مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 7 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

دوران نوجوانی و بلوغ 5 ؛ رشد و نمو روانی دوران نوجوانی و مشکلات آن

1390/7/29 15:15
نویسنده : یه مامان
4,603 بازدید
اشتراک گذاری

 

در این قسمت به ادامه ی بررسی از نظر جنبه روانی در نوجوانان در اوایل نوجوانی می پردازیم.

با ما در ادامه ی مطلب همراه باشید...

 

در قسمت قبل به تغییرات و تحولات دوارن نوجوانی در اوایل این دوران پرداختیم و دانستیم که حس استقلال پذیری در نوجوانان بسیار در او نمودار می شود و همچنین نوع رفتار پدر و مادر با نوجوان را بررسی کردیم.

اگر قسمت قبل را مطالعه نفرموده اید از  بخوانید.

حال به ادامه ی بحث می پردازیم:

نوجوان در دوران بلوغ خود بیشتر از همه ی عمر به توجه و پذیرش احتیاج دارد ، حق رای دادن به نوجوان به او شخصیت و استقلال می دهد ، ولی استقلال دادن به جوان و تکریم شخصیت او به معنی آن نیست که او در تمام اعمالش آزاد باشد تا بر وفق مراد خود عمل کند و در محیط های فاسد برود و با هر کس مصاحبتو دوستی داشته باشد.

بعضی از جوانان چون تجربه ی کافی ندارند و ناهمواری های زندگی را نمی توانند تشخیص دهند و پایان کار را نمی توانند ببینند ممکن است در معرض مخاطرات مختلفی قرار گیرند ، بنابراین پدر و مادر در حالی که به نوجوان خود استقلال و شخصیت می دهند نباید بدون چون و چرا تسلیم خواسته های او شوند بلکه باید با رفتاری هوشمندانه و به آرامی با او برخورد کنند و او را در جهات مختلف راهنمایی نمایند تا فرزند نوجوان آنها خود درک کند که والدینش در جهت صلاح و حمایت از او چنین رفتاری می کنند.

پدر و مادر در مقابل فرزند نوجوان خود در حالی که به او استقلال می دهند باید جدی و قاطع باشند . اگر پدر و مادری در اعتقادات و نظرات و خواسته های خود مردد باشد و هیچ گونه معیار و مفهومی در اختیار فرزند خویش قرار ندهند تا آن را بپذیرند و از دیگری سرباز زنند ، نوجوانشان در حقیقت گیج و سردرگم خواهد شد و در نتیجه ممکن است است منجر به طغیان های بی ثمر گردد .

فرد نوجوان ممکن است با اندک چیزی متاثر شود، یک کلمه و یک کنایه در او به طور عمیق اثر کند و رنگ او سرخ شود و در او طوفانی ایجاد کند.

رسول گرامی (ص) به علی (ع) فرمود:

یا علی لعن الله والدین حملا و ولدهما علی عقوقهما

یا علی! از رحمت الهی بی نصیب گردند پدر و مادری که در اثر سوءرفتار و گفتار خود باعث انحراف فرزند خویش شوند ، به گونه ای که آن فرزند از چشم پدر و مادر بیفتد.

دوران جوانی و نوجوانی ، دوران تخیلات و هیجانات و عواطف حساب نشده و ناموزون است که بعضی آن را به نام مستیِ شباب تعبیر کرده اند. حضرت علی (ع) فرموده است:

جهل الشباب معذور و علمه محصور

عذر نادانیِ جوانی پذیرفته و علم او در این دوران محدود است.

معاشرت نوجوان پسر در این دوران با مردان صالح در رشد هویت مردانه اش کمک می کند و معاشرت دختر با زنان صالح ، رشد و هویت زنانه اش را کامل می نماید.

مدت زمانی که نوجوان در این بحران و آشفتگی است در همه ی جوانان یکسان نیست ، بعضی زودتر و بعضی دیرتر به مرحله ی تکامل و پختگی و شکوفایی خود می رسند. به نظر می رسد آنهایی که در رفاه بیشتر هستند و از امکانات زیادتری برخوردار هستند دیرتر به بلوغ کامل می رسند.

موفقیت نوجوانان نیز در مدرسه بستگی به عوامل مختلفی دارد که یکی از آنها زمان شروع بلوغ آنهاست. عده ای از محققان دریافته اند که نوجوانان پسری که علائم بلوغ در آنها زود شروع شده است موفقیت و عملکردشان در مدرسه بیشتر از آنهایی است که علائم بلوغ در آنها دیرتر ظاهر شده است.

برعکس دخترانی که علائم بلوغ در آنها زود شروع شده است موفقیت و عملکردشان کمتر از آنهایی بوده است که دیرتر به بلوغ رسیده اند. این اختلاف در شروع بلوغ در دو جنس ، همانطور که ذکر شد در موفقیت آنها در مدرسه موثر است.

در آینده به بررسی تغییرات روانی در اواسط نوجوانی می پردازیم. با ما همراه باشید...

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (3)

مامان پریسا
29 مهر 90 15:24
آموزنده بود. خسته نباشید.

سلامت باشید
یک عدد مامان
30 مهر 90 9:32
عالی بود ...


مامان علی خوشتیپ
30 مهر 90 15:19
ممنون بابت مطلب آموزندتون

خواهش می کنیم مامان مهربون