مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 15 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

توجه به احساس کودک

1390/4/15 12:34
نویسنده : یه مامان
5,031 بازدید
اشتراک گذاری

 

کودکان با گريه، ضربه زدن و ساير اعمال فيزيکي درصدد ابراز عصبانيت، خستگي و يا اضطراب خود برمي آيند. علت بروز بسياري از مشکلات عدم برقراري ارتباط صحيح و بي توجهي به احساسات و افکار کودک است.

از آن جايي که کودکان هنوز به بلوغ احساسي نرسيده و توانايي بيان احساسات خود را ندارند، اين وظيفه والدين است که به احساسات آن ها پي ببرند و دريابند کودک شان چه وقت ناراحت، تنها، رنجيده، خجالت زده و... است.

کودکان با گريه، ضربه زدن و ساير اعمال فيزيکي درصدد ابراز عصبانيت، خستگي و يا اضطراب خود برمي آيند. اغلب هنگامي که کودک بي قرار و بي تفاوت بوده و به چيزي ضربه مي زند، فرياد مي کشد، گريه مي کند، بالا و پائين مي پرد و يا نمي تواند آرام بنشيند، حاکي از آن است که برخي از نيازهاي کودک مورد توجه قرار نگرفته و يا کودک نمي تواند احساسات خود را کنترل کند.

در اين هنگام براي کمک به کودک والدين بايد توجه بي قيد و شرط خود را متوجه کودک کنند. علت بروز بسياري از مشکلات عدم برقراري ارتباط صحيح و بي توجهي به احساسات و افکار کودک است.

هنگامي که کودک دستپاچه است نياز به توجه والدينش دارد؛ چرا که او براي حل مشکلي که او را دستپاچه کرده به کمک والدين و يا حتي توجه و همدردي آن ها نياز دارد تا حداقل احساس تنها بودن نکند. والدين بايد احساس کودک خود را دقيقاً مورد ارزيابي قرار دهند و براي پي بردن به آن حتي با بازي، سؤالاتي را مطرح کنند.

براي مثال هنگام بازي از کودک بپرسند: «علت ناراحتي تو اين نيست که به پارک نرفتي» و يا«دوست داشتي سوار ماشين شوي و بخاطر همين نگران و ناراحت شدي» و... اگر کودک به جاي بيان اين که اين دلايل اصلاً مهم نيست، بيشتر دستپاچه شد، والدين بايد سريعاً شرايط را آرام کرده و به او بگويند«حتماً روز بدي داشتي» اعتبار و اهميت دادن به احساس کودک بسيار مهم است.

والدين هرگز نبايد احساسات کودک را مسخره کرده و به آن بخندند و يا حتي آن را امري ناچيز بپندارند. بلکه برعکس بايد به او بگويند که اگر آن ها هم جاي او بودند همين احساس را داشتند.

صحبت کردن با کودک در رابطه با احساسات براي کودک ضروري است. علاوه بر اين کودکان نياز دارند تا روش هاي صحيح بيان احساسات و کنترل آن ها را بياموزند و اين وظيفه والدين است که آن ها را به کودک خود آموزش دهند.

نويسنده: سعيد سپهري

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (3)

مامانی کسرا
15 تیر 90 8:15
من یه چیز رو نفهمیدم بعد از اینکه عصبانیتش تموم شد ازش سوال کنم یا همون موقع که مثلا داره یه چیزی پرت می کنه وداد میزنه؟
ممنون از این همه اطلاعات مفید

سلام
همونطور که گفته شد بیشتر وقتایی که بچه داد میزنه یا به چیزی ضربه میزنه یا عصبانیه به خاطر اینه که به بعضی از نيازهاش بی توجهی شده يا نمي تونه احساسات خودش رو کنترل کنه و میخواد با این کارش توجه شما رو جلب کنه. شما براي کمک به کودکتون در این هنگام بايد همه ی توجه خودتون رو بي قيد و شرط متوجه کودک کنید. تا کودک آروم بشه و با مهربانی مادرانه ی خودتون ازش سئوال کنیدو رفتار کودکتون رو ریشه یابی کنید.

مامان رايان
15 تیر 90 11:46
سلام به شما مرسي از مطالب خوب و به جايي كه براي ما ميزارين من به شخصه خيلي بدردم خورده و استفاده كردم
ميشه مطالبي بزارين براي اينكه جرا كودكان دست به زن بيدا ميكنن و بايد جكار كنيم كه جلوي اين كارو بكيريم خيلي نكران هستم
بسر من 2 سال ونيمش هست اكثرا كه با بجه ها بازي ميكنه جه فاميل و دوست و جه كودك غريبه
بجه ها رو ميزنه هرجي براش تو ضيح ميديم اين كار خوب نيست از دست تو ناراحت ميشن اصلا كوش نميكنه باور ميكنيد هر جا ميرويم كه بجه باشه من به جاي اينكه بسرم همبازي داره بدتر استرسميكيرم كه نكنه بجه ها رو بزنه و يا صدمه اي بهشون بزنه
ميشه در اين مود مطالبي بزاريد
ممنون ميشم

سلام
ممنون از شما
چشم حتما در این زمینه براتون مطلب می ذاریم