مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 15 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

آیا می دانید که؟...

1390/8/10 10:42
نویسنده : یه مامان
4,361 بازدید
اشتراک گذاری

آیا می دانید که چطور باید کودک را خواباند؟

 حضرت امام جعفر صادق (ع) ، مغز متفکر جهان شیعه، در حدود 12 قرن قبل به مادران توصیه نموده اند که کودکان شیرخوار خود را در طرف چپ خود بخوابانند. در گذشته کسی به ارزش و اهمیت این توصیه واقف نبود، تا اینکه محققین آمریکایی (بخش تحقیق نوزادان و شیرخواران دانشگاه کورنل) مشخص کردند که اگر نوزاد در روزهای بعد از تولد در طرف چپ مادر خوابانده شود ، آسوده تر از آن است که در طرف راست خوابانده شود و اگر در طرف راست بخوابد ، زود به زود از خواب بیدار می شود و شیون می زند. این موضوع در تمام نژادها و اقوام صدق می کند.

بررسی هایی که بر روی جنین حیوانات انجام گرفته، نشان داده است که صدای ضربان قلب مادر در داخل رحم، به طور دائم به گوش جنین می رسد. وقتی ضربان قلب مادر متوقف شود ، در جنین واکنش تحریکی به وجود می آید و سپس منجر به مرگ جنین می شود. این بررسی مشخص کرده است که نه فقط ضربان قلب مادر موجب جریان خون جنین و تغذیه و دفع مواد زاید آن می شود ، بلکه جنین به ضربان قلب مادر عادت می کند و چون جنین عادت کرده است اگر بعد از تولد هم کودک در طرف چپ مادر بخوابد تا صدای قلب مادر خود را بشنود ، آرامش بیشتری پیدا می کند.

در اتاق نوزادان و در تختخواب نوزادان، دستگاهی که صدای ضربان قلب مادر را به وجود می آورد نصب کرده اند تا صدای قلب مادر را تولید کند و به گوش نوزادان برسد. در چنین وضعی مشاهده می شود که اگر به جای تعداد ضربان طبیعی که در حدود 70 تا 75 بار در دقیقه است ، تعداد ضربان مصنوعی قلب مادر را به 100 تا 120 بار در دقیقه بالا ببرند ، صدای شیون نوزادان به گوش میرسد و اگر تعداد جریان را باز به حد طبیعی برسانند آنها آرام می شوند .

اگر برای عده ای از شیرخواران صدای قلب مصنوعی را ایجاد کنند ، دیده می شود که افزایش وزن گروهی که در معرض صدای مصنوعی قلب مادر بوده اند ، سریع تر و اشتهای آنها بیشتر از کودکانی است که صدای مصنوعی قلب مادر نداشته اند ، در صورتیکه تغذیه و پرستاری از آنها یکسان بوده است.

در بیشتر کشورها مادران کودکان خود را در طرف چپ خود و در بغل می گیرند ، به نظر می رسد مادران با تجربه درک کرده اند که اگر کودک در طرف چپ نگهداری شود راحت تر می باشند و اشتهای بیشتری خواهند داشت.

دکتر لی سالک از مادران شنیده است که در هنگام شب و در تاریکی ، کودک سینه ی چپ مادر را پیدا می کند و دهان خود را به طرف آن می برد . به نظر می رسد راهنمای کودک برای پیدا کردن سینه ی چپ ، ضربان قلب مادر می باشد و چون کودک صدای قلب مادر را می شنود ، به طرف سینه ی چپ هدایت می شود.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (6)

یک عدد مامان
10 آبان 90 12:34
خیییییییییییییییییییییلی جالب بود !

من وقتی باردار بودم یه چیزی توو این مایه ها به گوشم خورده بود ولی هیچوقت نتونستم مقاله یا مطلبی در این رابطه پیدا کنم . ولی مطمئن بودم که صدای قلب مادر تاثیر خوبی روی نوزاد میذاره . وقتی قند و عسل به دنیا اومدن برای بغل گرفتن و یا شیر دادن دائم جاهاشون رو عوض میکردم . یکی چپ یکی راست بعد برعکس!


خیلی جالب بود، تا حالا بهش فکر نکرده بودم! آفرین به شما مامان خوب و عدالت پیشه
مامان پریسا
10 آبان 90 13:10
چه جالب من اینو نمیدونستم ولی خب پریسا همیشه طرف چپم میخوابه.


مامان ماهان عشق
10 آبان 90 21:35
قدرت خداااا!!!!.موقعی که ماهان شیرخوار بود و من سر کار میرفتم بدون دونستن این موضوع شبا از سینه راستم شیر میدوشیدم و برای فرداش نگه میداشتم و از سینه چپم بهش شیر میدادم.
اصلا سینه چپم براحتی دوشیده نمیشد و من بالاجبار از سینه راست میدوشیدم و چپ رو بهش میدادم.

خیلی دیگه جالب شد، رجوع شود به نظرات بالا...
مریم(مامان روشا)
11 آبان 90 1:05
چه جالب من شنیده بودم که کودک با شنیدن ضربان قلب مادر آرامش پیدا میکنه ولی اینکه سمت چپ بخوابه نه!ولی من ندونسته روشارو سمت چپم میخوابوندم و برعکس سینه راستم رو بیشتر میخورد آخه سینه ی چپم شیرش کمتر بود

براتون آرزوی موفقیت می کنیم و برامون جالبه که همه ی مامانا همین رو می گن (رجوع شود به نظر مامان علی خوشتیپ )
مامان علی خوشتیپ
11 آبان 90 12:22
واقعا جالبه .منم علمیشو نمی دونستم ولی همیشه وقتی خواستم علی رو شیر بدم یا بخوابونم سمت چپم میگذاشتمش.حتی وقتی میخواستم با شیشه بهش شیر بدم.گوششو به قلبم میچسبوندم
الانم وقتی میخواد پیشم بخوابه سمت چپم میخوابه
ممنون مطلب خیلی خوبی بود

این واقعا جالبه که خداوند فکرهای خوب و درست رو توی ذهن مادر قرار داده و یا موقعیت های مناسب رو برای انجام بهترین کارها قرار میده.
استاد بزرگی می گفت: همانطور که خداوند غذای کودک را در سینه ی مادر قرار داده، طریقه ی برخورد با اون رو هم توی فکر مادر و روش ایجاد ایمان رو هم در قلب مادر قرار داده.
امیدواریم که همه ی مامانای دنیا با توکل به این وجود با عظمت به ندای قلب مهربونشون گوش فرا دهند.
یک عدد مامان
11 آبان 90 17:15
چقدر نظرای ِ این پست خوشمزه و جالب بود ... من هر کدوم رو چندبار خوندم ... خیلی خیلی جالب بود ....قدرت خدا رو می بینین؟همه ی مامانا ناخودآگاه به این مساله توجه داشتن !

این گلا واسه همه مامانای خوب ِ این مدرسه


برای خودمون هم خیلی جالب بود...
واقعا که با داشتن همچین خدایی، دیگه آدم چی می خواد؟
ما هم این گلا رو به همه ی مامانای گل تقدیم می کنیم: