مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 16 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

لالالایی...

1390/4/4 22:55
نویسنده : یه مامان
7,244 بازدید
اشتراک گذاری

«لالايی» نخستين پيمان آهنگين و شاعرانه ای است که ميان مادر و کودک بسته می شود. رشته ای است، نامريی که از لب های مادر تا گوش های کودک می پويد و تاثير جادويی آن خواب ژرف و آرامی است که کودک را فرا می گيرد. 

بدون شک پرآرامش ترین لحظات زندگی انسان و آسایش مند ترین دقایق زندگی همان لحظه هاو دقیقه هایی است که کودک همراه با آهنگ قلب مادر و با آوای مهر آمیز او آرام آرامبه خواب می رود.

کدام لالایی بهتر است؟...

سخن در این است که لالایی های مادرانه در اعماق و ژرفاهای روان کودکان ته نشین خواهد شد. مادران، با ادبیات عامیانه و زبان گفتاری که در هنگام به خواب رفتن کودکانشان به کار می گیرند، ماندگارترین و شیرین ترین ته نشینهای ذهن و ضمیر کودک را سبب خواهد شد. لالایی ها در ضمیر پنهان کودک ذخیره می شود و بعدها در جریان زندگی به صورت فلاشبکها و جریان سیال ذهن تبارز خواهد کرد. 

اگر در این لحظات درسهای ایمان و معرفت، جهاد و مبارزه و انسانیت واخلاق به کودک داده شود بدون شک چونان نقشی بر سنگ، در ضمیر ناخودآگاه او جای گرفته و سرلوحه زندگی فردای او خواهد بود. اینک به لالایی فاطمه زهرا(س) برای کودکش توجه کنید: آن حضرت به هنگام حرکت دادن کودکش می فرمود: اشبه اباک یا حسن و اخلع عنالحق الرسن و اعبد الها ذا المنن و لا توال ذا الاحن یعنی: حسن جان مانند پدرت باشحق را از بند اسارت رها ساز خدایی پر فضل و احسان را بپرست از دشمنان کینه توز دوستی و پیروی مکن.

مادر، حس تمام دنیاها و عقباها را برای کودکش ترسیم می کند. جهان بینی در دستان مادر شکل می گیرد. او خالق لحظه های خوب و بد زندگی است. همچنین خالق دیدگاه های راجع به هستی و نظام خلقت و عقبا و دنیاست. مادر، اولین انتقال دهنده چگونه فکر کردن، چگونه باور داشتن، چگونه حس کردن و چگونه نگاه کردن به جان و جهان است. به یقین هر کسی تا چشم ببندد، ارائه تصاویر مادر از زندگی، حکومت، جامعه، تاریخ و خدا و خلق از طریق لالایی ها و ترانه ها و کمپوزهای عامیانه و ادبیات شفاهی ماندگارترین و شیرین و رنگین ترین تصاویر است. 

محتوای خوب لالایی، زیرکی مادر را می رساند که با یک تیر چند نشان را هدف گرفته است ؛ هم کودکش را خوابانده و هم در تربیتش گام مؤثری برداشته است.

آهنگ و صدای آرام در شیوه خواندن لالایی، آرامش بیشتری را به کودکانمان هدیه می دهد و راه کار خوبی برای درمان استرس، ترس‌ها و ناآرامی‌ها است .

 

پس بیایید از لالایی هایمان شروع کنیم و خدایی بودن، شیعه بودن و در یک کلام خوب بودن را از طفولیت به کودکمان بیاموزیم.

دو نمونه لالایی که می تونید خودتون با آهنگ زیبا تزئین کنید و هنگام خواب به نوگل دلبندتان هدیه بدهید:

لالالالا گل لاله

ببین مامانی خوشحاله

میخونه سوره ی قرآن

میخونه هی دعا مامان

لالالالا گل پیچک

بخواب ای کودک کوچک

همه می گن میاد آقا

امام مهربون ما

لالالالا لالایی

میشه دنیای ما عالی

پر لبخند و خوشحالی

گل ریحون و نعنایی

لالالالا گل شبنم

به یاد مکه و زمزم

لالالالا گل آلو

به یاد ضامن آهو

*******

لالالالا
گل پونه
آقا خیلی مهربونه
اگهنیستش میون ما
زما غافل نمی مونه

 از مامانای مهربونی که ذوق ادبی بالایی دارند و یا ارثیه ی لالایی های قسنگ و پرمحتوا از مادران دلسوزشون رو دارند خواهش می کنیم که آن را برای ما هم بنویسند تا همه ی مامان ها استفاده کنن.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (9)

مامانی
5 تیر 90 0:34
لالایی قشنگیه حتما حفظش میکنم و واسه ی علی مرتضام میخونم ازش خوشم اومد چون محتوای معنوی داره از زحماتتون ممنونم

خوشحالم که ازش خوشتون اومده،
خاله جون خاله
5 تیر 90 7:12
سلام عزیزم
مطلب فوق العاده خوبی بود
دسسسسسسست گلت درد نکنه عزیزم
یادم باشه حفظش کنم
بازم ممنون از زحمات بی دریغت

سلام
ممنون. خوشحالم که ازش خوشتون اومده
موفق باشی
کاکل زری یا ناز پری
5 تیر 90 13:16
سلام دوست من منون که به خونه ی من امدی و برام نظر گذاشتی راستش من هم به وب شما میومدم اما چون هنوز تجربه مادر شدم ندارم ظری نذاشتم اما پست لالایی رو دوست داشتم و موافقم که مادر و فرزند از طریق لالایی با هم ارتباط قشنگی برقرار می کنن و حتی در دوران بزرگ سالی با شنیدن اون اهنگ خاطره های قشنگی براش تداعی میشه مامان من همیشه این اهنگ رو برام می خوند که من الان هم خیلی دوسش دارم و تو وب خودم هم گذاشتم
تو که ماه بلند آسمونی

منم ستاره میشم دورت می گردم

تو که ستاره می شی دورم می گردی

منم ابر میشم رو تو می گیرم

تو که ابر می شی رومو می گیری

منم بارون می شم تن تن می بارم

تو که بارون میشی تن تن می باری

منم سبزه می شم سر در میارم

تو که سبزه میشی سر در میاری

منم یه گل میشم به روت میشینم

تو که گل میشی وبه روم میشینی

منم گنجشک میشم برات می خونم

من لینکتون کردم


سلام عزیزم
آفرین به مامان شما که شعری به این قشنگی می خوندن براتون و ممنون از شما به خاطر اینکه در اختیار ما قرار دادین تا ما هم یاد بگیریم. شما هم لینک شدین.
نی نی توپولی
5 تیر 90 14:27
سلام سوگلی
ممنونم که اومدیدو مهمون وب ما شدی
اومدم وبتون رو دیدم متفاوت با وبلاگ های دیگس امیدوارم موفق باشید ممنون از مطالب مفیدتون

سلام
ما هم ممنونیم از شما که به مدرسه ی خودتون سر زدین.

مامان ماهان
5 تیر 90 17:03
من اینو برای ماهانم میخونم
لالا لالا گل پونه ماهان رفته توی خونه
صداش کردم بیا خونه
مامان جونت چی میخونه
لالا لالا گلم باشی ماهان خوشگلم باشی
لالا لالا ماهان جونم لالا کنه مامان جونش ناناز کنه
این من در آوردی بود ولی ماهان خیلی دوست داره وقتی براش میخونم کیف میکنه

خیلی خوبه که اینقدر ذوق برای ماهان به خرج می دی. و ممنونم از اینکه لالایی قشنگتو در اختیار ما هم قرار دادی.
خاله ی آیلین کوچولو
5 تیر 90 19:34
مطلب خیلی خوبی بود، الان فهمیدم چرا اینقدر با شهدا انس دارم و دلم براشون پر میزنه، یادمه بچه که بودم تا قبل از اینکه برم مدرسه مادر با این آهنگ می خوابوندمون :
دیشب خواب بابا رو دیدم دوباره
نوری بهشتی دیدم بر چهره داره
وقتی به نزدیک بابا رسیدم
دیدم ملائک به دورش بیشماره
نگاش کردم دلم لرزید
صداش کردم منو بوسید ...
اینم لینکش : http://snd.tebyan.net/1389/03/01.mp368851.mp3
بازم ممنون


آفرین به مامان خوب شما، و ممنون از شما به خاطر اینکه تجربیات مامانتون رو در اختیار ما گذاشتید.
باز هم به ما سر بزنبد
مامان آریان
5 تیر 90 23:37
لالالالا گلم لالالا بخواب ای بلبلم لالا

لالالالا گل نازم تویی سرو سرافرازم

لالالالا گل پونه بخواب ای گل نگیر بونه

لالالالا گل نرگس نباشم دور زتو هرگز

لالالالا گل مینا بخواب ای نازگل بابا

لالالالا گل زیره چرا خوابت نمیگیره

بخواب ای نازنین من مامان قربون تو میره

لالالالا گل پسته شدم از گریه هات خسته

لالالالا گل زردم به قربون تو میگردم

لالالالا گل صدپر نشه هرگز گلم پرپر

بخواب ای پسر خندون نبینم چشم تو گریون

لالالالا گل لاله دوست داریم منو خاله

لالالالا گل نرگس بلا بر تو نیاد هرگز

لالالالا گل شب بو نگاهت می کنه جادو

لالالالا گلم خوابید به رویش نور ماه تابید

لالالالا گلم زیباست برای من همه دنیاست

این لالایی برای آریان جونمه که باهاش می خوابه
امیدوارم خوشتون بیاد

عالی بود. ممنون
مامان حاج علی
6 تیر 90 8:16
سلام عزیزم.واقعا جالب است.امیدوارم موفق باشی.

سلام. ممنون از لطفتون و سلامت باشید
ایلیا و ویانا
7 تیر 90 11:29
خیلی لذت بردم
حتما برای بچه هام می خوانم

خوشحالیم که خوشتون اومده.