مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 16 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

دردهای شکمی کودک و گریه های شدید عصر و اوایل شب

1390/8/10 15:15
نویسنده : یه مامان
14,240 بازدید
اشتراک گذاری

دردهای شکمی که در کودکان در سه ماهه ی اول دیده می شود، برای مادر و نوزاد ناراحت کننده است. این دردها چگونه به وجود می آیند و برای درمان چه باید کرد؟...

دردهای قولنجی سه ماه اول تولد کودک :

دردهای قولنجی سه ماه اول تولد یا کولیک عصر و اوایل شب عبارتست از دردهای شدیدی که به طور حمله ای و ناگهانی ایجاد می شود و سبب گریه و شیون پی در پی کودک می گردد. این دردها چون در سه ماه اول تولد وجود دارد ، آن را دردهای کولیکی سه ماهه ی اول تولد می نامند و چون عصرها و شب ها اتفاق می افتد ، ان را دردهای عصرانه نیز می نامند.

داستان واقعی این دردها از این قرار است که چند روز بعد از تولد (بعضی از مواقع پس از آمدن مادر و نوزاد از زایشگاه به خانه) ، کودک در خلال روز آرام است ، ولی بین 5 تا 10 بعدازظهر دردهای شدید حمله ای شکمی به او دست می دهد. در این حمله ها صورت کودک کاملا قرمز رنگ و اطراف دهان او رنگ پریده می شود. کودک پاهایش را روی شکم جمع می کند ، دست هایش را به هم می فشارد ، شکم او متسع و سفت می شود و شیون های شدید می زند.

این دردها معمولا از دو دقیقه تا چند دقیقه ادامه می یابد و موقعی تمام می شود که کودک کاملا خسته و بی حال شده است. حمله ی درد گاهی با دفع گاز یا مدفوع از بین می رود. در خلال حمله نیز ممکن است صدای قُرقُر عبور گاز از روده ها شنیده شود و کودک گاز دفع نماید.

چنین دردهایی هر روز و اوایل شب در سه ماه اول تولد اتفاق می افتد. دردهای مزبور ممکن است شدید یا خفیف باشد . در اشکال شدید ، دردها ممکن است تا چهار ماه ادامه یابد و کودک و پدر و مادر درد  این مدت آرامش و راحتی نداشته باشند. این دردها هم در کودکان شیرمادرخوار و هم در کودکانی که با شیر خشک تغذیه می گردند دیده می شود.

علت ایجاد دردهای قولنجی:

علت ایجاد چنین دردهایی به درستی مشخص نیست ، اما عواملی می تواند در بروز این دردها موثر باشد:

1) زیاد خوردن و کم خوراندن شیر به نوزاد ممکن است موجب درددهای شکمی او گردد، ولی دردهای ناشی از زیاد خوردن ، به شدت دردهای کولیکی نیست.

2) حساسیت به یکی از مواد شیر (لاکتوز یا قند شیر) ممکن است چنین دردهایی به وجود آورد.

3) ترس و وحشت و خشم و دلهره ممکن است در کودکان بزرگ تر باعث درد شکمی و استفراغ گردد ، چنین علتی نیز در سه ماهه ی اول ممکن است دردهای کولیکی به وجود آورد.

4) بعضی معتقدند جمع شدن گاز در معده و روده ی نوزاد باعث ایجاد کولیک می شود، ولی کودکانی هستند که به شادگی هوای بلع شده را خارج می کنند اما باز هم دچار دردهای کولیکی می گردند.

مادران اینگونه کودکان معمولا مورد ملامت و سرزنش اطرافیان و حتی پزشک قرار می گیرند که بعد از شیر دادن کودک را بلند نکرده اند تا گاز معده اش را خارج کند یه به کودک زیاد یا کم شیر داده اند.

از نظر روانی مادران کودکان مبتلا به کولیک بررسی شده اند و دگرگونی های روانی به آنها نسبت داده شده است، اما مادران کودکان مبتلا به کولیک از هیچ نظر با مادران کودکان دیگر تفاوتی ندارند . اینگونه دردها معمولا در همه ی کودکان فامیل وجود ندارد، ولی اگر از پدربزرگ ها و مادربزرگ ها سوال شود ، اظهار می دارند که خود پدر و مادر کودک نیز در زمان کودکی دچار چنین دردهایی بوده اند.

تحقیقات نشان داده است دردهای کولیکی رابطه ای با سن مادر ، وضع اجتماعی و اقتصادی ، وزن تولد، نوع شیر و چندمین کودک خانواده ندارد. دردهای کولیکی در کودکان مادرانی که باهوش هستند ، زیادتر دیده می شود. تصور می شود که مادران کودکان مبتلا به کولیک ، مادرانی متین و دارای طبیعت و سرشت مادری و بشاش هستند، ولی دردهای شدید کودک باعث ایجاد هیجان و اضطراب در مادر می شود.

عکسبرداری از روده ی کودکان مبتلا به کولیک در هنگام دردهای کولیکی نشان داده است که گاز در یکی از حلقه های روده ی کودک متوقف شده است و چنین دردهایی را به وجود می آورد. امکان نارس بودن دستگاه عصبی روده های کوچک و متوقف شدن گاز در روده ها نیز گزارش شده است.

معاینه ی پزشکی کودکان مبتلا به کولیک:

کودکان مبتلا به دردهای کولیکی از نظر پزشکی باید تحت مراقبت کامل قرار گیرند. این کودکان از نظر معاینه ی دستگاه های مختلف با کودکان دیگر تفاوت ندارند و به نظر طبیعی می رسند. از نظر اشتها  شیر خوردن ، وزن اضافه کردن، دفع مدفوع و رشد و نمو نیز با کودکان دیگر تفاوت ندارند.

درمان دردهای کولیکی:

چون علت این دردها هنوز کاملا مشخص نیست ، بنابراین درمان قاطع برای آن وجود ندارد. ماساژ دادن آرام شکم ، خواباندن کودک بر روی شکم و دَمَر انداحتن کودک بر روی زانوها و یا روز بالش گرم ممکن است کمک نماید. بعضی از مواقع ممکن است دفع گاز یا مدفوع به صورت خود به خود یا پس از به کار بردن شیاف، درد را آرام کند.

بررسی ها نشان داده است که بعضی از صداها (مانند جاروبرقی، ماشین لباسشویی و غیره) و ختی سوار کردن کودک در ماشین و رانندگی ممکن است دردها را متوقف کندو چون امکان نارس بودن سیستم عصبی وجود دارد، بنابراین صدا یا تکان دادن و حرکت دادن کودک تحریک عصبی را کم و درد را متوقف می کند.

داروهای گیاهی مانند گل بابونه به تنهایی و یا توأم با سیاه دانه ، ریشه ی شیرین بیان و... در دردهای قولنجی به کار برده شده و موثر گزارش شده است. بعضی از پزشکان داروی ضد انقباض روده را تجویز می نمایند.

پیشگیری از دردها ی قولنجی:

اصلاح روش شیر دادن (خارج کردن هوای بلعیده شده در بین شیر دادن و بعد از شیر دادن، قطع مصرف مواد و غذاهایی که در مادر آلرظزی و حساسیت ایجاد می کند ، اصلاح کمبود و یا زیاد دادن شیر) در قطع و یا کم شدن دردها موثر است.

پزشک مهربانی که با مادر صحبت کند و به او اطمینانا دهد که این دردها سه تا چهار ماه بیشتر طول نخواهد کشید ، در آرامش بخشیدن به مادر و پدر بسیار موثر است. مادر خود نیز باید تشخیص دهد که کدام یک از روش های زیر موجب پیشگیری از دردهای قولنجی کودک می شود و آن را عمل کند.

روش هایی مانند بغل کردن، دَمَر خواباندن کودکدر یک اتاق آرام و تاریک، تکان دادن کودک و گذاردن او در گهواره یا نَنی متحرک، مالش دادن شکم و پشت کودک یا ایجاد صداهای مختلف (تلویزیون، رادیو، سشوار، جاروبرقی، ماشین لباسشویی) ممکن است در جلوگیری از دردهای کولیکی موثر باشد و مادر می تواند این روش ها را هر روز انجام دهد.

دادن داروهای ضد نفخ قبل از شیر دادن اثری در کاهش دردهای قولنجی ندارد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (9)

مامان پریسا
10 آبان 90 16:31
خدا رو شکر پریسا فقط سه شب این مشکل رو داشت که تا صبح بیدار بودیم. البته یه دکتر فوق تخصص گفتن که وقتی بچه این طور بی تابی میکنه،اون رو روی دستها بغل کرده و به حالت گهواره به دو طرف چپ و راست حرکت بدیم. در آرامش بچه تاثیر داره.

الحمدالله که ادامه نداشته؛ ممنون از اینکه تجربه ی خوبتون رو برای ما بیان کردید.
یک عدد مامان
10 آبان 90 20:00
آخی ...

واقعا وقتی یه نی نی به گریه میوفته اگه اطرافیانش هول و عصبی نشن خیلی هنر کردن!من یکی اصلا طاقت شنیدن صدای گریه ی بچه ها رو ندارم ...

انشاالله همیشه همه ی بچه ها سلامت باشن


واقعا که راست گفتید برای دعای خوبتون آمین می گیم
آرشیدا کوچولو
10 آبان 90 21:26
خیلی عالی توضیح دادین.ممنون.


خواهش می کنیم، موفق باشید
مامان ماهان عشق
10 آبان 90 21:53
خیلی جالبه.نمیدونستم صدای سشوار و جاروبرقی و.... میتونه این دردا رو کمتر کنه.
بعد از زایمان توی بیمارستان یه خانم پرستار نحوه آروغ گرفتن رو به ما آموزش دادن که خیلی خوب و کارساز بود.سر بچه رو روی دوش کنار گردن مادر باید گرفت و آروم آروم به پشتش زد.(مثل خواباندن به حالت ایستاده در بغل).
بچه به این حالت سریعتر از حالت دمر آروغ میزنه و گاز رو خارج میکنه.
بنظر من بهتره از گیاهان دارویی هم برای این سن استفاده نشه.چون ممکنه آسیب جدی ببینن.
مثلا سیاهدونه که ذکر شده اگر بجوشه سم آرسنیک تولید میشه که فوق العاده خطرناکه.(به همین خاطر مثلا توی تهیه بعضی ترشیها که احتیاج به جوشاندن مواد هست همه ادویه ها رو میشه از قبل اضافه کرد ولی سیاهدانه رو باید بعد از خاموش کردن و از حرارت افتادن اضاف کرد.)

خوشحالیم که براتون مفید بوده، این مطلب رو از کتاب من و کودک من از دکتر جواد فیض قرار دادیم.
نکته ای که گفتین رو تا حالا نشنیده بودیم و برامون جدید بود. ممنون از اینکه تجربیاتتون رو در اختیار ما قرار میدین.
البته از وقتی که توی این سایت (http://sina-herb-med.blogfa.com/post-109.aspx)مزیت های سیاه دانه رو دیدیم ، علاقمند شدیم که خودمون هم از اون بخوریم
مریم(مامان روشا)
11 آبان 90 1:16
وای چه روزایی بود من دکترم بهم گفت روش شیر دهیت اشتباست برای همین فرستادم آموزش شیردهی و چقدر تاثیر داشت کاش همه ی مامانها توی حاملگیشون برن و آموزش ببینند هم دیگه سینه هاشون زخم نمیشه هم بچه خیلی بهتر شیر میخوره و کمتر هوا میخوره و یه چیز دیگه که خیلی بهمون کمک کرد ماساژهایی بود که موقع درد شکم پدر برای روشا انجام میداد که اونم از طریق مجله ی ایده ال یاد گرفته بود و خیلی توی کمتر شدن درد شکم به روشا کمک کرد

ممنون از بیان نکات به این خوبی و در اختیار قرار دادن تجربیات مفیدتون مامان مهربون
مامان علی خوشتیپ
11 آبان 90 12:33
عجب مقاله ایییییییییییییییییی
خیلی خوشم اومد
علی سه ماه اول همشششششششش گریه می کرد.فکر کنم به خاطر هوش بالا و متانت و بشاشیت ....منه
ولی خداییش خیلی اذیت شدم فکر کنم بیشترش به خاطر گرسنه موندنش بود چون وقتی دادن شیر کمکی رو براش شروع کردم بهتر شد .بعد از سه ماه هم کامل رفع شد .خوردن غذاهای نفاخ هم برای خودم خیلی محدود کردم .یه قاشق عرق نعنا هم موثر بود(به نوزاد)و بغل کردن نوزاد طوری که دستامون زیر شکمش قرار گرفته باشه و تکون دادنش خیلی خوبه و درد رو کمتر میکنه.
وای دوباره یاد اون موقع ها افتادم.
ممنون بابت مطلبتون .اعتماد به نفسم بالا رفت

الحمدالله که باعث خیر شدیم
ممنون مامانِ مهربون از اینکه تجربیاتِ خوبتون رو در برای ما بیان کردید.
مریم (مامان روشا)
29 آبان 90 0:20
سلام میشه یه پست راجب بیماری خروسک بذارید که چیه من هیچ اطلاعی ازش ندارم و خیلی میشنوم از مامانها که بچه هاشون الان خروسک گرفتن


سلام مامان عزیز
چشم، ان شاالله سعی می کنیم در این زمینه تحقیق کنیم و براتون مطالبی رو بذاریم
مژگان
9 آذر 90 14:16
طفلی رهای من هم خیلی این مشکل رو داشت.تا حدود 50 روزگی این مساله ادامه داشت.با منظم کردن داروهاش و دم کردن نعنا خشک و دادن بهش خیلی خوب شد.البته وقتی پوشکش رو عوض می کردم پاهاش رو به سمت شکمش ورزش می دادم تا گازها خارج بشن خیلی موثر بود.صدای سشواروگذاشتن موسیقی هایی که در بارداری گوش می کردم هم در آروم شدن رها تاثیر بسزایی داشت.وقتی مستاصل می شدم ماشین سواری بهترین راه حل بود حتی واسه نصف شب.خیلی ممنون از اطلاعاتتون.

واقعا هنگام به وجود اومدن مشکل برای بچه ها هم خودشون و هم پدر و مادرشون درگیر می شن. امیدواریم که برای رهای عزیز و همه ی بچه های عزیز مشکلی پیش نیاد و همیشه سلامت باشن.
صوفیا
19 بهمن 90 0:56
سامیار من تا چها رماهگی این مشکلو داشت البته به گفته دکترا ... هم خودم وباباش اذیت شدیم هم خودش انواع واقسام داروهای ضد نفخ رو تو معدش میریختیم ولی هیچ افاقه نکرد اونقدر هم پشت این بچه زدم که اروغ بزنه دیگه عادت کرده بود وتا نمیزدیم تو کمرش اروم نمیشد

ناراحتیِ یکی از اعضای خونواده خیلی روی بقیه ی اعضا هم تاثیر می ذاره، چه برسه به اینکه اون عضو کوچولوی خانواده باشه و توانایی ابراز دردش رو نداشته باشه .
برای شما و سامیار عزیز آرزوی سلامتی و بهروزی داریم