مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 12 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

۵۰ روش ساده براى علاقه مند كردن فرزند به مطالعه؛ قسمت دوم

1391/12/1 10:37
نویسنده : یه مامان
3,616 بازدید
اشتراک گذاری

ما نمى توانیم توانايى خواندن فرزند خود را  با قطعيت پيش بينى كنیم اما بهترين كارى كه مى توانیم انجام بدهیم اين است كه راه او را هموار كنیم تا بتواند به ادبيات و کتاب علاقه مند شود. اما چگونه؟... در این قسمت راهکارهای عملی برای رسیدن به این هدف خواهیم داشت

پس با ما در ادامه ی مطلب همراه باشید...

 ۵۰ روش ساده براى علاقه مند كردن فرزند به مطالعه؛ قسمت اول

________________________________________________________

در قسمت قبل ده روش ساده را بیان کردیم در ادامه ی بحث با ما همراه باشید 

11- براى خواندن دليل هاى عملى بياوريد: خريد

بچه ها به سختى مى توانند بين خواندن و فعاليت هاى روزمره خود ارتباط برقرار كنند، به خصوص اگر خواندن را صرفا فعاليتى درسى بدانند. حتى يك خريد ساده نيز به خواندن نياز دارد و اگر دستورالعمل ساده زير را به كار گيريد، فرزندتان متوجه آن خواهد شد.

چگونه هنگام خريد تمرينِ خواندن كنيم

از فرزندانتان بخواهيد اجناسى را كه مى خواهيد در راهنماى فروشگاه پيدا كنند و با خواندن علائمى كه از سقف آويزان شده است محل مورد نظر را شناسايى كنند.

از فرزندانتان بخواهيد مارك هاى مختلف پودر رخت شويى ، ماست ، حبوبات و غيره را از نظر قيمت ، محتويات و اندازه بسته بندى آن با هم مقايسه كنند. با همديگر ببينيد كه كدام جنس براى خريدن بهتر است .

علائم تجارى اى را كه فرزندتان مى شناسد به او نشان بدهيد و براى او توضيح بدهيد كه توليدكنندگان از اين علائم تجارى استفاده مى كنند تا مردم بتوانند محصولات آنها را در يك نگاه و بدون خواندن كلمات ، پيدا كنند. حتى فرزند پيش دبستانى شما نيز مى تواند محصولات مورد علاقه خود را با )خواندن ) علامت تجارى آنها پيدا كند.

از فرزندانتان بخواهيد براساس ملاك هايى كه برايشان ذكر مى كنيد، مارك مشخصى را براى يك محصول انتخاب كنند. مثلا از آنها بخواهيد بيسكوئيتى را انتخاب كنند كه نسبت به ساير بيسكوئيت ها شكر كمترى در تهيه آن به كار رفته باشد يا نوشابه اى را پيدا كنند كه بدون كافئين باشد.

هنگامى كه اجناس خريدارى شده را در منزل جابه جا مى كنيد با فرزندانتان صحبت كنيد و بگوييد كه خواندن چگونه به شما كمك مى كند تا بتوانيد خوب خريد كنيد و مواردى را كه هنگام خريد از خواندن استفاده كرديد برشمريد.

مثلا: براى پيدا كردن مغازه ، انتخاب كالا، پيدا كردن بخش مورد نظر فروشگاه ، انتخاب چك پول مناسب و الى آخر. از بچه ها بخواهيد تعريف كنند كه چه چيزهايى را هنگام خريد خواندند و از آنها بخواهيد تصور كنند كه اگر نمى توانستند خوب بخوانند، چگونه خريد برايشان سخت تر، گران تر و وقت گيرتر مى شد.

 12-براى خواندن دليل هاى عملى بياوريد: آشپزى

من با كتاب آشپزى روى چهارپايه بلندى مى نشستم و مراحل تهيه غذا را به ترتيب مى خواندم و سعید داد مى زد: (نوشته يك پيمانه يا يك چهارم پيمانه ؟) و واقعا لذت بخش بود. من هنوز هم از خواندن كتاب هاى آشپزى لذت مى برم .بسيارى از بچه ها هرگز به اين فكر نمى افتند كه (چرا بايد خواند؟) اما بعضى از بچه ها نياز دارند كه رابطه بين خواندن و مسائل عملى را ببينند.فرزندتان از ديدن اين كه هنگام آشپزى از مهارت خواندن خود استفاده مى كنيد، سود مى برد. حتى اگر كتاب آشپزى باز نمى كنيد، باز هم هنگام آشپزى مى خوانيد و فرزندتان مى تواند در اين كار به شما كمك كند.

چگونه هنگام پختن غذا تمرينِ خواندن كنيم

الف)اگر از كتاب آشپزى استفاده مى كنيد، از يكى از فرزندانتان بخواهيد صورت مواد لازم را بخواند و از ديگرى بخواهيد جاى هر يك از مواد را در قفسه ها پيدا كند.

ب)از يكى از فرزندانتان بخواهيد مراحل تهيه غذا را يكى يكى بخواند. اين مراحل را در صورت امكان با كمك فرزندتان انجام دهيد.

ج) هنگام كار به هر چيزى كه مى خوانيد اشاره كنيد. علاوه بر دستور پخت غذا چيزهاى ديگرى نيز هست كه بايد آنها را بخوانيد:

اگر مى خواهيد فرزندتان تجربه ى جالبى از خواندن داشته باشد، از او بخواهيد دستور غذاى مورد علاقه خود را انتخاب كند، از موادى كه بايد براى پختن آن بخرد، صورتى تهيه كند، به فروشگاه برود و آن مواد را پيدا كند و سپس در پخت غذا به شما كمك كند

13- براى خواندن دليل هاى عملى بياوريد: تعميرات خانه

دنياى عجيب تعميرات خانگى موقعيت هاى فراوانى را براى خواندن فراهم مى كند. اگر شما مثل من باشيد بايد قبل از تعويض يك لامپ سوخته ، مطالب روى پاكت لامپ جديد را حتما بخوانيد و اگر مثل شوهر من باشيد اول کار مورد نظر را شروع مى كنيد و بعد در صورت برخوردن به يك مشكل دنبال دستورالعمل مى گرديد.

بچه ها اغلب از سنين پايين به استفاده از ابزار علاقه نشان مى دهند و چه بخواهيد و چه نخواهيد با چكش پلاستيكى خود به اشيا مى كوبند.

اگر بتوانيد اين انرژى بچه ها را در جهت كارى كه به درد زندگى واقعى آنها مى خورد سمت و سو بدهيد بسيار عالى است . با اين كار به آنها نشان مى دهيد كه چگونه در زندگى خود به عنوان يك بزرگسال از خواندن استفاده مى كنيد.

چگونه هنگام تعمير خانه تمرين خواندن كنيم

الف)ابزارتان را با فرزندتان بررسى كنيد و درباه ى نام ، كار و طرز كار هر يك صحبت كنيد. حتما تاكيد كنيد كه بعضى از ابزارها فقط بايد توسط بزرگسالان استفاده شود

ب)از ابزارى كه براى انجام يك كار خاص لازم داريد صورتى تهيه كنيد، از فرزندتان بخواهيد آن را بخواند، ابزار را پيدا کند و آنها را آماده كند.

ج) مسئوليت اشيا را به فرزندتان بسپاريد. اگر مى خواهيد ماشين لباس شويى را نصب كنيد، ممكن است داخل بسته مخصوص لوازم آن يك صورت از لوازم نيز وجود داشته باشد. از فرزندتان بخواهيد صورت را بخواند و اطمينان حاصل كند كه همه لوازم ذكر شده در بسته مخصوص موجود است .

د)به هر چيزى كه مى خواهيد اشاره كنيد. علاوه بر دستورالعمل هاى موجود، چيزهاى ديگرى نيز هست كه بايد آنها را بخوانيد.

14- براى خواندن دليل هاى عملى بياوريد: كارهاى دستى

بسيارى از آشنايان ما براى خواندن رمان و زندگى نامه وقت ندارند چون وقت آزاد خود را صرف كارهاى دستى مى كنند. يكى از زنان لباس همه اعضاى خانواده خود را مى دوزد و يكى ديگر مبلمان قديمى را بازسازى مى كند. همه اين افراد سرگرم كارهايى اند كه خواندن را نيز به نوعى شامل مى شوند و بچه هاى آنها نيز مى توانند از پرداختن به اين كارها سود ببرند.

مطالب غيرادبى معمولا اهداف زير را پى گيرى مى كند: دادن اطلاعات ، متقاعد كردن و دستور دادن يا راهنمايى كردن ما از صبح تا شب چه پشت جعبه مايكروفر، چه در دفترچه خودرو و چه در نقشه راهنماى مسيرهاى اتوبوس ، دستورالعمل يا راهنما مى خوانيم

چگونه هنگام انجام كارهاى دستى تمرين خواندن كنيم

الف)مدل ها، دستورالعمل ها و صورت لوازم مورد نياز را دم دست بگذاريد. از فرزندتان بخواهيد به شما بگويد كه براى انجام كار به چه چيزى نياز داريد.

ب) در صورت تمايل ، فرزندتان را همراه خود به فروشگاه ببريد تا كالاهاى مورد نياز را پيدا كنيد و بخريد: پارچه ، تكه هاى چوب ، نخ ، الگو يا شابلن ، رنگ و غيره .

ج) ضمن انجام كار به هر چيزى كه مى خوانيد اشاره كنيد. به غير از دستورالعمل ها چيزهاى ديگرى نيز هست كه بايد بخوانيد:

بسيارى از بچه ها به طور طبيعى به كارهاى دستى گرايش دارند. هنگام انجام كارهاى دستى مجازند كه دست و بال خود را كثيف كنند و نتيجه ى كار نيز برايشان كاملا ملموس است .

 مهارت هاى بصرى اى كه براى جور كردن قطعات يك ماكت يا بخش هاى يك الگو استفاده مى شود، پيش نيازى است كه به فرزندتان كمك مى كند به خوبى و راحتى بخواند.. اگر براى سرگرمى به كارهاى دستى مى پردازيد، به فرزندانتان اجازه بدهيد آنها نيز در انجام اين كارها دخالت داشته باشند و بدين ترتيب در حق آنها خدمت بزرگى بكنيد.

 15- براى خواندن دليل هاى عملى بياوريد: شغل شما

چرا بايد ديدار از محل كار پدر و مادر فقط سالى يك بار اتفاق بيفتد؟ محيط كار بهترين موقعيت را فراهم مى كند تا به صورت عملى به فرزندانمان نشان دهيم كه چرا بايد خواندن ، نوشتن ، جمع و تفريق را بياموزند. چه مهندس ‍ معمار باشيد و چه هنرپيشه ، چه آرايشگر و چه نانوا، در محل كار خود مى خوانيد و فرزندانتان بايد اين را بدانند.

قبل از اين كه فرزندتان را به محل كارتان دعوت كنيد به پاسخ اين سؤ ال ها بيانديشيد:

در كار خود چگونه از خواندن استفاده مى كنم ؟ آيا دفترچه راهنما مى خوانم يا نامه ، صفحه نمايشگر رايانه ، دستورالعمل ، ابزار اندازه گيرى ، جدول ، برچسب پوشه ى پرونده ، تابلوى فرمان و يا نقشه ؟

اين كه بتوانم هنگام كار خود خوب و سريع بخوانم چه اهميّتى دارد؟

كدام يك از مهارت هايى را كه در مدرسه آموخته ام در محل كار خود استفاده مى كنم ؟ آيا مى نويسم ؟ آيا حساب مى كنم ؟ آيا از مهارت هاى گفتارى و شنيدارى استفاده مى كنم ؟ چگونه ؟

اگر به اين سؤ ال هاى خود پاسخ بدهيد مى توانيد هنگامى كه فرزندانتان از محل كارتان بازديد مى كنند، روى اين مسئله كه چگونه مهارت هايى را كه مى آموزند در كار شما نقش پيدا مى كنند، بهتر تمركز كنيد.

فرزندتان را به بخش هاى مختلف محل كارتان ببريد و قدم به قدم به او بگوييد كه در يك روز عادى چه كارهايى انجام مى دهيد. ابزارهايى را به او نشان دهيد كه كارتان را ساده تر مى كند و به او بگوييد كه چگونه آموختيد كه اين كار را انجام دهيد.

بيشتر بچه ها فكر مى كنند كه ياد گيرى با خوردن زنگ و تعطيل شدن مدرسه ، تمام مى شود و به سختى مى توان نظر آنها را عوض ‍ كرد. اگر برايشان تعريف كنيد كه چگونه هنگام انجام كار چيزهايى مى آموزيد، به آنها كمك مى كنيد تا بهتر بتوانند تجربيات زندگى تحصيلى خود را به (زندگى واقعى ) بزرگسالان ربط دهند.

اگر مى توانيد كار خود را با كار بچه ها مقايسه كنيد:

یادت مى آيد هفته گذشته چطور با يك سطر از اعداد مشكل پيدا كرده بودى ؟ حالا ببين من بايد با يك صفحه پر از عدد كار كنم.اول همه كارهايى را انجام مى دهم كه بلد هستم و بعد برمى گردم و روى قسمت هايى كار مى كنم كه خوب بلد نيستم .

محل كار شما نبايد براى فرزندانتان فضاى اسرارآميزى باشد كه بيشتر روز در آنجا ناپديد مى شويد. اگر فرزندانتان بدانند كه چه كارى انجام مى دهيد، و چرا و چگونه آن را انجام مى دهيد، مى توانند شما را بهتر درك كنند و در ضمن مى فهمند كه چرا مشغوليت فعلى آنها يعنى ياد گيرى در مدرسه نقش مهمى را در آينده ايفا خواهد كرد. 

تهیه و تنظیم: مدرسه ی مامان ها- خانم دکتر عاطفه نژاد محمد

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (6)

مامان فرشته ها
1 اسفند 91 12:50
مثل همیشه:عالی


مریم (مامان روشا)
1 اسفند 91 15:51
خیلی کامل و جالب بود
خسته نباشید


سلامت باشید مامان مهربون
مامان پریسا
5 اسفند 91 11:21
خسته نباشید عالی بود. نکات خیلی ریز که گاهی اصلا دیده نمیشن چقد میتونن خوب و مفید باشن.


سلامت باشید مامان عزیز، بله واقعا همینطوره که میگید
فرشته
20 اسفند 91 0:17
واقعا گل کاشتی.


دست خانم دکتر نژادمحمد درد نکنه
مامان علی خوشتیپ
25 اردیبهشت 92 13:17
چه جالب.من این قسمتو نخونده بودم.حتما برای فروشگاه نکاتی رو که گفتید انجام میدم
الان که علیمون باسواد شده دستورالعمل بازیهای فکریشو با کمک علی میخونیم و انجام میدیم...
از این بعد توی خوندن دستورهای آشپزی از علی هم کمک میگیرم
ممنون از مطالب آموزندتون

خواهش می کنیم، خوشحالیم که مورد توجهتون قرار گرفته. غذاهایی که محصول مشترک مامان و پسر باشه خوردن داره ها!!!
مامان گلها
14 اردیبهشت 93 21:27
من اینجا سوالی نگذاشته بودم آیا؟؟
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز اینجا که نه اما توی قسمت قبلی یه سوال پرسیده بودید یعنی اینجا: http://mamanschool.niniweblog.com/post756.php