مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 14 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

نظر شما چیه؟...

1390/8/4 7:07
نویسنده : یه مامان
4,274 بازدید
اشتراک گذاری

 

دیروز یکی از مامانای خیلی خوب ِ مدرسه یه مطلبی ر و از توی یه سایت خوندند و اونو با ما در میون گذاشتند، خوشحال میشیم نظرِ مامانای عزیز رو در این رابطه بدونیم:

niniweblog.com

به سوالات كودك در مورد دستگاه تناسلي چگونه بايد پاسخ داد؟

به اين گونه سوالات كودكان مستقيم و درست جواب بدهيد . ما بزرگ تر ها بيشتر اوقات از سوالات حتي غير مستقيم فرزندانمان در مورد مسائل جنسي اضطراب پيدا مي كنيم اما از نظر كودك اين سوال مانند
همان كنجكاوي است كه در مورد چشم و گوش و ساير قسمتهاي «غير خصوصي» بدن انسان داشته استرس ( البته كمي جالب تر از آنها)

نيازي نيست كه آناتومي كامل دستگاه تناسلي را به او توضيح بدهيد اما نام صحيح آن قسمت از بدن را به او بگوئيد و در اين مورد بچه گانه با او صحبت نكنيد.اگر سوال كرد كه براي چه ساخته شده اند يا چه كاري انجام مي دهند،به او بگوئيد: « با اينا ما ميريم دستشوئي. بچه هام با اينا به وجود ميان»

او حتي ممكن است از شما در مورد آلت تناسلي خواهر يا برادرش از شما سوال كند چون ديده است كه با آن چيزي كه خودش دارد فرق مي كند و اين گونه سوالات در بچه ها بسيار طبيعي است.اگر سوال كرد كه چرا با هم فرق دارند ، در اين صورت مي توانيد فقط بگوئيد كه بعضي از قسمت هاي بدن پسرها و دخترها با هم فرق مي كنند.

اگر شما استرس پيدا نكنيد او هم كنجكاوي بيش از حد يا اضطراب پيدا نمي كند.

niniweblog.com

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (8)

مامان ماهان عشق ماشین
4 آبان 90 9:38
به نظر من باید توضیحات واضحی به بچه داد ولی مناسب سنش.مثلا یه بچه 3 ساله فقط در حد دستشویی از دستگاه تناسلیش میفهمه و اگه ما بگیم "بچه ها با اینا به وجود میان"نه تنها مشکل رو حل نکردیم که بزرگتر هم میشه.به تناسب سن میتونیم توضیح رو بیشتر کنیم. همونطور که وقتی به بچه ابتدایی درس علوم رو میدن خیلی متفاوته با زیست شناسی دبیرستان. ولی یه نکته مهمه که باید به بچه یاد بدیم که این قسمت خصوصیه و نباید به کسی اجازه بدن که بهش دست بزنه و .....(موارد لازم دیگه) انتشارات فنی ایران یه سری کتاب با عنوان کتابهای سفید (مهارتهای زندگی بچه ها)داره که توش هم بازی و هم ماز و هم نقاشی هست و مسایلی که بچه ها باید بدونن توش هست. مثلا یه کتاب از همین مجموعه با اسم "مواظب غریبه ها باشیم"هست که خیلی ظریف این مسایل رو با بچه مطرح کرده.
یک عدد مامان
4 آبان 90 12:07
با نظر مامان ِ ماهان موافقم ... جوّ ِ خانوادگی و شرایط ِ وجودی ِ خود ِ بچه هم خیلی مهمه ! ممکنه اینجور مسائل برای یه بچه ی سه ساله خیلی جذابیت داشته باشه ولی مثلا برای یه کودک هشت ساله هیچ اهمیتی نداشته باشه ! پس نمیتونیم یه الگو و یا یه حرف رو برای ِ جواب به سوالات ِ همه ی بچه ها به کار ببریم... ولی با این قسمت نظرشون موافقم که گفتن : میتونیم جواب ِ بچه ها رو بدون ِ اظطراب و بدون ارائه توضیحات ِ علمی ِ دقیق ، به صورت کاملا ساده و کودکانه (در حد رفع کنجکاوی ِ اونا) بدیم. مرسی "یه مامان" عزیز که واسه این سایت اینهمه زحمت میکشین ...
مامان پریسا
4 آبان 90 12:09
جواب سوالم رو با این پست گرفتم. از راهنماییتون ممنون.
مامان پریسا
4 آبان 90 12:14
البته شخصا" با نظر شما موافقم. هر چه بیشتر بچه را از این مسائل دور کنیم یا از پرسش منع کنیم،کنجکاوی او بیشتر شده و در نتیجه از راه های دیگه به دنبال جواب میره که ممکنه براش خطر داشته باشه. و خوشحالم که طرز فکرم در این مورد درست بوده.
مامان مینا
4 آبان 90 12:28
سلام منم با نظرهای مامان های مهربون موافقم و عقیده دارم باید متناسب سن کودکمان به سوالاتش جواب بدهیم نه بیشتر و نه کمتر ، داشتن اضطراب هم تاثیر دارد چون کودک با دیدن اضطراب کنجکاویش بیشتر می شود. در بین دوستانم کسی بود که هر وقت کودکش با خودش بازی می کرد و یا سوالی می کرد در این رابطه مادرش با حالت اخم و ناراحتی به او فقط تشر می زد که نباید این کار را انجام دهد یا نباید سوالی بپرسد و زمانی که کودکش اصرار می کرد فقط می گفت بزرگ بشی خودت می فهمی. الان هنوز هم کودک به کار خودش ادامه می دهد و هر بار مادرش منعش می کند و به همین خاطر 2 سال است که با پسرش مشکل دارد .
مامان علی خوشتیپ
4 آبان 90 12:40
سلام من تا حالا با چنین سئوالی از طرف علی مواجه نشدم.ولی طبق گفته مامانهای عزیز دیگه منم فکر می کنم باید در حد سن بچه براش توضیح داده بشه
مامان آرین
4 آبان 90 23:50
سلااااااااام با پست نتیجه نظر خواهی آپیم زودی بیاین

سلام مامان مهربون
باشه ، میایم
تینا
7 آبان 90 15:51
به نظر منم نظر صریح خیلی مهمه البته با قسمت بچه ها با اینا بوجود میان زیاد موافق نیستم ! شاید این جوابو بشه واسه سوال بچه ها چه جوری به وجود میان به کاربرد !