مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 7 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

روابط طبیعی کودک و والدین؛ (کودک چهارساله)

1390/7/24 17:27
نویسنده : یه مامان
4,851 بازدید
اشتراک گذاری

کودک در این سن راه خود را پیدا می کند تا از حدودی که برای او تعیین شده است فراتر رود و ممکن است کاری خلاف نظر و حاکمیت مادر انجام دهد.

روابط طبیعی کودک و والدین؛ (کودک سه و نیم ساله)

*************************

از نظر کودک چهار ساله، مادر همه کاره است و کودک اکثرا از جانب مادر نقل قول می کند و می گوید:« مادر چنین گفته است» یا « مادر گفت که من می توانم سه عدد شیرینی بردارم» و به همسالان خود می گوید:« مامان گفت این کار را بکنم» و اغلب از مادر خود حرف شنویی دارد. گرچه مادر در این سن در بیشتر موارد همه کاره است ولی همیشه هم اینطور نیست و گه گاهی کودک مقاومت می کند و یا سعی می کند  که مخالفت کند.

کودک در این سن راه خود را پیدا می کند تا از حدودی که برای او تعیین شده است فراتر رود و ممکن است کاری خلاف نظر و حاکمیت مادر انجام دهد. این رفتار در همه ی کودکان در این سن وجود دارد و ممکن است دردسری برای مادر به وجود آورد. اگر کودک در این سن مخالفت و مقاومت می کند، مادر نباید آن را جدی تصور کند.

سال چهارم سال طغیان و تغییر و تحول کودک است ولی موقعی که به سن پنج سالگی رسید معمولا سر به راه تر می شود. کودک در سن سه تا چهار سالگی ، ممکن است به مادر خود بگوید:« من تو را دوست ندارم» شما به عنوان مادر نباید از گفته ی او ناراحت و دلسرد شوید. کودک در این سن در مقابل محدودیت هایی که برای او وجود دارد، یا خواسته هایی که دارد و انجام نمی گیرد خشمگین می شود و ممکن است به پدر و مادر خود یا به کودکان دیگر چنین جمله ای بگوید.

بعضی از کودکان در موقعی که خواسته های خود را برآورده نمی بینند ناراحت می شوند و واکنشی نشان نمی دهند، بعضی دیگر ناراحتی خود را به صورت قهر کردن و خشمگین شدن به پدر و مادر و دیگران نشان می دهند. پدر و مادر باید علتی که کودک را خشمگین کرده و سبب شده که چنین جمله ای را به زبان بیاورد توجه و دقت کنند.

بعضی مواقع گفته ی کودک نتیجه ی خشم و عصبانیت و گفتار مادر است، یعنی اگر مادر خسته و عصبانی باشد و در مقابل خواسته ی حق یا ناحق کودک به او بگوید: « تو بچه ی بدی هستی، دیگه دوستت ندارم» کودک همین جمله را در موقع خود به مادرش خواهد گفت.

کودکان در سن سه و چهار سالگی کلمات را روی پدر و مادر امتحان می کنند. همانطوری که کودک 12 تا 18 ماهه شروع می کند به قدم برداشتن تا راه رفتن را یاد بگیرد، کودک در سن سه تا چهار سالگی نیز با کلمات بازی می کند آنها را به کار می برد. مادر باید به کودک اجازه دهد که احساس خود را به صورت کلمات بیان کند ولی واکنش او باید منطقی باشد.

مادر باید به کودک بگوید:« من با آن کاری که تو می خواهی انجام دهی موافق نیستم ولی دوستت دارم» اگر شما با متانت و ملایمت با کودک رفتار کنید کمتر صحبت از اظهار تنفر و بیزاری بین کودک و مادر به میان خواهد آمد.

در قسمت بعد با خصوصیات کودک پنج ساله آشنا می شویم...

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (6)

مریم(مامان روشا)
24 مهر 90 15:52
ممنونم مفید بود موفق باشید

خواهش می کنیم
یک عدد مامان
24 مهر 90 21:16
بچه های چهار ساله خیلی خوب میتونن صحبت کنن و جمله هاشون رو با فعل مناسب تموم کنن ... فکر میکنم سن چهار سالگی اوج حرف زدن کودک هم باشه چون هر موردی پیش بیاد با اشتیاق ازش صحبت میکنن ... همونجور که خودتونم در این مقاله بهش اشاره کردین
اگه بتونیم هم صحبت خوب و یا شنونده ی خوبی باشیم جلوی خیلی از نق زدنها و بی قراریهای کودک چهار سالمون گرفته میشه ( البته این تجربه و نظر من بود )

خوشمزه و عالی بود

تجربه ی خیلی مفیدی بود ؛ ممنون که با ما در میون گذاشتین. همیشه کسی که حرف های دیگران رو از صمیم قلب گوش می کنه و به اون بها میده برای طرف مقابلش دارای احترام زیادی میشه؛
مامان پریسا
25 مهر 90 0:23
آموزنده بود ممنون. خصوصا اونجا که گفتین بچه با کلمات بازی میکنه. من این رو تجربه کردم. یه بچه 4 ساله یه جمله ایی رو که از بزرگترش شنیده بود ،جایی که نباید به کار برد و باعث شد دو خانواده مدتی دوچار مشکل بشن. البته بعد به خیر گذشت.

الحمدالله که به خیر گذشت. از دست این بچه های چهار ساله!
مامان علی خوشتیپ
25 مهر 90 15:06
خصوصیاتی که در این مقاله در مورد کودک چهارساله گفته شده کاملا درسته ،یعنی من دقیقا همینا رو در علی دیدم.جالبه که دقیقا همین جمله رو هم به علی میگفتم :"من خودتو دوست دارم ولی این کارتو نه"و تاثیر مثبتشو نسبت به اینکه بگی دوست ندارم رو دیدم...
اینکه باید بذاریم خواسته هاشونو بیان کنن هم باهاش موافقم.چه بسیارن بزرگترهایی که نمیتونن خواسته ها و احساساتشون رو بیان کنن و با چه مشکلاتی مواجه میشن که اگر در همون کودکی این اجازه بهشون داده شده بود الان با چنین مشکلاتی برخورد نمی کردن.(چی گفتم؟)
خوشبختانه تونستم بیشتر مواردی رو که برای این سن ذکر شده رعایت کنم.
ای جان داریم دیگه به 6 سال میرسیم

الحمدالله که مامانایی به این فهمیده ای دوستای مدرسه هستند. براتون آرزوی موفقیت داریم
مامان ماهان عشق ماشین
25 مهر 90 16:33
جالب بود.ممنون.

خواهش میکنیم
مامان فاطمه
23 اردیبهشت 91 17:57
سلام ؛ مطالب آموزنده و خوبي بود ممنونم . دختر من چهار سال و دوماهشه ؛ ناخن مي جوه مي شه كمكم كنيد كه چطوري اين كار رو ترك كنه ممنون مي شم.


سلام مامان عزیز
ببخشید که پاسخ شما کمی دیر شد. اگه آدرس گذاشته بودید خدمت میرسیدیم و پاسخ رو در وبلاگتون می دادیم. عرض شود که چند وقت پیش این مشکل برای یکی دیگه از مامان های مدرسه هم پیش اومده بود و از ما درخواست کرده بودن تا مطلبی در این زمینه براشون بذاریم و بعد از خوندن اون گفتن که فهمیدن مشکلشون چی بوده.
امیدواریم این مطلب برای شما هم مفید واقع بشه. می تونید از آدرس زیر اون رو بخونید:
http://mamanschool.niniweblog.com/post101.php
موفق باشید