مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 15 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

دوران نوجوانی و بلوغ 7 ؛ رشد و نمو روانی دوران نوجوانی و مشکلات آن

1390/9/7 13:51
نویسنده : یه مامان
2,916 بازدید
اشتراک گذاری

 

در این قسمت به ادامه بحث رشد و نمو روانی نوجوان می پردازیم و آن را در اواخر دوران نوجوانی مورد بررسی قرار می دهیم...

 

 قسمت قبلی: دوران نوجوانی و بلوغ 6 ؛ رشد و نمو روانی دوران نوجوانی و مشکلات آن

***********************************

دوران اواخر نوجوانی

در این دوران جوانان به مسایل شغلی و حرفه ای که در آینده باید داشته باشند بیشتر فکر می کنند و تا زمانی که به هدف نرسیده و شغلی به دست نیاورده اند و یا رشته ی تحصیلی آنها برای به دست آوردن شغلی در آینده مشخص نشده است، اعتماد به نفس پیدا نخواهند کرد.

بعضی از آنها از آینده ی خود نگران می باشند و شخصیت خود را متزلزل می بینند و هر قدر این وضع بلاتکلیفی بیشتر ادامه یابد ناراحتی های درونی آنها نیز افزایش می یابد . در این زمان ممکن است تندخو و ناسازگار گردند و در محیط خانه و اجتماع عکس العمل های تندی از خود نشان دهند.  (انتخاب شغل و به دست آوردن حرفه به جوانان شخصیت می دهد و هویت آنها را ثبات می بخشد . اولین پولی که یک جوان از شغل خود به دست می آورد لذت آور است و در خاطره ی او باقی می ماند) . جوانانی که به عللی نمی توانند به تحصیلات عالیه بپردازند و یا شغلی به دست آورند معمولا دچار عقده ی حقارت می گردند و از آن رنج می برند و دچار آشفتگی روانی می شوند. پدر و مادر باید در چنین مواردی نوجوان خود را تشویق و  ترغیب کند که کار و شغلی پیشه ی خود کند و در آن کار مطالعه کند تا خبره و متخصص آن حرفه گردد و بتواند از کار و حرفه اش لذت ببرد.

طغیان نوجوانان علیه والدین و دوری جستن از پدر و مادر که در اوایل دوران بلوغ وجود داشت در این دوره تغییر می یابد و به تدریج نوجوان به فامیل خود نزدیک می گردد. گر چه در این دوره نوجوان نسبت به افکار و عقاید خود پابرجاست، ولی اکثرا حاضر است در مسایل خود با والدینش گفتگو و صحبت کند. نوجوان پسر ممکن است عقاید خود را (مذهبی ، سیاسی ، اجتماعی) گرچه مغایر با نظرات والدین خود باشد بیان کند ولی معمولا دختران از نظر عاطفی کمتر چنین عملی را انجام می دهند.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (9)

یک معلم
7 آذر 90 8:19
با عرض سلام
از شما دعوت می کنم از وبلاگ آموزشی " شما می توانید زبان انگلیسی را یاد بگیرید " بازدید بفرمایید.
هدف ما آموزش زبان انگلیسی به علاقمندانی است که نمی دانند چگونه باید آن را یاد بگیرند.
با توجه به پر ببیننده بودن وبلاگتان اگر تمایل داشتید این وبلاگ را حتی شده برای مدتی کوتاه لینک کنید تا
علاقمندان یادگیری زبان با آن آشنا شوند. من وبلاگ شما را لینک کردم. موفق باشید
http://makemoreprogress.blogfa.com/


سلام علیکم
شما هم لینک مدرسه شدین.
یک عدد مامان
7 آذر 90 10:11
نوجوونهای پسر انقدیکه پشت لبشون سبز میشه دوس دارن دستشون توو جیب خودشون باشه ! همونجورکه شما گفتین باز هم مثل همیشه بهترین پشتوانه کمک پدر و مادرشون هست . ممنونم از پست خوبتون


سلام مامان عزیز
بله همینطوره که گفتید، ممنون از توجه شما
مامان پریسا
7 آذر 90 10:41
مطالبتون در مورد نوجوانان بسیار خوب بود. متاسفانه نوجوانی که از نظر درس و کار موفق نیست به مرور زمان ارزیابی دیگران هم در موردش کم اهمیت میشه که این در شکستهای بعدی زندگیش بیشتر تا ثیر میذاره.


سلام مامان عزیز
به نکته ی جالب و خوب و قابل توجهی اشاره کردید، از شما سپاسگزاریم
مریم(مامان روشا)
8 آذر 90 0:21
ممنون از درسهاتون جالبه که هیچ کدوم از درسها تکراری و خسته کننده نیست
خیلی آموزنده بود من که الان این پست و میخونم کلی به رفتارای عجیبم خندم میگیره خیلی حس و حال عجیبی بود آدم با خودشم درگیره چه برسه به بقیه


واقعا نوجوانی دوران پرهیجانیه. امیدواریم که همه ی نوجوانای عزیز این دوران رو به خوبی پشت سر بذارن.
مامان ماهان
8 آذر 90 8:36
پست خیلی خوبی بود


مامان علی خوشتیپ
8 آذر 90 9:05
سلام
با این شرایطی که در حال حاضر در جامعه حکمفرماس(نبود کار،پایین بودن حقوق،تورم،انتخاب رشته فقط جهت قبولی در دانشگاه نه از روی علاقه و ...)اکثر نوجوانا این استرس رو دارن.
متاسفانه تفریحات سالم هم برای این قشر جامعه هم (به خصوص در مناطق جنوبی)خیلی کمه!
به نظر شما پدر و مادری که خودش هزار و یک مشکل داره چقدر میتونه در این زمینه نوجونشو تشویق و ترغیب کنه؟؟؟؟
ممنون از مطلبتون

سلام مامان مهربون
همونطور که قبلا عرض کردیم ، زندگی مدیریت سختی ها و راحتی هاست. قبول داریم که مشکلات زیادی هست ولی وقتی قراره که ما به فرزندانمان طریقه ی دست و پنجه نرم کردن با مشکلات رو آموزش بدیم تا بتونن از عهده ی فراز و نشیب های زندگی بربیان، باید این توانایی ها رو توی خودمون عملا نشون بدیم.
این رو باور داشته باشیم که عملا انسان ها توی سختی ها ساخته میشن. وقتی به انسان های بزرگی که اطرافمون هستن نگاه کنیم می بینیم که زندگی های پیچیده و حتی فقیرانه ای داشته اند ، پدر و مادر باید منش زندگی کردن رو عملی به فرزندشون نشون بدن، اگه مدام از سختی ها شکایت کنیم، برامون بزرگتر میشن و دیگه نمی تونیم باهاش کنار بیایم.
ما می تونیم که بزرگترین کارها رو انجام بدیم، چون پدر و مادر هستیم و خداوند به واسطه ی این سِمَتِ ارزشمند توانایی های خارق العاده ای رو توی وجود ما گذاشته، فقط باید باور داشته باشیم و توکل کینم.
البته با نظرایی که از شما دیدیم ، توانایی هاتون برای ما اثبات شده.
اگه در این باره فکرها و ایده های جالبی به ذهنتون رسید خوشحالی میشیم که ما رو هم مطلع کنید.
مامان یاسین و ستایش
8 آذر 90 12:55
بله همین طور ه به نظر من هم بهترین چیزی که می تونه به نوجوانان کمک خوبی کنه محبت کردن و دوستی پدر و مادر و اعضای خانواده با نوجونشونه تا بتونه به کمک اونا راه درستش و انتخواب کنه

امیدواریم که این روش به صورت عملی توی همه ی خانواده ها اجرا بشه تا شاهد موفقیت همه ی فرزندان باشیم ان شاءالله.
تینا
8 آذر 90 14:56
سلام خیلی مفید بود
خیلی از خانواده ها سعی میکنن حرفه و رشته ای که دوست دارن و به نوجوونا تحمیل کنن و این هم یکی از عوامل شکستشون میشه !

سلام مامان مهربون
بله حق با شماست. این واقعا معضل بزرگیه! امیدواریم که این خواسته های غیرمعقول توی هیچ خونواده ای نباشه.
مامان مونا(مامان آیاتای)
10 آذر 90 22:17
سلام ببخشید سوالی دارم.من دخترم کلاس سومه و پریود میشه. اشکالی دارد؟


سن متوسط شروع قاعدگی حدود ۱۲ سالگی است. اما این بدان معنی نیست كه همه دختران در سن ۱۲ سالگی قاعده می‌شوند. یك دختر در فاصله سنی ۸ تا ۱۶ سالگی ممكن است قاعده شود.عادت ماهیانه دختران بعد از رسیدن به بلوغ اتفاق می‌افتد كه سن بلوغ بین ۸ تا ۱۳ سال در دختران متفاوت است. اما اینكه بعضی دخترها زودتر و یا دیرتر به بلوغ برسند، طبیعی است.
معمولا اولین عادت ماهیانه ۲ تا ۲/۵ سال بعد از اولین نشانه‌های بلوغ (كه اغلب رشد پستان‌هاست) اتفاق می‌افتد. البته در بعضی‌ دخترها كمتر از یك‌سال بعد از بلوغ و یا ۳ سال بعد از بلوغ هم عادت ماهیانه دیده می‌شود كه طبیعی است. سن اولین عادت ماهیانه به ارث هم بستگی دارد و شاید در مادر هم این اتفاق زودتر افتاده باشد.
برای شما و دخترتون آرزوی سلامتی دارم