيد. معلمان به خوبى نتيجه آن را مى بينند.

بچه هايى كه در طول تابستان مطالعه مى كنند، در ابتداى هر سال تحصيلى بسيار جلوتر از پايان سال تحصيلى گذشته اند. بچه هايى كه كمى مطالعه مى كنند معمولا سطح مهارت هاى خود را حفظ مى كنند و بچه هايى كه اصلا مطالعه نمى كنند عقب مى افتند و ممكن است هنگامى كه بقيه كلاس پيشرفت مى كند، باز هم عقب بمانند.

بسيارى از كتابخانه ها با برنامه مطالعه تابستانى در مقابله با اين مشكل كمك مى كنند. اين برنامه هاى مطالعاتى بين طيفى از برنامه هاى پر زرق و برق و رقابت آميز و برنامه هاى آموزشىِ صرف قرار گرفته اند.

در برنامه هاى نوع اول بچه ها درباره ى موضوع هاى خاصى مطالعه مى كنند، مطالب خلاق مى نويسند و به ازاى خواندن تعداد مشخصى كتاب جايزه مى گيرند، اما در نوع دوم كتابدار با بچه ها به طور منظم در تماس است و گاهى مى خواهد كه بچه ها از كتاب هايى كه خوانده اند گزارش شفاهى ارائه دهند.

اگر فرزندانتان اجتماعى و اهل رقابتند، شايد برنامه مطالعاتى كتابخانه همان چيزى باشد كه بتواند خواندن آنها را در سراسر تعطيلات مدرسه تضمين كند. قبل از پايان سال تحصيلى با كتابخانه ى محله تان تماس بگيريد و ببينيد براى ايام تابستان چه برنامه اى دارند.

حتى برنامه قصه خوانى گروهى هم مى تواند مفيد باشد چون به هر حال باعث مى شود كه بچه ها به داخل محيط كتابخانه بيايند و آنها را تشويق مى كند كتابى را انتخاب كنند و به خانه ببرند.

اگر كتابخانه محله تان چنين برنامه هايى ارائه مى دهد يا اگر فرزندانتان علاقه ندارند به صورت هدفمند و در رقابت با بچه هاى ديگر مطالعه كنند، مى توانيد برنامه شخصى خود را تنظيم كنيد

چگونه براى تابستان برنامه مطالعه ى شخصى خود را تنظيم كنيد؟

1-از فرزندانتان بپرسيد براى تابستان چه آرزوهايى دارند. آيا مى خواهند سفر كنند، به بازى هاى ورزشى بپردازند، باغبانى كنند؟ در كتابخانه كتاب هايى پيدا كنند كه به اين موضوع ها ربط داشته باشد.

2-با فرزندتان هدفى معقول براى مطالعه تعيين كنيد، آيا فرزندتان مى تواند در هفته يك كتاب بخواند؟ دو كتاب؟ آيا بايد براى رسيدن به هدف پاداش بگيرد؟

3-براى ماه هاى تابستان يك تقويم درست كنيد. هر بار كه فرزندتان كتابى را تمام كرد از او بخواهيد روى تقويم يك برچسب بچسباند.

4-فرزندتان را تشويق كنيد درباره ى كتاب ، يعنى موضوع ، طرح داستان و شخصيت هايش برايتان تعريف كند. از او بپرسيد كه چه جنبه هايى از كتاب براى او خوشايند يا ناخوشايند بود.

5-به صورت منظم به كتابخانه سر بزنيد. وقتى فرزندتان كتابى را تمام كرد حتما كتاب ديگرى در دسترس داشته باشيد.

6-در پايان تابستان ، سؤ ال هاى زير را از فرزندتان بپرسيد و برنامه مطالعه ى او را ارزيابى كنيد.

آيا به هدف مطالعاتى اوليه خود دست يافتى ؟

آيا چيز جديدى ياد گرفتى ؟

آيا در ميان آنچه خواندى مطلب خيلى جالب هم بود؟

آيا مهارت هاى خواندنت پيشرفت كرده است ؟

تهیه و تنظیم: مدرسه ی مامان ها- خانم دکتر عاطفه نژاد محمد

________________________________________________

 ۵۰ روش ساده براى علاقه مند كردن فرزند به مطالعه؛ قسمت اول

۵۰ روش ساده براى علاقه مند كردن فرزند به مطالعه؛ قسمت دوم 

۵۰ روش ساده براى علاقه مند كردن فرزند به مطالعه؛ قسمت سوم

۵۰روش ساده براى علاقه مند كردن فرزند به مطالعه؛ قسمت چهارم

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (6)

سجاد
21 فروردین 92 23:55
پیش سجاد کوچولو هم بیا ...


چشم، ان شاالله خدمت میرسیم
مامان پریسا
28 فروردین 92 17:03
بسیار عالی بود. خسته نباشید.
خصوصا قسمت مربوط به خواندن کتاب هایی که فیلم یا کارتون اه هم ساخته شده.... این مطلب برای من تازگی داشت..


دقیقا همین قسمت برا خود ما هم جالب انگیزناک بود!
مریم(مامان روشا)
30 فروردین 92 0:42
ممنونم عالی بود
اتفاقا" روشا یه سری کتاب داره که همراه با سی دیِ...من برحسب تصادف اول کتاب رو خوندم و بعد براش سی دیش رو گذاشتم...وروشا همیشه اون کتابهارو بیشتر تمایل داره براش بخونم...برام جالب بود



خواهش می کنم...
خوشحالیم که مورد توجهتون قرار گرفته.
مامان ملینا و کوروش
31 فروردین 92 10:57
سلام دختر 9ساله ی من خیلی به خوندن کتاب علاقه داره من هم معمولا تقاضاشو برای خرید کتاب قبول می کنم.مساله ای که من می خواستم با شما در میون بزارم اینه که دخترم همش دنبال یه کتاب یا مجله ای می گرده که از شماره ی 1 اون شروع کنه وبخره تا به بالا و هر چی بهش میگم که مجله ها خیلی قدیمی هستن و نمی تونی از 1 شروع کنی قبول نداره و از خرید مجله نا امید میشه مثلا مجله ی سروش کودکان رو براش می خرم ولی تازگی ها همش دنبال جمع کردن مجموعه ای کامل از کتاب یا مجله هست تا خوندن اونبه نظرتون من چکار کنم که بیشتر به خوندن تمایل داشته باشه تا کلکسیون جمع کردن؟

سلام مامان مهربون
خیلی خوبه که دختر شما به مطالعه علاقمنده، ولی در مورد سوالی که مطرح کردید؛ اون رو برای خانم دکتر فرستادیم و بلافاصله بعد از دریافت جواب بهتون انتقال میدیم.
از حضورتون سپاسگزاریم
نگار
1 اردیبهشت 92 19:30
سلام
وبلاگتون عالیه
ممنون


سلام
ممنونیم از لطفتون
خوشحالیم که مورد توجهتون قرار گرفته
مامان ملینا و کوروش
7 اردیبهشت 92 15:05
سلام ممنون که مشکل منو با خانم دکترتون در میون گذاشتین برای جوابش باید بهمین جا سر بزنم یا تو وبلاگم جوابو ببینم؟


سلام مامان مهربون
خواهش میکنیم، اگه جواب رو همین جا بدین ممنون میشیم.
موفق باشید