مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 7 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

سئوال10: چگونه باید شیرم را بدوشم؟

1392/5/22 9:00
نویسنده : یه مامان
7,700 بازدید
اشتراک گذاری

 

چگونه باید شیرم را بدوشم؟

دوشیدن شیر یا دست آسان است و با تمرین می توانید در این کار موفق شوید. وسایلی که برای دوشیدن شیر به کار می روند باید تمیز باشد. می توانید شیرتان را با دست یا  شیر دوش های نوع دستی و یا برقی بدوشید البته شیر دوش های دستی خیلی مناسب نیستند و بهتر است مورد استفاده قرار نگیرند. توجه داشته باشید که این وسایل بعد از هر بار استفاده باید فورا شسته شوند.

قبل از دوشیدن شیر دست ها را با آب و صابون ولی سینه را فقط با آب ساده بشویید و از به کار بردن هرگونه کرم، لوسیون، روغن و... پرهیز کنید.

برای دوشیدن شیر باید دست طوری قرار گیرد که دو انگشت زیر سینه و درست در لبه ی تحتانی هاله سینه و شست در بالا روی لبه ی فوقانی هاله واقع شود.

توجه داشته باشید که برای خروج شیر باید روی این قسمت فشار وارد شود نه به نوک و یا خود سینه. زیرا فشار دادن نوک سینه نه تنها سبب جاری شدن شیر نمی شود بلکه موجب ترک خوردگی سوزش و نازک شدن پوست سینه هم می شود.

بعد از قرار دادن صحیح دست ها باید دست را به قفسه سینه تکیه داده و اول سینه را به طرف قفسه سینه و سپس به جلو آورد تا شیر به آسانی خارج شود. با قرار دادن انگشتان در جهات مختلف هاله، مجاری دیگر شیر هم تخلیه می شوند. برای جمع آورید شیر بهتر است از لیوان یا ظرف دهان گشاد که قبلا جوشانده اید استفاده کنید.

از شیردوش های برقی به صورت تکی یا دوتایی (برای دوشیدن همزمان سینه ها) نیز می توانید استفاده کنید که قابل استریل در آب جوش بوده و با برق و باتری کار می کنند و قدرت مکش آنها خوب است و بدون هیچگونه درد و ناراحتی مقدار بیشتری شیر را در زمان بسیار کمتری از سینه های مادر می دوشد و به هیچ عنوان با دست تماس ندارد، در نتیجه میزان آلودگی نیز در دوشیدن شیر به حداقل ممکن می رسد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (6)

مریم مامان دونه برفی
22 مرداد 92 11:20

سلام من از 7 ماهکی تا یک سالگی امیرعلی چون مجبور بودم تنهاش بزارم و از طرفی نمیخواستم از شیرخشک استفاده کنم از شیردوش دستی استفاده می کردم و خوشبختانه مشکلی برام پیش نیومد .چون بلافاصله بعد از استفاده هم شیردوش و هم شیشه شیر رو با آب گرم و برس مخصوص شیشه می شستم.
الان هم ازشیشه شیر فقط برای خوردن شیر پاستوریزه استفاده می کنم.


سلام مامان عزیز
ممنون که تجربیاتتون رو برامون نوشتید. خدا رو شکر که مشکلی پیش نیومده و دستتون درد نکنه که مراقبت های لازم رو انجام میدادید
مامان شبنم
22 مرداد 92 16:24
سلام

وای واقعا کاش زودتر این مطلب رو دیده بودم من فقط یک بار برای دوشیدن شیر از شیر دوش دستی استفاده کردم واقعا دردناک بود حتی تا چند روز بعد هم وقتی دخترم شیر میخورد درد داشتم ... واقعا بعضی چیزا رو ادم باید روی اصولش جلو بره تا به مشکل نخوره همین جوری نمیشه از کنارش گذشت تا خودش حل بشه ....ممنون


سلام مامان عزیز شبنم
ممنونیم که تجربیات خودتون رو برای ما و مامان های دیگه می نویسید.
مامان شاران
23 مرداد 92 9:26
سلام
من هم 2 ،3بار از شیردوش دستی استفاده کردم خیلی بد بود وای...
من میخوام شاران از شیر بگیرم البته کمش کردم ولی نگرانم اگر امکان داره تو اون زمینه هم کمکم کنید ممنونم


سلام مامان عزیز شاران
توی این زمینه مطلب زیر رو برا مطالعه پیشنهاد می کنیم:
http://mamanschool.niniweblog.com/post97.php
موفق باشید
مامان پریسا
23 مرداد 92 11:12
با خوندن این مطلب یاد یه چیزی افتادم...

قبلانا اعتقاد بر این بوده که شیر روزهای اول برای بچه خوب نیست و مادر رو وادار میکردن تا اونو بدوشه و دور بریزه...

الان که گاهی حرفش پیش میاد میگم بچه های اون موقع خیلی گناه داشتن که از خوردن بهترین قسمت شیر مادر محروم شدن.....

آره واقعا! بیچاره ها، علاوه بر موارد بهداشتی که باعث مرگ و میرهای زیاد بچه ها در قدیم بوده این عامل هم شاید بوده که سیستم دفاعی بچه قوی نمیشده.

مریم (مامان روشا)
25 مرداد 92 17:14
من در این مورد تجربه ایی ندارم چون همیشه برای روشا جون آنلاین بودم و دردسترس


الحمدلله، ان شاالله که خدا سایه مامان خوبی مثل شما رو بر سرش مستدام کنه
elysian
15 شهریور 92 14:26
وااااااااااااااااااااااااای وااااااااااااااااااااااااااای
من که به کل از روش شیردوشی استفاده کردم برا تغذیه دخترم
ولی!
الان که دخترم 5 ماهه شده شیرم بینهایت کم شده
از شیرافزاها هم استفاده کردم بازم زیاد نشده
چه کار کنم
دخترم اصلا سینه نمیگیره
میگن چون نمیگیره کم شده
خیلی دلم گرفته

الان روزی فوقش 30-40 میلی شیرمن بهش میرسه بقیه اش از شیرخشکه
اه


سلام مامان عزیز و مهربون
حالتون خوبه؟
درسته، وقتی مکیدن سینه توسط نوزاد کم بشه شیر هم کم تر میشه. برای کمتر نشدنش باید شیرتون رو بدوشید و از غذاهایی که روی شیر موثر هست استفاده کنید. غذاهای لعاب دار مثل حلیم هم روی افزایش شیر تاثیر خوبی داره. یادتون باشه که آرامش شما در برقراری ارتباطتون با نوزاد خیلی روی اون تاثیر داره توکلتون به خدا باشه و از خودش کمک بخواید و در نهایت راضی به رضای او باشید.
براتون آرزوی سلامتی و موفقیت داریم