مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 7 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

۵۰ روش ساده براى علاقه مند كردن فرزند به مطالعه؛ قسمت اول

1391/11/16 10:42
نویسنده : یه مامان
4,243 بازدید
اشتراک گذاری


امروزه در جامعه ى ما، والدين نقش ويژه اى در آموزش فرزندان خود به عهده گرفته اند. اين امر از يك سو به احساس مسئوليت و نگرانى آنها نسبت به آينده عزيزانشان مربوط مى شود، و از سوى ديگر ناشى از سهمى است كه نظام آموزشى كشور و مدارس به عهده آنها گذاشته اند.به هر حال ، اغلب پدران و مادران در برابر اين مسئوليت خطير از اطلاعات و دانش كافى برخوردار نيستند و مشتاق اند كه بدانند چه بايد بكنند

امروزه در جامعه ى ما، والدين نقش ويژه اى در آموزش فرزندان خود به عهده گرفته اند. اين امر از يك سو به احساس مسئوليت و نگرانى آنها نسبت به آينده عزيزانشان مربوط مى شود، و از سوى ديگر ناشى از سهمى است كه نظام آموزشى كشور و مدارس به عهده آنها گذاشته اند.به هر حال ، اغلب پدران و مادران در برابر اين مسئوليت خطير از اطلاعات و دانش كافى برخوردار نيستند و مشتاق اند كه بدانند چه بايد بكنند

توانايى خواندن فرزند خود را نمى توانیم با قطعيت پيش بينى كنیم اما بهترين كارى كه مى توانیم انجام بدهیم اين است كه راه او را هموار كنیم تا بتواند به ادبيات و کتاب علاقه مند شود. به همین منظور از همان ابزارى استفاده مى كنیم كه در اين كتاب پيشنهاد كرده ایم :

با هم خواندن ، به كتابخانه رفتن ، قصه تعريف كردن و فراهم آوردن محيطى مناسب براى مطالعه در خانه .

فعاليت ها و پيشنهادهاى اين مقاله به چهار بخش تقسيم مى شود.

بخش ‍ اول (مطالعه را با هم تجربه كنيد)

بخش دوم ، (مطالب خواندنى در دسترس قرار دهيد)، ممكن است غير معقول به نظر رسد اما من خانه هايى را ديده ام كه افراد آن كاملا هوشمند بوده اند اما تنها مطلب خواندنى كه در آنجا يافت مى شد يكى دو تا كتاب آشپزى ، يك مجله الكترونيك يا نوشته هاى پشت جعبه كيك آماده بوده است .

بخش سوم (رفتار بچه ها را اصلاح كنيد) چند روش استاندارد براى خواندن نقادانه ارائه شده كه به راحتى مى توانيد در خانه به كار گيريد.

بخش آخر (رفتار خود را اصلاح كنيد) نشان داده شده كه چگونه مى توانيد با تغيير فكر و رفتار خود توانايى هاى فرزندتان را افزايش دهيد. نمى گويیم خودتان را از پايه عوض كنيد: تغييرات ساده ى شما وضعيت فرزندتان را بهبود خواهد بخشيد.

 

بخش 1: مطالعه را با هم تجربه كنيد.

1-     بگذاريد فرزندتان ببيند كه شما مى خوانيد

پس خيلى ساده است : اگر مى خواهيد فرزندتان در مدرسه موفق باشد و اگر مى خواهيد به مطالعه عشق بورزد، اگر مى خواهيد فرزندتان را كتاب خوان بار بياوريد، خودتان بايد مطالعه كنيد.آنچه فرزندتان نياز دارد اين است كه ببيند به طور مرتّب براى خواندن كتاب وقت زيادى مى گذاريد. اگر اهل مطالعه نيستيد مقدارى كار مى برد:

       ×            بايد ببينيد كه به خواندن چه مطالبى علاقه داريد.

       ×            بايد در خانه كتاب داشته باشيد. (به روش هاى 16 و 25 مراجعه كنيد.)

       ×            بايد تلويزيون را خاموش كنيد. (به روش 46 مراجعه كنيد)

       ×            بايد كارى در نظر بگيريد كه فرزندانتان در زمان مطالعه شما به آن بپردازند. (چطور است به آنها هم كتاب بدهيد؟)

هر چقدر هم كه كتاب خواندن برنامه زمانى شما را تحت فشار قرار دهد و از وقت شما براى انجام كارهاى ديگر بكاهد. نتيجه آن در طولانى مدت با ارزش است .

2-     اطلاعاتى را كه از مطالعه به دست مى آوريد، تقسيم كنيد

شما از مطلبى كه مى خوانيد، روزانه چيزهايى مى آموزيد. پس چرا آن را با خانواده خود در ميان نگذاريد؟

اگر اطلاعاتى را كه از مطالعه خود به دست مى آوريد با فرزندانتان در ميان بگذاريد، مى توانيد آنها را براى خواندن به قصد كسب اطلاعات آماده كنيد. با اين كار به بچه ها مى فهمانيد كه به آنچه مى خوانيد علاقه داريد و دوست داريد آنها نيز به آن علاقه مند شوند.

وقتى بچه ها مى بينند كه چگونه از اطلاعاتى كه به دست آورده ايد استفاده مى كنيد، ديگر كمتر از خواندن به قصد كسب اطلاعات خواهند ترسيد.

حتى مى توانيد فرزندانتان را تشويق كنيد اطلاعاتى را كه از خواندن به دست مى آوردند با شما در ميان بگذارند،

3-     با صداى بلند بخوانيد

درك مطلب بچه ها هنگام خواندن ، به طور طبيعى از توانايى آنها هنگام برقرارى ارتباط كلامى كمتر است . بچه ها هنگامى كه مدرسه را شروع مى كنند صدها كلمه را مى فهمند اما فقط چند كلمه را مى توانند بخوانند يا بخش كنند. اين اختلاف زمانى از بين مى رود كه بچه ها در خواندن مهارت به دست بياورند و كلماتى را كه قبلا به صورت شفاهى استفاده مى كردند، به طور مرتب به صورت نوشتارى ببينند.

يكى از مهم ترين كارهايى كه مى توانيد در طول عمرتان براى بچه ها انجام بدهيد اين است كه با صداى بلند برايشان كتاب بخوانيد.

اين كار را مى توانيد كمى بعد از تولد آنها شروع كنيد و تا پيش دبستانى و سال ها بعد نيز ادامه بدهيد. هنگامى كه با صداى بلند براى بچه ها كتاب مى خوانيد، فرصت خوبى پيدا مى كنيد كه نوشته ها را با هم تجربه كنيد.

با اين كار فرزندانتان به زبان توجّه مى كنند و مهارت هاى ضرورى درك مطلب آنها كه در مدرسه و در سال هاى بعد به آن نياز دارند، پرورش مى يابد.براى موفقيت تحصيلى بچه ها، درك مطلب ، پرورش دايره ى لغات و قدرت تشخيص لغات آنها با ميزانى كه والدين با صداى بلند برايشان كتاب مى خوانند رابطه ى مستقيم دارد.

چگونه با صداى بلند بخوانيد؟

الف) با حالت و لحن مناسب بخوانيد.

براى هر يك از شخصيّت ها از يك صداى خاص استفاده كنيد. از علائم نقطه گذارى كمك بگيريد تا لحن خواندنتان را عوض كنيد يا براى افزايش ‍ تاثير خواندنتان مكث كنيد.

ب) با علاقه بخوانيد و با متن درگير شويد.

اگر به طرح داستان يا مشكلات شخصيت هاى آن علاقه مند شده ايد به زبان بياوريد تا فرزندانتان بدانند. اگر اتفاقات هيجان انگيز است با لحنى هيجان زده بخوانيد، اگر ترسناك است با لحنى بخوانيد كه نشان ترس ‍ است .

ج) از سؤ ال هاى جديد و هوشمندانه استفاده كنيد.

قبل از اين كه ورق بزنيد، از بچه ها بپرسيد كه به نظرشان چه اتفاقى خواهد افتاد. از آنها بخواهيد نام شخصيت هايى را كه در تصاوير ديده مى شوند، بگويند. (براى مطالب بيشتر درباره خواندن جدى و هوشمندانه مراجعه كنيد به روش 34)

د) تماس چشمى برقرار كنيد.

شما بازيگر هستيد و فرزندتان تماشاچى . سرتان را بالا بياوريد و به حالت چهره فرزندتان توجه كنيد. همراه او بخنديد و براى اظهار نظر درباره روند داستان مكث كنيد.

4-     روزنامه را خانوادگى بخوانيد

اگر فرصت كمى داريد كه با فرزندانتان و براى آنها بخوانيد، روزنامه مى تواند منجى شما باشد. پس هر يك از اعضاى خانواده مى تواند مطلبى را كه باب طبع خود باشد در آنها پيدا كنند.

روزنامه هايى كه صفحات ويژه ى كودكان و نوجوانان يا ويژه نامه كودكان و نوجوانان چاپ مى كنند از همه بهتر است چون مطالب آن هم مناسب فرزندان دبستانى شماست و هم مناسب فرزند نوجوانتان . پس وقتى از راه مى رسيد همين طور روزنامه را نيندازيد و برويد. هدف شما مشاركت خانوادگى است پس بگذاريد فرزندانتان شما را در حال روزنامه خواندن ببينند.

 از فرزند دبستانى خود بپرسيد كدام يك از مطالب طنز روزنامه از همه خنده دارتر بود. ضرورتى ندارد كه هنگام مطالعه سكوت را رعايت كنيد و خواندن روزنامه مى تواند فعاليت پر سر و صدايى باشد.( هنگامى كه به صورت فردى مى خوانيد، با صداى بلند نيز اظهار نظر كنيد و بدين ترتيب فرزندان خود را تشويق كنيد كه به صورت جدى بخوانند) (مراجعه كنيد به روش 34)، اين مهارت به آنها كمك مى كند كه آنچه را مى خوانند به خاطر بسپارند و آن را خوب درك كنند.

5-      تشويق كنيد كه نسل هاى مختلف باهم بخوانند (خواندن بين نسلى)

بين ساختار خانوادگى و موفقيّت كودك در خواندن و زبان ، روابط دوجانبه اى وجود دارد كه يكى از مهم ترين آنها در حيطه ى تعامل با بزرگسالان است . بچه هايى كه به خانواده هاى گسترده تعلق دارند و به طور مرتب به ديدن اعضاى بزرگ تر فاميل مى روند و با بزرگسالان به گردش و مسافرت مى روند و به انجام فعاليت هاى مختلف مى پردازند، نسبت به بچه هايى كه دسترسى كمترى به افراد بزرگسال دارند، در خواندن پيشرفته ترند.

اين خبر براى والدين نااميد و خسته خبر خوبى است : توانايى هاى زبانى فرزندانتان و توانايى آنها در خواندن تنها به شما بستگى ندارد. اگر مى خواهيد بچه هايى بار بياوريد كه هم عاشق خواندن و هم خواننده هاى موفقى باشند، ايجاد ارتباط بين آنها و بزرگسالان ديگر مى تواند كمى از بار را از دوش شما بردارد.

اگر والدينتان مهمان شما هستند، از آنها بخواهيد در آيين قصه خوانى شبانه شركت كنند. اغلب پدربزرگ ها و مادربزرگ ها دوست دارند كه بدين ترتيب مركز توجه قرار بگيرند. گهگاهى از والدين يا از همسايه هاى مسن ترتان بخواهيد هنگامى كه از خانه بيرون مى رويد از فرزندانتان مراقبت كنند، مطالب خواندنى نيز در اختيارشان قرار دهيد تا با بچه ها بخوانند.

اگر بچه ها عادت كرده باشند كه فقط والدين خودشان برايشان كتاب بخوانند، ابتدا بايد آنها را آماده كرد تا بتوانند از سبك كتاب خوانى بزرگسالان ديگر لذت ببرند. به بچه ها بگوييد كه خوانندگان مختلف يك ترانه ى واحد را به صورت هاى متفاوت مى خوانند و هنرپيشه هاى مختلف يك نقش واحد را به صورت هاى متفاوت اجرا مى كنند.

6-     تشويق كنيد كه بچه هاى يك نسل با هم بخوانند (خواندن بين نسلى)

قانونى وجود ندارد كه بگويد فقط بزرگسالان بايد براى بچه ها كتاب بخوانند، بچه هاى بزرگ تر مى توانند از اين فرصت استفاده كنند و هنرهاى خود را به رخ خواهرها و برادرهاى كوچك تر خود بكشند. اين كار به نفع خواننده ، شنونده و به نفع شماست .

اگر به طور موقت اين نقش خود را به فرزند بزرگ ترتان محوّل كنيد تجربه خوبى به دست مى آورد و ممكن است انگيزه پيدا كند كه اين نقش را به خوبى اجرا كند. اگر فرزند بزرگ تر خود را تشويق كنيد كتاب هاى مورد علاقه خود را با صداى بلند بخواند بسيار مؤ ثر است .

7-     با صداى بلند با همديگر بخوانيد

وقتى بچه ها ياد گرفتند كه به تنهايى بخوانند، باز هم بايد به كار خود ادامه بدهيم و براى آنها با صداى بلند كتاب بخوانيم . البته مى توانيم روال كار را تغيير دهيم . اكنون ديگر مى توانيم كار خواندن را با فرزندمان تقسيم كنيم . براى اين كار روش هاى زيادى وجود دارد كه برخى از آنها را توضيح مى دهيم .

چگونه كار خواندن را تقسيم كنيم؟

- نفرى يك خط؛ شما خط اول را بخوانيد، فرزندتان خط دوم ، و الى آخر.

- روش ديگر اين است كه نفرى يك صفحه بخوانيد.

شما: يكى بود يكى نبود

كودك : زير گنبد كبود

- شما روايت را بخوانيد و فرزندتان ديالوگ را يا هر يك از شما متن گفته هاى يكى از شخصيت ها را بخوانيد.

شما: بچه ها در را باز كنيد، من مادرتونم . (آقا گرگه)

كودك : اگر تو راست مى گى ، دست هايت را نشان بده !(شنگول)

- با همديگر (هر دو با هم مى خوانيد)

هر دو: دويدم و دويدم

سر كويى رسيدم

دوتا خاتونى ديدم ...

وقتى با همديگر با صداى بلند مى خوانيد به فرزندتان مى گوييد كه خواندن با صداى بلند تنها كار شما نيست ، بلكه كارى است كه از آن لذت مى بريد و فرزندتان نيز مى تواند از آن لذت ببرد. يكى از محاسن آن اين است كه هميشه نسبت به توانايى فرزندتان در خواندن ، يعنى ميزان روان بودن ، درك مطلب و دايره لغات او آگاهى خواهيد يافت . فايده ديگر آن اين است كه فرزندتان را براى خواندن براى هم نسل هاى خود آماده مى كند (مراجعه كنيد به روش 6)

 

8-     درباره مطالب مورد علاقه خود در خانواده صحبت كنيد

اگر مى خواهيد فرزندان خود را با آنچه مى خوانيد آشنا كنيد و خود نيز با آنچه فرزندانتان مى خوانند آشنا شويد، بهترين روش اين است كه درباره مطالب مورد علاقه ى خود در خانواده صحبت كنيد.

آيا مطلب جذّابى مى خوانيد؟ درباره اش صحبت كنيد! اگر فرزندانتان كوچك تر از آنند كه بتوانند آن مطلب را بخوانند اشكالى ندارد. كافيست بفهميد كه از آنچه مى خوانيد لذت مى بريد و به آن علاقه داريد و دوست داريد كه علاقه ى خود را با آنها در ميان بگذاريد.

فرزندان بزرگترتان را نيز تشويق كنيد كه درباره ى آنچه مى خوانند صحبت كنند و بگويند كه چه جنبه اى از آن را دوست دارند (مراجعه كنيد به روش ‍ 38.)

به صورت خانوادگى به كتابخانه برويد و پس از بازگشت به خانه هميشه اين آيين را اجرا كنيد: كتاب ها را در يك قفسه ى مخصوص كتابخانه بگذاريد. اين كار دو فايده دارد: اول اين كه كتاب هاى كتابخانه كمتر گم مى شوند و كمتر اتفاق مى افتد كه در بازگرداندن آنها تاءخير كنيد و دوم اين كه همه اعضاى خانواده مى بينند كه بقيه چه كتابى مى خوانند.

بچه ها به تدريج علايق خود را در زمينه هاى مختلف ، از غذا و لباس گرفته تا مطالب خواندنى ، پيدا مى كنند. اگر بتوانند ببينند كه افراد ديگر چگونه براساس ‍ ملاك هاى متفاوت انتخاب مى كنند، خود نيز مى توانند علايق خود را در زمينه كتاب خوانى گسترش دهند و به سليقه ى ناب ترى دست يابند.

9-     صحنه هاى مورد علاقه خود را در خانواده اجرا كنيد

معلمينى كه هنرهاى زبانى را آموزش مى دهند، فوايد تئاتر را در اين زمينه به خوبى درك مى كنند. تئاتر بچه ها را در متن ديالوگ ، شخصيت پردازى و طرح قرار مى دهد و به آنها كمك مى كند آنچه را كه مى خوانند بهتر درك كنند و به خاطر بسپارند. با اين روش عالى نيز مى تونيد بچه هايى را كه به خواندن تمايل ندارند، ترغيب كنيد كه مهارت هاى خود را بيازمايند.

چگونه صحنه ها را در خانه اجرا كنيم؟

الف)صحنه اى ساده را كه آغاز و پايانى مشخص دارد انتخاب كنيد.

ب)نقش هر فرد را مشخص كنيد يا اجازه بدهيد بچه ها نقش دلخواه خود را انتخاب كنند.

ج) ابتدا صحنه ها را مغشوش و به هم ريخته يادآورى كنيد و بعد آنها را به ترتيب وقوع مشخص كنيد.

د) صحنه را اجرا كنيد و در صورت امكان از ديالوگ و حركت نيز استفاده كنيد.

ه)در آخر درباره آن بحث كنيد: هر يك از شخصيّت ها چه احساسى دارد؟ علت رفتارهاى آنها چه بوده ؟ در آينده چه اتفاقى ممكن است رخ بدهد؟

هر چه تعداد فرزندانتان بيشتر باشد يا هر چه بچه هاى بيشترى را بتوانيد به اين كار مشغول كنيد، تئاترتان پيشرفته تر مى شود. در صورت تمايل مى توانيد همه بچه هاى محل را درگير كار كنيد. از آنها بخواهيد متن نمايش ‍ را براساس داستان هاى مورد علاقه خود بنويسند، لباس بازى خود را درست كنند، نقش هاى خود را تمرين كنند و نمايش را براى دوستان و والدين خود اجرا كنند.

نقش بازى كردن يكى از بهترين روش ها براى مشغول كردن بچه ها به خواندن است و به آنها انگيزه مى دهد كه خود نيز به تنهايى كتاب بخوانند.


10-   خواندن كتاب هاى مورد علاقه ى خود را به فرزندانتان توصيه كنيد.

كتاب هاى مورد علاقه شما در دوران كودكى چه بود؟ آيا آنها را در اختيار فرزندتان قرار داده ايد؟ اگر خواندن كتاب هاى مورد علاقه خود را به فرزندانتان توصيه كنيد دو مطلب را به صورت ظريف و غير مستقيم به آنها مى فهمانيد: اول اين كه خودتان به خواندن علاقه داريد و دوم اين كه فرزندانتان را آن قدر دوست داريد كه مى خواهيد علاقه خود را با آنها نيز در ميان بگذاريد.

طبق تحقيقى كه كارول چامسكى (3) در 1972 انجام داد، بين مراحل رشد زبانشناختى بچه ها و تعداد كتاب هايى كه مادران آنها با خاطره خوب از دوران كودكى خود به ياد داشته و براى فرزندانشان خوانده اند، رابطه مهمى وجود دارد. وقتى مادران كتاب هاى گوناگون و مورد علاقه دوران كودكى خود را به ياد مى آوردند، بچه ها نيز به ارزش اين كار نزد مادرانشان پى مى برند و نسبت به بچه هاى ديگر براى كتاب خواندن ارزش بيشترى قائل مى شوند.

اگر فرزندتان مانند شما نيست و به كتاب يا نويسنده خاصّى شور و شوق نشان نمى دهد، نااميد نشويد. سليقه هاى افراد با هم متفاوت است و براى اين كه كسى به كتاب هاى چارلز ديكنز يا سى .اس .لوئيس علاقه مند شود، شايد لازم باشد كه سليقه اش پرورش يابد. مهم تلاش است . همين كه به طور غيرمستقيم به فرزندتان بفهمانيد كه شما نيز زمانى كودك بوديد و توانايى ها و علائق تان نيز در حد يك كودك بود، باب هاى ارتباط و گفت وگو بين شما گشوده مى شود.

ادامه دارد...

تهیه و تنظیم: مدرسه ی مامان ها- خانم دکتر عاطفه نژاد محمد

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (13)

مامان فرشته ها
17 بهمن 91 0:02
مثل همیشه عاااالی بودکامل و مفید و از همه مهمتر کاربردی
تجربه به من ثابت کرده بچه ها خیلی دوست دارن بدونن پدر و مادراشون چی میخوندن...وقتی کتابهای زمان کودکی خودم رو بهشون نشون میدم و براشون میخونم،یا حتی وقتایی که فقط ازشون باهاشون حرف میزنم سوالاشون درباره کتابام،نقاشیاشون، این که خودم میخوندمشون یا کسی واسم میخونده،از کدوم شخصیت چی یاد گرفتم و شاید باورتون نشه حتی گاهی دختر 6 ساله من میپرسه این کتابی که تو بچگیت خوندی کجا تو زندگی به دردت خورده؟
بچه هامون تو همه کارهاشون از ما الگو برداری میکنن...چطور میشه توقع داشته باشیم اونا اهل مطالعه باشن اگر ما کتابها رو فقط برای قشنگیشون یا اظهار فضل تو کتابخونه نگه داریم.
من دخترم رو وقتی چهار سالش نشده بود اولین بار با خودم به کتابخونه بردم...خیلی سخت بود..همش دلهره داشتم که الان بلند بلند سوال میکنه و....اما کاری بود که باید انجام میشد...وقتی هم که چهار سالش بود از مسئول کتابخانه خواستم بنا به خواست دخترم که جدا از من ثبت نامش کنن که قبول نکردن و من خودم واسش کارت درست کردم و گفتم که کتابخونه بهش دادن و هر وقت اونجا میریم به تصور خودش و با هماهنگی من با مسوولان با کارت خودش کتاب میگیره.
کتاب خوندن به شیوه های صحیح و در عین حال سرگرم کننده خیلی تو رشد شخصیت بچه هام موثر بوده و خیلی جاها تو فهم مسائلی که نمیدونستم چطوری واسشون توضیح بدم کارمو جلو برده .
واسه اینه که میگم مطلبتون کاربردی بود نه مثل خیلی از مطالب دیگه فقط یک مشت حرف قشنگ...خدا قوت

سلام مامان عزیز
خیلی ممنون از اینکه وقت گذاشتید و مطلب رو کامل خوندید و نظر به این قشنگی برامون نوشتید. نکات آموزنده ای هم در مطلب شما بود که ما استفاده کردیم و ان شاالله بتونیم به موقع اش به کار بگیریم
مامان فرشته ها
17 بهمن 91 0:06
درباره مطلب کاردستی هم خیلی شما لطف دارید..کار خارق العاده ای نبود...تنها بخش شگفت انگیزش تجربه کردن یک کار عملی با بچه ها،به جای یکساعت سخنرانی کردن درباره پرچم و فلسفه پرچم داشتن کشورها و اینکه اصلا کشور یعنی چه و این حرفها بود؟

من از لطف شما به خودم یک دنیا ممنونماینجا هستم که از شما و بقیه دوستان بیاموزماختیار با شماست...هر وقت و هر طور که خودتون میدونید از مطالب وبلاگ استفاده کنید هدف من اینه که یادداشتهای من به درد کسی بخوره..چه بهتر که با کمک شما که تجربه شو دارید این اتفاق بیفته
باز هم از شما تشکر میکنم

خیلی خوشحالیم که با مامان خوبی مثل شما آشنا شدیم و امیدواریم که همیشه شاهد حضور گرم شما مامان خوب و موفق باشیم و بتونیم هرچه بیشتر از نظرات و تجربیات شما استفاده کنیم
مریم (مامان روشا)
17 بهمن 91 15:08
سلام و خسته نباشید
خیلی از خوندن این پست خوشحال شدم...خداروشکر تا اون جایی که میدونم بچه های این دوره خیلی به کتاب علاقمند هستند....منم از سن کم کتاب رو برای روشا اول به صورت ی سری اشکال شروع کردم تا به قصه و داستان رسیدیم
آخرین سری کتابی که براش خریدم بعد از پایان قصه ی سری سوال مطرح کرده که باید از کودک پرسیده بشه(مجموعه کتابهای خاله بازی که در 7 جلد منتشر شده)
چون خودش نمیتونه الان بخونه ی سری از قصه ها رو به صورت نمایشی بازی میکنیم مثل شنگول و منگول و هر دفعه هرکدوم ی شخصیت قصه میشیم
وقتی خونه ی هر کدوم از پدربزرگاش میریم ی سری از کتابهاش را میاره تا اونها هم براش بخونن و خیلی از این کار لذت میبره
و من و پدرش تمام تلاشمون اینه که اهل مطالعه بار بیاد....

سلام مامان عزیز
خیلی خوشحالیم که به نکاتی که در این مطلب بیان شده در زندگی توجه داشتید و البته از مامان خوبی مثل شما جز این انتظار نمی رفت. ان شاالله همونطور که تلاش میکنید و دوست داریددختر گلتون اهل مطالعه بار بیاد
ممنون که تجربیات خودتون رو برامون نوشتید
مامان فرشته ها
17 بهمن 91 20:22
ببخشید من خصوصی ای ندیدم...خصوصیا رو کجا میشه چک کرد؟(آیکون بیسواد ندارید؟)


خواهش میشه مامان عزیز
در قسمت آخرین نظرات خوانندگان
مامان علی خوشتیپ
18 بهمن 91 14:30
سلام
خیلی از این پستتون خوشم اومد.خودم خواستم یه همچین مطلبی رو طبق تجاربم توی وبمون بذارم.حالا که اینجا هست همین جا میگم(چی گفتم؟)
تقریبا همه موارد رو اول پدر و مادرم برای ما و بعد من و باباش برای علی اجرا کردیم.اینکه بچه ها از کوچکی پدر و مادر رو در حال مطالعه ببینن خیلی موثره.من از وقتی چشم باز کردم مامان و بابامو درحال مطالعه دیدم.یه کتابخونه داشتیم کاملا دیوار سالن پذیرایی رو دربرمیگرفت.غیر از کتابخونه های کوچیک خونمون.(فکر کنم قبلا اینو گفته بودم)
همین باعث شد من و خواهر برادرام عاشق کتاب خوندن باشیم.بماند که شبها بابام برامون داستانهای سریالی تعریف میکرد (داستانهای بابا ابر)که سریالش خیلیییییی دنباله دار شده و برای علی هم تعریفش میکنه و این باعث شد به قصه و قصه خوانی علاقه مند بشیم...
بقیه تو نظر بعدی میگم

سلام مامان عزیز
خیلی خوشحالیم که این موضوع مورد استقبال شما مامان های خوب مدرسه قرار گرفته و امیدواریم براتون مفید واقع بشه.
خدا به شما و بابای علی و پدر و مادرتون خیر بده ان شاالله. راستی از این داستان های سریالی رو برای ما هم بگید خیلی علاقمند شدیم ببینیم داستان بابا ابر چیه...
مامان علی خوشتیپ
18 بهمن 91 14:35
از وقتی علی کوچیک بود(حدودا 1 ماهه)براش کتاب می خوندم.جالبه حس میکردم دقیق گوش میده.الان بیش از 300 کتاب داره.
وقتی براش کتاب میخونم حتی کتابهای دانستنیها اصلا با صدای واقعی خودم نمیخونم و ولومشو هی تغییر میدم.حتی با لهجه های مختلف میخونم و همین جذابیتشو برای علی زیاد کرده.(حالا اگه نی نی وبلاگ قسمت قصه گویی رو برای شهرستانها فعال کنه شاید چندتا قصه تعریف کنم و بذارم تو وب تا دوستان بخندن)
برای علی توضیح دادم که یه کتاب چجوری نوشته شده و درست شده و به دستش رسیده.دیگه از اون روز کتاباشو پاره نمیکنه و خیلی مراقبشونه.
مثل مثالی که زدید از وقتی 2ساله بود من یه قسمت کتاب(اونایی که شعر بودن)رو میخوندم و قسمت بعدیشو علی میخوند(وای خیلی لذت میبردیم دوتاییمون)
خلاصه خیلی کارای دیگه
خوشبختانه الان علی خیلی به کتاب و کتاب خونی علاقه منده و نسبت به همسن هاش اطلاعات عمومی بالایی داره.دیگه کتابهایی که براش میخرم مال گروه سنیه سوم تا پنجمه
ممنون از مطلب مفیدتون

ما هم از شما سپاسگزاریم که وقت گذاشتید و تجربه های شخصیتون و نکته های خوبی رو برامون نوشتید
ما هم امیدواریم نی نی وبلاگ قسمت قصه گویی رو برای شهرستانها فعال کنه
البته اگه برای ما هم بفرستید توی مدرسه میذاریم
مامان علی خوشتیپ
21 بهمن 91 10:26
ممنون از دعای قشنگتون
بابا ابر یه شخصیتی بود که مارو روی کولش سوار میکرد به همه جای ایران(خونه فامیل و آشنا)میبرد.
توی راه و موقع بازدید ماجراهایی پیش میومد که بعدها فهمیدیم توش نکات تربیتی زیادیه...یه جورایی ماجراهای هر روز ما تبدیل میشد به داستانهای بابا ابر...
من قیافه ی باباابر رو مثل صورت امام خمینی تصور میکردم با ریشهای بلندتر و فکر می کردم خدا هم این شکلیه...جالبهخواهر و برادرانم هم همین تصور رو داشتن


چقدر خوشحالیم که از شما مامان های خوب چیزهای قشنگ یاد میگیریم
خیلی جالب بود، ممنون که برامون درباره ی بابا ابر نوشتید ایده ی خیلی جالب و خلاقانه ای بود آفــــــــــــــــــــــــــــــرین به پدربزرگ علی آقای خوشتیپ
مامان پریسا
21 بهمن 91 11:23
این پست هم خییییییلی عالی بود.
خدا رو شکر این دوره مامان و باباها خیلی به مطالعه اهمیت میدن.


پریسا شدیدا به کتاب و شعر علاقه پیدا کرده. ما مرتب در حال مشاعره هستیم.

کلی شعر یاد گرفته که هر جاشو که یادش میره من فقط یه کلمه از اون بیت رو میگم.

از این بابت خیلی خوشحالم.

با اجازه این پست رو سیو میکنم. فکر کنم باز هم لازم بشه بخونمش.

خدا دختر گلتون رو براتون حفظ کنه و بهتون توان مضاعف در تربیت هرچه بهتر اون بده ان شاالله
امیدواریم که پریسا جون هم حسابی اهل مطالعه و علم باشه و باعث افتخار شما و کشورش باشه
به خاطر عکس ها هم ممنون ان شاالله عکسهایی که فرستادید رو به عنوان هنرمندی های مامان پریسا جون در مدرسه نمایش خواهیم داد. اگه دوست داشتید توضیحی درباره کتابش برامون بدید که اون رو هم به عکسا اضافه کنیم.
مامان آنی
22 بهمن 91 16:18
سلام مطالب تون کاملا مفید وکاربردیه من اولین چیزی که برای ویانا خریدم از زمانی که باردار شدم کتاب بود و از همون بارداری شروع به خوندن کردم و الان هم دارم باهاش کار میکنم امیدوارم بتونم در کتاب خون کردن دخترم موفق باشم البته الان بیشتر کتاب هایی که وسطش سوت داره رو براش می خونم
در هر صورت مطالب شما هم خیلی مفیده و میتونه به در رسیدن به هدفمون بیشتر کمک کنه


سلام مامان عزیز
خوشحالیم از داشتن دوستانی مثل شما که به کتابخوانی و کتاب اهمیت می دن. براتون آرزوی موفقیت داریم.
هما
23 بهمن 91 23:07
من مثل مامانهاي باسليقه نظر كارشناسي خاصي ندارم
ولي حتما حتما از نكات مفيد وبلاگتون در آينده براي تربيت كودك گوگولي خودم كه هنوز قدم رنجه نفرموده استفاده مي نمويم.
خيلي ممنون.
من خودم كتاب خون نيستم متاسفانهولي به واسطه اين روشها حتما روي خودم و ني ني همزمان كار مي كنم هردو كتاب خون باشيم...تازه باباي ني ني رو هم مي كشونيم وسط.........


براتون آرزوی موفقیت داریم مامان عزیز، ان شاءالله که شما زودتر از نی نی کتاب خوان بشید.
مامان گلها
9 اردیبهشت 93 7:51
مطالب مربوط به کتاب و کتابخوانی بچه ها رو تازه شروع کردم بخونم. برای نرگس کتاب میخرم و براش هم میخونم . نرگس اوایل بیشتر به اشکال کتاب دقت میکرد و وقتی میخواستم کتاب رو براش بخونم خیلی دقت نمیکرد و حواسش به شکلا بود. حالا میگه برام کتاب بخون ولی کتابای شعرش رو هم بیشتر داستانش رو براش میگم از روی شکلا. فکر میکنم شاید به صورت شعر هنوز متوجه مطلب و داستان کتاب نشه. شاید کارم درست نباشه شاید هم... نمیدونم
یه مامان
پاسخ
وای، ممنون از نوجهی که نسبت به مطالب مدرسه به خرج میدید و مطالب قبلی رو هم مطالعه می کنید و نظرات خودتون رو برامون مینویسید. در مورد نکته ای که در مورد خوندن کتاب شعر ذکر کردید باید بگیم که بعضی از کتاب شعرها همینطوره که شما میگید و بچه ها کمتر با شعرهاش ارتباط برقرار میکنن اما بعضی هاشون شعرهای ساده و روانی دارن و بچه ها خیلی خوب اونا رو درک میکنن و زود حفظ میشن و اتفاقا از ریتم شعرها هم خوششون میاد. به عنوان مثال کتاب «اتل متل ترانه شعرهای کودکانه» که یک مجموعه ی پنج جلدی از شعرهای آقای ناصر کشاورز هست خیلی کتاب خوبیه و پسر من که زیر دو سال هم هست خیلی بهش علاقه داره و خیلی از شعرهاش رو هم از حفظ شده بد نیست برای دختر گلتون تهیه کنید.
مامان گلها
9 اردیبهشت 93 7:55
ببخشیدااا یه سوال دیگه، ما توی خونه کتاب زیاد داریم قبلا" خیلی اهل مطالعه بودم ولی متاسفانه الان بیشتر از اینترنت استفاده میکنم و کتاب کمتر میترسم این باعث بشه که بچه ها کمتر به کتاب علاقمند بشن. چون رفتار ما تاثیر زیاد داره اگه ما اهل مطالعه باشیم بچه هابیشتر علاقمند میشن به کتاب خوندن.
یه مامان
پاسخ
حرفتون رو قبول داریم اینم یکی از مشکلات پیشرفت تکنولوژی هست. وقتی مثلا من با گوشی کتاب میخونم بچه درک نمی کنه که دارم مطالعه میکنم اتفاقا امزوز خود من هم به همین موضوع فکر میکردم و میگفتم باید گوشیمو بذارم لای یه کتاب که بچه ام کتاب رو هم دستم ببینه البته گذشته از شوخی بد نیست بعضی وقتا هم کتاب رو برا مطالعه استفاده کنیم که خیلی برای بچه ها غریب و نا مانوس نباشه!
مامان گلها
15 اردیبهشت 93 9:22
سلام نه عزیزم یه سوال دیگه پرسیده بودم، شاید تو خصوصی هاتون باشه . به هر حال دوباره مطرح میکنم. میخواستم از نمایشگاه کتاب خرید کنم، گفتم اگه امکانش هست کتاب خوبی اگه سراغ دارین برای سن بچه های من لطف کنید برام نام کتاب و نام نویسنده و ناشر رو معرفی کنید که بتونم راحتتر خرید کنم. البته کتاب های آموزشی و فرهنگی و مذهبی میخواستم بگیرم. قبلا" از لطفتون ممنونم
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز نه سئوالتون نرسیده بود! حقیقتش خودمون هم به همین منظور به وبلاگ یکی از دوستان قدیمی سر زدیم آدرس پستشون رو براتون میذارم تعدادی کتاب معرفی کردن ایشون که شاید براتون مفید واقع بشه: http://2salegi.niniweblog.com/post29.php شاید بتونید از خودشون راهنمایی بگیرید. یک لینک خبری هم براتون میذاریم امیدواریم مفید واقع بشه: http://www.mashreghnews.ir/fa/news/306699/33-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%85%D9%81%DB%8C%D8%AF-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D9%86%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%E2%80%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-5-%D8%AF%D9%82%DB%8C%D9%82%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%DA%86%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%AA%D8%A7-%D9%BE%D9%88%D9%84%D9%83-%D9%86%D9%82%D8%B1%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%D9%8A موفق باشید