مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 14 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

همسر دوست داشتنی 6؛ مقدمه ای بر ذکر وظایف همسران در مقابل هم

1390/10/18 11:34
نویسنده : یه مامان
4,025 بازدید
اشتراک گذاری

 

در این قسمت به ذکر نکته ای می پردازیم که به حیث اهمیت، هم خود کلیدی برای زندگی مشترک می باشد و هم می تواند مقدمه ای برای بیان وظایف زن و شوهر در قبال هم باشد.

با ما همراه باشید...

 

قبل از بیان کلید طلایی زندگی مشترک با ذکر یک خاطره نکته ای را یادآوری می کنیم که حتما باید به آن توجه کرد؛ وگرنه به جای کمک به بهتر شدن زندگی ممکن است نتیجه ی عکس دهد.

زوجی برای عقدشان نزد آیت الله بهجت (رحمةالله علیه) رفتند. پس از جاری شدن خطبه ی عقد از ایشان خواستند که آن ها را نصیحت کنند. ایشان قبل از اینکه نصیحت خویش را بفرمایند به عروس و داماد فرمودند : من دو تا نصیحت می کنم، یکی برای خانم و دیگری برای آقا؛ وقتی می خواهم نصیحت خود به خانم را بگویم ، آقا باید گوش خود را بگیرد و وقتی می خواهم نصیحت به آقا کنم، خانم باید گوش خود را بگیرد. پس از آن فرمودند: حالا چی کسی اول گوش خود را می گیرد؟ آقای داماد اعلام آمادگی کرد که گوش خود را بگیرد ، آقای بهجت با لبخندی به ایشان فرمودند: نه لازم نیست این کار را بکنی، منظور این بود که به این نکته توجه کنید که هر کدام  فقط به نصیحت های خود گوش دهید و سعی در اجرای آن داشته باشید و هرگز نگاه نکنید که طرفِ مقابلتان چه کاری باید انجام دهد و منتظر نباشید که از طرف مقابل مچ بگیرید.

پیرو رفتار متفکرانه ی آیت الله بهجت (رحمةالله علیه) برای بیان کلید طلایی و در ادامه نصیحت های اسلامی به زن و مرد در جهت بهبود رابطه و مدیریت محبت و عشق و علاقه ی خود، از شما درخواست داریم که فقط به وظایف خودتان توجه داشته باشید و در صورتی وظایف مربوط به طرفِ مقابل را بخوانید که آن را پتکی بر سر طرف مقابل و یا توجیهی برای کم کاری های خودتان نبینید.

به وظیفه ی خودتان توجه کنید و اجراکننده ی آن باشید و به وظیفه ی طرف مقابل و کم کاری هایش توجه نداشته باشید، این عصاره ی فرهنگ دینی است.

مثلا اگر خانمی بداخلاقی شوهرش را دید، نگوید که چه شوهر بداخلاقی دارم ، بلکه بگوید حتما من وظایفم را خوب انجام نداده ام که او اینگونه رفتار می کند.

تصوری که مقابل این شیوه ی اسلامی است، فرهنگی است که غربی ها به خیلی دامن می زنند این است که مرد و زن باید فقط به دنبال گرفتن حق خود از طرف مقابل می باشند و حقوق هر کس را به آنها گوشزد می کنند تا حواسشان باشد تا طرف مقابل قصوری در وظایفش انجام ندهد؛ و با این شرایط از زن و شوهر انتظار دارند که به هم خیلی علاقه داشته باشند و این کار بدون برنامه ریزی باید صورت گیرد و تا آخر عمر باید عاشق هم باشند. این مدل عشق در خودِ غرب هم فنا شده است.

در قسمت آینده مهمترین و اساسی ترین وظیفه ی زن و شوهر در قبال یکدیگر را که به دلیل اهمیت آن، به آن عنوانِ کلید طلایی زندگی مشترک را خواهیم داد، با هم مرور خواهیم کرد. با ما همراه باشید...

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (7)

یک عدد مامان
18 دی 90 11:46
خب اگه هر دوطرف این روش رو انجام بدن خوبه ! اگه یه طرفه باشه خیلی زود خاصیت خودشو از دست میده البته اینم بگم که چون ذاتا خانوما صبر و تحمل و سیاستشون بیشتر از آقایونه میتونن با شگردهای مخصوص به خودشون هر چند وقت یکبار این موضوع رو به آقایون یادآوری کنن . نه؟


در کل خیلی به دلمان نشست .جالب و زیبا بود . ممنون استاد

اگه دو طرف رعایت کنند که خانواده گلستان میشه
به خاطر همین هم در اولین پست همسر دوست داشتنی تاکید ما بر این بود که همراه با همسران عزیزتون این مجموعه رو مطالعه کنید.
اگه طرف مقابل به این اصل پایبند نبود بعد از مدتی که ما این اصل رو رعایت کردیم ناخودآگاه هم می تونه روی طرف مقابل تاثیر بذاره، البته با اون شگردی که اشاره کردین هم موافقیم
تینا
18 دی 90 13:38
سلام
ممنون از مطلبتون ... امیدوارم همه ما بتونیم این نکاتو رعایت کنیم

سلام مامان مهربون
ان شاءالله
مامان علی خوشتیپ
18 دی 90 14:32
خیلی به نکته خوبی اشاره کردید.
نه تنها تو زندگی زناشویی بلکه در رابطه با بقیه افراد اگه یاد بگیریم بدون توقع زندگی کنیم خیلی دچار آرامش میشیم.
شاید یه کم سخت به نظر بیاد ولی هر کی امتحان کرده از نتیجش خیلی راضی بوده...


بله مامان مهربون
موافقیم...
ان شاءالله خداوند ظرفیت اینگونه بزرگواری ها رو تو وجود همه ی ما قرار بده.
مامان بیتا
18 دی 90 14:49
واقعا به نکته خوب و مهمی اشاره کردید ممنونم.امروزه شیوه تربیت وادب آموزی به بچه ها فرق کرده .اونقدر که به بچه یاد میدیم که حق خودت رو بگیر و روی حرف خودت بایست اگر کمی بهش یاد بدیم که باکمی از خودگذشتگی درزندگی چیزی ازتو کم نمیشه بلکه به شخصیت و محبوبیت تو در جامعه اضافه میشه شاهد مشکلات بعد از ازدواج شون نخواهیم بود.
به امید آینده ای خوب برای همه بچه های دنیا

برای دعای خوبتون آمین می گیم...
البته ما مخالف این نیستیم که بچه ها تواناییِ دفاع از خودشون رو داشته باشن، ولی همه ی ما باید یاد بگیریم که در حین تواناییِ دفاع (که حتی می تونه به صورت جواب دادن باشه) بتونیم در جاهای خاص گذشت کنیم.
در واقع انگیزه های خودمون رو به جای اینکه بیرونی کنیم ، درونی و الهی کنیم ، این باعث خواهد شد تا در همه ی شرایط وظایف خودمون رو نادیده نگیریم و توقع پاسخگویی از طرف مقابل نداشته باشیم...
مامان پریسا
18 دی 90 18:36
بسیار زیبا اشاره کردید. به نظر من هم اگر یکی از طرفین نتونه جو مناسبی در پیش بگیره و فقط رفتار مناسب از طرف دیگری باشه کم کم این رفتار مناسب به دیگری هم سرایت میکنه.

ان شاءالله که همه ی همسران بالاخص پدران و مادران عزیز همیشه با عشق و محبت و مودت در کنار هم زندگی کنند.
مادر کوثر
30 مهر 91 10:25
جالب بود!