مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 10 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

انگل های شایع در کودکان؛ انگل کرمک یا اُکسیور

1390/7/28 15:15
نویسنده : یه مامان
17,025 بازدید
اشتراک گذاری

 

در این مجموعه به طور خلاصه چند نوع از انگل های شایعی که در کشور ما وجود دارند را مورد بررسی قرار می دهیم...

 

انگل در روده ی کودک ممکن است مشکلاتی به وجود آورد ، مخصوصا اگر تعداد انگل ها زیاد و آلودگی شدید باشد. این مشکلات عبارتند از : 1- از بین رفتن مواد غذایی اصلی و ضروری بوسیله ی انگل که برای رشد کودک لازم است و در نتیجه باعث سوءتغذیه کودک می گردد. 2- از دست رفتن مقداری خون از بدن کودک. 3- ایجاد ضایعاتی در محلی از روده که انگل در آن زندگی می کند. 4- جلوگیری از اعمال حیاتی بعضی اعضای بدن و حتی ایجاد انسداد روده. 5- ایجاد حساسیت در بدن کودک.

انگل کرمک یا اُکسیور

کرمک یکی از شایع ترین انگل هایی است که کودکان را مبتلا می سازد. این کرم بسیار کودچک و شبیه یک تکه نخ سفید باریک می باشد.

طول کرم نر در حدود 2 تا 5 میلیمتر و ماده ی آن 8 تا 13 میلیمتر است. محل زیست کرم هاب بالغ معمولا در ابتدای روده ی بزرگ می باشد . در این محل، کرم توسط لب هایش ، خود را به جدار لوله می چسباند . کرم ماده پس از بارور شدن ، موقعی که کودک در خواب است ، از روده به طرف مقعد حرکت می کند و در شیارهای مقعد و پوست ناحیه ی باسن کودک هزاران تخم می ریزد.

خروج کرم از مقعد و حرکت آن در ناحیه ی باسن کودک، ایجاد تحریک و خارش و سبب بی خوابی ، بی قراری و حالت عصبانیت کودک می گردد. در دختران خارش مقعد ممکن است که کودک دستگاه تناسلی خود را آلوده نماید، به طوری که حتی گاهی کرم وارد دستگاه تناسلی دختران می گردد و سبب خارش شدید و ترشح از واژن می گردد.

خاراندن دائم ناحیه ی باسن نیز ممکن است ایجاد زخم و خونریزی کند و ایجاد آپاندیسیت نماید.

چرخه ی زندگی انگل کرمک و طرز انتقال آن

کودک مبتلا به کرمک مقعد خود را می خاراند و در نتیجه تخم کرم به انگشتان و لای ناخن های او می چسبد (تخم کرم با چشم معمولی دیده نمی شود) . کودک با داخل کردن انگشتان خود به دهان یا آلوده کردن غذا و خوردن غذای آلوده ، آن را می بلعد. کودکان دیگر نیز در نتیجه ی تماس مستقیم با کودک مبتلا یا خوردن آن غذای آلوده ، تخم کرم را می بلعند.

تخم کرم در روده باز می شود و نوزاد کرم از آن بیرون می آید و به طرف روده های بزرگ می رود و در آنجا به جدار روده می چسبد و در خلال 15 تا 20 روز بالغ می شود. سپس کرم بالغ ماده بارور می گردد و به طرف مقعد می رود تا تخم ریزی کند و بدین ترتیب چرخه ی زندگی کرم ادامه می یابد.

چگونه می توان تشخیص داد که کودکی مبتلا به کرمک است؟

بعضی از مواقع مادر کرم بالغ را مخصوصا صبح ها اطراف مقعد یا روی سطح مدفوع کودک می بیند . اگر کرم دیده نشده است ، پزشک با توجه به اظهارات مادر ، یعنی خارش مقعد کودک در پسرها و خارش مقعد و دستگاه تناسلی در دخترها ، امکان ابتلای کودک به کرمک را در نظر می گیرد ، ولی تشخیص قطعی ابتلا به کرمک با دیدن تخم کرم در اطراف مقعد به وسیلهی آزمایش خواهد بود. برای این منظور آزمایشگاه توصیه می کند که مادر ، قبل از بیدار شدن کودک ، قطعه نوار چسب معمولی را به ناحیه ی مقعد کودک بچسباند . چون تخم کرمک در اطراف مقعد کودک وجود دارد ، تخم کرمک به نوار می چسبد ، سپس نوار را از مقعد جدا کرده و روی لام (قطعه ی شیشه ای بچسبانید) و به آزمایشگاه بفرستتید. در آزمایشگاه تخم کرم را روی نوار چسب در زیر میکروسکوپ جستجو خواهند کرد.

 

توجه: چون تخم کرم د رمدفوع وجود ندارد ، امتحان مدفوع به تشخیص کمک نخواهد کرد.

درمان انگل کرمک

کودک مبتلا و همه ی افراد خانوده که علائم ابتلا دارند ، باید همزمان درمان گردند. چون داروهایی که برای انگل کرمک داده می شود ، فقط روی کرمک های بالغ اثر دارد و روی تخم انگل اثر ندارد ، از این رو دارو در دو نوبت به فاصله ی دو هفته داده می شود تا نوبت اول بر روی انگل های بالغ روده و نوبت دوم روی کرمک هایی که در دو هفته ی بعد از تخم کرمک به وجود می آیند اثر کند و آنها را از بین ببرد. دعایت بهداشت به طور قاطع کمک کننده خواهد بود، ولی با وجود رعایت بهداشت ، گاهی آلودگی اتفاق می افتد.

چطور می توان از ابتلای مجدد کودک به انگل کرمک جلوگیری کرد؟

برای پیشگیری باید به نکات زیر توجه فرمایید:

- چون دست های آلوده و مخصوصا زیر ناخن ها ، منشا اصلی آلودگی مجدد و همچنین انتقال تخم کرم به دیگران است ، بنابراین کوتاه کردن ناخن ها و شستشوی مکرر دست ها بخصوص پس از دفع مدفوع و قبل از خوردن غذا ، بسیار موثر است. حمام گرفتن و شستشوی مکرر ناحیه ی باسن کودک بخصوص صبح زود که طفل از خواب برمی خیزد نیز مفید خواهد بود.

- چون تخم کرم معمولا در لباس های زیر و ملحفه های تختخواب کودک ریخته می شود ، مادر باید لباس های زیر و ملحفه ها را در صورت امکان هر روز با آب گرم بشوید.

- اگر مادر در هنگام خواب، لباس کیسه ای به تن کودک کند تا او نتواند به ناحیه ی مقعد و نشیمن گاه خود دست بزند و بخاراند ، از انتشار تخم کرم به دیگران جلوگیری خواهد شد.

- مادر باید سعی کند کودک مبتلا را د رموقع خواب، از دیگران جدا بخواباند.

- شستشو و ضدعفونی کردن کف اتاق ها و تهویه ی اتاق ، مخصوصا محل بازی کودکان و کلاس درس از انتشار تخم کرم به دیگران جلوگیری خواهد کرد.

- در صورت ابتلای یک نفر از خانواده ، باید تمام افراد خانواده (کودکان و بزرگسالان) همزمان درمان گردند. درمان تمام افراد خانواده ، ابتلای مجدد را به تعویق خواهد انداخت.

- سعی کنید به دختران خود دامن نپوشانید، چون آنها خود را روی زمین می مالند و در معرض ابتلا به انواع آلودگی ها قرار می گیرند، و یا اگر خواستید دامن بپوشانید، برای زیر آن شلوارک های نخی که در زیر زانو بوسیله ی کش مسدود می شود، تهیه کنید.

منبع: کتاب من و کودک من

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (7)

مریم(مامان روشا)
28 مهر 90 16:33
ممنونم خیلی آموزنده بود .با دامن نپوشیدن مخصوصا" در مکانهای عمومی موافقم .توی مراسم برادرم که مسجد گرفته بودیم روشا یه دامن خیلی کوتاه پوشیده بود و مرتب خودشو رو زمین مینداختو بازی میکرد که فردا صبحش با اسهال شدید از خواب بیدار شد و مجبور شدیم بهش سرم بزنیم

آخه! ان شاءالله که دیگه از این مشکل ها برا دختر گلمون پیش نیاد.
راستی، خواهش می کنیم، قابلی نداشت.
مامان پریسا
29 مهر 90 0:36
آموزنده بود. یه سوال. این کرمک بیشتر ازچه سنی وارد بدن بچه میشه؟آیا منشائ اصلی اون خوردن مواد آلوده هم میتونه باشه؟

ممنون. کافیه که از راه دهان تخم این کرم وارد بدن هر انسانی ، توی هر سنی بشه.
و مسلما در محیط های آلوده احتمال وجود این انگل ها هست ...

مامان آرميتا
29 مهر 90 16:44
سلام خيلي مطالب خوبي بودند خيلي اطلاعات خوبي در مود انگل بهم داديد

سلام مامان مهربون
خوشحالیم که مورد توجهتون واقع شده .
یک عدد مامان
30 مهر 90 9:24
این پستتون واقعا مفید و کامل بود... ممنون

یه مدت بود قند و عسل با اکراه دستاشون رو با صابون میشستن ، حوصلشون نمیشد ! موقع ناخن گرفتن هم بهونه میاوردن ... دیدم اینجوری نمیشه ! چند تا عکس از کرمک و انگل نشونشون دادم و واسشون توضیح دادم که اینا چه جوری وارد بدن میشن ... مایع دستشویی ِ خوشبو و خوشرنگ هم خریدیم و گذاشتیم دم ِ روشویی ! خوشبختانه خوب جواب داد و الان اصلا نیازی نیست بهشون یادآوری کنم . همیشه و مخصوصا بعد از هر بار دستشویی رفتن دستاشون رو تمیز میشورن . خدا رو شکر تا حالا هم مشکل انگل نگرفتن ...
راستی ، من شنیدم بچه هایی که انگل و کرمک دارن اگه از قره قوروت استفاده کنن زودتر خوب میشن

خیلی خوبه که با گل پسراتون توصیفی کار می کنین. آرزوی موفقیت در تمام مراحل زندگی تون رو داریم.
راستی بابت تجربه ی قشنگتون که با ما در میون گذاشتین، واقعا ممنونیم...
مامان ماهان عشق ماشین
1 آبان 90 16:22
چقدر این پست مفید و آموزنده بود.فکر میکردم هر انگلی تو آزمایش مدفوع مشخص میشه.


مامان رکسانا
19 فروردین 91 19:53
متشکرم بسیار عالی بود تا حدودی فهمیدم که بیماری رکسانا چیه


خواهش می کنیم، خوشحالیم که براتون مفید بوده
مامان علیرضا
24 دی 91 22:05
سلام ممنونم از مطالب و اطلاعات مفیدی که دادین

من تازه متوجه شدم که پسرم و خودم دچار انگل همین کرمک شدیم ..علیرضارو بردم دکتر و براش ازمایش مدفوع نوشته خیلی نگران هستم من کامل بهداشت و رعایت میکنم علیرضا میگه که از مهرماه اینطور شده از وقتی که به مدرسه رقته اون 8 سال داره ..میشه منو بیشتر راهنماینم کنید که چه باید بکنم واقعا خیلی نگران هستم

ازتون بی نهایت ممنونم

سلام مامان علیرضا
همنطور که نوشته بودیم منبع این مطلب کتاب «من و کودک من» از دکتر جواد فیض بود که بسیار کتاب خوب و مفیدی هست و نکات و توصیه های خوب در زمینه های مختلف توش نوشته شده
ان شاالله که با رعایت نکاتی که در این مطلب بود مشکلتون خیلی زود حل بشه.
اطلاعات ما در همین اندازه بود مامان عزیز، اگه واقعا به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید باید با یک پزشک مشورت کنید.
امیدواریم باز هم به مدرسه ی مامان ها تشریف بیارید