مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 14 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

چگونه به کودکمان مهارت ساخت کاردستی را بیاموزیم؟؛(7)

1390/6/15 9:15
نویسنده : یه مامان
5,848 بازدید
اشتراک گذاری

 

از سه سالگی ، کودکان می توانند با خمیر، شکل های مختلفی درست کنند. ممکن است کودکان نتوانند شکل مورد نظر خود را بکشند، ولی به راحتی می توانند آن را با خمیر درست کنند...

چگونه به کودکمان مهارت ساخت کاردستی را بیاموزیم؟؛(6)

________________________________________________

شکل سازی با خمیر ، توانایی کودکان را در کشیدن نقاشی زیاد می کند. اگر هم این کار به نظر کمی سخت تر می رسد، می توانند تمرین های زیر را انجام بدهند.

همانطور که قبلا توضیح دادیم می توانیم خمیر را با آرد خودمان درست کنیم تا از بابت تماس کودک با مواد شیمیایی هم خاطر جمع باشیم. خمیرسازی با آرد رو از اینجا ببینید.

خمیر آرد را به کودک بدهید. قالب های مختلفی مانند قالب شیرینی، عروسک و یا هر قالب دیگری تهیه کنید.

 

از کودک بخواهید خمیر را روی یک سطح صاف (مانند سینی) پهن کند و سپس قالب را روی خمیر فشار دهد. با این کار ، شکل قالب روی خمیر می ماند.

 

 

این کار خیلی ساده است و همه ی کودکان می توانند آن را انجام دهند. حالا او را تشویق کنید تا به کمک این قالبها ، شکل های مختلفی درست کنند.

هر روز به کودک فرصت دهید تا با خمیر ، شکل سازی کند. بعضی وقت ها شما نیز باید در کنار کودک بنشینید و با خمیرها، شکل درست کنید. به این ترتیب او می آموزد که شکل های گوناگونی را درست کنند. روزهای اول ممکن است شکل های او بسیار ساده و ابتدایی باشد. اما به او فرصت دهید، خواهید دید که شکل ها چقدر مختلف و زیباتر خواهد شد.

نکاتی در رابطه با شکل سازی با خمیر:

-          کودک را مجبور به ساختن هیچ شکلی نکنید.

-          هر چیزی را که می سازد ، تشویق کنید و بخواهید که باز هم تمرین کند.

-          هر روز مقداری خمیر به  او بدهید تا بتوانند شکل های مختلفی درست کند.

برای اینکه کودک بتواند شکل های مختلفی درست کند، لازم است که شما به او شکل ها و تصویرهای مختلفی را نشان بدهید، برای این کار بهتر است تصویرهای مختلفی از حیوان ها ، میوه ها و گل ها را در اختیار کودک بگذارید.

 

 

می توانید مجسمه های کوچک را به کودک نشان دهید تا ببیند. از کودک بخواهید تا نمونه هایی از شکل حیوان ها و میوه هایی که می بیند ، درست کند، می توانید این کار را از حیوان های ساده شروع کنید.

یک کار خلاقانه با خمیر:

از کودک بخواهید تا خمیرها را بصورت گردو در بیاورد.

 

سپس وسط آن را با انگشت یا مثلا خلال دندان سوراخ کند. از این شکل نمونه های مختلفی بسازد.

 

این مهره ها را بگذارید تا خشک شود. کودکان می توانند این مهره ها را رنگ بزنید.

 

کودک را تشویق کنید تا این مهره های رنگی را از نخ رد کند و سپس دو سر نخ را گره بزند.

 

با این مهره ها می توان شکل ها و کاردستی های مختلفی درست کرد.

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (3)

مامان ماهان عشق ماشین
14 شهریور 90 2:12
ایده گردنبند ایده جالبیه.ممنون.


خواهش می کنم، موفق باشید
مامان پریسا
14 شهریور 90 8:58
قشنگ و جالب بود.



یک عدد مامان
14 شهریور 90 13:06
میدونین؟
این طرح شما خیلی زیبا بود .آفرین ! منم یه طرحی رو پیشنهاد میدم جسارتا !
میتونیم گاهی به جای خمیر بازی خمیر برشتوک یا حلوا درست کنیم و با استفاده از قالبهای شیرینی همونجور که گفتین خمیر رو قالب بزنیم و توی سینی بچینیم . تازه اگه خمیر رو یه کم سفت در بیاریم بچه ها میتونن با اونا شکل بسازن . فرقش اینه که ما شکلهایی که بچه ها درست کردن رو میتونیم بخوریم !
قند و عسل عاشق اینجور تزئینات هستن . گاهی با هم از این کارا میکنیم . گاهی وقتا که مهمون داریم قند و عسل با عشق و علاقه ی خاصی کمکم میکنن و ظرفهای ژله رو با ترافل و پودر نارگیلهای رنگی تزئین میکنن . درسته طرحشون مبهم و درهم برهمه ،ولی با استقبال شدید ما رو به رو میشه و خودشون خیلی ذوق میکنن وقتی میبینن همه ی مهمونا از سلیقه شون تعریف میکنن و یا از شیرینی های خمیریشون میخورن
مثلا شیرینی توت بادومی خیلی راحته . یه کم پودر بادام+شکر +وچند قطره گلاب=این مواد رو مخلوط میکنیم و به صورت خمیر درشون میاریم . بعد به شکل توت درشون میاریم و انتهاش یه خلال پسته میذاریم و توی سینی میچینیم.از پودر نارگیلهای رنگی هم میتونیم استفده کنیم تا شیرینی هامون قشنگتر بشه .
وقتی بچه ها می بینن که از کاری که انجام دادن بزرگترها استقبال میکنن، خیلی خوشحال میشن و تاثیر خیلی خوبی رو اخلاق و رفتارشون میذاره .تازشم ! حس مسولیت پذیری و همکاری هم در اونا تقویت میشه

سلام مامان نمونه
نظرتون خیلی جالب و آموزنده بود و به نکات خوبی هم اشاره کرده بودید
دســـــــــتتون درد نکنه