مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 13 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

رشد و نمو کودک 10؛رشد و نمو کودک در 24 ماهگی (دو سالگی)

1390/11/10 15:15
نویسنده : یه مامان
5,931 بازدید
اشتراک گذاری

 

سن دو سالگی برای کودک سنی است که کم کم کودک مهارت های بزرگ ترها رو داره یاد می گیره و خیلی از اعمال پدر و مادرش رو تقلید می کنه.

با ما در ادامه مطلب همراه باشید...

 رشد حرکتی

کودک در سن دو سالگی می تواند به راحتی بدود، ولی خیلی زود می افتد و دومرتبه بلند می شود و شروع به دویدن می کند. کودک می تواند در حال ایستاده توپی را به جلو بیندازد. کودک در این سن می تواند با دست گرفتن به لبه ی نرده یا دیوار از پله ها بالا برود و پایین بیاید (در حالی که دو پایش رو روی یک پله می گذارد).

کودک در سن دو سالگی در وضع «گریز و فرار» است یعنی به سرعت از محل امن و سالمی دور می شود و در محل خطر قرار می گیرد، بدین جهت محافظت و نظارت او در این سن لازم و ضروری است.

کودک در سن دو سالگی ممکن است به همه ی اشیاء خانه سر بزند و کارهای مادر را تقلید کند . ممکن است زنبیل زباله را وارونه کند و آنچه را در دسترس اوست (اشیاء، کشو، کمد، صندوق و غیره) زیر و رو کند.

در این سن باید اشیاء شکستنی ، مواد سمی، شیمیائی و داروها از دسترس کودک دور نگه داشته شود.

چشم و حرکات با دست

اگر به کودک در سن دو سالگی عکس های افراد آشنا نشان داده شود می تواند تشخیص دهد. کودک در این سن قادر است صفحات کتاب را ورق بزند و نکات جزئی عکس های کتاب را تشخیص دهد ، یک جعبه شکلات و شیرینی بسته می تواند باز کند، شش مکعب را می تواند روی هم بگذارد، قلم را مابین دو انگشت و شست بگیرد و سعی کند نقطه ها و خطوط درهم رسم کند و یک خط افقی را تقلید کند و بکشد.

شنوایی و تکلم:

کودک در سن دو سالگی به گوش کردن به گفتگوی پدر و مادر و دیگران علاقمند است و در حالیکه بازی می کند با خود صحبت می نماید. او در این سن حداقل 50 کلمه می گوید (البته محفوظات او بیشتر از این تعداد است) و جمله ی کوتاهی را می تواند بگوید و فرمان های ساده مانند «به بابا بگو شام حاضر است» را اجرا کند.

رشد اجتماعی و بازی کردن

کودک در سن دو سالگی می تواند کاملا با قاشق غذا بخورد و از فنجان بنوشد، کلاه و کفش خود را می تواند بپوشد، در را باز می کند و به بیرون می رود و از کارهایی که مادر در خانه انجام می دهد تقلید می کند.

کودک در این سن اگر عصبانی شود و آشفتگی پیدا نماید، اشیاء را پرتاب می کند. با خود و اشیاء در دسترس خود بازی می کند . اسباب بازی هایی را که خود مالک آنهاست بسیار دوست دارد و به کودکان دیگر نمی دهد و با آنها بازی نمی کند.

کودک در این سن انتظار دارد که مادر بیشتر به او توجه کند و اغلب به بغل مادر می چسبد. کودک در سن 18 تا 24 ماهگی نیاز رفتن به توالت را بیان می کند و در این موقع است که باید به او کمک کرد تا عادت کند.

در سن دو سالگی اصرار پدر و مادر به اینکه کودک به آداب اجتماعی معمول عمل کند ممکن است سبب بی تفاوتی، خشم ، پرخاش، عصبانیت یا موجب ریسه رفتن او گردد. باید با به وجود آوردن رابطه ی صحیح توام با محبت ، کودک را کنترل کرد و در محیط صفا و صمیمت و آداب و سنن اجتماعی را به او نشان دهید و با عمل کردن به آداب در واقع به صورت تئاتر اعمال مورد نظر را برای او نمایش داد و به طور مستقیم آموزش هایی را در این زمینه ندهید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (6)

مامان پریسا
10 بهمن 90 15:44
مفید و آموزنده بود.
البته حتما این نکات مختص به سن 2 سالگی نیست که؟
چون بعضی از این کارها از پریسا هم سر میزنه.

درسته! از یک سال و نیم تا دو سال و حتی زودتر ممکنه کودکان این رفتار رو داشته باشن.
برای شما و پریسای عزیز آرزوی موفقیت داریم
مریم(مامان روشا)
11 بهمن 90 16:52
ممنون...پرت کردن اشیاء برای همه هست اگه بچه ایی چیزی پرت نکنه چی! یا اسباب بازیاشو در اختیار بچه های دیگه بذاره! چون روشا چیزی پرت نکرده البته تا الان و اسباب بازیاشو هم به بچه های دیگه میده!!!

خواهش می کنیم
لزوما نباید این رفتارها انجام بشه، چون بچه ها هم مثل بزرگترها شخصیت های متفاوت دارن و نمی تونیم با قطعین رفتاری رو براشون پیش بینی کنیم.
موفق باشید
مامان علي خوشتيپ
11 بهمن 90 18:53
قربون همه دوسالها بشمايشاالله همشون سلامت باشن



ان شـــــــاالله
تینا
13 بهمن 90 17:39
ممنونم اینبار مطلبتون با سن دختر من کاملا مطابقت داشت ... اتفاقا جدیدا متوجه شدم که آنیتا وقتی عصبانی میشه اشیارو پرت میکنه البته زیاد اینکارو نمیکنه ! من نگران بودم اما با خووندن مطلبتون متوجه شدم مربوط به سنشه
خیلی خیلی مفید بود


سلام مامان عزیز
خوشحالیم که براتون مفید بوده، بله وقتی رفتار کودک رو درک کنیم و بدونیم که این رفتار مربوط به مرحله ای از تکامل و رشدش هست خیلی راحت تر باهاش روبرو می شیم و برخورد می کنیم
یک عدد مامان
14 بهمن 90 22:15
ای جااااااااااااااااانم ! خیلی پست خوشمزه ای بود ،مرسی


خواهش می شه، نوش جان!!!
معصومه مامان سهند
17 بهمن 90 7:24
خیلی جالب و آموزنده بود
به درد من که خیلی خورددددددددد
دست شما درد نکنه

خواهش می کنیم مامان مهربون
خوشحالیم که براتون مفید واقع شده