مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 14 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

مقوی و مغذی سازی غذای كودك

1393/2/7 9:19
نویسنده : یه مامان
5,963 بازدید
اشتراک گذاری

 

منظور از مقوی كردن غذای كودك این است كه انرژی غذای كودك بیشتر شود. بخصوص، كودكانی كه دچار اختلال رشد شده‌‌اند باید انرژی بیشتری....

چگونه می‌توان غذای كودك را مقوی كرد؟

منظور از مقوی كردن غذای كودك این است كه انرژی غذای كودك بیشتر شود. بخصوص، كودكانی كه دچار اختلال رشد شده اند باید انرژی بیشتری دریافت كنند. برای اینكه انرژی غذای كودك بیشتر شود براساس سن كودك در هر زمان می‌توان به غذای او موادی اضافه نمود.

برای مقوی كردن می‌توان به غذای كودك آرد یا روغن مایع اضافه نمود. به هر وعده غذای كودك‌ "صبحانه، ناهار، شام" حدود یك تا دو قاشق مرباخوری روغن مایع یا كره آب شده اضافه نمایید.

 چگونه می‌توان غذای كودك را مغذی كرد؟

منظور از مغذی كردن، اضافه نمودن موادی است كه علاوه بر انرژی، مقدار پروتئین، ویتامین ها و املاح غذای كودك را بیشتر می‌كند.

 مواد غذایی پروتئینی برای رشد كودك ضروری اند. برای اینكه پروتئین غذای كودك بیشتر شود می‌توانید:

* حتی الامكان مقداری گوشت بصورت تكه ای یا چرخ كرده (مانند گوشت مرغ، ماهی، گوسفند و گوساله) به غذای كودك اضافه كنید.

* حبوبات مثل نخود، لوبیا، عدس، ماش منبع خوبی از پروتئین هستند. با شروع 9 ماهگی برای تأمین پروتئین مورد نیاز كودك حبوبات كاملا" پخته و له شده به سوپ كودك اضافه كنید.

*  افزودن تخم مرغ به غذای كودك می‌تواند پروتئین غذای كودك را بیشتر كند. برای مثال، تخم مرغ آب پز را داخل پوره سیب زمینی و یا سوپ كودك، بعد از طبخ آن رنده كنید. (در مورد كودكان زیر یكسال باید فقط زرده تخم مرغ به كودك داده شود).

برای افزایش ویتامین ها و املاح غذای كودك از چه مواد غذایی می‌توان استفاده كرد؟

ویتامین ها و املاح برای رشد و تأمین سلامتی كودك ضروری هستند و باید در غذای روزانه كودك به اندازه كافی وجود داشته باشند. سبزیها منابع غنی از ویتامین ها هستند. استفاده از سبزیهای برگ سبز مثل اسفناج، جعفری، شبت، گشنیز و یا هر نوع سبزی دیگری كه در دسترس است در داخل سوپ و سایر غذاهایی كه به كودك داده می‌شود ویتامین ها و برخی از املاح مورد نیاز برای رشد كودك مثل آهن را تأمین می‌كند، (بخاطر داشته باشید به كودكان زیر یكسال نباید اسفناج داد). سبزیهای زرد و نارنجی رنگ مثل كدو حلوایی،هویج و گوجه فرنگی دارای ویتامین Aهستند و استفاده از این سبزیها در غذای كودك به تأمین ویتامین A مورد نیاز برای رشد كودك كمك می‌كند.

روشهای ساده و ارزان برای مقوی و مغذی كردن غذای كودك:

با استفاده از پودر جوانه غلات و حبوبات می‌توان غذای كودك را مقوی ومغذی كرد. زیرا این مواد علاوه بر اینكه سرشار از ویتامین های B و C هستند به هضم غذا هم كمك می‌كنند.

طرز تهیه جوانه غلات و حبوبات:

ابتدا مقداری گندم، ماش یا عدس را به مدت 2 تا 3 روز خیس كنید، بعد آن را در یك سینی تمیز پهن كرده و یك پارچه تمیز و مرطوب روی آن پهن كنید و هر روز پارچه را آب بزنید. پس از اینكه جوانه ها سبز شد می‌توانید جوانه كامل را به سوپ یا آش كودك اضافه كنید. برای تهیه پودر جوانه غلات و حبوبات باید جوانه ها را خشك كرده و به پودر تبدیل كنید و هر بار مقدار كمی‌از آن را (با توجه به سن كودك از 1 قاشق مرباخوری تا 1 قاشق سوپ خوری سر صاف) به سوپ یا هر نوع غذای كودك اضافه كنید. با این كار هم انرژی غذای كودك افزایش می‌یابد و هم پروتئین، ویتامین ها و املاح غذای كودك بیشتر می‌شود. پودر جوانه غلات و حبوبات را می‌توان در یك شیشه درب دار ریخته وتا 2 هفته در یخچال نگهداری كنید.

سعی كنید برای تهیه سوپ یا كته از گوشت با استخوان استفاده كنید، مثل ران مرغ و یا ماهیچه گوسفند تا املاح و چربی بیشتری به بدن كودك برسد.

می‌توانید چند قلم گوسفند یایك قلم گوساله را جداگانه بپزید، چربی روی آن را بگیرید و عصاره آن را برای 4 روز در یخچال و برای 2 ماه در فریزر نگهداری كنید و به هر وعده غذای كودك 2 قاشق غذا خوری از این عصاره را اضافه نمایید.

 نویسنده:  دکتر ربابه شیخ الاسلام

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ

 

پسندها (1)

نظرات (11)

مامان گلها
7 اردیبهشت 93 10:43
سلام عالی بود خیلی استفاده کردم. ممنون
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز خواهش میشه! قابل شما رو نداشت
مامان فرنيا
7 اردیبهشت 93 12:00
ممنون از مطالب مفيدتون
یه مامان
پاسخ
خواهش میشه مامان عزیز
مامان پریسا
7 اردیبهشت 93 12:42
سلام وقت به خیر و خسته نباشید. من هم همیشه عقیده دارم هدف فقط پر کردن شکم بچه نیست حداقل باید یه موادی که به رشدش کمک میکنه بهش داده بشه. گاهی دوست دارم از این مواد مغذی به پریسا بدم.... کلی وقت صرف میکنم و مثلا یه خوراکی درست میکنم همین که میذارم جلو پریسا نمیخوره... البته گاهی هم با اشتها میخوره. برای اون مواقعی که میخواد اذیت کنه ؛ یواشکی با یه چیز دیگه مخلوطش میکنم و اون وقته که خیلی راحت میخوردش بدونه این که با هم دیگه کل کل هم کرده باشیم.
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز دقیقا یاد دیروز خودم افتادم با اون وضع و حالم که مجبور شدم هر وعده رو دوبار درست کنم و به معنای واقعیِ کلمه همش تو آشپزخونه بودم راست گفتین مخلوط، یاد یه چیزی افتادم، بعدا خدمتتون عرض می کنیم
مامان شبنم
7 اردیبهشت 93 17:11
سلام جالب بود ... بهداشت به من هم جوانه گندم رو پیشنهاد کرد یکی دوبار خودمون هم قاطی غذا خوردیم واقعا ادم دیر تر گرسنه میشه .
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز پس به درد ما میخوره
مامان یاسمن و محمد پارسا
7 اردیبهشت 93 19:23
سلام ممنونم از پست مفیدتون من هر چی و به یاسمن که الان اینجا ایستاده گفتم همش می گفت ما که نمی خوریم نه من نه داداش اما وقتی گفتم خانمم گفته باید بخورید سریع گفت باشه مامان خدا کنه در عمل هم همین کار و انجام بده
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز چه جالب! یعنی تا این حد ابهت داریم شاید بشه به صورت استتار بعضی از این مواد رو بهشون داد، مثل همون پودر جوانه ها رو. میشه ماش پلو و عدس پلو رو با جوانه ی اون درست کرد و البته ترفندهای دیگه ای که خودتون استادید
مامان گلها
8 اردیبهشت 93 7:33
دختر من گفته بودم غذا کم میخوره. ولی این دسته گل ما هر نوع میوه ای بهش بدیم میخوره سیر هم نمیشه. تو فصل مرکبات عاشق انار و لیموشیرین بود حالا هم که هندونه و طالبی و خربزه اومده بازار، هرروز میگه بابا برا من هندونه میکری از مغازه تا من بکورم بزرگ بشم کوی بشم چاق بشم؟؟ البته چون هندونه سرده خربزه بهتره بخوره و به خربزه میگه خرکوزه برای غذاش هم عاشق لبنیات از هر نوعش باشه مخصوصا" شیر و ماست ، پنیر رو هم با گردو بهش میدم خیلی دوست داره. دختر گل ما فقط تخم مرغ رو به عنوان غذا میشناسه. بعضی وقتا که غذا نمیخوره تا اینکه گرسنه میشه میگه غذا میخوام هرچه بهش میدیم میگه نه غذااااا بعدش یه راس میره سر یخچال میگه غذاااا و تخم مرغ برمیداره . به سبزی میگه گل . میگه گل بکوریم ولی نمیخوره. گوشت رو فقط به صورت کبابی یا کتلت میخوره همه اینا رو کم میخوره غیر از میوه و شیر و ماست چقد حرف زدم ، خودش یه پست کامل میشه
یه مامان
پاسخ
خب پس خیالتون راحت باشه، با این ذائقه ی خوبش ، نگران کمبود ویتامین هاش نباشید. میوه و لبنیات خیلی مهمه ، که الحمدالله توی دل نرگس خانم جا داره! راستی حرف زدن این خانم خانما، خیلی بامزه و خوردنیه ها! از جانب ما حسابی فشارش بدید
مامان گلها
8 اردیبهشت 93 7:35
من واقعا" در مورد جوانه حبوبات نمیدونستم اینقده مفید باشه. اگه تنبلی نکنم سعی میکنم این کارو انجام بدم.
یه مامان
پاسخ
ان شاءالله که فرصت پیدا کنید و این پروژه رو هم انجام بدید
مریم مامان دونه برفی
8 اردیبهشت 93 10:38
سلام سلام خدا قوت با این همه غذاهای خوشمزه که اومد وسط دلم ضعف رفت. شانس آوردیم ماه رمضون نبود . من یه پیشنهاد دارم هرچی پست غذایی و خوشمزه است الان بذارین تا تو ماه رمضون دیگه از این پستها نداشته باشیم .
یه مامان
پاسخ
سلام سلام سلام مامان عزیز (این هم سه تا سلامِ پرانرژی) این هم فکر خوبیه. البته اگه اون موقع هم پستی در این رابطه داشته باشیم، فقط و فقط به دلیل افزایش ثواب روزه ی مادران گرامی می باشد.
مریم مامان دونه برفی
8 اردیبهشت 93 11:07
خانم اجازه یه سوال آیا فرنی و انواع پوره میتونه به عنوان یک وعده غذایی برای بچه های بالای 2 سال باشه من معمولا از پودر جوانه گندم آماده استفاده میکنم. راستش تا حالا نمیدونستم چطور میشه درستش کرد. ممنون از راهنمائیتون.
مامان دینا
9 اردیبهشت 93 9:53
سلام دوست خوبم من اولین بار هست که وبتون رو دیدم خیلی جالبه و خوبه ولی با بچه بد غذا مثل دختر من نمیشه کاری کرد نمی دونی چه وقتهایی صرف درست کردن غذا های پر انرژی کردم البته از نو ع خوشمزه اش ولی نخورده باید از گشنگی بمیره تا دهنشو باز کنه
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز خیلی به مدرسه ی خودتون خوش اومدید. امیدواریم این دیدار، مقدمه ای باشه برای ادامه ی دوستیمون . کاملا درک می کنیم صحبت هاتون رو. اتفاقا چند وقت پیش پستی تو این مزنیه داشتیم که فکر می کنیم براتون مفید واقع بشه: http://mamanschool.niniweblog.com/post1119.php آرزوی موفقیت داریم براتون
مامان پریسا
9 اردیبهشت 93 10:42
وایییی حالا چرا 2 بار!!!واقعا خسته نباشید. یاد چی؟یعنی نمیدونید ما چقد فضولیم؟
یه مامان
پاسخ
غذای اولم با اینکه به نظر خودم خوشمزه بود، ولی انگار میل به خوردنش نداشت و از اونجاییکه بعد از اون درخواست شدیــــــد شیر رو شنیدم و باز از اونجاییکه باید این پروژه ی شیر هم تا دو ماه آینده ختم به خیر بشه ، مجبور شدم دست به کار بشم و غذای دوم رو شروع کنم تا بخوره و سیر بشه. هووووووووم؟ توی پست های آینده خواهیم دید ان شاءالله