مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 15 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

تب در کودکان 1 ؛ اهمیت تب

1390/10/12 15:15
نویسنده : یه مامان
6,135 بازدید
اشتراک گذاری

 

در این قسمت به عللی که باعث افزایش درجه ی حرارت بدن کودکان می شود و همچنین به ذکر اهمیت تب می پردازیم. با ما همراه باشید...

 

حرارت بدن کودکان در حالت طبیعی بین 36.7 تا 37.2 درجه سانتیگراد در شبانه روز متغیر است. اگر حرارت بدن، بیش از این حد باشد ، کودک تب دارد. عللی که به طور طبیعی موجب افزایش درجه ی حرارت بدن کودکان می شود عبارت است از:

1- فعالیت، جنب و جوش و بازی کردن ، درجه ی حرارت بدن کودک را به بیشترین حد طبیعی می رساند. به همین جهت حرارت بدن کودکان ، صبح ها هنگام بیدار شدن از خواب در حدود 36.8 و بعدازظهرها به بیشترین مقدار 37.5 درجه ی سانتیگراد می رسد.

2- چون مرکز کنترل حرارت بدن نوزادان و شیرخواران تکامل نیافته است ، بنابراین درجه ی حرارت بدن آنها ناگهان و به سرعت بالا می رود، به طوری که ممکن است به حدی برسد که خطرناک باشد ؛ در صورتیکه در افراد بالغ کمتر به میزان خطرناک می رسد. از این رو درجه ی حرارت بدن شیرخواران مخصوصا نوزادان را باید زود به زود تعیین و از بالا رفتن زیاد و ناگهانی آن جلوگیری کرد. اما در بچه های بزرگ تر ، از یک سو سیستم کنترل حرارت بدن کارایی بهتری دارد و از سوی دیگر کودک به طور آگاهانه جهت کاهش حرارت بدن، خود را به محیط خنک تر می رساند یا از پوشش خود می کاهد.

3- درجه ی حرارت طبیعی بدن بعضی از کودکان ممکن است کمتر از 36.8 باشد ، که این مساله اهمیت ندارد. بعضی از مادران درجه ی حرارت بدن کودک خود را زود به زود اندازه می گیرند و اگر پایین تر از 36.8 باشد ، دلیل ضعف یا ضعیف بودن کودک یا بیماری او می دانند، چنین تصوری صحیح نیست.

آیا تب داشتن کودک مهم است؟

اگر حرارت بدن کودک به بیش از آنچه ذکر گردید ، رسید، کودک تب دارد. تب نشانه ای است از یک بیماری و معمولا در بیماری های عفونی به وجود می آید. تب داشتن کودک مهم نیست، بلکه بیماری که موجب تب شده است اهمیت دارد. تب دشمن کودک نیست بلکه دوست او می باشد، زیرا در بیشتر موارد چگونگی و خصوصیات تب است که پزشک را به تشخیص بیماری هدایت می کند.

بالا بودن نیز دلیل بیماری شدید و خطرناک نیست، ممکن است کودکی دچار تب 40 یا 41 درجه ی سانتیگراد باشد و حال عمومی او خوب و بیماری او مهم نباشد. برعکس ممکن است کودک مبتلا به بیماری شدید باشد و تب نداشته یا مختصری تب داشته باشد.

اگر کودک فقط تب دارد، (حتی تب زیاد) ، ولی حال عمومی او خوب است ، بازی می کند، شیر می خورد، و اسهال و اسبفراغ ندارد ، نباید نگران او باشید، ولی در هر صورت باید کودک به وسیله ی پزشک معاینه شود. در موقع تب، تعداد ضربان قلب کودک زیاد می گردد. مادر می تواند ضربان نبض کودک را بشمارد. اگر نبض کودک زیاد باشد نشانه ی بیماری است.

اگر در مورد تب داشتن کودک تردید دارید، باید درجه ی حرارت بدن او را در چهار نوبت در روز هر 6 ساعت برای چند روز متوالی بگیرید و در شرایط زیر حتما به پزشک مراجعه نمایید:

- اگر درجه ی حرارت بدن کودک یا تب او پایین نمی آید.

- اگر درجه ی حرارت بدن 5 روز است زیاد شده و ادامه دارد.

- اگر سن کودک کمتر از سه ماه است.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (10)

مامان پریسا
12 دی 90 15:56
مطلب مفید و آموزنده ایی بود. ممنون.

خواهش می کنیم مامان مهربون
یک عدد مامان
12 دی 90 19:58
خیلی جالب و خواندنی بود ،ممنون

خواهش می کنیم
مامان محمد پارسا
12 دی 90 23:14
خیلی جالب بود ممنون

خواهش می کنیم
مامان پریسا
12 دی 90 23:48
سلام خسته نباشید. پاسخ مسابقه رو براتون ایمیل کردم لطفا" چک کنید که رسیده یا نه. ممنون.

سلام مامان مهربون
بله! چک کردیم، رسیده بود.
موفق باشید
مامان يوسف و محمد
13 دی 90 3:41
سلام مطالبتون عاليه لطفا به ما سر بزنيد ونظرتون رو بفرماييد

سلام مامان مهربون
چشـــــــم! اومدیم...

مریم(مامان روشا)
13 دی 90 14:58
ممنون
خدایا خودت همه ی بچه هارو در پناهت حفظ کن

آمــــــــــین
مامان علی خوشتیپ
14 دی 90 8:15
ممنون بابت مطلب مفیدتون.
من نمی دونم چرا درجه حرارت علی همیشه بالاس.چه توی زمستون و چه توی تابستون درحال عرق کردنه.با هم سن و سالاش که بازی میکنه ،سریع عرق میکنه و لپاش قرمز میشه ولی هیچ کدوم از بچه های دیگه اینجوری نیستن!
میشه در این مورد مطلب بذارید.
بهترین کار وقتی بچه تب میکنه اینه که اونو پاشویه کنیم هر چهار ساعت یه بار بهش قطره استامنوفن بدیم و در صورت شدد تب از شیاف استفاده کنیم.



احتمالا طبیعت علی آقای گل گرمه
یاد یکی از اقوام افتادم بچه که بود همیشه شلوارک می پوشید، تا شلوار پاش می کردن گوشاش قرمز و داغ می شد
به نظر نمی یاد مساله ی خاصی باشه ولی چشم سعی می کنیم در این زمینه یک بررسی انجام بدیم و اگه مطلبی بود به اطلاعتون برسونیم
مامان یاسین و ستایش
15 دی 90 0:25
ممنون از مطلب خوبتون لطفا اگر مطلب بود برامون بنویسید که اگر کودک بر اثر تب دچار تشنج شد باید چه کار کنیم؟


چشم مامان عزیز، ان شاالله بررسی می کنیم و اگه به مطلب خاصی برخورد کردیم حتما براتون می نویسیم
تینا
15 دی 90 0:37
ممنون خیلی مفید بود


خواهش میشه
مامان الهه
29 بهمن 90 12:22
ممنون استفاده کردم


خواهش می کنیم، موفق باشید