مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 13 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

همسر دوست داشتنی 7؛ کلید طلایی زندگی مشترک

1390/11/3 16:43
نویسنده : یه مامان
3,781 بازدید
اشتراک گذاری

 

خب ، اگه تا الان با این مجموعه با ما همراه بودید، می دونید که الان وقت اون رسیده که یکی از مهمترین وظایفی که زن و شوهر در قبال هم دارند رو به عنوان کلید طلایی زندگی مشتر براتون بازگو کنیم.

پس با ما همراه باشید...

 

قراری رو که از اول این مجموعه با هم گذاشتیم یادتونه؟!

همه ی مراحل به ترتیب خوانده شود و بهتر اینکه همراه با همسر خود به خواندن مطالب بپردازید.

همسر دوست داشتنی 1؛ مقابله با ترفند زیرکانه ی شیطان

همسر دوست داشتنی 2؛ میزان بهره برداری از زندگی

همسر دوست داشتنی 3؛ نکاتی در باب محبت

همسر دوست داشتنی 4؛ روشهای ازدیاد و عمق بخشیدن به محبت

همسر دوست داشتنی 5؛ نیاز به نور

از این به بعد یک سری نکات و وظایف رو با هم مرور خواهیم کرد که بدون در نظر داشتن  «مقدمه ای بر ذکر وظایف همسران در مقابل هم » خواندن آنها شاید نتیجه ی عکس بدهد. پس برای تاکید بیشتر اگر نکته ی ذکر شده رو به خاطر ندارید، دوباره اون رو مطالعه کنید.

بعد از اون هدیه ی ویژه ای که برای زندگی مشترک و قشنگتان داریم با عنوان کلید طلایی زندگی مشترک که تقدیم می کنیم به همه ی همسرانِ مهربان.

استاد توضیحِ این کلید طلایی، خود شما زوج های محترم خواهید بود. خانم ها از آقایان بپرسند و آقایان از خانم ها. معمولا خانم ها و آقایان چون از روحیات هم اطلاع ندارند در قبال یکدیگر دچار اشتباه می شوند . یکی از عواملی که باعث می شود زن و شوهر تا آخر عمر در یک نمایشنامه ی عشقی زندگی کنند و بچه هایشان هم شاهد این نمایش عاشقانه ی زیبا باشند و بچه های خوب و متعادلی بار آیند و در واقع در بین همه ی سفارش هایی که به زن و مرد در رابطه با یکدیگر شده است مهم تر ین عامل که آن را به کلید طلایی زندگی مشترک تعبیر می کنیم این است که :

آقایون باید مواظب باشند که دل خانم ها را نشکنند و خانم ها باید مواظب باشند که غرور آقایان را نشکنند یا به عبارت دیگر اطاعت کردن زن از مرد و محبت کردن مرد به زن تعادل بخش روح این دو نفر خواهد بود.

شخصی نزد امام صادق (ع) آمدند و گفتند : خانمِ من مرا اذیت می کند . آقا به ایشان فرمودند : تو به خانمت ابراز محبت نمی کنی ؟ گفت : چرا، می کنم! آقا فرمودند: یعنی به او می گویی که دوستت دارم؟ گفت : نه، به این طریق محبت نمی کنم و محبت من در دلِ من است. آقا فرمودند: باید به او بگویی که او را دوست داری.

زن ها نوعا به دنبال این نیستند که مردها از آنها اطاعت کنند . البته اطاعت از سر محبت هم داریم ؛ مثلا برای خرید چیزی، نظر خانم پرسیده شود و طبق نظرِ او رفتار شود، این نمونه ای از اطاعت از سر محبت است که اگر توسط مردی که مقتدر است انجام پذیرد بسیار برای خانم لذت بخش خواهد بود و نه زن سالاری.

یک نوع ریاست را طبیعت به زن داده و یک نوع را به مرد؛ ریاست عاطفی با زن است و ریاست حقوقی با مرد.

اگر این کلید طلایی رعایت شود تربیت فرزندان نیز به خوبی انجام خواهد گرفت. درست است که تربیت فرزند نیازمند دانستن خیلی از چیزهاست تا اگر مساله ای پیش آمد در این بین بهترین برخوردها انجام شود ولی این کلید طلایی روشی برای پیشگیری از مشکلات خواهد بود. (مثل اینکه برای درمان انواع بیماری ها باید انواع تخصص ها را داشته باشیم ولی با یک فرمول ساده می توان جلوی بیماری را گرفت و نیاز به گرفتن تمام تخصص های موجود نیست و آن ورزش و تغدیه ی سالم است) .

با این روش یقین داشته باشید که دختر و پسرتان هرزه نخواهند شد. به این ترتیب که بابا به بچه بگوید : به مامان محبت کن و مامان به بچه بگوید از بابا اطاعت کن. و همچنین خودِ بابا محبت کردن به مامان را عملی و از صمیم قلب نشان دهد و خودِ مامان هم اطاعت از صمیم قلب را عملی نشان دهد. (این نکته رو یادمون نره که بچه ها خیلی بیشتر از اون چیزی که ما فکرشو می کنیم می فهمند و فرقِ بین نمایشنامه ی قلبی و نمایشنامه ی ظاهری را خواهند فهمید.)

یه نکته هم قابل توجه خانم های زیرک: بعضی از مواقع ممکن است تصمیم آقا اشتباه باشد . در این بین زن نباید مستقیما با نظر او مخالفت کند بلکه مانند وزیرهای هوشمند به گونه ای که ریاست شوهر زیر سوال نرود او را با تصمیم درست آگاه سازد .

زندگی حضرت امام خمینی (ره) در این عصر ، الگوی خوبی برای زندگی های ما خواهد بود؛

نمونه ی 1: وقتی غذا تمام میشد و خانم اقدام به جمع کردن ظروف می کردند ، امام به دخترانش گوشزد می کرد که «دخترا! مادر»، با این تذکر دختران جلوی مادر را می گرفتند که دست به کاری نزند و علاوه بر این دختران کلی لذت می بردند که چقدر پدرمان ، مادرمان را دوست دارد و روحیه ی  سرشار از عاطفه پیدا می کردند.

نمونه ی 2: روزی حضرت امام به همراه حاج احمد آقا در اتاقی نشسته بودند که آن اتاق به راهروی خانه مشرف بود، خانم انتهای راهرو کار داشتند و برای رسیدن به انتهای راهرو چندین بار از جلوی اتاق رد شدند، در هر باری که ایشان از جلوی اتاق رد می شدند حضرت امام به همراه حاج احمد آقا تمام قد به احترام ایشان برمی خاستند . و این نمایشنامه ی واقعی و قلبی بود که امام با اجرایِ آن حس احترام و محبت به مادر را در دل پسرِ خود ایجاد می کردند.

نمونه ی 3: دخترِ حضرت امام تعریف می کردند که هر وقت به دیدار امام می رفتیم، امام ابتدا سراغ خانم را از ما می گرفتند و می فرمودند که از مادرتان چه خبر؟ با این تذکر یادآور می شدند که یادتان باشد برای دیدار ، مادر بر پدر ارجحیت دارد و ابتدا باید حالِ مادر را بپرسید.

چه عشق بازیِ حقیقی ای در زندگی این بزرگوار دیده می شود!

این را قبول داشته باشیم که اگر دخترها در روابط اجتماعی خودشان مدیریت نداشته باشند ، فساد جامعه را پر خواهد کرد زیرا قدرت مدیریت روابط در زنان مهمتر و قوی تر از مردان است. حال این سوال پیش می آید که چه خانمی از محبت مردانِ غریبه چشم پوشی خواهد کرد و خود را نیازمند محبت نامحرمان نخواهد دید؟

جواب این است که دختر خانمی که در منزل از محبت پدری سیراب شده باشد که مقتدر است و مورد اطاعت از مادرش. در واقع نقشِ پدر و مادر در خانواده نباید عوض شود.

یعنی اگر پدرِ فرمانده با دخترش به مثابه ی برگ گلی رفتار کند و محبت کند اگر به این دختر صد تا مرد هم توجه کنند اعتنایی نخواهد کرد و محکم خواهد بود و دیگر تشنه ی محبت نخواهد بود و همچنین در خانه ی خودشان، مادر را دیده از جنسِ خودش که محبوب بابای قدرتمندش است.

پسری که در این خانه است متوجه می شود که زن موجودی است که تا آخرِ عمر باید به او محبت کند ، پس برای ازدواج باید کسی را انتخاب کند که بتواند تا آخرِ عمرش به او محبت کند و گلی است که باید با نرمی با او رفتار کند، در اینصورت هرزگی نخواهد کرد و دیدِ به زن را فوقِ بحث جنسیت خواهد دید ، چون در منزل رفتار پدرش را دیده است.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (6)

مامان بیتا
3 بهمن 90 15:35
ممنون مثل همیشه عاااااااااااااااااااالی بود

خواهش می کنیم، امیدواریم که مفید واقع بشه
مریم(مامان روشا)
3 بهمن 90 16:39
خیلی کامل و زیبا بود ممنونم


خواهش می کنیم، خوشحالیم که خوشتون اومده
مامان پریسا
3 بهمن 90 17:25
فکر میکنم مفهوم مطلب شما رو کامل دریافت کردم. خدا رو شکر که این نکات کلیدی در زندگی ما کاملا رعایت میشه.
خیالم راحت شد.


خدا رو شکر، امیدواریم که کانون گرم خانواده ی شما روز به روز گرم تر و پر مهرتر و صمیمی تر بشه
مامان علي خوشتيپ
3 بهمن 90 23:21
خيلي كامل و عالي بود.اميدوارم با سرمشق قرار دادن اين بزرگان بتونيم كانون خانوادمون رو گرم نگه داريم و فرزنداني مثبت تحويل جامعه بديم


خوشحالیم که مفید واقع شده برای دعای خوبتون هم آمین می گیـــــــــــم
یک عدد مامان
5 بهمن 90 17:57
خیلی جالب و خواندنی بود مخصوصا داستانهایی که از امام خمینی نقل کردین، ممنون


خواهش می کنیم، براتون آرزوی موفقیت داریم
تینا
9 بهمن 90 14:34
ممنونم
امیدوارم همیشه عمل کردن به این نکات یادم بمونه

خواهش می کنیم
ان شاءالله