مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 20 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

بچه را ادب کنید، اما...

1390/6/28 15:00
نویسنده : یه مامان
5,728 بازدید
اشتراک گذاری

 

بسیاری از والدین واقعا برای بررسی انضباط کودکان خود، وقت نمی گذارند. آیا برای برقراری نظم روش خاصی دارید؟ آیا هرگز در این باره فکر کرده اید؟ 

 

والدین اغلب به همان روشی نظم برقرار می کنند که خود در دوران کودکی آن را تجربه کرده اند. فکر می کنید روشی که برای پدر و مادر شما کارساز بوده، اکنون به درد شما هم می خورد؟ شاید مؤثر باشد اما شاید هم گاهی موثر نباشد!

روش درستی انتخاب کنید

بدیهی است که روش منتخب شما باید متناسب با سن و سال فرزندتان باشد. درحالی که برای کودک ۳ ساله شما تنها چند دقیقه محروم شدن از بازی کفایت میکند، فرزند نوجوان شما ممکن است به محرومیت خود از بازی کردن با رایانه واکنش نشان دهد.

همچنین تنبیهی که درنظر می گیرید باید متناسب با خطای کودک باشد. وقتی کودکان بزرگ می شوند، متوجه می شوید که لازم نیست او را به خاطر هر بدرفتاری یا اشتباه کوچکی تنبیه کنید. به عبارت دیگر، باید دست به انتخاب بزنید. اگر کودک شما گاهی اصرار دارد نان خود را جداگانه قبل از غذا بخورد، کاری به کار او نداشته باشید. مهم این است که به او بیاموزید غذای سالم بخورد.

شاید شیوه غذا خوردن او مثل شما نباشد اما در پایان نتیجه یکی است. پس چه فرقی می کند؟ همین مورد را میتوان برای نوجوانان مثال زد. اگر او رفتار خوبی دارد و مسئولیت پذیر است، آیا واقعا مهم است که چه رنگی می پوشد؟ اگر درک کنید که او به استقلال نیاز دارد و کارهای اوبه منزله طغیان علیه شما نیست، او را راحت می گذارید. این احتمال وجود دارد که هرچه شما کمتر مخالفت کنید، او سریع تر به رفتار عادی خود برگردد.

پیش دستی کنید

یکی از بهترین روش های برقراری نظم این است که مشکلات را قبل از آنکه قد علم کنند مورد بررسی قرار داده و منتظرشان باشید. مثلا اگر کودک مرتبا به چیزی دست می زند، آن را از دسترس او دور نگه دارید. اگر فرزند نوجوان شما سرکشی میکند، سعی نکنید به روش خودتان با او بجنگید. بگذارید از بین چند روش پیشنهادی، خودش دست به انتخاب بزند و سعی کنید به او اولتیماتوم ندهید. در عوض چندین راه را پیشپای او بگذارید. برقراری نظم را یک روش کمکی برای تعیین اینکه چه کسی رئیس است، ندانید. انضباط هرگز جنگ بین اراده ها و خواسته ها نیست.

با صدای ملایم دعوا کنید!

یکی از بدترین اشتباهاتی که والدین مرتکب آن می شوند، داد وبیداد کردن است. قطعا ممکن است چند بار اول از کوره در رفتن شما مؤثر واقع شود امادر نهایت آنچه فرزند شما می بیند، عدم تسلط و کنترل شماست. اگر خونسردی خود را حفظ نمی کنید، چطور انتظار دارید کودک شما یاد بگیرد بر رفتار خود مسلط باشد؟ همین که کنترل خود را از دست می دهید، بازگشت مشکل می شود و کودک دیگر احترام شما را نگه نمی دارد.

اگر می دانید ممکن است از کوره در بروید، سعی کنید از موقعیت مورد نظر فاصله بگیرید. چند دقیقه آرام باشید. اگر می توانید کودک خود را تنها بگذارید، چند دقیقه در یک اتاق دیگر بمانید تا آرامش خود را بدست آورید. اگر لازم است کودک راچند دقیقه در تخت خود بگذارید. اگر نمی توانید او را تنها بگذارید، چند نفس عمیق بکشید و با خودتان این جمله را تکرار کنید: این نیز بگذرد! ...

فرزندتان را درست بشناسید

یادتان باشد کودکان مختلف، به روش های متفاوت رفتار کرده و واکنش نشان می دهند. گاهی کودک فقط برای اینکه توجه والدین – چه از نوع خوب و چه ازنوع بد را به خود جلب کند کاری را انجام می دهد. معنایش این نیست که باید بیست و چهار ساعته به او توجه کنید بلکه باید نیازهای خاص فرزند خود را بیشتر درک کنید.

 اگر بهترین ساعات روز را صرف انجام کارهای منزل می کنید و قادر نیستید وقت خود را با کودک تان بگذرانید، شاید تمام نیاز او این باشد که کمی بیشتر به او توجه کنید. قبل از اینکه بازی او را قطع کنید، کمی وقت بگذارید تا با کمک یکدیگر کاری را انجام دهید که او دوست دارد.

تشویق همراه تنبیه

در پایان، انضباط نباید فقط تنبیه کودک باشد، بلکه باید ازانضباط برای آموختن درس اخلاق به او استفاده کنید. کمک کنید او از اشتباهات خود درس بگیرد و هر زمان که از یک رفتار ناخواسته جلوگیری کرد، او را تشویق کنید. شما میخواهید رفتارهای خوب او تقویت شوند. اگر واکنش های خود را در برابر او مدیریت کنید، او هم رفتار خود را طوری کنترل می کند که قابل قبول باشد.

منبع: سایت آفتاب

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (11)

مامان متین
28 شهریور 90 15:18
سلام و تشکر فراوان از مطالب مفید و آموزنده

سلام مامان مهربون
خواهش میکنیم
تینا
28 شهریور 90 15:51
مرسی خیلی خوب بود ... امیدوارم همه مون بتونیم این نکاتو همیشه رعایت کنیم

خواهش میکنیم، ان شاءالله
مامان آرین
28 شهریور 90 16:04
سلام ، ممنون عالی بود کاش بتونیم در همه موقیتها این موارد رو بکار ببریم

سلام مامان مهربون
با توکل به خداوند متعال ان شاءالله این امر محقق میشه
یک عدد مامان
28 شهریور 90 18:33
یکی از خوبیهای دوقلو داشتن اینه که چون دو تا کودک همبازیه هم میشن(البته اگه دوقلوها با هم خوب باشن و آبشون توو یه جوب بره !!)و اکثرا چون با هم بازی میکنن و با هم فیلم می بینن و با هم میخوابن و ... وقتی برای بهانه جویی و لج بازی کردن واسشون نمیمونه . ولی خب ذات بچه گونه ای که دارن باعث میشه گاهی هم سرکشی کنن و پدر و مادر مجبور بشن اونا رو ادب کنن . اما به قول شما اگه اون ادب کردنه اثرات مخرب کمتری داشته باشه و به صورتی باشه که کودک درس بگیره خیلی خوب میشه

همیشه آدم باید عواقب کاری رو که انجاممیده در نظر داشته باشه

ان شاءالله که قند و عسل همیشه با هم خوب باشن و آبشون تو یه جوب بره
خوشا دلي كه مدام از پي نظر نرود
به هر درش كه بخوانند بي خبر نرود
مامان محمدجان
28 شهریور 90 22:54
سلام عزیزم چند روزیه نی نی وبلاگم باز نمیشه فقط وبلاگ رو میتونم باز کنم به نظرت علت چیه؟؟؟


سلام
دقیقا نمیدونم مشکل شما چیه، اما براوزرتون رو ریست کنید شاید مشکلتون برطرف بشه در غیر اینصورت به آدرس زیر ایمیل بزنید و موضوع رو با مدیر نی نی سایت مطرح کنید
info@niniweblog.com
امیدواریم مشکلتون حل بشه
مامان ماهان عشق ماشین
29 شهریور 90 7:32
مطمئنا اگر در ادب و انضباط بچه ها بتونیم منطق و احساس رو به طرز صحیحی با هم شریک کنیم،مشکلاتمون خیلی کمتر خواهد بود ولی اگر فقط از یک جنبه وارد قضیه بشیم(کاملا منطقی یا احساساتی)مشکل رو نمیشه براحتی حل کرد.
ما با دوست و یا شریک زندگیمون نمیتونیم فقط از رفتار منطقی استفاده کنیم و نیاز به احساسات هم هست.یادمون نره بچه هامون هم دوستان ما هستند و هم شریک در زندگیمون.

خدا کنه که همه ی انسان ها، بالاخص مامانایی که رسالت تربیت نوگلان زندگی بر عهدشون بتونن این فرمایش بجا و زیبای شما رو به کنار ببندن.
ممنون دوستِ خوب و مهربون
مامان ماهان عشق ماشین
29 شهریور 90 7:34
دیروز نظر خصوصی واستون گذاشتم.

متاسفیم!!!
هر چی گشتیم، چیزی پیدا نکردیم!
لطف کنید و دوباره زحمت ارسال رو بکشید.
مامان ماهان
29 شهریور 90 9:10
بله منم وقتی صدام بلند میشه ماهان بدتر میکنه ولی با ملایمت که صحبت میکنم قبول میکنه


مامان پریسا
29 شهریور 90 12:30
خیلی استفاده کردم. ممنون.

خواهش میکنم. ما هم از حضور دل گرم کننده ی شما ممنونیم
مامان سهند
29 شهریور 90 17:34
سلام عزیزم مطالبتون خیلی خوب و آموزنده است من خیلی استفاده میکنم مرسی از لطفتون

سلام مامان مهربون
خوشحالیم که مورد توجهتون قرار گرفته.

مامان سهند
21 اسفند 90 14:29
سلام استاد مهربون یه سوالی ازتون داشتم و ازتون میخوام خیلی زود بهم جواب بدید سهند مدتیه که یاد گرفته و کلمه بدی رو به زبون میاره خیلی هم سعی کردیم از دهنش بندازیم تا اینکه دیروز بخاطر این حرفش با پدر بزرگ پدریش بحثمون شدو من خیلی از این موضوع ناراحتم لطفا بهم بگید چطور میتونم حرف زشت زدن رو از دهنش بندازم خیلی ممنونتون میشم امیدوارم بهم بهترین جواب رو بدید مثل همیشه

سلام مامان مهربون
اتفاقا یکی از آشنایان ما هم همین مشکل رو با پسرش داشت، پسرش توی خیابون به طور اتفاقی ، توی یه دعوای خیابونی، حرف بدی رو شنیده بود و هی اون رو تکرار می کرد، بعد که اون رو پیش یه مشاور بردند، ایشون فرموده بودند که اصلا نباید به روی خودتون بیارین که «حرف بدی زدی»، «اگه دیگه از این حرفا بزنی دیگه دوستت ندارم» و ... چون اگه وقتی این حرف رو میزنه به حرفش توجهی نکنیم و حواس اون رو به جای دیگه ای پرت کنیم کم کم از ذهنش بیرون خواهد رفت ولی وقتی به خاطر اون حرف توبیخ بشه، باعث میشه که موندگاریِ اون حرف توی ذهنش بیشتر باشه و در شرایط خاص اون رو بیان کنه.
با توجه به این تجربه پیشنهاد می کنیم که وقتی این حرف رو از سهند عزیز شنیدید عکس العمل نشون ندید و بلافاصله حواس اون رو پرت کنید. در رسیدن به هدف مطلوب در مورد بچه ها عجله نکنید و ناامید نشید. براتون آرزوی موفقیت می کنیم