مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 16 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

تاثیرگزاری آواي قرآن بر واكنش هاي فيزيولوژيك نوزادان نارس

1390/8/11 7:00
نویسنده : یه مامان
3,846 بازدید
اشتراک گذاری

 

 نتايج يك تحقيق كه توسط پژوهشگران ايراني انجام شده است ، نشان مي دهد كه آواي قرآن كريم درصد اشباع اكسيژن در نوزادان نارس را افزايش و تعداد تنفس و ضربان قلب را در اين گروه از نوزادان كاهش مي دهد.

 

 با توجه به اهميت استفاده از صوت به‌عنوان يكي از روش‌هاي حمايتي در نوزادان نارس و محدوديت بررسي‌هاي انجام‌شده، مطالعه اي با هدف بررسي عوامل موثر بر پاسخ فيزيولوژيك نوزادان نارس به آواي قرآن كريم توسط «نرگس اسكندري» انجام شده كه مشروح اين پژوهش در مجله دانشگاه علوم پزشكي قم به چاپ رسيده است.

در اين كارآزمايي باليني براي 60 نوزاد نارس بستري در بخش مراقبت‌هاي ويژه، آواي قرآن كريم شامل آيات 23-7 سوره يوسف به‌ مدت 20 دقيقه با بلندي صداي 60-50 دسي‌بل با استفاده از گوشي پخش ‌شد، سپس نوزادان از نظر 3 متغير وابسته (تعداد ضربان قلب، تنفس و درصد اشباع اكسيژن شرياني) بررسي شدند.

پاسخ‌هاي فيزيولوژيك نوزادان از 10 دقيقه قبل تا 10 دقيقه بعد از اتمام مداخله، به‌طور مداوم توسط مانيتور كنترل و از مقادير ثبت‌‌شده بلافاصله قبل از مداخله و دقايق 10 ، 20 و 30 بعد از شروع مداخله، جهت مقايسه استفاده شد.

همچنين سن جنيني نوزاد، وزن نوزاد در بدو تولد و در روز مداخله، نمره آپگار، نوع زايمان، جنسيت نوزاد پس از تولد، به‌عنوان عوامل زمينه‌اي مؤثر بر پاسخ‌هاي فيزيولوژيك نوزادان بررسي شد.

نتايج حاصل بيانگر تأثير مداوم و پايدار آواي قرآن كريم بر درصد اشباع اكسيژن، تعداد تنفس و ضربان قلب نوزادان نارس تا 10 دقيقه بعد از اتمام مداخله است كه با در نظر گرفتن عواملي از جمله سن جنيني و وزن نوزاد مي‌توان به بيشترين تأثير حاصل از مداخله با اين آواي عرفاني دست يافت.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (6)

مامان علی خوشتیپ
11 آبان 90 11:45
وقتی صوت قرآن روی روح و روان ما که آلوده به گناه شده اینقدر تاثیر میذاره مطمئنا روی روح لطیف و بی گناه نوزاد تاثیر بیشتری داره...
البته برای نوزاد به دنیا نیومده هم موثره.من که روی علی 4 بار قرآن رو ختم کردم یه بارش با صدای بلند و با خوندن معنی،الان خیلی سریع سوره ها رو حفظ میکنه.
میتونید صدای قرآن خوندن نفسمو تو قسمت مسابقه قرآن نی نی وبلاگ بشنوید

واقعا از نظرِ خوبتون لذت بردیم. ممنون که نکاتِ به این ظریفی رو برامون بیان کردین.
استفاده کردیم و عجیب و به دلمون نشست.
یک عدد مامان
11 آبان 90 11:55
باور نکردنیه!


بله، اما با توجه به نظر مامان علی خوشتیپ باورکردنی میشه
مامان پریسا
11 آبان 90 15:21
کارهای خداوند هیچ وقت بی حکمت نیست!!!

بله همینطوره
مریم(مامان روشا)
11 آبان 90 15:59
خیلی جالب بود


تینا
11 آبان 90 19:04
چه جالب !!!البته کاملا واضحه ...

بله، همینطوره!!!
مامان ماهان عشق
14 آبان 90 22:09
خیلی تاثیر گذار بود.ممنون.


خواهش می کنیم مامان عزیز ماهان