مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 15 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

چگونه به کودکمان مهارت ساخت کاردستی را بیاموزیم؟؛(2)

1390/5/24 12:49
نویسنده : یه مامان
5,945 بازدید
اشتراک گذاری

 همان طور که می دانید هدف از این مجموعه ساخت کاردستی توسط بچه ها با وسایل ابتدایی و ساده می باشد؛ چرا که این کار در رشد خلاقیت کودک تاثیر بسزایی دارد.

در این قسمت یاد می گیریم که چگونه مهارت چسباندن را به کودک دو تا سه سال بیاموزیم... (راستی یه سورپرایز هم براتون داریمچشمک)

 

همان طور که در زنگ تفریح قبل  ذوق کردنِ پدر و فرزند از مهارت اول آموزش کاردستی -که همون برش بود- رو دیدیم الان هم یه نمونه ی دیگه از این ذوق کردن رو می تونید ببینید (دلمون نیومد نبینید قلب) و بعد به مهارت دوم -که چسباندن است- بپردازیم.

height="300" width="300" classid="clsid:6BF52A52-394A-11D3-B153-00C04F79FAA6">height="165" width="135" name="WMP1">

دانلود   (حجم: MB 1.53- نوع فایل :flv)

 چگونه به کودکمان مهارت ساخت کاردستی را بیاموزیم؟؛(1)

 طرز تهیه چسب نشاسته:

آب را روی اجاق گرم کنید. همین طور که آب گرم می شود درون آن کمی نشاسته بریزید و آن را به هم بزنید تا نشاسته ها گلوله نشوند. به آرامی مقدار نشاسته را در آب زیاد کنید. بطوریکه محلول به دست آمده غلیظ شود. حالا ظرف اب را بردارید و بگذارید تا خنک شود. بدین ترتیب چسب نشاسته درست می شود. این چسب هیچ حساسیتی برای بچه ها ندارد.

چسباندن

فعالیت شماره ی 1

چسب های مختلفی تهیه کنید. مانند چسب مایع، چسب نواری، حتی می توانید از چسب سریش یا چسب نشاسته نیز استفاده کنید. هر نوع چسبی که در محل زندگی شما پیدا می شود، مناسب است. (فقط از چسب های قوی مانند چسب موکت و چسب آهن استفاده نکنید.مشغول تلفن)

کاغذهای رنگی را در اختیار کودک بگذارید. او را تشویق کنید تا کاغذها را ببرد و سپس آنها را روی یک کاغذ بچسبانید.

کودک را در چسباندن کاعذها آزاد بگذارید. هر طور که می تواند خوب است.

او را تشویق کنید تا از رنگ های مختلف استفاده کند. یعنی برش های رنگی را روی این کاعذ بچسباند.

ممکن است کودک در ابتدا خیلی خرابکاری کند، اما مهم نیست. همه این ها تمرین است که کودک باید انجام دهد. مجموعه ی این کارها کودک را توانا می کند. اگر کودک زیاد چسب می زند و یا از چسب کم  استفاده می کند، نگران نشوید، فقط به او فرصت بدهید تا بارها و بارها در روزهای مختلف این تمرین را انجام دهد.

فعالیت شماره ی 2

در ماه های آخر دوسالگی، کودک می تواند شکل های مختلف را برش دهد. او را تشویق کنید تا این شکل ها را به هم بچسباند. شاید بتواند با ترکیبی از کاغذها در کنار هم یک شکل بسازد. مانند شکل یه گل یا یک خانه و یا هر چیز دیگری که می تواند درست کند.

فعالیت شماره ی 3

قطعه های مختلفی از پارچه ، کاموا، پنبه و ... را در اختیار کودک قرار دهید. از او بخواهید به هر شکل که می تواند این مواد را روی کاغذ بچسباند. او را در چسباندن آزاد بگذارید. اجازه بدهید تا کودک از چسباندن آنها لذت ببرد.

این فعالیت را باید چند بار تمرین و تجربه کرد تا کودک در این کار توانا شود. او در اثر تمرین متوجه می شود که برای بعضی از مواد باید بیشتر چسب بزند و برای بعضی کمتر.

در مرحله ی بعد کودک را تشویق کنید تا به این کار شکل دهد.

آیا می تواند با کمک کاغذ ، پنبه، کاموا و ... درخت یا خورشید درست کند؟

به یاد داشته باشید که کودکان در اثر تمرین و تجربه ی زیاد می توانند در انجام این کار مهارت پیدا کنند

چگونه به کودکمان مهارت ساخت کاردستی را بیاموزیم؟؛(3)

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (5)

مامان ماهان
14 مرداد 90 10:38
خیلی خیلی جالب بود

يك عدد مامان
14 مرداد 90 15:46
اين آموزشي كه دادين سن و سال نميشناسه ها ! براي همه گروهاي سنيجذاب و سرگرم كننده اس! حتي براي مامانها

براتون آرزوی موفقیت داریم
مامان ها همیشه می تونن از بازی با یچه هاشون لذت ببرن
وقتی بچه هاشون بزرگ شدن یادآوری خاطرات اون روزهایی که بازی می کردن میتونه براشون لذت بخش باشه
پس از فرصتهایی که در اختیار دارید لذت ببرید
بارمان و برسام و مامی
14 مرداد 90 19:53
عالی بودعزیزم دستتون درد نکنه پسر بزرگ من الان تقریبا 4 سالشه تازه داره بریدن درست با قیچی رو انجام میده یه کم نگرانم آخه اصلا حاضر نیست چسبوندنم امتحان کنه
فکر میکنی چطوری به کاراش سرعت بدم

خواهش میکنم مامان مهربون
مهم اینه که شما به کاردستی درست کردن فرزندتتون به چه دیدی نگاه کنید، اگر خود شما هم به این کار بعنوان یک کار مهم بنگرید و سعی کنید همراه فرزندتان این کار را انجام دهید و از درست کردن کاردستی های زیبا همراه فرزندتون لذت ببرید و ذوق کنید؛ به این ترتیب ، نگاه جذاب شما به این قضیه برای پسر گلتون هم جالب خواهد بود. و مسلما وقتی کاردستی شما که در آن از چسب هم استفاده کردید را ببیند علاقمند به استفاده از آن خواهد شد.
موفق باشید
خانم معلم بندری
15 مرداد 90 15:28
سلام
ممنونم از لطفتون
من هم با افتخار شما را به جمع دوستانم در لینک دونی گودری وبلاگم پیوند خواهم زد .

خوشحال میشیم جزء دوستان وبلاگ قشنگ و مفیدتون قرار بگیریم
فهیمه
23 بهمن 90 8:19
سلام وبتونو خیلی دوست دارم دستتون درد نکنهیه خواهش هم داشتم میشه بمن هم یاد بدین چطوری میتونم توی وبم پخش فیلم داشته باشم


سلام
ممنون از لطفتون، شما باید از کد اچ تی ام ال پخش فیلم استفاده کنید و آدرس فیلمتون که قبلا آپلود کردید رو به جای آدرسی که توی کد پخش فیلم هست بذارید.