مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 16 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

آموزش خیاطی به کودکان

1393/10/28 7:54
نویسنده : یه مامان
16,057 بازدید
اشتراک گذاری

شاید والدین به خاطر خطرات ناشی از سوزن، هیچ وقت به فکر این نیفتاده باشن که هنر خیاطی رو به کودکان خود آموزش بدن، پس اگه شما هم تا به حال به کودکتان خیاطی رو یاد ندادید در ادامه ی مطلب با ما همراه باشید... 

یکی از فعالیت هایی که در مدارس ما کمتر مورد توجه قرار می گیرد ، هنر خیاطی است . مخصوصا این فعالیت در دوره ابتدایی کاملا بی ارزش قلمداد می شود . در دوره راهنمایی تحصیلی تا حدودی شاگردان در درس مهارتی حرفه و فن با خیاطی آشنا می شوند ... 

خیاطی ، علاوه بر درگیری دستان کودک ، موجب هماهنگی بین چشم و دست کودکان نیز می گردد و نتایجی مانند خوش خطی کودک ، جا نینداختن کلمات و نقطه های حروف در هنگام رونویسی و ... را به دنبال دارد . در بسیاری از کشورهای جهان ، خیاطی به عنوان یک واحد درسی کودکان در مقطع ابتدایی شناخته شده است .

  

کودکان در سنین ۴ تا ۶ سال به دلیل خطرات ناشی از کار با سوزن باید با نظارت مستقیم والدین به انجام این فعالیت بپردازند و یا باید از سوزن های بی خطر پلاستیکی که در بازار موجود است، استفاده شود . 

اگر این فعالیت را برای کودکان در سنین قبل از دبستان انتخاب کرده اید برای راحتی کار محل عبور سوزن از مقوا را پانچ کنید (حتی می توانید برای بچه های کوچکتر به جای سوزن از بند کفش برای سوراخ های پانچ شده استفاده کنید)، در غیر این صورت بگذارید کودکان بصورت مستقل به انجام این عمل بپردازند . 

چندی پیش من این فعالیت را در کلاسم با شاگردانم انجام دادم و علاوه بر لذت بخش بودن، شاگردانم برای اولین بار با هنر خیاطی و طریقه  در دست گرفتن سوزن آشنا شدند .

 

نسخه قابل چاپ این فعالیت را از اینجا دانلود کنید .

 

منبع: خانه ی دانش آموزان بندر

پسندها (1)

نظرات (6)

مریم مامان دونه برفی
28 دی 93 9:13
با سلام می خواستم قبل از بیان نظرم بابت موضوعاتی که انتخاب میکنید ازتون تشکر کنم.چون این موضوعات واقعا کاربردی هستن و کمتر پیش میاد خانواده ای با اونها درگیر نباشه. با اجازه من از صفحه مورد نظر پرینت گرفتم تا با امیر علی کار کنم امابه جای خیاطی می خوام از این نمونه واسه برش کاری استفاده کنم چون مدتیه که امیرعلی به قیچی بشدت علاقه مند شده و با التماس از من می خواد که قیچی بهش بدم تا چیزهایی رو برش بده . منم قول قیچی اسباب بازی رو بهش دادم تا از این قیچی ها دست برداره بنظر شما با این کار قیچی براش عادی میشه یا مشتاق تر میشه و مشکل من بیشتر میشه؟
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز خواهش می کنیم، خوشحالیم که نظرتون درباره ی مطالب اینطور هست، کاربردی که شما هم ذکر کردید خوبه میشه با یک تیر چند تا نشون زد پیرو سئوالتون هم باید بگیم اگه راستش رو بخواید پسر من هیچ وقت سراغ قیچی نمی رفت و همیشه میگفت قیچی خطرناکه اما خودم چند وقت پیش قیچی کاردستی براش گرفتم تا کار با قیچی رو یاد بگیره و بعد از اون به سراغ قیچی های دیگه ی خونه هم رفت!!! اما خب، به نظرم میشه با توضیحات ساده و قصه های مختلف میشه این موضوع رو بهشون فهموند من خودم به پسرم گفتم که این قیچی مخصوص بچه هاست و قیچی آدم بزرگا خطرناکه اما این قیچی رو برای بچه ها ساختن و خطرش رو براشون از بین بردن. میتونید قصه ی پسر کوچولویی که بازیگوشی کرد و سراغ قیچی مامانش رفت و براش خطر پیش اومد یا یه قصه از زبون قیچی های آدم بزرگا و آدم کوچیکا و قصه های دیگه ای که خودتون بهتر می سازید رو هم در موقعیت های مختلف براش تعریف کنید. بچه ها تاثیر پذیری زیادی از قصه دارن البته خوشحال میشیم قصه هاتون رو هم بشنویم
مامان آروین(مهناز )
28 دی 93 11:15
سلام خیلی عالی بود پسر من 2 سالشه میتونم بهش یاد بدم البته قیچی رو هم خیلی دوست داره ولی نمیتونه هنوز ازش استفاده کنه ؟ من نتونستم فایل رو دانلود کنم ولی مثا اینکه دوستان کپی هم گرفتن ...
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز خیلی خوشحالیم که دوباره شاهد حضورتون در مدرسه هستیم بله کمی برای پسر شما زوده و با توجه به سنش اگه چند وقت دیگه خواستید استفاده کنید باید همون روش سوراخ کردن پانچ و بند کفش رو اجرا کنید لینک دانلود هم مشکلی نداشت اما باز هم لینک رو عوض کردیم مجددا امتحان کنید ببینید بالاخره موفق می شید دانلود کنید یا نه
مامان آروین(مهناز )
28 دی 93 11:29
ببخشید اون فایل pdf هم باید باز بشه یا فقط همین عکسها؟
یه مامان
پاسخ
بله دقیقا همون فایل پی دی اف باید باز بشه و طرح هایی که در شکل می بینید داخل همون فایل پی دی اف هست.
مامان شبنم
28 دی 93 13:07
سلام ممنون از مطالب مفیدتون .... ما هم در دوره امادگی بهمون خیاطی یاد دادن و دوختن دکمه که دوتا سوراخ بزرگ داشت برای دخترم هم من یک مدل اماده خریدم که یه راهکار خوب هم توش داشت و اون این که مدل ها پانچ شده بودن و به جای سوزن از بند کفش استفاده شده که چون سرش یه حالت پلاستیکی داره و منسجم تره مثل سوزن کار می کنه خطر هم نداره ....
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز شبنم خواهش میشه، عجب آمادگی خوبی داشتیدا یعنی الان هم یاد می دن به بچه ها؟ بله همونطور که در متن هم گفته شده بود بهتره برای بچه های همسن دختر شما از پانچ کردن طرح ها و بند کفش به جای سوزن استفاده بشه و میشه همین نمونه ها رو با پانچ سوراخ کرد، حالا شما که دیگه خیلی شیک و مجلسی با دخترتون کار می کنید ان شاالله در آینده از هنرهای خیاطیش در مدرسه استفاده خواهیم کرد
مامان اهورا
28 دی 93 23:48
سلام بسیار بسیار بسیار خوشمان آمد ،برای آقا اهورای ما که زوده اما برای خواهر زادم که فوق العاده باهوش اما بدخطه درست میکنم البته اگه بتونم سوزنش رو پیدا کنم ،ممنون از مطالب خوبتون
یه مامان
پاسخ
ســـــــــــــلاممم مامان عزیز و خـــــــاله ی مهربون خودمان هم بسیــــــــــــــاز خشومان آمد و از دیدن این مطلب مشعوف شدیم شما برای آقا اهورا جان باید از همون روش پانچ و بند کفش استفاده کنید. برای خواهر زاده تون هم امیدواریم سوزن گیرتون بیاد البته اگه بزرگ و عاقل هست و خواهرتون اجازه میده شاید بتونه از سوزن معمولی سایز بزرگ و اگه خیلی حساس هست انگشت دونه برای محافظت از انگشتش استفاده کنه اینطوری دقتش هم بالاتر میره
مامان آروین(مهناز )
29 دی 93 12:29
ممنونم عزیزم از اینهمه راهنمائیهای خوبتون راستی هر وقت اون فیلم کتاب سازی رو هم فایل دانلودش رو عوض کردین حتما بهمون خبر بدین بازم ممنونم از وب بسیار آموزنده و مفیدتون
یه مامان
پاسخ
خواهش میشه مامان مهربـــــــون چشـــــــــــــــم حتما میایم به وبتون و خبرتون می کنیم. آخه اون پست مال چند وقت پیشه سعی می کنیم در اولین فرصت فیلمش رو پیدا کنیم و لینکش رو درست کنیم. ممنون از پیگیری و توجهتون