مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 16 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

پاسخ به پرسش های جنسی کودکان

1392/12/6 8:10
نویسنده : یه مامان
4,983 بازدید
اشتراک گذاری

در تربیت جنسی، درك دقیق والدین از شرایط كودك بسیار مهم است و نباید به سوال یا بیداری جنسی او بی‌اعتنایی كرد یا با نصیحت و پند افراطی، كودك را ترساند...

بعضی‌ها از وقتی در نقش پدر و مادر قرار می‌گیرند، جرات و جسارت پاسخ به سوالات جنسی كودك‌شان را ندارند. این والدین بر این باورند كه پاسخ به این سوالات از موقعیت و جایگاه والد بودنشان می‌كاهد و چشم و گوش بچه‌ها را باز و آنها را گستاخ می‌كند. برخی دیگر هم اگر به این سوالات پاسخ دهند یا اطلاعات زیادتری كه متناسب با سن كودك نیست در اختیار او می‌گذارند یا صداقت در بیان این مطالب را ندارند.

برخی هم برای شانه خالی‌كردن از این وظیفه مهم شرم و حیا را بهانه می‌كنند، اما باید بدانید سوالات جنسی كودك از چهار پنج سالگی شروع می‌شود و این یكی از مراحل طبیعی تكامل جنسی اوست كه اگر بدرستی پاسخ نگیرد، كنجكاوی جنسی او بیشتر می‌شود، چه بسا كه او به خطا برود.

در تربیت جنسی، درك دقیق والدین از شرایط كودك بسیار مهم است و نباید به سوال یا بیداری جنسی او بی‌اعتنایی كرد یا با نصیحت و پند افراطی، كودك را ترساند.

والدین باید بدانند و آگاه باشند گرچه بلوغ جنسی در سنین بالاتر از دبستان اتفاق می‌افتد، اما تمایلات جنسی و سوالات پیرامون آن تنها مختص به دوره بلوغ نیست و بلكه مدت‌ها پیش از آن به صورت احساسی ویژه در كودك پدید آمده و بسیاری از عادت‌های نامناسب كودك كه از نگاه پدر و مادر مخفی می‌ماند، در این دوره  شكل می‌گیرد.

تربیت جنسی با آموزش جنسی تفاوت دارد

اما بیشترین پرسشی كه والدین از روان‌شناسان و مشاوران مسائل جنسی می‌كنند، این است كه تربیت جنسی با آموزش جنسی چه تفاوتی دارد و چگونه می‌توان به سوالات جنسی كودك پاسخی ساده و منطقی داد؟ كبری ایمان‌نژاد، كارشناس ارشد روان‌شناسی عمومی به این سوالات پاسخ می‌دهد.

ایمان‌نژاد با اشاره به این‌كه تربیت جنسی با آموزش جنسی تفاوت دارد، می‌گوید:

آموزش جنسی شرح جزئیات روابط و مراحل جنسی است اما آنچه در تربیت جنسی مطرح است، ارائه مجموعه اطلاعات جسمانی، روانی، اجتماعی و دینی در مورد مسائل جنسی یا در اختیار گذاشتن اطلاعات لازم در مورد مسائلی است كه با غریزه جنسی كودك مرتبط است و آموزش آن از سال‌های اول زندگی كودك شروع می‌شود.

او می‌افزاید: در این سال‌ها باید مسائلی به كودك آموزش داده شود كه ممكن است ارتباطی با آموزش جنسی نداشته باشد، اما بعدها همین موارد در روابط و تعاملات جنسی به او كمك خواهد كرد.

سوال جنسی كودك جواب ساده می‌خواهد

ایمان‌نژاد می‌گوید سن مناسب برای آگاه‌كردن كودك از مسائل جنسی زمانی است كه او سوال جنسی می‌كند و شروع آن در كودكان متفاوت است.

اما به گفته والدین، اولین و مهم‌ترین سوالی كه كودك می‌پرسد آن‌كه بچه چطور ایجاد می‌شود و چگونه به دنیا می‌آید؟ ایمان‌نژاد در پاسخ به این سوال می‌گوید ما نباید به كودكمان دروغ بگوییم یا سوال او را بی‌جواب بگذاریم.
والدینی كه به سوال جنسی كودك پاسخ نمی‌دهند یا به كودك می‌گویند او را از بیمارستان گرفته‌اند یا از كسی خریده یا جایی آورده‌اند یا آن‌كه القا می‌كنند كه بچه از خوردن چیزی از سوی پدر و مادر و بزرگ شدن او در شكم مادر ایجاد می‌شود، باعث ایجاد ترس و دلهره در كودك شده و روان او را بیمار می‌كنند.

داستان را این‌گونه بگویید

اما در پاسخ به كودكی كه می‌پرسد بچه چگونه به وجود می‌آید، چه باید بگوییم؟ ایمان‌نژاد می‌گوید می‌توانید برای ارائه یك داستان منطقی از یك روان‌شناس كمك بگیرید یا با زبانی كودكانه برای فرزندتان این‌گونه توضیح دهید، وقتی پدر و مادر می‌خواهند كه بچه‌ای داشته باشند با یكدیگر از خداوند درخواست می‌كنند كه به آنها بچه‌ای بدهد.

خداوند هم یك كودك زیبا در شكم مادر قرار می‌دهد. آن كودك طی 9 ماه در شكم مادر بزرگ می‌شود و پس از گذشت این مدت در بیمارستان توسط پزشك به دنیا می‌آید، اما شاید كودك بپرسد كه چرا پدرها، بچه به دنیا نمی‌آورند؟ بازهم می‌توانید با زبانی كودكانه بگویید خداوند بدن پدر و مادر را متفاوت آفریده است و فقط مادرها می‌توانند بچه به دنیا بیاورند.

اگر كودك به تفاوت‌های جنسی پی ببرد

سوال جنسی دیگر آن‌كه وقتی كودك متوجه تفاوت‌های آناتومی بدن خود در مقایسه با جنس دیگر می‌شود چگونه باید با او رفتار كنیم؟ ایمان‌نژاد می‌گوید وقتی كودك از والدین خود این تفاوت را می‌پرسد، فرصت مناسبی است كه هویت جنسی‌اش را به او بشناسانیم. اما چگونه؟ این روان‌شناس می‌گوید از فرزندتان بخواهید كه به تفاوت‌های ظاهری پدر و مادر یا خواهر و برادرش توجه كند، سپس به او بگویید این تفاوت‌ها در همه قسمت‌های بدن ما وجود دارد و این خواست خدا بوده است.

به گفته ایمان‌نژاد، پنج شش سالگی سن تمییز كودك است و او می‌تواند نوع جنسیت را تشخیص دهد و تا حدودی فرق میان دختر و پسر را بفهمد.

ایمان‌نژاد تاكید می‌كند: اگر به كنجكاوی‌های جنسی كودك بها ندهیم و كودك را با تفاوت‌های جنسی‌اش آگاه نكنیم، خیالات نادرستی در ذهنش پرورش خواهد داد و اگر شناسایی این تفاوت‌ها را به خود كودك محول كنیم، كودكان به بهانه‌های مختلف مكان‌هایی تنها و خلوت را پیدا می‌كند و به بررسی بدن یكدیگرمی‌پردازند

فكر كودك را منحرف كنید

«وقتی كودك توانایی حركتی پیدا می‌كند و بدن خود را لمس و كشف می‌كند، اندام تناسلی خود را هم پیدا می‌كند.  كاملا طبیعی است و با بزرگ‌شدن كودك از بین می‌رود.»

این را ایمان‌نژاد می‌گوید و ادامه می‌دهد والدین در زمان كسب این تجربیات نباید كودك را دعوا كرده و او را شرمگین كنند بلكه باید از پیش هر كاری كه توجه كودك را به این ناحیه و اهمیت و معنای آن جلب می‌كند، دور كنند.

او می‌افزاید: فعالیت‌ها یا سوالات جنسی كودك در این دوره ناشی از احساس حقیقی جنسی او نیست بلكه احساسی مشابه بزرگ‌ترها، اما كاذب است كه تحریك آن منجر به بلوغ زودرس جنسی و بروز عادات نامناسب در كودك می‌شود.

این روان‌شناس با تاكید بر این‌كه برخی كودكان بخصوص پسرها در مهد، مدرسه یا زمان‌هایی كه در خانه مكانی خلوت پیدا می‌كنند، به كنجكاوی‌های جنسی روی می‌آورند، می‌گوید: پدر و مادر یا اولیا و مربیان باید نظارت كامل بر بازی‌ها و عملكرد بچه‌ها داشته و با رفتاری ملایم و با منحرف‌كردن ذهن كودك، رفتارها و بازی‌های جنسی او را بتدریج محدود كنند.

به توصیه روان‌شناسان و كارشناسان دینی، قبل از بروز عادات نامناسب كودك به این نكات توجه كنید:  لباس و پوشك كودك را در مكان‌های خلوت و به دور از نگاه دیگران تعویض كنید. اگر كودك متوجه اندام تناسلی خود شد، حواس او را پرت كنید. كودك دختر و پسر را همزمان به حمام نبرید و در زمان استحمام كودك، لباس‌های زیر خود را حفظ كنید.

اگر كودكان در جایی خلوت در حال بازی بودند، به بهانه‌های مختلف به آن مكان رفت و آمد كنید تا بدانند هیچ كجا كاملا امن و خالی از مراقب نیست. بستر خواب كودكان را از یكدیگر جدا كنید. از پوشیدن و پوشاندن لباس‌های تنگ و محرك اجتناب كنید. از انجام هرگونه رفتار جنسی در برابر دید كودك خودداری كنید و از ابراز احساسات شدید بپرهیزید.

نوازش هم حد و مرز دارد

برخی روان‌شناسان معتقدند در بسیاری موارد، والدین به صورتی ناخودآگاه با نوازش‌هایی نابجا محركی برای فرزندان خود می‌شوند.

ایمان‌نژاد می‌گوید با همه توجهی كه اسلام به رشد عاطفی و تقویت آن در كودك داشته است، از حدود سنین تمییز برای آن حد و مرز و مراقبت‌هایی در نظر گرفته است.

لمس و نوازش كشاله ران، كفل و دیگر نقاط حساس بدن، برای كودك هیجان‌انگیز بوده و احتمال لذت‌جویی او را بالا برده و ادامه‌دار می‌كند البته این را بدانید نوازش بخشی از آموزش جنسی كودك به حساب می‌آید و از طریق آن كودك دریافت عشق و محبت را می‌آموزد و سرچشمه پیدایش عواطف است، اما اگر از حد بگذرد، خطرآفرین شده و یكی از عواملی است كه می‌تواند باعث بروز زودهنگام بلوغ جنسی و پیدایش عادات نامناسب در كودك شود.

از دیدگاه برخی نظریه‌های روان‌شناسی كودكان از آغاز تولد آماده دریافت لذات جنسی بوده و از همین زمان رفتارهای جنسی آنها در حال شكل‌گیری است.

منبع: جام جم

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (17)

مامان پریسا
23 بهمن 92 7:12
مجددا سلام و صبح زیباتون به خیر و شادی راستی اول بگم که اون پایین یادم رفت بنویسم که خسته نباشید . دیروز ما هم رفتیم و یه داستان دنباله دار هم بابت رفتنمون به وجور اومد که ایشالله با عکس ها واستون میفرستم.
یه مامان
پاسخ
سلام و صبح به خیر مامان عزیز و سحرخیز منظورتون از اون پایین همون پست قبلی بود دیگه خیلی ممنونیـــــــــــــم حسابی مشتاق شنیدن داستان و دیدن عکس هاتون هستیم
مامان پریسا
23 بهمن 92 7:15
و اما در مورد این پست... راستش دلیل اصلیشو نمیدونم و در کل نمیدونم چرا خیلی از مادر ها از این این که بخوان در مورد این مسائل با بچه ی خودشون حرف بزنن میترسن.... راستش من خودمو اماده کردم که هر لحظه پریسا بخواد شروع کنه و این مدل پرسشها از من داشته باشه ، پاسخ گو باشم.
یه مامان
پاسخ
خب شاید یکی از دلایلش این باشه که به حساب خودشون حیا می کنن یا مثلا روشون نمیشه بگن یا شاید نمی دونن از کجا شروع کنن شایدم بلد نیستن چطوری بگن شایدم به قولی میگن بچه چشم و گوشش باز میشه خوب نیس و ... به نظر هزاران دلیل دیگه هم میشه براش آورد... اما اگه بدونیم برای یک سئوال ساده ی بچه ها لزومی نداره ریز مطالب رو پاسخ بدیم و بتونیم و سعی کنیم که سئوالات بچه ها رو ساده و در حد فهمشون جواب بدیم دیگه مشغولیت ذهنی نسبت به اون سئوالشون نخواهند داشت و اونوقت از منابع دیگه دنبال جوابش نمی گردن.
مامان پریسا
23 بهمن 92 7:16
دقیقا منظورم پست قبل بود.
مامان پریسا
23 بهمن 92 7:18
چه خوب امروز کلاسمون انلاین بود خوب با اجازتون من برم داره دیرم میشه
یه مامان
پاسخ
به سلامت مامان عزیز ممنون از اینکه صبح اول وقت بهمون سر میزنید
مامان پریسا
23 بهمن 92 7:20
یه راستی دیگه... میخواستم بگم مامان فرنیا جون مهمان شهرمون هستن ایشالله این روزها میرم واسه دیدنشون جای شما خالیه. لطفا واسشون غیبت نزنید.
یه مامان
پاسخ
به بـــــــــه چه راستی خوب و قشنگ و شیرینی حتما سلام ما رو به این همکلاسی خوب و عزیزتون برسونید
مامان یاسمن و محمد پارسا
23 بهمن 92 8:45
سلام ممنون از پست مفیدتون
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز خواهش میکنم، ممنونیم که وقت گذاشتید و مطالعه کردید
مریم مامان دونه برفی
23 بهمن 92 9:57
سلام و صبح بخیر وخسته نباشید. مطلب جالبی بود مثل همیشه . راستش من خودم جزئ اون دسته افرادی هستم که از جواب دادن به این سوالات طفره میرم. این سوالات رو از خواهرزاده هام که بامن ارتباط صمیمی دارن چند بار شنیدم ولی نتونستم بهشون جواب درستی بدم . البته این برمیگرده به چند سال پیش . درمورد پسر خودم هم نمیدونستم چطوربایدرفتارکنم . ولی در ارتباط با نحوه پوشش و نوازش و... هم من هم پدرش خیلی رعایت میکنیم. موفق باشید و باز هم ممنون.
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز وقت شما هم به خیر و شادی باشه ان شاالله ممنون از صداقتتون فعلا که گل پسرتون کوچیکه و الحمدلله فرصت برای کسب اطلاعات دراین زمینه و آماده سازی خودتون برای اون زمان دارید و اینطور که گفتید شکر خدا خودتون و همسرتون حواستون هست، ان شاالله خدا هم کمکتون میکنه
مامان بهاره مامان امیرمحمد
23 بهمن 92 13:23
سلام و تشکر به خاطر پستهای پرمحتوای شما به نظر من نی نی ها از زمانیکه که میرن مدرسه می تونند فرق دختر و پسر را بدونند و با خرید کتابهای در مورد جنسیت حیوانات می تونیم به اونها یاد بدیم که تمام موجودات روی زمین نر و ماده هستن و در مقاطع بالاتر مثل راهنمایی با خواندن کتابهای جفت گیری حیوانات و گیاهان کمی با مسئله تولید مثل آشنا بشن البته این مطلب هم که خیلی مهمه و شما هم در جریان هستید نسل جدید دچار بلوغ زودرس شدن فرزندان چند تا از همکاران من با توضیحاتی در مورد تغییر رفتار دختر یا پسرشون که هنوز به سن بلوغ نرسیدن تعجب بر انگیز بود و بعداز گذشت زمانی کوتاه اون بچه ها بلوغ شدن که این برای جامعه ما و پدرومادر ها نگران کننده است البته محیط و شرایط خانواده باعث این عامل می شه ولی خانواده ها باید بیشتر به این قضیه توجه بکنند که بلوغ زودرس یکی از عواملش زود در جریان گرفتن بچه ها از مسائل جنسی و جواب ندادن خانواده ها به سوالات اونهاست و بچه ها که از طرف خانواده پاسخی دریافت نکردن روی به دوستان و حتی سایتهایی میارن که برای سن اونها مناسب نیست بنظر من اگر پدر و مادر خودشون با خرید کتابهای مناسب سن کودک یا نوجوان و خواندن کتابها توسط بچه ها از خیلی اتفاقهای بد جلوگیری می کنند من کتاب را پیشنهاد می کنم بخاطر اینکه بعضی از والدین دوست ندارن که با صحبت با فرزندانشون به قول خودشون روی بچه باز بشه یا هتک حرمت بشه و یک مطلب دیگه هم که خیلی مهمه شخصیت کودکان با هم فرق می کنه یه کودک خیلی زودتر به این مسائل توجه می کنه ولی یه کودک دیر تر به نظر من آموزش و پرورش و مهدکودک نیز باید در آموزش درست این مسائل باید باوالدین همکاری لازم را داشته باشند امیدوارم که همه والدین در این امر اینقدر موفق باشن که فرزند اونها به مرجع دیگه ای مراجعه نکنه و فقط از طریق خانواده خود از این موارد جنسی آگاه بشه
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز ممنون از حضور مجدد شما، پیشنهاد کتاب هم پیشنهاد خیلی خوبی هست ممنون از ایده ی خوبتون. البته باز هم به نظر میاد صحبت کردن هم گاهی لازم باشه و احتمالا همون کتاب ها که درباره ی حیوانات هست سئوالاتی رو معادلش درباره انسان در ذهن بچه ایجاد کنه که باید بتونیم و بلد باشیم که چطور ساده و روان برای بچه ها بیان کنیم که شاید همون کتابا که گفتید به خودمون هم در چگونگی ساده پاسخ دادن به سئوالات بچه ها کمک کنه به خاطر همراهی شما و سایر نکاتی که بیان کردید هم سپاسگزاریم
مامان شبنم
23 بهمن 92 16:45
سلام بسیار مفید و اموزنده بود ... ممنون که این طیف مطالب رو ادامه می دید
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز خواهش می کنیم، از توجه و همراهیتون ممنونیم
مامان شاران
23 بهمن 92 20:16
سلام امیدوارم حالتون باشه دلم خیلی براتون تنگ شده خیلی از کلاس عقب افتادم امیدوارم بتونم خودمو برسونم
یه مامان
پاسخ
به به به مامان عزیز شاران چشم و دلمون روشن خیلی خیلی خوش اومدید خوشحالمون کردید، دل ما هم براتون تنگ شده بود جاتون خالی بوده این چند وقت. مشکل اینترنتتون برطرف شده ان شاالله؟
مامان شاران
23 بهمن 92 20:17
مامان شاران
23 بهمن 92 20:17
یه عالمه دوستون دارم
یه مامان
پاسخ
ممنون از لطف و محبتتون. دل به دل راه داره
مریم (مامان روشا)
24 بهمن 92 11:03
سلام صبح به خیر
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز روشا وقت شما هم به خیر باشه
مریم (مامان روشا)
24 بهمن 92 11:05
ممنون عالی بود...اتفاقا این سوالها رو روشا هم از ما پرسیده بود و منم براش توضیح دادم...حتی اینکه چرا خدا بچه رو توی دل پدرها نمیذاره...که براش توضیح دادم بدن مادرها با پدر ها فرق داره
یه مامان
پاسخ
آففففففففرین به شما مامان خوب و فهمیده
مامان فرنيا
26 بهمن 92 8:04
سلام صبح بخير اول از همه اينكه از مامان پريسا جون تشكر ميكنم كه غيبت منو موجه كردن اخه باور كنيد جايي كه من بودم اينترنت قطع بود و... و بعد هم ممنون از سلامي كه رسانديد و تمام و كمال دريافت كردم انشالله يك روز هم بتونيم شما معلمهاي مدرسه مون را از نزديك ببينيم
یه مامان
پاسخ
به به ! سلام مامانِ فرنیای عزیز خوش گذشت؟ همیشه به سفر و خوشی باشید ان شاءالله خوشحالیم از اینکه دوباره شاهد حضورتون هستیم. ان شاءالله... مثل اینکه باید جدی تر در مورد همایش فکری کنیم
مامان فرنيا
26 بهمن 92 8:11
اما مطلبتون كه بسيار جالب بود و نكاتي داشت كه توجه منو بخودش جلب كرد مثلا همان مورد نوازش در مورد روابط والدين كه من هميشه سعي كردم جلوي دخترم رعايت كنم اما خيلي دوست داشتم جزيياتش را بدونم همه ما ميدونيم بايد رعايت كنيم اما حداقل و حداكثري را كه بچه ميتونه و بايد ببينه را من نميدونم منظورم اينه كه بچه بايد دوست داشتن و عشق پدر و مادرش به همديگه را بفهمه اما فقط درحد كلام نميدونم اينجا درسته واضح بگم يا نه ؟مثلا وقتي از بيرون ميرسم دخترم را بغل ميكنم و ميبوسم اين رفتار را هيچوقت از من و پدرش نديده ميخوام بدونم بچه بايد اين حد از روابط پدر و مادرش را ببينه يا نه؟
یه مامان
پاسخ
در این موردی که فرمودید، استادی داشتیم که همیشه سفارش می کرد که بچه ها محبت های بین پدر و مادر رو بیشتر در قالب احترام به همدیگه و ارزش گزاری برای هم ببینند و انواع محبت هایی که جنبه ی جنسی آن بیشتر است جلوی بچه ها انجام نشود. ولی در این مورد روبوسی ایشون شکل روبوسی و دست دادن (به همان شکلی که بین افراد دیگر هم هست) را نه تنها بد که خوب هم می دانستند . مثلا برای تبریک اعیاد و یا خوشآمدگویی و...
مامان فرنيا
26 بهمن 92 8:14
در مورد لباس پوشيدن هم كاملا باهاتون موافقم و اين مورديه كه خيلي ديدم و از نظر من از طرف مادرها رعايت نميشه و لباسهايي تن بچه ها ميپوشن كه اصلا مناسب سنشان نيست يا خيلي لباسهاي تنگ و چسبان تن بچه ميكنند يا لباسهايي كه قسمتهاي زيادي از تن بچه برهنه است
یه مامان
پاسخ
همینطوره! واقعا اگه همه قبول کنند که «حیا» هدیه ایه که از طرف بزرگترها به بچه ها داده میشه و این هدیه می تونه گرانبهاترین سرمایه اشون بشه و آینده اشون رو تحت الشعاع قرار بده بیشتر دقت می کردند.