مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 11 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

تجربه ی خوشمزه 8: کیک بدون شکر

1392/12/5 6:00
نویسنده : یه مامان
22,659 بازدید
اشتراک گذاری

پسرم خیلی خوش غذا نبود و همیشه هم سعی داشت خودش غذا بخوره مثلا اگه چیزی توی دستم بود و میگفتم بخور اصلا نمی اومد و اعتنایی نمی کرد اما اگه همون غذا  یا خوراکی رو میذاشتم و میگفتم غذات اینجاس بیا خودت بخور به سرعت می اومد و استقبال میکرد!

تنها چیزی که خیلی دوست داشت و در هر شرایطی می خورد نان فانتزی بود و من مجبور بودم هر روز براش بگیرم که حداقل اگه هیچی نخورد یک چیزی برای خوردن داشته باشه! بسته ای نان فانتزی که توی محله ی ما بود چهارتایی بود و پسرم فقط یکیش رو اونم وقتی تازه بود میخورد و بقیه اش رو مجبور بودم خودم بخورم و هی روز به روز چاق تر بشم!

این شد که به فکر افتادم خودم براش یک کیک مقوی بپزم و کیک زیر رو اختراع کردم براش و خیلی هم دوست داره و برای صبحانه یا عصرانه با شیر میخوره. اینطوری هم از سالم و مقوی بودن اون اطمینان دارم و هم میتونستم به مقدار کم بپزم که تازه تازه بخوره. الان  هم تقریبا دو روز در میون براش  میپزم و توی کیسه فریزر میذارم و در یخچال نگهداریش می کنم.

با هم در ادامه ی مطلب طرز پخت این کیک رو ببینیم...

 مواد لازم:

تخم مرغ :یک عدد

شیر: نصف پیمانه

روغن: یک سوم پیمانه 

آرد: یک پیمانه سر خالی

وانیل: یک قاشق چایخوری (اگه نداشتید هم اشکالی نداره)

پکینگ پودر: یک قاشق غذاخوری

خرما: 4 یا 5 عدد بستگی به ذائقه خودتون برای میزان شیرین بودن کیک

خامه یا سرشیر: یک یا دو قاشق غذاخوری

پسته، گردو، بادام یا هر نوعی از مغزها به میزان دلخواه

پرتقال یک عدد (البته به پوستش نیاز داریمنیشخند)

 دستور پخت:

ابتدا  زرده و سفیده ی تخم مرغ را جدا می کنیم، سفیده را آنقدر با چنگال یا همزن میزنیم تا حالت کف پیدا کند. از سفیده در مرحله ی نهایی کیک و برای اسفنجی شدن آن استفاده خواهیم کرد. 

خرما را پوست کنده و هسته ی آن را جدا می کنیم و همانطور که در شکل مشاهده میکنید با زرده ی تخم مرغ مخلوط می کنیم.

سپس سرشیر یا خامه و روغن و شیر را به آن اضافه می کنیم و هم میزنیم تا یک دست شود.

آرد را با پکینگ پودر و وانیل مخلوط کرده و با استفاده از کم کم به مواد اضافه می کنیم و هم میزنیم.

سپس پسته و انواع مغزها را پودر می کنیم یا با استفاده از الک داخل کیک می سابیم و مخلوط را هم میزنیم.


پوست پرتقال را داخل کیک رنده می کنیم تا طعم و بوی خوبی به کیک ما بدهد و در نهایت سفیده ی تخم مرغ را به مواد اضافه می کنیم.

خیلی کم و آرام و البته در یک جهت شروع به هم زدن می کنیم تا حباب های موجود در سفیده ی زده شده، در بین مواد کیک قابل مشاهد باشد و این باعث اسفنجی تر شدن کیک خواهد شد.


کف ظرف مورد نظر را چرب می کنیم و مواد را داخل ظرف میریزیم. کسانی که فر ندارن می تونن از ماهی تابه یا ظرفی که در آن محکم بسته میشه و گرما رو داخل خودش حفظ می کنه استفاده کنن.

تقریبا بعد از بیست دقیقه با حرارت خیلی ملایم کیک آماده میشه و البته برای اینکه بفهمید کیک آماده هست می تونید بعد از باز کردن درب کیک یک چنگال توی اون فرو کنید اگه مواد به چنگال شما نچسبید یعنی کیک خیلی خوب مغز پخت شده.

کیک شما آماده است، نوش جان کنید!

ایده ای برای تزئین کردن  کیک:

احتمال زیاد همه اتون این مدل تزیین رو بلدید، ولی برا توضیح بیشتر باید بگیم اون لایه های زردرنگ یه کم مایع کیک با زعفرونه و اون قهوه ای ها می تونه با کاکائو باشه، ولی من از ارده شیره استفاده کردم. بعد این دو مایه رو به صورت حلقه ای یکی در میون میریزیم روی کیک(البته قبل از اینکه وارد فر بشه) بعد از اون با نوک کارد یکی در میون، از محیط دایره ی بزرگتر به سمت مرکز و سپس از مرکز به سمت محیط دایره ی بزرگتر ، مایه رو می کشیم... بعد این شکله درست میشه. به همین راحتی، به همین خوشمزگی...خوشمزه

چند نکته درباره ی پخت کیک:

- اگه دقت کرده باشید در پخت این کیک به خاطر سلامت بیشتر از شکر استفاده نشده و به جای اون از خرما که یک قند طبیعی هست استفاده کردیم. البته یک مدت عسل هم اضافه می کردیم که به خاطر چسبناک بودن عسل کیک کمی خمیر میشد اما باز هم سالم تر از این میشد که شکر بزنیم!

- برای اینکه کیک سالم تری داشته باشید می توانید از روغن کنجد استفاده کنید.

- در پخت این کیک شما مجاز هستید که هر ماده ی مقوی دیگه ای که دوست دارید رو اضافه کنید و البته می تونید اگه برخی از مواد مقوی فوق مثل خامه یا انواع مغزها رو نداشتید باز هم به پختن این کیک اقدام کنید!

- اگر وانیل ندارید مهم نیست، میشه اون رو از دستور کیک حذف کرد خود پرتقال طعم و عطر خوبی به کیک میده و البته اگه پرتقال هم ندارید باز هم اشکالی نداره ها، از پختن کیک نا امید نشید! حتی اگه شیر ندارید و خامه در دسترس شما هست می تونید به جای شیر از آب استفاده کنید.

- نکته ای که مهم هست اینه که در نهایت غلظت مواد شما خیلی زیاد یا خیلی کم نباشه و راحت و پیوسته به قالب کیکتون منتقل بشه، همونطور که توی عکس مشاهده می کنید!

- اگر سفیده را خیلی خوب نزده اید و علاوه بر کف مقداری به صورت مایع جود دارد ابتدا سفیده ای که حالت مایع دارد را مواد اضافه کنید و خوب بزنید تا یک دست شود و سپس مقداری که حالت کف دارد را اضافه کنید و فقط کمی هم بزنید تا کف ها در همه جای مواد نفوذ پیدا کند.

- اگه کودک شما کوچک هست برای اینکه بهتر بتونه کیک رو در دست بگیره می تونید اون رو به صورت انگشتی براش برش بزنید.

 

- ما برای اینکه بتونیم تازه به تازه این کیک رو درست کنیم سعی کردیم مقدار مواد رو کم در نظر بگیریم و پیمانه هامون هم استکان های چایخوری بود در صورت تمایل شما می تونید به همین نسبت این مواد رو زیادتر کنید تا کیک بزرگتری بپزید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (13)

مامان پریسا
5 اسفند 92 7:17
سلام و صبح به خیر عجب کیک خوشمزه ایی یعنی از این بهتر دستوری ندیده بودمجالب هم اینه که تا تونستید اسونش کردید. ایشالله حتما درستش میکنم.
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز وقت شما هم بخیر و شادی باشه ان شاءالله بهله دیگه! ما اینیم دیگه! ولی به پای شما که نمی رسیم مامان هنرمند!
مامان یاسمن و محمد پارسا
5 اسفند 92 7:58
ممنونم خیلی عالی بود موادش هم در دست رس ممنون
یه مامان
پاسخ
خواهش میشه، قابل شما رو نداشت
مریم(مامان روشا)
5 اسفند 92 12:08
سلام روزتون به خیر
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز روز شما هم بخیر باشه
مریم(مامان روشا)
5 اسفند 92 12:10
وای دلم آب شد این کیک چقدر سالم و مقویه ..... ممنون من که حتما میپزممممممممش
یه مامان
پاسخ
نوششششششششششششششششششششششش جونتون باشه
یک عدد مامان
5 اسفند 92 13:26
به به ! کلی دل ضعفه گرفتیم با این پست خوشمزه خیلی بسیار زیاد جالب بود مخصوصا اون قسمت ماهیتابه اش ! کلی خوشحال شدم چون دستور پختش راحته و میتونم برای قند و عسل درست کنم ببرن مدرسه دسته اون مامانه و دست شما هم درد نکنه ▬ نکته ی اول : پنجم اسفند ماه، روز بزرگداشت دانشمند بزرگ ایرانی “خواجه نصرالدین طوسی ” و “روز مهندس” نامگذاری شده ، تبریک میگم به تمام کسانی که مهندسی را درک کردند، به تمام کسانی که پلی ساختند از انتهای بن بست کوچه ی رفاه تا بیکران، به تمام کسانی که خود را شبانه روز وقف کردند تا همگان شبانه روزی روشن داشته باشند، به تمام کسانی که لذتش را فهمیدند نه آنان که تنها به نامش خوانده شدند… روز مهندس به همه ی مامان باباهای خوبــ ِ مدرسمون مبارک باشه ▬ نکته ی دوم: خصوصی دارید
یه مامان
پاسخ
نوش جون قند و عسل . آره واقعا خیلی بهتر از کیک های کارخونه ایه، حتی اگه میخواید شیرینیش هم بیشتر باشه می تونید خرماش رو زیادتر کنید و یا اینکه یه کم شکر بهش اضافه کنید. و اما در مورد نکته ی اول: ما هم این روز بزرگ رو به همه ی مهندسین و غیرمهندسین ایرانی تبریک می گیم. مهم اینکه که سالروز یه افتخار ایرانه. نکته ی دوم هم مطالعه شد. ممنون از این همه توجه و ایده های قشنگتون
مامان شاران
5 اسفند 92 16:08
اخ جون کیک هم درست کردنشو دوست دارم هم خوردنشو ولی مامان جونیا کیک هم چاق میکنه
یه مامان
پاسخ
هِـــــــــــی! داغ دل ما رو تازه کردید! هِی
مامان شبنم
5 اسفند 92 16:34
سلام عااالی بود حتما به زودی امتحان می کنم
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز نوش جونتون باااشه
مامان فرنيا
6 اسفند 92 8:35
سلام صبح بخير اخه دم عيد كه براي ما شاغلهاي 5شنبه و جمعه وقت كار و خانه تكاني است از اين پيشنهادهاي خوشمزه ميگذارن اخه من كه با اين دستور خوشمزه بايد سعي كنم 5شنبه هم ساعت 6صبح بيدار شم از اين كيكها درست كنم اما بدون شوخي ببينم ميتونم واسه جمعه يك صبحانه متفاوت بدم به اهل خانه بخورن دعاش را بجون شما بكنم
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز صبح شما هم بخیر گفتیم حالا که دارید خونه تکونی می کنید و انرژی می سوزونید، یه کم خودتون رو تقویت کنید. راستی، همین جمعه دیگه؟ مهمون نمیخواید برا صبحونه؟
مامان امیرمهدی
6 اسفند 92 20:56
سلام من دیر متوجه شدم واسه مسابقه خواستم به پریسا جون رای بدم
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز حیف شد.
مامان زينب و ضحي جون
8 اسفند 92 1:01
به به....سلام خواهر...... عجب هنري...كيكتون هم مثل خودتون بي نظيره خانوم.دست شما و ديگر خواهر درد نكنه....ضمنا انشالله اشتهاي گل پسرتون هم روز به روز بيشتر بشه..البته اشتهاي معنويش براي لقمه هاي قلمبه تر معنوي و بعد اشتهاي مادي.
یه مامان
پاسخ
ســــلام مامان عزیز ان شــــــــــــــــاءالله... از دعای شما
مامان محمد طاها
13 اسفند 92 5:17
سلام خسته نباشید.من اولین باره که دارم برای شما پیامی میزارم خیلی از این سایت خوشم اومده.مطالبتون خیلی خوبه. پسر من 2 ماهشه و هنوز شب ها رو خوب نمیخوابه ومن تا دیر وقت بیدارم و از مطالب خوب شما استفاده میکنم. ممنون میشم اگر که راهکاری برای منظم شدن خواب پسرم پیشنهاد بدین..ممنون
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز سلامت باشید اولا که خیلی خیلی خوش اومدید به مدرسه ی خودتون دوما که قدم نورسیده اتون هم مبارک باشه ان شاءالله، خدا براتون حفظش کنه سوم اینکه میریم سر اصل مطلب: این مشکل شما تقریبا برا همه ی مامانها هست، مثلا خود من بعد از سه ماه و دوستم بعد از پنج ماه این مشکل بچه اش حل شده. تازه بعد از اون هم که برا شیردهی باید تقریبا هر دو ساعت یه بار باید بیدار بشید و به عبادت و شیرد دادن مشغول باشید. هنوز هم که هنوزه بعضی از اوقات و بیشتر وقت هایی که غذای کافی توی روز نخوردند، هر نیم ساعتی یک بار بیدار میشن و کلا خواب تعطیل میشه. کاملا درکتون می کنیم، اوایل ما که اصلا عادت به بیداری ها نداشتیم و حسابی کلافه می شدیم، ولی حالا دیگه بهتره بگیم که این سیستم بدن ما هستش که با این مدل خوابیدن تنظیم شده. باید کمی صبر کنید ، بعد از مدتی می بینید که این خواب کم کم تنظیم شد. یاد خاطره ای افتادم: یه شب به مهمانی رفته بودیم و دخترم اصلا نتونست خوب بخوابه ، اون شب هم خیلی دل درد داشت و هی گریه می کرد، وقتی اومدم خونه حسابی توی بغلم محکم چسبیدمش و راه رفتم تا خوابش برد و از اونجا بود که از ساعت دوازده خوابید و صبح بیدار شد
مامان محمد طاها
14 اسفند 92 2:53
سلام خیلی ازتون ممنونم.. درسته منم دیگه به بیدار موندن تا صبح عادت کردم.. فقط بدیش اینکه در طول روز خیلی خسته میشم و همه ی کارهام میمونه..بازم ممنون
یه مامان
پاسخ
سلام مامان مهربون خواهش می کنیم. آره والاح! من که اوایل همیشه چشام قرمز بود. تازه دارم یه کم می فهمم چی به چیه! خوبیش اینه که اینجا همه همدیگه رو درک می کنیم خوشحال میشیم بازم ببینیمتون
حاجیه
29 خرداد 94 16:03
میتونین به جای پوست پرتقال که معلوم نیست چقدر مواد سمی داره یا حتی رنگ! و به جای وانیل از گلاب استفاده کنین
یه مامان
پاسخ
سلام بله حق با شماست، ممنون از نکته ای که متذکر شدید