مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 16 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

آموزش مسائل جنسی به فرزندان

1392/12/6 8:09
نویسنده : یه مامان
4,778 بازدید
اشتراک گذاری

آیا اصلا ما به‌ عنوان پدر یا مادر حاضر هستیم کودکان و نوجوانان ما پاسخ سوال‌هایشان را از ما بخواهند یا ترجیح می‌دهیم آنها از طریق دوستان خود یا به‌ طور تصادفی و از طریق کتاب‌ها و فیلم‌هایی که بعضا هم نامناسب‌ هستند، پاسخ پرسش‌های خود را به دست آورند؟ ...

آموزش مسائل جنسی به فرزندان

در زمان‌های گذشته، بسیاری از نوجوانان و جوانان معمولا اوقاتی از شبانه‌روز خود را در مزارع، کارگاه یا کارخانه مشغول به کار بودند و از طریق کارفرمایان و همکاران خود اطلاعاتی به دست می‌آوردند و پاسخ برخی پرسش‌های خصوصی خود را می‌یافتند.

امروزه به دلیل تغییر شرایط زندگی و نیز به دلیل کمبود وقت و مشغله کاری والدین، بیشتر پدر و مادرها نمی‌توانند به پرسش‌های نوجوانان خود پاسخ دهند. در اینجا این سوال پیش می‌آید که آیا اصلا ما به‌ عنوان پدر یا مادر حاضر هستیم کودکان و نوجوانان ما پاسخ سوال‌هایشان را از ما بخواهند یا ترجیح می‌دهیم آنها از طریق دوستان خود یا به‌ طور تصادفی و از طریق کتاب‌ها و فیلم‌هایی که بعضا هم نامناسب‌ هستند، پاسخ پرسش‌های خود را به دست آورند؟ ...

اصلا چرا باید درباره موضوعاتی این قدر سخت و حساس با بچه‌ها حرف زد؟ چرا اجازه ندهیم وقتی خودشان بزرگ شدند و ازدواج کردند، با این مسایل مواجه شوند؟

شاید اگر بلافاصله بعد از وارد شدن بچه‌ها، از دنیای کودکی به دنیایی که مسایل جنسی در آن معنی دارد، یعنی دوران بلوغ و بعد از آن، فرد ازدواج می‌کرد و امکان این را پیدا می‌کرد که غرایزش را به نحو صحیح و مشروع برآورده کند، می‌توانستیم صبر کنیم و آموزش را از همان زمان شروع کنیم اما در شرایط فعلی، بین بلوغ و ازدواج فرد فاصله طولانی، گاه حتی تا 20 سال، وجود دارد.

در این فاصله هم این فرد در برابر انواع و اقسام تحریک‌کننده‌ها قرار دارد. تلویزیون، ماهواره و اینترنت، از ویژگی‌های عصری است که در آن زندگی می‌کنیم و به نظر می‌رسد باید آگاهی و‌ تربیت جنسی را از طریق صحیح به فرزندان منتقل کنیم.

تهاجم فرهنگی را هم باید در نظر گرفت. بعضی رسانه‌ها با نشانه گرفتن یکی از دل مشغولی‌های نوجوانان وارد می‌شوند و اطلاعات زیادی در اختیار آنها قرار می‌دهند که ممکن است باعث انحراف جنسی آنها شود. به همین علت هدایت جنسی، طبق آموزه‌های اسلام، موضوع مهمی است.

اگر راهنمایی‌های لازم از سوی پدر و مادر انجام نشود، ممکن است فرزند ما در دام کسانی بیفتد که اطلاعات غلط و بی‌حد و حصر در اختیارش قرار می‌دهند و دچار انحراف جنسی شود

چه سنی برای شروع مناسب‌تر است؟

آموزش در تمام مراحل سنی باید صورت بگیرد. به سن خاصی نمی‌شود اشاره کرد. از دوران پیش از دبستان، دبستان، دوران بلوغ، جوانی، میانسالی و حتی سالمندی این آموزش‌ها لازم است. البته شکل آن در هر دوره متفاوت است.

با در نظر گرفتن درک و فهم کودک در این سن و همین طور ویژگی‌های روحی‌اش. باید توجه داشته باشیم که در این سن آنها نیاز دارند چه مسایلی بیاموزند. به طور کلی شکل‌گیری هویت جنسی و اینکه فرد دختر و پسر بودن خودش را قبول کند، در این سن اتفاق می‌افتد. دوم اینکه در این سن باید حواس‌مان باشد که از بیداری زودرس جنسی کودک پیشگیری کنیم.

 در سنین دیگر، چه‌طور؟

سه تا چهار سالگی به بعد، سن سوال کردن است و یک طیف سوالات بچه‌ها همین سوالات جنسی است. البته این سوالات جنسی ناشی از کنجکاوی، جلب توجه و وقت گذراندن است. در این سن بچه‌ها اصرار دارند بدنشان را محرمانه نگه ‌دارند و از برهنگی احساس شرم می‌کنند.لازم است پدر و مادر این حالت را تقویت کنند که فرزندشان در سنین بالاتر به «بی‌‌پروایی جنسی» کشیده نشود.

سن 5 تا 6 سالگی سنی است که هورمون‌های جنسی خیلی کم ‌ترشح می‌شوند. در این سن به سوالات بچه‌ها باید کوتاه اما صحیح، پاسخ داده شود. در سن 7 سالگی، پسرها نسبت به دخترها ابراز علاقه می‌کنند اما این علاقه صرفا جنبه دوستی دارد نه جنسی و نباید نگران باشید؛ اگر چه بازهم ارتباط‌شان باید کنترل‌ شده باشد.

در زمان بلوغ باید راجع به مسایل جنسی و بهداشت بلوغ چگونه صحبت کرد؟

آموزش زودرس و شتاب‌زده مسایل جنسی به کودکان می‌تواند به‌ اندازه آموزش‌های با تاخیر و پنهان‌سازی، آسیب‌زا باشد. آموزش‌های جنسی باید به تدریج، زمان‌بندی شده، متعادل و متناسب با ویژگی‌های سنی و با لحاظ حرمت و احترام و همچنین پرهیز از افراط و تفریط داده شود.

ارایه ‌تربیت جنسی دو شکل دارد. یک شکل مستقیم که مستقیما اطلاعات جنسی را در اختیار بچه‌ها قرار می‌دهیم، به‌ویژه مسایلی که در ارتباط با وظایف شرعی زمان بلوغ است. گاهی وقت‌ها این آموزش‌ها شکل غیرمستقیم دارد که ممکن است مناسب‌تر هم باشد.

گاهی اوقات بچه‌ها سوال‌هایی می‌پرسند که ما غافلگیر می‌شویم. به عنوان یک پدر یا مادر، به این سوالات چه‌طور باید پاسخ بدهیم؟

در پاسخ به سوالات جنسی کودکان قبل از بلوغ باید یک سری مسایل مورد توجه قرار بگیرد:

اول اینکه وقتی با این سوال مواجه شدیم، باید به خودمان مسلط باشیم و از نگرانی و شرم دچار لکنت نشویم. دوم اینکه باید شنونده خوبی باشیم و اجازه بدهیم کودک سوالش را کامل بپرسد. موقع جواب دادن هم نباید جواب‌های ما با شوخی و مسخرگی همراه باشد و نباید دروغ گفته شود.

مثلا بعضی پدر و مادرها به فرزندشان می‌گویند ما تو را خریدیم! این اطلاعات غلط باعث می‌شود بچه‌ها وقتی کمی بزرگ‌تر شدند، به پدر و مادرشان بی‌اعتماد شوند. پس پاسخ‌ها باید درست باشد و بر مبنای خرافه‌ها نباشد.

آموزش باید تدریجی باشد. لازم نیست همه اطلاعات را یک جا در اختیار کودک قرار دهند و باید از شرح و بسط بی‌مورد پرهیز کنند. همان‌طور که اشاره شد آموزش باید متناسب با سن و درک کودک و به زبان ساده و قابل فهم باشد. در سنین دبستان و پیش از دبستان پاسخ‌ها اگر غیرمستقیم باشد، بهتر است. در ضمن اگر سوالی را اشتباه پاسخ دادیم، باید به اشتباه خود اقرار کنیم و اطلاعات درست را در اختیار آنها قرار دهیم.

والدین چگونه این روش ها را یاد بگیرند؟

مساله فقط کمبود اطلاعات و دانش پدر و مادرها در این‌باره نیست. در یک تحقیق که چند سال قبل انجام دادیم، از پدر و مادرها پرسیدیم که چرا شما آموزش‌های جنسی به فرزندتان نمی‌دهید، پاسخ‌ها متفاوت بود. عده‌ای می‌گفتند حیا مانع می‌شود. گروه دیگری می‌گفتند ما می‌خواهیم این اطلاعات را بدهیم اما خودمان هم نمی‌دانیم چه‌طور این کار را انجام بدهیم. گروه دیگر هم از پیامدهای منفی این اطلاعات هراس داشتند.

پس موانع این عدم آموزش، فراوان است. اما اگر مساله کمبود آموزش باشد، این اطلاعات باید از طریق رسانه‌های جمعی، انجمن اولیا و مربیان، کارگاه‌های آموزشی که در دیگر کشورها تحت عنوان آموزش‌های شهروندی سازمان‌های غیردولتی این کار را انجام می‌دهند صورت گیرد.

در بحث آموزش‌های جنسی رعایت عفت و حیا خیلی مهم است. میزانی از شرم و حیا لازم است اما نباید مانع از این شود که ما اطلاع جنسی به فرزندانمان ندهیم. باید درست گفته شود و حساسیت ایجاد نشود.

در تحقیقی 44 درصد نوجوانان اطلاعات را از دوستان خود دریافت کرده بودند که به هیچ عنوان نمی توان صحت این اطلاعات را تضمین نمود. کسب اطلاع از دوستان، به ویژه اگر این دوستان اختلاف سنی داشته باشند، خیلی خطرناک و نامناسب است. ممکن است با تجربه کردن علایم بلوغ که اطلاعی از آن ندارند، دچار سردرگمی و افسردگی شوند، حتی در مواردِ کمی این حالت به خودکشی منجر شده است

اگر در ارایه آموزش‌های جنسی به فرزندان، عفت کلام را رعایت کرده و حرمت‌ها را حفظ کنیم و اطلاعات را به شکل غیرمستقیم ارایه دهیم، این مشکل پیش نمی‌آید. در بحث آموزش‌های جنسی رعایت عفت و حیا خیلی مهم است. میزانی از شرم و حیا لازم است اما نباید مانع از این شود که ما اطلاع جنسی به فرزندان‌مان ندهیم. باید توجه داشت در طرح مسایل جنسی از به کارگیری کلمات سبک و زشت پرهیز کنیم. زیاده‌گویی نکنیم و به حواشی نپردازیم. ضمن اینکه باید توجه داشته باشیم که فرزندان ما بیشتر از اعمال ما می‌آموزند تا از گفتار.

والدین باید  در مناسبات جنسی‌شان نهایت دقت را داشته باشند و دور از چشم فرزندان باشد. در متون دینی ما آمده که از شش سالگی حتما اتاق خواب کودک را جدا کنند. همچنین بچه‌ها را عادت دهند که وقتی وارد اتاق آنها می‌شوند، در بزنند. مراقب شوخی‌هایشان باشند. شوخی‌ها ممکن است خیلی از اطلاعات را به شکل غیرمستقیم به فرزندان بدهد.

اما مراقبت‌های والدین در رفتار با فرزندان، شامل موارد زیادی می‌شود. از جمله :

- شستشو و تطهیر در سنین پیش از دبستان که باید مراقب باشند تحریک صورت نگیرد.

- در آموزه‌های دینی ما آمده که وظیفه استحمام پسر بعد از سه سالگی به عهده پدر است.

- پوشش و لباس مناسب هم برای بچه‌ها مهم است.لباس‌های تحریک کننده، چسبان و تنگ برای بچه‌ها مناسب نیست.

- در بازی‌ها محدوده سنی رعایت شود و بچه‌ها با افراد غیرهم‌جنسی که با آنها تفاوت سنی مشهود دارند، بازی نکنند.

والدین باید در روابط و معاشرت‌ها، نوازش‌ها و در ایجاد عادات صحیح در بچه‌ها دقت داشته باشند. اینها ریزه‌کاری‌هایی است که والدین باید در رفتار خود با بچه‌ها به آن دقت کنند چون آموزش در بطن همین رفتارها اتفاق می‌افتد.

منبع: دکتر محسن فراهانی فرمهینی- سلامت

تنظیم و تلخیص : کهتری

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (16)

مامان فرنيا
6 اسفند 92 8:44
سلام صبح بخير خيلي ممنون از اطلاعات مفيدتان واقعا اين مورد يكي از مهمترين مسائلي است كه بسيار هم مشكل است دختر من كه الان سه ساله است وقتي با يك خانم همسايه كه باردار بود روبرو شد گفت چرا اينقدر زياد غذا خوردي كه چاق شدي خانمه جواب د اد نه من ني ني توي شكمم دارم و فرنيا به من گفت مامان تو هم زياد غذا بخور تا يك ني ني هم توي شكمت درست بشه ان موقع من فقط در مورد اينكه من يك دختر خوب دارم و ديگه نميخوام بچه همسايه هم ميتونه خواهرش باشه براش توضيح دادم اما به نظر شما اينكه تا خودش نپرسيده ني ني چطور درست ميشه بگذارم توي فكر خودش باشه؟
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز فرنیا ممنون که ما رو در این مجموعه همراهی می کنید. در مورد سئوالی که مطرح کردید در پست قبلی که در مورد پرسش های جنسی کودکان گذاشتیم نکاتی بیان شده بود که برای یادآوری اینجا براتون میذاریم: « به گفته والدین، اولین و مهم‌ترین سوالی كه كودك می‌پرسد آن‌كه بچه چطور ایجاد می‌شود و چگونه به دنیا می‌آید؟ ایمان‌نژاد در پاسخ به این سوال می‌گوید ما نباید به كودكمان دروغ بگوییم یا سوال او را بی‌جواب بگذاریم. والدینی كه به سوال جنسی كودك پاسخ نمی‌دهند یا به كودك می‌گویند او را از بیمارستان گرفته‌اند یا از كسی خریده یا جایی آورده‌اند یا آن‌كه القا می‌كنند كه بچه از خوردن چیزی از سوی پدر و مادر و بزرگ شدن او در شكم مادر ایجاد می‌شود، باعث ایجاد ترس و دلهره در كودك شده و روان او را بیمار می‌كنند. اما در پاسخ به كودكی كه می‌پرسد بچه چگونه به وجود می‌آید، چه باید بگوییم؟ ایمان‌نژاد می‌گوید می‌توانید برای ارائه یك داستان منطقی از یك روان‌شناس كمك بگیرید یا با زبانی كودكانه برای فرزندتان این‌گونه توضیح دهید، وقتی پدر و مادر می‌خواهند كه بچه‌ای داشته باشند با یكدیگر از خداوند درخواست می‌كنند كه به آنها بچه‌ای بدهد. خداوند هم یك كودك زیبا در شكم مادر قرار می‌دهد» امیدواریم با مرور این نکات پاسخ سئوالتون رو گرفته باشید
مامان فرنيا
6 اسفند 92 8:50
البته ميدونم كه هر زماني كه شروع به توضيح هم برسه با توضيح متناسب با سن بچه باشه ولي بهرحال براي هر توضيحي بايد منتظر سوال بچه باشيم
یه مامان
پاسخ
بله ، همونطور که گفته شد آموزش های زود هنگام و دیرهنگام هیچ کدوم خوب نیست البته قبل از پاسخگویی به سوال باید بچه تخلیه اطلاعاتی بشه و بفهمیم که چی شده تا همچین چیزی به ذهنش رسیده. البته بصورت کاملا نامحسوس
مامان یاسمن و محمد پارسا
6 اسفند 92 9:16
ممنون از پست مفیدتون یه خاطره یادم اومد در رابطه با مطلبی که به بچه هااطلاعات درست دهیم یه بار یاسمن از من پرسید مامان من چطوری بدنیا اومدم منمگ فتم مامان سزارین شدی گفت حالا سزارین یعنی چی منم براش توضیح دادم از فرداش تمام بچه ها چه دختر چه پسر و سزارین می کرد هر چیم توضیح می دادم و ازش می خواستم همش می گفت مامان من خانم دکترم دیگه دارم سزارین انجام میدم خدا را شکر بعد از یه مدت فراموش کرد
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز ممنون از تجربه ای که برامون نوشتید. خدا رو شکر که این مساله رو فراموش کرده. همیشه باید سعی کنیم مختصر ترین و ساده ترین پاسخ رو به بچه ها بدیم و از پرداختن به حواشی و دادن اطلاعات اضافه به اونا خودداری کنیم که با مشکل شما مواجه نشیم
مریم مامان دونه برفی
6 اسفند 92 11:04
سلام .دست شما درد نکنه . این مطالب برای من خیلی مفید واقع شد. چون از اینکه باید یه روزی با پسرم درمورد این مسایل صحبت کنم نگران بودم. البته که با مطالعه و داشتن اطلاعات خوب وصحیح میشه برای هرمشکلی راهکارهای مفید ومناسبی پیدا کرد. شکر خدا که ما همچنان محصلیم ... خوش بحال مبصر 4 ساله اگه ما هم هر کلاسی رو 4 ساله میخوندیم الان حتما آدم میدونستی بودیم.
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز خواهش میشه، خوشحالیم که براتون مفید بوده. شما الان هم آدم میدونستی هستید ان شاالله که شما و همه ی مامان های دیگه در این امر مهم موفق باشید و از دعای شما خوبان ما هم در این مساله بتونیم موفق عمل کنیم
✿مامان علی خوشتیپ✿
6 اسفند 92 12:52
سلام خانم مدیرای مهربون...ببخشید شدیدا سرم شلوغه...فقط اومدم تشکر کنم و بگم خوندم پیامتون رو مجددا خدمت میرسم...ببخشید بازم
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز ممنون که با وجود مشغله های زیادتون برامون پیام گذاشتید
tahereh
6 اسفند 92 14:03
با سلام واقعا ببخشید مجبور شدم این سوال بی ربط به موضوع رو اینجا بپرسم به راهنماییتون خیلی نیاز دارم. من مربی پیش دبستانی هستم یک شاگرد دختر دارم که دختر خیلی مهربونیه دختر 6 ساله ای که اوایل مهر ماه خدا یه آبجی بهش داد. همون روز دیدم که کلا با همه قهر بود و وقتی عمه اش ظهر دنبالش اومد و باهاش صحبت کردم متوجه شدم که به دلیل دنیا اومدن آبجیشه بعد از چند وقت شکایت پدر و مادرش شروع شد که ساینا اذیتمون می کنه و مثلا آبجیشو برمی داره و یکدفعه پرتش می کنه پایین. گاهی اوقات هم خیلی با اون مهربونه. یا اینکه بدجوری اونو بغل می کنه. و در ضمن با بچه های فامیل (کوچکتر از خودش) هم همینطور برخوردی باهاشون داره و مشکل دیگه ای که داشتن این بود که : خونه خودشون طبقه بالای خونه عزیز (مامان باباش) هست. با یه عمه مجرد با سن حدود 40 سال. ساینا مورد طرفداری بابا، عمه، و عزیزش بود و مامانش دوست نداره که اینطوری باشه. مثلا ساینا خیلی راحت با گریه می تونست چیزی رو که می خواد از بابا یا اگه نشد عمه و در نهایت از عزیزش بخواد. گاهی اوقات مثلا نصف شبها از خواب بلند می شه و میگه من می خوام پیش عزیز بخوابم و با داد و بیداد و اذیت کذدن زیاد اینو به دست میاره و مورد دیگه اینکه ساینا خیلی رفتارها و حرکات پسرونه داره و بیشتر لباساش بلوز شلواره، توی کلاس بیشتر با پسرا بازی میکنه، مغروره مثلا یکبار که دستش با بخاری کلاس سوخته بود به من چیزی نگفت و من خودم دستش رو دیدم و متوجه شدم . بعد که به باباش گفتم، گفت: کلا بچه ایه که احساس دردشو نمی گه. باباش می گفت چند روز پیش مامانش متوجه شده که دندونش چرک کرده وقتی ازش میپرسه از کی اینطوریه می گه چند روزی هست که درد میکنه و من با طرف دیگه غذا می خورم و البته دختر خجالتی هم هست مثلا شعراشو با بچه ها و گروهی خیلی خوب می خونه ولی موقع درس پرسیدن یا اینکه شعر خوندن به صورت انفرادی جواب نمی ده و خجالت میکشه ممنون میشم اگه منو در این مورد راهنمایی کنید تا بتونم با کمک شما این مشکل رو حل کنم بازم ببخشید که این سوال بی ربط به موضوع رو اینجا پرسیدم
یه مامان
پاسخ
سلام خانوم مربی عزیز و دلسوز خیلی خوش اومدید به مدرسه ی مامان ها؛ این احساس مسئولیت و دلسوزی شما نسبت به شاگردتون ستودنی هست. خوشحالیم که با مربی خوبی مثل شما آشنا شدیم سئوال شما رو برای خانوم دکتر ارسال کردیم. ان شاالله پاسخ ایشون رو به شما منتقل خواهیم کرد. پیشاپیش از صبوری شما در دریافت پاسخ سپاسگزاریم
مامان پریسا
6 اسفند 92 14:32
سلام وقت به خیر و خسته نباشید. قبل از این که مطلب رو بخونم ، جواب پرسش رو میدم. من دوست دارم این جور اطلاعات رو خودم به بچه ام بدم. قبل از این که از هر نوع منبع دیگه ایی بخواد به پرسش های خودش جواب بده چون به هر حال هر منبعی که از نظر خودشون برای پاسخ هاشون مناسبه، یه نقاط ضعفی داره.پس هیچ منبعی بهتر از پدر و مادر و البته پدر و مادری که در این زمینه اطلاعاتشون کافی باشه، نیست.
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز وقت شما هم بخیر و شادی باشه ان شاءالله آفرین به شما مامان فهمیده... شما که نخونده استادید
مامان پریسا
6 اسفند 92 14:44
چه خوب میشد اگر همه ی والدین میتونستن این نکات رو به همین خوبی رعایت کنن..... اما به نظر من یه نکته ی خیلی مهم هم اینه که والدین در این مدت چقدر تونسته باشن با بچه ی خودشون رابطه ی دوستانه برقرار کنن. منظور از دوستانه اینه که بچه بتونه در مورد مشکلی که داره و یا سوالی که براش پیش اومده با اون ها مشورت کنه... اگر پدر و مادر یادشون نره که این بچه یه زمانی جزئی از وجود خودشون بوده ، فکر نمیکنم دیگه جایی برای شرم و حیا و ..... برای نگفتن این جور حرفا بین اونها باقی بمونه.
یه مامان
پاسخ
به نکته ی خوبی اشاره کردید. در تکمیل صحبت شما باید بگیم که حتی توی این صحبت ها هم باید حد و حدودها رعایت بشه؛ و بنا به سن و قوه ی تشخیص بچه ها این کار انجام بشه. ممنون از نظر خوبتون مامان عزیز
مامان پریسا
6 اسفند 92 14:47
نمیدونم ارسال شد یا نه چه خوب میشد اگر همه ی والدین میتونستن این نکات رو به همین خوبی رعایت کنن..... اما به نظر من یه نکته ی خیلی مهم هم اینه که والدین در این مدت چقدر تونسته باشن با بچه ی خودشون رابطه ی دوستانه برقرار کنن. منظور از دوستانه اینه که بچه بتونه در مورد مشکلی که داره و یا سوالی که براش پیش اومده با اون ها مشورت کنه... اگر پدر و مادر یادشون نره که این بچه یه زمانی جزئی از وجود خودشون بوده ، فکر نمیکنم دیگه جایی برای شرم و حیا و ..... برای نگفتن این جور حرفا بین اونها باقی بمونه.
یه مامان
پاسخ
بله ارسال شده بود
مامان شبنم
6 اسفند 92 17:07
سلام بسیار نکات خوب و قابل توجهی بود ممنون که به این مساله بیشتر می پردازید
یه مامان
پاسخ
سلام مامان مهربون خواهش میشه
مامان شاران
6 اسفند 92 19:11
ممنونم که در مورد مسائل جنسی مطالب مفید و آموزنده ای میذارید واقعا آموزش خیلی مهمه
یه مامان
پاسخ
خواهش می کنیم مامان مهربون قابل شما رو نداره
مریم(مامان روشا)
7 اسفند 92 12:31
ممنون عالی بود
یه مامان
پاسخ
خواهش میشه
یک عدد مامان
7 اسفند 92 14:00
سلام به استاد جونیا سلام به همه ی مامانا این پست و پستهای مشابه انقدر نکته های مفید و آموزنده ای داره که هر چقدرم در موردش مطلب بذارین و تبادل نظر کنیم بازم جای کار داره چون اهمیت بالایی داره در همین زمینه خصوصی دارید
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز بله همینطوره، این مساله واقعا اهمیت بالایی داره، هنوز هم در فکر عملی کردن پیشنهاد قبلی شما هستیم و داریم بهش فکر می کنیم ان شاالله عمری باشه حتما عملیش می کنیم. از این تجربه ی قشنگ و زیبای شما هم اونجا استفاده خواهیم کرد. ممنون از نکات آموزنده ای که برامون می نویسید مامان نمونه
یک عدد مامان
7 اسفند 92 18:16
یه خصوصی دیگه! الان یادم افتاد ...
یه مامان
پاسخ
یه تشکر ویژه با این تجربه های شما، هی انگیزه ی ما بیشتر میشه برای اون پیشنهاد قشنگتون در این مورد! دنبال یه فرصت می گردیم برا اجرایی کردنش
tahereh
9 اسفند 92 21:53
بازم سلام بی نهایت از شما متشکرم هم از وبلاگ عالیتون و هم از اینکه با دقت و حوصله زیاد پاسخ سوالمو پیگیری کردی د فقط خیلی ببخشید جواب سوالمو کجا پیگیری کنم همینجا میذارین؟
یه مامان
پاسخ
سلام مربی خوب و بزرگوار از حضور مجدد شما در مدرسه ممنونیم ان شآلله به محض دریافت پاسخ سوال شما اون رو به آدرس ایمیلی که برامون گذاشته بودید ارسال میکنیم. البته اگه اینطوری راحت تر هستید
tahereh
10 اسفند 92 17:23
بله خیلی عالیه واقعا نمیدونم چطوری ازتون تشکر کنم
یه مامان
پاسخ
خواهش میشه از صبوری شما برای دریافت پاسخ ممنونیم