مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 15 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

چاق شدن کودکان؛ 2

1390/8/3 16:41
نویسنده : یه مامان
11,725 بازدید
اشتراک گذاری

 

در این قسمت به بررسی احساس گرسنگی و سیری در مغز می پردازیم و نشانه هایی از کودکان چاق را با هم مرور خواهیم کرد...

 

در قسمت قبل (چاق شدن کودکان؛ 1 ) به علل چاقی در کودکان پرداختیم و دلیلِ احتمال پایینِ لاغر شدن این کودکان در بزرگسالی را متوجه شدیم.

حال به ادامه ی بحث می پردازیم:

احساس گرسنگی و سیر شدن و مرکز آن در مغز

مرکز اشتها و غذا خوردن و مرکز سیر شدن در مغز در ناحیه ی هیپوتالاموس قرار دارد. تحقیقات نشان می دهد، موقعی که غذا وارد دهان ، مری ، معده و روده ها می شود ، کششی در این اعضا به وجود می آید. از طرف دیگر گیرنده های شیمیایی که در این اعضا وجود دارند از راه رشته های عصبی اتساع این اعضا و همچنین تاثیرات شیمیایی مواد غذایی را به مغز انتقال می دهند و در نتیجه مرکز سیر شدن تحت تاثیر قرار می گیرد و شخص احساس سیر شدن می کند و خوردن غذا را متوقف می کند ، بنابراین اگر فرد یا کودکی به خوردن غذا ادامه دهد به خاطر این است که مرکز سیر شدن هنوز اشباع نشده است.

اگر فرد یا کودکی غذا را دوست داشته باشد (میهمانی که غذاهای متنوعی وجود دارد را در نظر بگیرید) گرچه علائم سیر شدن را حس می کند ، ولی ممکن است به خوردن ادامه دهد ، برعکس اگر در موقع غذا خوردن جدال و نزاعی وجود داشته باشد آن فرد زودتر سیر می شود و به خوردن غذا ادامه نخواهد داد.

اگر به کودکی در دوران شیرخواری یا بعدا به مقدار زیاد شیر و یا غذاهای گوناگون و رنگی دیگر داده شود ، آستانه ی زمانی که کودک باید احساس سیر شدن کند به تدریج بالا می رود و کودک به تدریج عادت خواهد کرد که شیر و یا غذاهای زیادتری بخورد و چاق خواهد شد. برعکس اگر به کودکی کم غذا داده شود ، آستانه ی زمانی که کودک باید احساس سیر شدن کند پایین می آید و او زودتر سیر خواهد شد .

نشانه هایی که در کودکان و نوجوانان چاق دیده می شود

چاق شدن معمولا بیشتر در سن یک سالگی ، پنج تا شش سالگی و در دوران بلوغ به وجود می آید . کودکی که چاقیِ او نتیجه ی خوردن بیش از حد مواد غذایی است نه فقط چاق می شود، بلکه قد او بلندتر و سن استخوانی او بیشتر است، ناحیه ی پستان ها و شکم او بزرگ ولی صورت او ظریف است.

روی پوست شکم کودکان چاق خطوط سفید و صورتی دیده می شود.

آلت تناسلی پسر بچه های چاق به علت چاقی در نسج چربی فرو رفته و کوچک به نظر می رسد، ولی طبیعی است.

بلوغ در نوجوانان چاق زودتر ظاهر می شود، ولی قد نهایی آنها کمتر از همسن هایشان خواهد شد.

رشد دستگاه تناسلی دختران چاق معمولا طبیعی است و قاعدگی در زمان خود شروع می شود.

نسج چربی در دختران چاق بیشتر در بازوها و ران هایشان تجمع می یابد .

دست های دختران چاق کوچک و انگشتانشان باریک و ظریف است.

****************************

مطلب بعدی: چاق شدن کودکان؛ 3

پسندها (1)

نظرات (3)

مامان پریسا
26 مهر 90 15:39
آموزنده بود. حالا برای جلوگیری از این مساله چکار باید کرد؟

با ما همراه باشید مامان عزیزِ پریسا جون. این مقاله دنباله داره .
مامان علی خوشتیپ
26 مهر 90 15:41
ممنون آموزنده بود
توی یه قسمت از مقاله به نکته جالبی اشاره کردید.چاق شدن و پرخوری بیشتر از روی عادته.

خواهش میکنیم.

معصومه مامان سهند
28 مهر 90 15:00
سلام عزیزم خیلی جالب بود البته چاقی مفرط یه مریضیه و این اصلا خوب نیست خوبه که مامانها از همون سنین اولیه تولد بچه هاشون به فکر تناسب اندام اونها باشن، برعکس توی مملکت ما تصور غلطی که هست فکر میکنن بچه هایی که چاق هستند مادرهاشون بیشتر به اونها رسیدگی می کنن ولی اینطور نیست، بدن این بچه ها بیشتر از بچه های دیگه مواد غذایی رو جذب میکنن

سلام مامان مهربون
ان شاءالله که سلامتی توی همه ی خونه ها همیشه باشه.