مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 19 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

مقابله با خواسته های غیرمنطقی کودک

1390/6/28 10:02
نویسنده : یه مامان
4,312 بازدید
اشتراک گذاری

 

 با خواسته های غیرمنطقی کودکم چگونه برخورد کنم؟...

 

در مقابل خواسته های غیرمنطقی اش بایستید و  تسلیم نشوید؛ همانگونه که در برابر درخواست وی مبنی بر رانندگی در جاده تسلیم نمی شوید.

این نادیده گرفتن سنجیده ی شما، «اصل خاموشی» است که باید به نکاتی در آن توجه کنید:

1-      در کودک زیر 6 سال که استدلال ، کمتر در او تاثیر می گذارد ، ابتدا از روش «حواس پرت کردن» استفاده کنید و برای کودک بالای 6 سال ، ابتدا استدلال بیاورید.

2-      در صورت عدم تاثیر این دو روش، بی توجهی کنید؛ حتی اگر بگرید؛ قشقرق راه بیندازد و چینی مورد علاقه ی شما را بشکند.

3-      در مواردی که امکان داشته باشد ، از «نه» مشروط استفاده کنید؛ برای مثال وقتی قبل از غذا ، شیرینی می خواهد ، به او بگویید: شیرینی قبل از غذا جلو اشتهایت را می گیرد؛ اما بعد از غذا می توانی از آن استفاده کنی.

4-      از اصل خاموشی، در منزل استفاده کنید تا احتمال تسلیم پذیری شما کمتر شود. استفاده از این اصل در فروشگاه یا مهمانی ، به جهت داوری دیگران در مورد سنگدلی شما یا از بین رفتن آرامش بقیه ی مهمان ها ، شما را تسلیم خواهد کرد  ( برای جلوگیری از قشقرق کردن کودک در فروشگاه ، پیش از خروج از خانه ، فهرست خرید خود را به او نشان بدهید و از او بخواهید تا او نیز نام دو نو ع خوردنی اش را بگوید و در فهرست اضافه کنید. این کار او را آماده می کند تا در فروشگاه، بیش از آن دو چیز را از شما نخواهد)

5-      بی توجهی شما باید در همه ی ابعاد باشد ؛ یعنی کلام را ترک کنید؛ در چهره نگرانی نداشته باشید ؛ در اتاق از این سو به آن سو حرکت نکنید؛ دست هایتان را روی گوش ها قرار ندهید؛ سرتان را با دست ها نگیرید ؛ با خواهر یا برادرش دعوا نکنید و... تمام این رفتارها، امید تسلیم پذیری شما را در او بیشتر می کند.

اگر تحمل گریه های عصبی اش را ندارید، با آرامش او را به اتاق دیگری ببرید تا در آنجا بگرید . اگر احتمال خطری برایش نیست، شما می توانید اتاق را ترک کنید.

6-      برای اثرگذاری اصل خاموشی ، همه ی اعضای خانواده باید با هم همراه باشند . اگر شما بی توجهی کنید و در همان زمان ، دیگران به او توجه کنند، اصل خاموشی تاثیر نخواهد داشت.

تاثیر نادیده گرفتن سنجیده بدین جهت است که فرزند شما می فهمد با گریه و قشقرق نمی تواند شما را تسلیم کند و خلع سلاح می شود. او می فهمد که سلاح گریه و قشقرق ، برندگی اش را از دست داده است.

توصیه می کنیم در نخستین موردی که از این اصل استفاده کردید، پس از آرام گرفتن کودک، او را به مشابه خواسته اش برسانید و به او بگویید که وقتی گریه نمی کند دوست داشتنی تر است.

پس از آرامش کودک ، هرگز جمله ای مثل «دیدی با گریه نمی تونی به خواسته ات برسی» یا «دیدی گریه فایده ای نداره» و... استفاده نکنید. با این گونه جملات او را تحقیر می کنید و به موضع لج می کشانید.

منبع: نسیم مهر ٢ - حسین دهنوی

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (8)

مریم (مامان روشا)
28 شهریور 90 1:21
منم موافقم خداروشکر روشا خیلی خوب میفهمه و لوس بار نیومده البته تا الان ولی کلا" بچه ای نبوده که با گریه به اهدافش برسه امیدوارم همینطوری بمونه چون ما رو خیلی بد عادت کرده
راستی میتونید یه مطلب برای خانواده هایی که تک فرزندی هستن ونمیخواهند فرزند دیگه ای داشته باشند بذارید تا بدونند چطوری با فرزندشون رفتار کنند!

ما هم خدا رو شکر می کنیم
طرز برخورد خود شما با او خیلی توی این موضوع موثره
امیدواریم که همیشه موفق باشید
چشم سعی می کنیم در این زمینه هم مطلب بذاریم، ممنون از همکاری شما
مامان ماهان عشق ماشین
28 شهریور 90 2:43
مث همیشه عالی بود.

ممنون لطف دارید
مامان پریسا
28 شهریور 90 8:57
خسته نباشید خیلی ساده و روان مطلب را توضیح دادید . واقعا استفاده کردم. مخصوصا اصل 4 خیلی پر استفادس.


خواهش می کنیم، خوشحالیم که مورد توجه شما قرار گرفته
یک عدد مامان
28 شهریور 90 11:59
بچه ها خیلی خوب بلدن ! اکثرا با داد و فریاد و قشقرق به پا کردن به خواسته شون میرسن و اگه بزرگترها تسلیم بشن بعید میدونم بعدا دیگه بتونن حریف بچه هاشون بشن .
خدا رو شکر این قضیه رو از همون اوائل با قند و عسل کار کردیم و الان در این زمینه هیچ مشکلی نیست . "نه" یعنی "نه" وقتی هم واسه کاری اصرار میکنن دلائلی که داریم واسشون میگیم و علت "نه " گفتن رو واسشون توضیح میدیم اونا هم خیلی خوب و منطقی قبول میکنن و حتی گاهی پیشنهاداتی هم میدن

خیلی خوبه، خوشحال میشیم یه نمونه برامون مثال بزنید تا بیشتر از تجربیات شما بهره ببریم
مامان وانیا
28 شهریور 90 13:30
منم برای دختر بزرگم همین شیوه رو استفاده کردم چون عادت داشت وقتی وارد فروشگاه میشیم همه چیز بخره من هم قبل از خروج از خانه باهاش اتمام حجت میکردم که مثلا من فقط برات یک خوراکی میخرم الان انتخاب کن که بدونم دیگه هم چیزی نمیخرم اوایل یک کم جر زنی میکرد ولی کم کم بهتر شد و سر قولش میموند و توی فروشگاه مشکل نداشتیم
پست خوبی بود ممنون

خوشحالیم که دوستای خوبی مثل شما داریم که با درایت فرزندانشون رو تربیت می کنن.
موفق و موید باشید
تینا
28 شهریور 90 15:43
مرسی از مطلب خوبتون خیلی مفید بود

خوشحالیم که براتون مفید بوده
یک عدد مامان
28 شهریور 90 18:18
مثلا امروز ظهر منتظر بابایی بودیم تا بیاد و دور همی ناهار بخوریم، متین میگفت من یه موز میخورم تا بابایی بیاد منم گفتم نه! اگه موز بخوری سیر میشی و نمیتونی غذاتو بخوری! متین هم گفت: چشم مامان جون الان نمیخورم .. میذارمش توو یخچال بعد از ناهار دو تا موز میخورم!! منم گفتم عب نداره بعدا هر چند تا خواستی میتونی بخوری..... بعد از ناهار دیگه میل نداشت موز بخوره خودش اومده بهم میگه مامان الان میل ندارم ، چطوره بعد از ظهر شیرموز درست کنیم؟منم گفتم موافقم! عاااااااااالیه ......
اکثر مسائل توو خونه ی ما با صحبت کردن حل میشه مگه مواقعی که قند و عسل خوابالو یا خسته باشن ... که اونم طبیعیه و راه حل جداگانه واسه خودش داره

چون شما از اول با دلیل و منطق باهاشون صحبت کردین، اونا هم با دلیل و منطق حرفاتون رو قبول می کنن. و در واقع بکارگیری استدلال در رابطه با بچه ها نوعی احترام به اوناس و دوستی رو بیشتر می کنه.
همیشه موفق و موید در پناه حق باشید ان شاءالله
مریم
29 شهریور 90 9:59
سلام
هنوز من يه دختر يا يه پسر بي منطق ندارم ولي طبق تجربه هايي كه از زندگي ديگران كسب كرده ام گاهي مادرها پاسخ بي منطقي ها را مي دهند ولي پدرها زود حرف بچه شونو گوش مي دهند!
كاش همه مطالبتون براي مادرها نباشه و به جاي مدرسه مامان ها ، مدرسه مامان و باباها را راه مي انداختين!
حتي به نظر من كار درست اينه كه مطالبي هم درباره روابط بين زن و شوهر بنويسين زيرا كودكان از روابط پدر و مادر الهام مي گيرند!
نقش پدر در شكل گيري كودك و متقابلا نقش مادر در شكل گيري كودك يك مسئله مهم در زندگيست!
خدا كند همه ما جوان ها قبل از اين كه انساني را وارد اين جهان نماييم اطلاعات زيادي درباره اش كسب كنيم
از پرحرفي ام معذرت!
دوستتون دارم

سلام دوستِ خوب
در لیست موضوعات در قسمت «بهشت خانواده» سعی بر این شده که بیشتر در مورد روابط زن و شوهر و خانواده صحبت شود. ان شاءالله در آینده بیشتر به این موضوع می پردازیم.
ممنون از نظر سازنده اتون و براتون آرزوی بهترین ها رو داریم