مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 21 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

چند نکته برای تربیت کودکان بدون استفاده از تنبیه بدنی

1391/12/16 11:03
نویسنده : یه مامان
5,006 بازدید
اشتراک گذاری

زدن یک کودک حل مشکل را به او نمی آموزد. فقط به او می آموزد که احساس بدی نسبت به خود داشته باشد  و عزت نفس او پائین بیاید... 

1- زمانی که یک آدم بزرگ بچه کوچکی را می زند این مسئله موجب می شود که بچه احساس عجز و نا امیدی کند. این احساسات باعث می شود که کودک  افسرده و پر خاشگر شود.

پس سعی کنید به کودکانتان آموزش دهید که شما می خواهید که آن ها  چگونه عمل کنند. چون کودکان اغلب نمی دانند که در حال انجام دادن چیزی غلط هستند. برای آموزش دادن با آن ها سازگار و ثابت قدم باشید. آن ها می خواهند شما را خوشحال کنند.

 

2- زدن یک کودک حل مشکل را به او نمی آموزد. فقط به او می آموزد که احساس بدی نسبت به خود داشته باشد  و عزت نفس او پائین بیاید. عزت نفس پائین می تواند تا آخر عمر همراه آن ها باشد. آن چه که می گوئید مراقب آن چه که می گوئید باشید معنی کلمات می تواند به اندازه زدن به آن ها آسیب بزند.

پس سعی کنید جلوی خوتان را بگیرید و خون سرد باشید

 

3- تنبیه بدنی باعث می شود که بچه ها عصبانی و رنجیده خاطر شده و احساس دشمنی کنند و بخواهند انتقام بگیرند.

پس سعی کنید با گفتگو به بچه هایتان بیاموزید که آن ها اشتباه کرده اند. تا زمانی که آن ها کوچک هستند اطمینان حاصل کنید که آن ها قوانین خانواده را می فهمند. این قوانین شامل ایمنی، وقت خواب، وقت غذا خوردن یا هر مسئله ای که شما در باره آن احساس نیاز می کنید.

 

4- تنبیه بدنی می تواند کودکان را درباره شناخت درست و غلط به اشتباه بیاندازد. لذا در این باره فکر کنید که آیا این با معناست بچه ای را بزنی که او کسی دیگری را بزند؟ اگر شما کودکی را بزنید دارید مثل این نشان می دهید که کار شما درست است. بچه ها هم از بزرگسالان تقلید می کنند و آن ها هم در آینده می خواهند که به دیگران صدمه بزنند.

 پس سعی کنید به بچه هایتان یاد بدهید که روش های غیر مضر برای بیان احساسات قویشان در قالب کلمات، داشته باشند. سپس احساسات آن ها را بپذیرید و به آن ها نشان دهید که می فهمید و مراقب هستید.

 

  5-تنبیه بدنی به احساسات بچه هایتان آسیب می رساند. همچنین نمرات آن ها در مدرسه افت پیدا می کند و یافتن دوستان در مدرسه برای آن ها کار دشواری می شود.

 پس سعی کنید به آنها توجه کنید و آنها را به خاطر کارهای خوبی که انجام می دهند تشویق کنید و اجازه بدهید فرزندتان بداند که شما او را به خاطر وجود خودش دوست دارید. به نظر عجیب می رسد اما نادیده گرفتن رفتار بد گاهی باعث توقف آن می شود.

 

6- زدن و به سرعت بچه ها را به حرکت درآوردن باعث می شود که آنان به طور فیزیکی پرخاشگر و مخرب شوند. صدمات فیزیکی دلیل بیش تری برای بد رفتاری آنان می دهد. آن (صدمات فیزیکی) می تواند به آنان آموزش دهد که من بد هستم بنابراین من باید حرکات بدم را تا آن جایی که می توانم ادامه دهم.

 پس سعی کنید هنگامی که یک کودک خرد سال بی ادبی می کند. زود عکس العمل نشان ندهید سعی کنید به او مهلت بدهید. این مسئله کودکتان را از شما مدت کوتاهی جدا می کند. او را در صندلی، پله و یا در اتاقش قرار دهید. هر دفعه همان محل را استفاده کنید. سپس به او اجازه دهید هنگامی که می تواند خود را کنترل کند به شما بپیوندد. این امر به او آموزش می دهد که او به خاطر رفتار خوبش برنده شده.

تمام بچه ها می خواهند که خوب باشند و احساس خوبی نسبت به خودشان داشته باشند.

 

7- تنبیه بدنی به کودکتان هیچ کنترل درونی آموزش نمی دهد.

پس سعی کنید او را نزنید. بچه ای که زیاد کتک می خورد، کنترل درونیش توسعه پیدا نمی کند و این امر اعتماد به نفس او را  تضعیف می کند. هم چنین آن ها فکر می کنند که من نباید خودسری کنم چون تنبیه خواهم شد. به عبارت دیگر جسارت و اراده خود را در انجام هر کاری از دست خواهد داد و این تنها به خاطر فهماندن یک عبارت به اوست (من نباید بی ادبی کنم چون بی ادبی بد است.)

کودک باید به درک درست این عبارت برسد. درباره انتظاراتتان شفاف باشید و زمانی که او دوستانه رفتار می کند او را مورد تشویق و تمجید قرار دهید، چون تشویق کردن باعث می شود که او انتخاب های درستی در آینده داشته باشد.

 

8- صدمه زدن فیزیکی در هر صورت باعث ترساندن کودکان میشود.

پس سعی کنید خود را کنترل کنید. هیچ چیز بهتر از این نیست، که در مقابل بچه ای که خارج از کنترل است آرام باشید. به کودکتان آموزش دهید که عصبانیت خود را کنترل کند و به خود اجازه ندهید که به او توهین کنید (با این کار) عصبانیت او را دوباره زنده می کنید. به خاطر داشته داشته باشید شما بزرگ سالید.

 

9- بعضی اوقات والدینی که خیلی خسته و یا آشفته هستند کودک را تنها به خاطر بهانه گیری هایش مورد تنبیه قرار می دهند.

 پس سعی کنید خود را متوقف کنید. اگر بچه پیش شما گریه می کند. ببینید آیا یکی از اقوام یا دوستی می تواند بچه را برای مدتی ساکت کند. در این صورت شما می توانید مدتی را استراحت کنید و آرامش خود را باز یابید. نحوه ی پذیرفتن کمک از دیگران را بیاموزید. اگر شما فکر می کنید که مشکلات شخصی تان باعث تأثیر گذاشتن در رشد بچه می شود، صبر کنید، فکر کنید و از دیگران و یا مشاوران خوب کمک بخواهید. پیوستن به گروه های والدین و صحبت کردن با پدر و مادر های با تجربه و هم چنین مشاوران مدرسه را در نظر بگیرید. در مورد بچه ها و چگونگی تربیت یافتن آنان به طرق مختلف آموزش ببینید

منبع: سایت تبیان با کمی ویرایش

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (8)

مامان علی خوشتیپ
16 اسفند 91 13:06
خصوصی


مریم (مامان روشا)
16 اسفند 91 14:45
چه عکسای ناراحت کننده ایی
خداروشکر ماهم خودمون رو کنترل میکنیم ...من خودم هیچ موقع از پدر مادرم کتک نخوردم ونمیخوام بچه ام هم کتک بخوره
ولی یه چیز دیگه هم هست...بچه هایی که از بزرگتراشون کتک میخورن قاعدتا" کتک زدن هم یاد میگیرن و به بچه هی دیگه کتک میزنن...این اتفاق برای روشا افتاده وروشا هیچ عکس العملی نشون نمیده...وقتی بچه از یه بچه ی دیگه کتک میخوره باید چه آموزشی ببینه....پدر روشا بهش میگه اگه بچه ایی هلت داد یا اذییت کرد توام همون کارو باهاش بکن تا یاد بگیره از خودش مواظبت کنه ..به نظرتون این درسته؟


زمانی یه جایی خوندم که در کتاب «کلیدهای رفتار با کودک چهار ساله» در مورد کمک کردن به بچه ها برای شناختن احساس درونی شان و نحوه کنترل کردن آنها اینطور آمده:
وقتی بچه ی ما با بچه های دیگر درگیر می شوند باید به آنها بگوییم: «وقتی بچه ای را می زنی ، به من نشان می دهی که خشمگین هستی. عصبانی شدن قابل قبول است، ولی نمی توانی دیگران را کتک بزنی."
وقتی احساسات کودک را می پذیریم او دیگر نیازی به پنهان کردن آن ندارد در غیر این صورت او همچنان که رشد می کند به دلیل وجود خشم خود دچار شرم وگناه می شود و برای تسلط پیدا کردن بر این احساس ، دوران سختی را می گذراند . به علاوه برای او امنیتی را برقرار می کنیم که نزد ما بیاید و صحبت کند و به کمک ما برای کنترل احساسش امیدوار باشد. هچنین با وضع قوانین ( مثل کتک زدن ممنوع است یا نوبت را باید رعایت کنی ) به او کمک می کنیم تا احساسش را کنترل کند.
به نظر میرسه بهتر باشه با گفتگو این مساله حل بشه
یک مطلبی هم قبلا در زمینه کتک زدن کودکان در مدرسه قرار داده شده که می تونید از این آدرس بخونید :http://mamanschool.niniweblog.com/post99.php

سعی می کنیم در آینده بیشتربه این مطلب بپردازیم و البته خوشحال میشیم نظرات و تجربیات عملی مامان های دیگه رو هم در این زمینه داشته باشیم
یک عدد مامان
16 اسفند 91 23:36
این پست خیلی برای من تأثرآور بود (مخصوصا عکسهاش)...
از نظر من بهترین لحظه ی زندگی وقتیه که یه کودک بخنده و شاد باشه و بدترین لحظه وقتی که صدای گریه ی یه کودک به گوشم بخوره ! شاید باورتون نشه همونقدر که صدای خنده ی بچه ها به من انرژی میده ، همونقدرم صدای گریه ی یه کودک دل منو به درد میاره و خیلی وقتا اشکمو در میاره ...
تنبیه بدنی بچه ها واقعا بی انصافیه! درسته که خیلی از پدر و مادرها تحت فشارهای بیرون از خانه واقعا عصبی میشن و تحمل بهانه های بچه ها واسشون طاقت فرسا میشه ولی شما راههای خیلی خوب و قشنگی ارائه دادید که میتونن بچه هاشون رو کنترل کنن و به مرحله ی تنبیه بدنی نرسن انشاالله!


شاید بعضی از کسانی که هنوز بچه ندارن و یا اصلا مجرد هستن از صدای گریه بچه اعصابشون به هم بریزه اما مطمئنا کسانی که بچه دارن دلشون از گریه بچه ها به درد میاد و میسوزه؛ به هر حال بچه ها بی دلیل گریه نمی کنن...
ان شاالله امانت دارهای خوبی باشیم
پرپرواز
17 اسفند 91 20:08
سلاممممممممممم دوست خوبم.
وبلاگ زیباو قشنگی دارید.امیدوارم سایه تون همیشه روی سر فرزند زیباتون باشه.
وب من در مورد شیوه ی تربیت دینی فرزندانه خوشحال میشم سری بزنید ونظر بدید.
یاعلی(علیه السلام) http://pareparwaz.niniweblog.com/



سلام
ممنون از لطفتون، چشم ان شاالله خدمت میرسیم
براتون آرزوی موفقیت روزافزون داریم
فرشته
20 اسفند 91 0:21
شما درست میگید زدن بچه فقط باعث لج بازی کودک میشه

ان شاالله که در تربیت امانت های الهی که در اختیارمون قرار داده شده یا قرار داده خواهد شد امانت دارهای خوبی باشیم
مامان پریسا
20 اسفند 91 3:01
به نکات بسیارخوبی اشاره کردید.
در ابتدا از صبوری نوشتید و در انتها از کمک گرفتن از دیگران برای رسیدن به ارامش.
2 تا نکته ی خیییییییلی مهم که من اخیرا بهشون رسیدم.و خیلی بهم کمک کردن.
واقعا به این پست نیاز داشتم.ممنون


خیلی ممنون که با توجه کامل و دقت مطالب مدرسه رو مطالعه و دنبال می کنید
مامان فرشته ها
21 اسفند 91 11:20
تربیت یک انسان واقعا کار سختیه
قربون بزرگی و مهربونی خدا برم که با اینهمه بی تربیتیامون تو سرمون نمیزنه و هنوز هم باهامون مهربونه

همینطوره! قربون بزرگیش که همتایی نداره...
مامان زینب(زینت پدر)
22 اسفند 91 14:33
سلام با تشکر از مطلب خوبتون
اتفاقا یه مدت پیش یه مادری رو دیدم که یه بچه زیر 1 سال بغلش بود و بچه دیگش که شاید حتی 4 سال بیشتر نداشت و داشت گریه میکرد رو چنان کتک زد که واقعا دلم سوخت،آیا واقا اسم همچین آدمی رو میشه مادر گذاشت،من که بعید میدونم
واقعا دیدن این صحنه خیلی برام دلخراش بود

سلام مامان مهربون
واقعا ناراحت کننده بود