مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 14 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

اعتماد به نفس در نوجوانی

1390/9/6 13:24
نویسنده : یه مامان
5,685 بازدید
اشتراک گذاری

اعتماد به نفس مرکز و هسته شخصیت هر فرد است که بر تمام جنبه های زندگی و در تمام دوران زندگی موثر است. در ادامه ی مطلب به اعتماد به نفس در نوجوانی می پردازیم از اینکه با ما در این مبحث همراه بودید سپاسگزاریم... 

 

اعتماد به نفس در کودکان؛ (4)

_____________________________________________________

اعتماد به نفس مرکز و هسته شخصیت هر فرد است که بر تمام جنبه های زندگی و در تمام دوران زندگی موثر است. مطالعات اخیر نشان داده کودکان و نوجوانانی که از اعتماد به نفس بالا برخوردار هستند در مدرسه بیشتر پیشرفت می کنند ، خود را صاحب کنترل در سرنوشت خویش می دانند، دوستان بیشتری دارند و با خانواده خود بهتر کنار می آیند.

کودکان و نوجوانان واجد اعتماد به نفس بالا معمولا از خانواده هایی برآمده اند که در آنها به پیشرفت های مستقل بها داده شده و تشویق می شوند و در آنها روابط گرم و محبت آمیز بین والدین و کودکان وجود دارد و برای رفتار کودکان، حدود تعیین شده است.

شاید بتوان با توجه به پرسشنامه های مرسوم در مورد اعتماد به نفس به این نکته دقت بیشتری داشت که چگونگی عملکرد تحصیلی فرد ، میزان مقبولیت مرسوم اجتماعی، کارایی ورزشی ، ظاهر جسمانی و شیوه رفتاری هر کدام به نوعی در احترام افراد موثرند.

رفتارهای جامعه پسند مانند مشارکت با دیگران ، کمک به دیگران ، همکاری با دیگران و ابراز همدری از انواعی هستند که عزت نفس افراد را بالا می برند زیرا فرد بهتر در گروههای همتا پذیرفته می شود. جامعه رفتارهای او را با نگرشی مثبت ارزش می گذارد و احتمالا فرد بدلیل اینگونه رفتارها مورد تشویق هم قرار می گیرند.

باید بخاطر داشته باشید نوجوانی که وارد دوره ی راهنمایی و یا دبیرستان می شود نگرانی هایی دارد که خود آنها در ارزیابی نوجوان از خودش (قضاوت شخص از خود یا همان عزت نفس) تاثیر دارد.

این نگرانی ها شامل: آیا می توانم در این مقطع (مدرسه) دوست پیدا کنم؟ آیا دیگران و گروه کلاسی مرا می پذیرند؟ آیا در زمینه های ورزشی می توانم با دیگران رقابت کنم؟ آیا در مسایل درسی می توانم موفق شوم؟ و بالاخره آیا رویاهای من به وقوع خواهد پیوست؟...

گرچه افت تحصیلی منجر به احساس بی ارزشی و بیهودگی در نوجوان می شود اما مهم نیست که دانش آموز در برخی از دروس ناتوان باشد آنچه مهم است این است که نوجوان خود و روحیه اش را نبازد. در صورت ضعف شدید فراگیر درسی نوجوان ، باید به جستجو در سایر جنبه های شخصیت وی اقدام کرد. به عنوان مثال موفقیت های ورزشی ، هنری ، ذوقی ، فعالیت های فوق برنامه و سایر جنبه ها در اواخر نوجوانی و اوایل بزرگسالی ، مستقل شدن از خانواده و ایجاد سیستم ارزشی مختص به خود اهمیت پیدا می کند.

انتخاب شغل مناسب و داشتن روابط رضایت بخش با دیگران نتیجه تکمیل موفقیت آمیز این دوره سنی است که منجر به احساس قوی هویت و اعتماد به نفس فرد شده ، نوجوان را قادر می سازد تا حدی آسان تر به دوره بزرگسالی قدم گذارد. این عوامل یعنی داشتن شغل مناسب و برقراری روابط صمیمانه پس از تشکیل خانواده در بزرگسالی و ثبات خانوادگی از عوامل مهم حفظ عزت نفس افراد هستند.

سیستم آموزشی جامعه ما تا چندی پیش! به گونه ای بود که اگر نوجوانان نمی توانستند وارد دانشگاه شوند از نوعی حرفه یا فن برخوردار نبودند که در قبال مسئولیت های زندگی روی پای خود بایستند و احساس کفایت کنند در نتیجه به سوی ضد ارزش ها و رفتارهای ضد اجتماعی سوق داده می شدند.

صنعتی شدن جامعه و به دنبال آن ضرورت تخصصی شدن مشاغل ، دوره جدیدی را در زندگی انسان ها به وجود آورده است و چون در توان همه نیست که خود را به این مرحله برسانند و مشاغل دلخواه خود را انتخاب کنند دچار سرخوردگی می شوند و با نامیدی به مرحله احساس عدم کفایت می رسند.

هسته مرکزی اعتماد به نفس مناسب ، داشتن استقلال ، ثبات خانوادگی و تفاهم و صمیمیت با اطرفیان در محیط کار و زندگی و به طور کلی در جامعه و رضایت فرد از خودش (عزت نفس) می باشند.

شکل پذیری هدف ها و نقشه های زندگی برای انسان به خصوص در سال های نوجوانی و بزرگسالی ارزشمند است ، فرد به خود به صورت یک واحد در حال رشد می نگرد هر تجربه در او جذب شده ، جزئی از واحد کل وجود منحصر به فرد وی می گردد و همان تجربه در تحول آینده او موثر واقع می شود.

حدود سی سالگی جوان ها نیاز دارند زندگی را جدی تر بگیرند و در این سنین از خود می پرسند این واقعا همان زندگی است که طالبش هستند. جوانان احساس می کنند که زندگیشان به خوبی اداره می گردد ، تعهدات خود را مورد تایید قرار داده و از این دوره انتقالی آسان می گذرند.

رفتارهایی چون طرد شدن، مورد محبت و توجه قرار نگرفتن، عدم احترام، تحقیر شدن، سرزنش، تمسخر، مقایسه شدن، فقط نکات منفی را دیدن، انتظارات بسیار بالا و بد رفتاری؛ منجر به اعتماد به نفس پایین می شوند. افرادی با عزت نفس پایین در واقع افرادی خود محور و خودخواه، خجالتی، پرخاشگر و زورگو بوده، اشتباهات کوچک خود را بزرگ می کند، خود را احمق می دانند، از طرد شدن توسط دیگران ترس دارند و احتمال بروز رفتارهای مخرب و آسیب زا مثل پرخاشگری، اضطراب، بزهکاری، افکار خودکشی و ضعف عملکرد تحصیلی در آنها بالاست.

در اواخر دهه چهارم عمر، انسانها اهمیت زیادی برای کسب قدرت، اشتغال و خودکفایی قائل هستند. در این دوران تطابق سالم با کار، امکان خلاقیت، روابط رضایتبخش با همکاران ، غرور پیشرفت؛ افزایش احترام به نفس را فراهم می کند.

رضایت شغلی فقط بستگی به پاداش مادی آن ندارد. برعکس ناسازگاری شغلی ممکن است به عدم رضایت از خود و شغل ، عدم احساس امنیت ، کاهش احترام به نفس و خشم و بیزاری از کار منجر گردد. باید توجه داشت که تعیین شغل، نقش های جنسی در زندگی زناشویی ، وظایف همسری، وظایف والدین نیز اهمیت دارد.

موفق باشید

  عاطفه نژادمحمد (دکتری تخصصی مشاوره خانواده-مشاور افتخاری مدرسه ی مامان ها) 


پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (8)

تینا
30 آبان 90 15:43
ممنونم خیلی عالی بود
امیدوارم همه ما بتوونیم فرزندانی با اعتماد به نفس بار بیاریم تا بتونن همیشه موفق و مستقل باشن


امیدواریم که همین طور باشه
مریم(مامان روشا)
30 آبان 90 16:48
میدونید چیه!هر چی بیشتر راجب اعتماد به نفس مطلب میخونم بیشتر متوجه ی مهمیش میشم و اینکه چه کارایی کنم که روشا اعتماد به نفس داشته باشه
ممنونم از تمام راهنمایی های دلسوزانتون


خوشحالیم که این رو می شنویم و براتون آرزوی موفقیت در تربیت روشا جون رو داریم
یک عدد مامان
30 آبان 90 18:05
بسیار زیبا و کامل بود،ممنونم


خواهش می کنیم، موفق و پیروز باشید
مامان پریسا
30 آبان 90 19:40
از خانم عاطفه نژاد محمد و شما ممنونیم.
به نظر من هم مهمترین مساله در مورد اعتماد به نفس نوجوانان اول از همه پدر و مادر و اهمیتیه که به بچه میدن و اونو سرکوب نکنن.
و دیگه اینکه ایجاد رشته های فنی در چند سال گذشته واقعا" برای جوانان مفید بوده که بعد از گرفتن دیپلم دچار مشکل نشن.


خواهش می کنیم، ما هم از خانوم دکتر و شما که با ما در این مبحث همراه بودید تشکر می کنیم
مامان علي خوشتيپ
30 آبان 90 20:34
ممنون از خانم دكتر عاطفه نژاد بابت مطالب مفيد و آموزندشون و ممنون از شما بابت زحماتتون

خواهش می کنیم، ما هم از خانوم دکتر به خاطر مطلب کاربردی و خوبشون و شما مامان خوب و نمونه به خاطر توجهتون تشکر می کنیم
مامان يوسف و محمد
1 آذر 90 3:28
سلام مامانا به وب ما هم سر بزنيد


سلام مامان عزیز
ممنون که به مدرسه ی خودتون سرزدید
چشم، خدمت میرسیم
مامان ماهان عشـــــــــ❤ــق
1 آذر 90 13:46
سلام.ممنون از اینکه به ما سر میزنین.من همیشه به شما سر میزنم.حتی اگر تاخیر داشته باشم همه مطالب غیبتم رو میخونم.ولی الان مشغله زیادی دارم و اوقات بیکاری کمی دارم که اون هم بیشتر سعی میکنم با ماهان سپری بشه و کمتر میام نت.اما همیشه خواننده تمامی پستهای این سایت مفید و عالی هستم.هر چند که به علت کمبود وقت ممکنه نتونم نظر بنویسم.


سلام مامان عزیز ماهان
این لطف شماست که با وجود مشغله هاتون به ما سر می زنید ما از دیدن نظرات شما خوشحال میشیم
کار خوبی می کنید که وقتتون رو به ماهان جون اختصاص می دید ما هم اینطوری راضی تر هستیم؛ امیدواریم به مرور زمان وقتتون آزادتر بشه تا در درجه ی اول بیشتر به ماهان جون برسید و در مراتب بعدی به ما هم سر بزنید
همیشه سالم و سلامت باشید
سارا
12 تیر 91 14:06
خیلی عالی بود دست شما درد نکنه واقعا داشتن اعتماد به نفس مقوله مهمیه .امیدوارم بتونیم بچه هایی با اعتماد به نفس تربیت کنیم


خواهش میکنیم، خوشحالیم که براتون مفید بوده ان شاالله که در تربیت فرزندانمون در همه زمینه ها موفق باشیم