مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 13 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

اظهار بیزاری و تنفر کودک نسبت به پدر و مادر

1390/7/13 13:44
نویسنده : یه مامان
6,700 بازدید
اشتراک گذاری

 

مادری از دستِ دخترِ 3 ساله اش رنجیده خاطر شده بود، چون دخترش به او گفته بود :«من دیگه تو رو دوست ندارم، نمی خوام دیگه مامانم باشی، از این به بعد می خوام عمه، مامانم باشه».

دلیل این برخورد چیست و چه باید کرد؟...

 

کودک در سن 3 تا 4 سالگی ممکن است به مادر خود بگوید : «مامان، من از تو متنفر و بیزارم». شما به عنوان مادر نباید از گفته ی او ناراحت و دلسرد شوید. کودک در این سنین در مقابل محدودیت هایی که برای او وجود دارد، یا خواسته هایی که دارد و انجام نمی گیرد ، خشمگین می شود و ممکن است به پدر و مادر خود یا به کودکان دیگر چنین جمله ای را بگوید.

بعضی از کودکان در مواقعی که خواسته های خود را برآورده نمی بینند ناراحت نمی شوند واکنش نشان نمی دهند ، بعضی دیگر ناراحتی خود را به صورت قهر کردن و خشمگین شدن به پدر و مادر خود و دیگران نشان می دهند.

پدر و مادر باید به علتی که کودک را خشمگین کرده است و سبب شده که چنین جمله ای را به زبان بیاورد ، توجه و دقت کنند. بعضی از مواقع گفته ی کودک ، نتیجه ی خشم و عصبانیت و گفتار یا رفتار مادر است ، یعنی اگر مادر خسته و عصبانی باشد و در مقابل خواسته ی حق و ناحق کودک به او بگوید: «تو بچه ی بدی هستی ، دیگه دوستت ندارم» ، کودک هم همین جمله را در موقع خود ، به مادرش خواهد گفت.

کودکان در سن 4 و 5 سالگی کلمات را روی پدر و مادر امتحان می کنند. همانطور که کودک 12 تا 18 ماهه شروع می کند به قدم برداشتن تا راه رفتن را یاد بگیرد ، کودک در سن 4 تا 5 سالگی نیز با کلمات بازی می کند و آن ها را به کار می برد. مادر باید به کودک اجازه دهد که احساس خود را به صورت کلمات بیان کند، ولی واکنش او باید منطقی باشد. حتی در مواقعی که تنشی پیش می آید و کودک کار بدی انجام می دهد مادر باید به کودک بگوید: «من از کاری که تو انجام دادی ناراحت شدم؛ ولی دوستت دارم.» اگر شما با متانت و ملایمت با کودک خود رفتار کنید ، کمتر صحبت از اظهار تنفر و بیزاری بین کودک و مادر و میان خواهد آمد. کودک ممکن است موقعی از شما اظهار تنفر و بیزاری کند که شما کودک را وادار کنید که کاری انجام دهد و یا او بخواهد کاری کند و شما موافق آن نیستید. حتی در بعضی از موارد ممکن است حق با کودک باشد ، بنابراین مادر باید در گفته و خواسته ی خود تجدید نظر نماید.

اگر اصل سیادت در کودکان زیر 7 سال را رعایت کنیم، اینگونه مشکلات پیش نخواهد آمد. در واقع شما باید نقش یک وزیر زیرک را بازی کنید. وقتی پادشاهی تصمیم نابجایی می گیرد، وزیر او حق ندارد با او خشمگینانه مخالفت کند ؛ بلکه با زیرکیِ خود آنچه که در ذهنِ خودش است را به او منتقل خواهد کرد، هر چه وزیر، رندتر و باهوش تر باشد، اوضاع بهتر خواهد بود.

***********

مطالب مربوط:

مراحل سه گانه ی تربیت فرزند

دوره دوم تربیت: از 7 تا 14 سالگی؛ دوران تأدیب و آموزش

چند توصیه ی مهم برای تربیت کودکان 7 تا 14 سال

نگاهي به سيره تربيتي حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها:

تاثیر صفات مادر بر فرزند

توجه به احساس کودک

کودک 3 ساله و لجبازی

زودرنجی کودک

۷ جمله ناخوشایند برای کودکان

5 جمله ی درست در رفتار با کودکان

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (11)

یک عدد مامان
15 مهر 90 18:13
جالب بود ... این تیکه ی آخر که درباره ی وزیر گفتین خیلی خیلی جالب بود

خواهش می کنم، خوشحالیم که مورد توجه شما واقع شده
یک عدد مامان
16 مهر 90 11:23
روز جهانی کودک رو به همه ی بچه ها مخصوصا بچه های اینجا و مامانی گلشون تبریک میگم

آرزوی همه ی مامانا و باباها شادی و سربلندی و موفقیت بچه های دلبندشونه .... ایشالا همه به آرزوهامون برسیم


این روز بر همه ی شما و فرشته هاتون مبارک باشه، برای دعاتون هم آمین میگیم
مامان علی خوشتیپ
16 مهر 90 12:27
سلام
ممنون از مطلبتون
دقیقا منم همی کا رو میکنم.وقتی علی کار بدی انجام داد یا حرف بدی زد من فقط اخم میکنم.بعد اون ازم میپرسه مامان منو دوست نداری؟
من بهش جواب میدم تو رو دوست دارم ولی این کارتو دوست ندارم
البته بعضی وقتا میخواد سر به سرم بذاره میگه برم بچه ... بشم و بچه اونا مال شما بشه؟منم بغلش می کنم و میگم من تو رو با دنیا هم عوض نمی کنم.یه عالمه ذوق میکنه.احساساتیه بم دیگه

سلام مامان مهربون
خواهش می کنیم، شما مامان فهیم و نمونه ای هستید، براتون آرزوی موفقیت داریم
مامان پریسا
16 مهر 90 18:12
این بچه ها هم برای این که مادر پدرها رو آزمایش کنن چه حرفا که نمیزنن


مامان ماهان
17 مهر 90 8:22
از مطلبتون واقعا لذت بردم ممنونم


تینا
17 مهر 90 9:19
خیلی مفید بود ممنون

خواهش میکنیم
مامان محمدجان
17 مهر 90 13:14
بازم مثه همیشه عالی

ممنون از لطف و توجهتون
مریم (مامان روشا)
17 مهر 90 15:26
ممنونم آموزنده بود مثل همیشه

خواهش می کنیم
مامان آرین
17 مهر 90 17:48
سلام بازم مثل همیشه خیلی عااالی بود چون من فکر میکردم فقط آرین که الان سه سال و پنج ماهشه این حرف رو به من و باباش میزنه و احتمال میدم از مهد یاد گرفته باشه چون ما توی خونه به هیچ عنوان از دوستت ندارم و پسر بدی هستی استفاده نمیکنیم .

سلام مامان مهربون
بله! متاسفانه انواع فرهنگ ها و کلمات توسط بچه های دیگه از مهدکودک ها به کودکان ما میرسه.
موفق باشید
مامان آرین
17 مهر 90 17:48
راستی روز جهانی کودک مبارک

این روز رو به همه ی بچه ها تبریک میگیم.

مامان ماهان عشق ماشین
18 مهر 90 16:40
مطلب خوبی بود.ممنون.

خواهش میکنیم مامان مهربون