مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 18 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

خیال پردازی در کودکان؛ آری یا نه؟!...

1390/11/17 8:50
نویسنده : یه مامان
4,953 بازدید
اشتراک گذاری

خیال پردازی کودکان خوب و مفید است یا باید از آن جلوگیری کرد؟!... این سئوالی است که ذهن بسیاری از والدین را به خود مشغول کرده است.

خیال پردازی کودکان خوب و مفید است یا باید از آن جلوگیزی کرد؟!... این سئوالی است که ذهن بسیاری از والدین را به خود مشغول کرده است. برخی معتقدند که این حالت نباید در کودکان تداوم یابد بدان خاطر که آنها را از واقعیت ها، پذیرش مسئولیت ها و موفقیت در امور بعدی حیات دور می سازد. آن ها معتقدند که جلوه ای از خیالبافی کودکان به افسانه بافی منجر می شود و این حالت نیز از مشکلاتی است که دامنگیر والدین و مربیان کودک است و زمینه را برای بسیاری از سقوط ها و عدم موفقیت ها فراهم می سازد.

در مقابل گروهی معتقدند که خیالپردازی در دوره کودکی اهمیت زیادی دارد . زیرا یک کودک علاوه بر این که می تواند زندگی خود را تغییر دهد و شرایط تازه ای را برای خود خلق کند، از شرایط تازه ای که ایجاد کرده می تواند دانستنی های جدیدی نیز بیاموزد.

چــــرا خیال پـــــردازی بـــرای کـــودکان بااهمیت است؟

به طور کلی کودکان در سنین قبل از دبستان علاقه بسیار زیادی به بازی ها و موضوعات تخیلی دارند. زندگی یک کودک در سن قبل از مدرسه، از محدودیت های بسیار تشکیل شده، او بر اساس نظر والدین خود زندگی می کند. در واقع کودک به بازیهای خیالی علاقه دارد ، زیرا می تواند آن طور که می خواهد باشد و زندگی کند؛ خارج از قید و بندها و محدودیت هایی که والدین برای او تعیین کرده اند.

به طور مثال وقتی که یک کودک چهار ساله کلاه آشپزی بر سرش می گذارد، پیشبند آشپزی می بندد و تصور می کند که آشپزاست، احساس استقلال و مسئولیت پذیری سبب می شود که به اطراف خود توجه بیشتری داشته باشد، همراه با پدر و مادر خود آشپزی کند. موادی را که استفاده می کند به خاطر می سپارد و از این که هر بار بر دانسته های خود می افزاید، خوشحال است.

بزرگسالان از دنیای پیرامون خود اطلاعات زیادی به دست می آورند و برای فراگیری بیشتر ، تجربیات خود را نیز مورد استفاده قرار می دهند؛ اما کودکان از استعدادی برخوردارند که لازم است توسط والدین پرورش یابد. آنها با به کارگیری قوه تخیّل خود نه تنها دانستنی های تازه ای از دنیای اطراف خود به دست می آورند بلکه می توانند آن طور که دوست دارند باشند و زندگی کنند.

خانم فرشته مجيب عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبائي بیان می کنند که:

در يکي از کلاس هاي کودکان سه ساله مهد کودک شاهد گفتگوي کودکي با چند کودک ديگر بودم. او در مورد پلنگي که در خانه شان با آنها زندگي مي کند ، صحبت مي کرد. او مي گفت که چگونه به او غذا مي دهد ، حمامش مي کند و در قفس مي خواباند. او به حدي زيبا و تصويري صحبت مي کرد که من مدام در اينکه او حقيقت را مي گويد يا ساخته و پرداخته ذهنش است در ترديد بودم. بالاخره پذيرفتم که او تصوراتش را مي گويد. اما او هرگز زير بار نرفت که پلنگي در خانه شان زندگي نمي کند. پلنگ پلاستيکي او ، به او اين فرصت را مي داد که خيالپردازي کند. او دروغ نمي گفت.

بيشتر کودکان به علت تخيلات قوي شان، وقتي شروع به تعريف قصه يا داستاني مي کنند بر اين باورند که قصه شان واقعي و حقيقي است، پس هرگز در مورد غلط يا درست بودن، واقعي يا تخيلي بودن آن با کودک بحث نکنيد.

به آرزوهاي پنهان در گفته هايش توجه کرده و آنها را درک کنيد. براي توانائي بيان او ارزش قائل شويد و در مورد اين که اگر داستان او واقعيت پيدا مي کرد چقدر جالب بود ، نظر بدهيد. حتي مي توانيد قصه هاي او را نوشته و يا ضبط کنيد. مي توانيد از او بخواهيد قصه اش را نقاشي کند.

هرگز با جملاتي چون « دروغ نگو » ، « تو دروغ مي گويي» ، « بچه دروغگو » برچسب هاي دنياي بزرگسال را به کار نگيريد.

کودکان به مرور مفاهيم خوب و بد را مي آموزند و به همين ترتيب به اهميت راستگوئي پي مي برند. تا قبل از 3.5 سالگي او مهارت لازم براي دروغ گفتن عمدي را ندارد. خيال پردازي هاي کودکانه در دوران پيش از دبستان نشانه هايي از بي ادبي و بي اخلاقي کودک نيست. اين مساله حتي نبايد شما را نگران آينده او نمايد ، که احتمالاً فرزندي دروغگو خواهيد داشت.

کودکی خودتان را به یاد بیاورید! به اين مساله فکر کنيد آيا او نمي خواهد جلب توجه کند؟ یا نمي خواهد محبت بيشتر شما را از اينکه بزرگ شده و توانائي هايي دارد جلب کند؟ آيا او واقعيت و خيال را درهم آميخته است؟ آيا کودک براي کتمان چيز ديگري، داستان مي بافد؟...

ادامه دارد...

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (6)

مامان علي خوشتيپ
17 بهمن 90 10:20
چه مطلب خوب و مفيدي.ممنون
علي كه خيلي خيال پردازه.يه داستانايي از خودش درمياره...ولي بعضي وقتا ما سرزنشش مي كرديم كه دروغ نگو.
اينو شنيده بودم كه كودكان خيال پرداز باهوش ترن...


خواهش می کنیم مامان عزیز، امیدواریم که این مبحث براتون مفید باشه و مثل همیشه ما رو همراهی کنید
مامان پریسا
17 بهمن 90 10:40
به نکته جالبی اشاره کردید. من هم با این موضوع موافقم و فکر میکنم لازمه تا برای رشد قوه ی ابتکار و خلاقیت بچه، تا حدودی خیل پرداز باشه. البته فقط تا حدودی...... چون بیشتر از حد که بشه برای بچه و اطرافیان مشکل ساز میشه.
یکی از اشنایان ،برای بچه خود یه شخصیت خیالی به وجود اورده بود و اون رو کرده بود رقیب پسر خودش. هر وقت پسرش کار اشتباهی میکرد یا مثلا غذا نمیخورد یا نمیخوابید . شخصیت خیالی کارش رو شروع میکرد. البته گاهی خوب و کار امد بود. و البته پسر بچه که بزرگتر شد شخصیت خیالی فراموش شد.....

سلام مامان عزیز، ممنون که تجربیات و اطلاعاتتون رو در اختیارمون قرار دادید، در مورد کاری که آشناتون می کرده به نظر کار زیاد صحیحی نمی یاد و شاید این کار مشکلاتی رو به دنبال داشته باشه. خدا رو شکر که این شخصیت خیالی به دست فراموشی سپرده شده. باز هم ممنونیم
موفق باشید
مریم(مامان روشا)
17 بهمن 90 16:43
ممنون از مطلب خوبتون ....اتفاقا" من خیال پردازی بچه هارو دوست دارم و اگر یه روز توی رفتار روشا خیال پردازی دیدم حتما" به نکاتی که گفتید توجه میکنم

از توجهتون سپاسگزاریم، امیدواریم که در همه ی مراحل تربیت فرزند دلبندتون موفق و موید باشید
یک عدد مامان
18 بهمن 90 13:19
قند و عسل وقتی با هم بازی میکنن دائم خیالپردازی میکنن و با اسباب بازیهاشون بازی میکنن ، زبون همدیگه رو میفهمن و خیلی قشنگ با هم یه داستان میسازن و یکی دو ساعتی مشغول بازی میشن ! توو اینگونه موارد من دخالتی نمیکنم ، مگه اینکه خودشون بهم بگن بیا با ما بازی کن ( که خیلی کم پیش میاد ، گروه دو نفره ی خودشون رو ترجیح میدن تا حالا که این خیالپردازیها مشکل ساز نبودن ، چون کاملا طبیعی بوده و از حد خودش خارج نشده

ممنون بابات این پست خوبتون


الحمدالله!
برای شما و قند و عسل عزیز آرزوی موفقیت داریم
مامان ماهان عشـــــــــ❤ــق
18 بهمن 90 17:20
وای من بچه که بودم بعضی وقتا اینقدر تو خیالاتم غرق میشدم.....دنیایی بود.یعنی خیالاتم شیرینترین قسمتهای زندگیم بودن.حالا هم هر وقت میبینم ماهان تو عالم خودشه و داره با خودش حرف میزنه لذت هم میبرم.اون موقع بزرگترا خیلی منو از این کار (خیالبافی و حرف زدن با خودم)منع میکردن ولی جلوی خیالاتم رو که نمیتونستن بگیرن.
مفید یا مضر بودنش رو نمیدونم ولی برای من لذتبخش بود.

سلام مامان عزیز
بله ذهن بعضی بچه ها در این زمینه بیشتر فعاله ما هم بین اقوام بچه ای داشتیم که می تونست ساعت ها توی اتاقش بازی کنه و توی عالم خودش با عروسکهاش حرف بزنه اینقدر قشنگ حرف می زد که اگه پشت در اتاقش بودی فکر می کردی مثلا با دوستش توی اتاق هستن و با هم صحبت می کنن
براتون آرزوی موفقیت داریم
تینا
19 بهمن 90 14:58
ممنون از مطلبتون من خودم خیلی خیال پرداز بودم بعدا همین باعث شد همیشه توی درس انشا موفق باشم

خواهش می کنیم
امیدواریم در تمام مراحل زندگیتون موفق باشید