مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 6 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

سوال: بچه ی من اصلا خوب غذا نمیخوره چیکار کنم؟!

1397/4/18 8:33
نویسنده : یه مامان
1,823 بازدید
اشتراک گذاری

❓سئوال:

بچه ی من اصلا خوب غذا نمیخوره و اعصاب من رو به هم ریخته، دیگه کم آوردم چیکار باید بکنم؟...

👈 پاسخِ مدرسه ی مامان ها:

قبل از هر چیز لازمه که چند نکته ی مهم درباره ی غذا خوردن بچه ها رو بگیم:

❌ سعی کنید هیچ وقت از غذا نخوردن فرزندتون عصبانی نشید شما نباید طوری رفتار کنید که فرزندتون به این نتیجه برسه که غذا یعنی یک مامان عصبانی و بد اخلاق و هر وقت غذا ببینه یاد عصبانیت شما بیفته! اینطوری نه تنها غذا خوردن براش لذتی نخواهد داشت بلکه تداعی کننده ی لحظات بدی خواهد بود.

👈فرزند شما نباید فکر کنه که غذا نخوردنش راهی هست برای نفوذ بر شما و کنترل رفتارتون و نباید فکر کنه از شما نقطه ضعفی پیدا کرده چون اینطوری هر وقت بخواد شما رو به کاری راضی کنه از حربه ی غذا نخوردن استفاده خواهد کرد!

✅ اگه شما سعی کنید روی نیت خودتون برای غذا درست کردن توجه بیشتری داشته باشید اونوقت اعصاب و روانتون راحت تر خواهد بود. وقتی شما با این نیت غذا درست کنید که فرزندتون بخوره خب وقتی نخوره خیلی ناراحت می شید اما وقتی به خاطر خدا به وظیفه ی خودتون عمل کنید و بگید خدایا من برای این فرشته کوچولو که بهم امانت دادی این غذا رو درست کردم تا تو از من راضی باشی دیگه این نخوردن ها انقدر به شما فشار نخواهد آورد.

👈 سعی کنید لحظات غذا خوردن برای فرزندتون لحظات شادی باشه. بعضی از بچه ها دوست ندارن ظرف غذا رو بذاری جلوشون و بگی بیا خودت بخور تو دیگه بزرگ شدی دوست دارن همراهیشون کنیم با نشستن کنارشون با تشویق هامون با قصه ها و حرف هایی که موقع غذا خوردنشون براشون میگیم.

👈زیر انداز و یا سفره ای پهن کنید و مقداری از غذا را داخل ظرفی بریزید و در اختیار فرزندتان قرار دهید و اجازه بدهید خودش غذا بخورد بچه ها از بازی با غذا و کثیف کاری لذت میبرند و تجربه کسب می کنند. لطفا به آن ها اجازه ی تجربه کردن بدهید.

👈 سعی کنید از حس جاندار پنداری فرزندتون به نحو احسن استفاده کنید همونطور که در بحث کاربردی جاندارپنداری در کانال سال های طلایی تربیت گفتیم، بچه ها از اسباب بازی هاشون حرف شنوی خاصی دارن. مثلا من وقتی به پسرم بگم بیا بشین غذات رو بخور نمیاد اما وقتی موقع غذا میگم امروز دوست داری کدوم یک از اسباب بازی هات رو انتخاب کنی تا باهات غذا بخوره سریع میره و یکی رو انتخاب میکنه و میاره در طول غذا خوردنش هم اون اسباب بازی با صدای  تغییر یافته ی ما توی غذا خوردن همراهیش میکنه و میگه چه غذای خوشمزه ای گوشت هاش هم خیلی خوشمزه اس امتحان کن و... خیلی بهتر همراهی میکنه.

👌 برای بچه های بزرگتر می تونید از تکنیک «مشارکت» استفاده کنید و توی غذا درست کردن از فرزندتون کمک بخواید تا توی مراحل درست کردن غذا به شما کمک کنه و شب برای پدرش تعریف کنید که امروز دختر گلمون پسر خوبمون برامون غذای  خوشمزه پخته این تعریف و تمجید های شما و همسرتون از طعم و رنگ و بوی غذا و زحمات فرزندتون از همه جهت خیلی میتونه تاثیر گذار باشه

میتونید صبح با هم ژله درست کنید و بگید اینا رو بعد از غذا میخوریم و وقتی غذاش رو آوردید بگید هر وقت خوردیم میتونیم دسرمون رو هم بخوریم.

👈 سعی کنید یک مدت غذاهای انگشتی یا غذاهایی که فرزندتون علاقه ی بیشتری داره درست کنید و اصلا مدام بهش نگید بخور و اگه نخورد، غذاش رو ببرید و بگید هر وقت گرسنه ات شد بگو  برات بیارم.

❌ درسته بچه های بد غذا خیلی اذیت می کنن اما یادتون باشه نوع رفتار شما، حرف های دیگران هم روی غذا خوردن بچه ها خیلی تاثیر داره، پس مواظب باشید با رفتار یا گفتارتون بهش تلقین نکنید که یک غذا رو دوست نداره! 

✅مهم اینه که بچه ها فکر نکنن غذا نخوردنشون وسیله ای برای کنترل احساسات ماست و می تونن باهاش جلب توجه کنن.

پسندها (7)

نظرات (3)

مامان صدرامامان صدرا
18 تیر 97 10:28
خیلی عالی و مفید👌
یه مامان
پاسخ
خوشحالم ک مفید بودهزیباگل
❤فاطمه جون❤❤فاطمه جون❤
18 تیر 97 14:14
چقدر مفید و خوب
​​​​​
مامانیمامانی
18 تیر 97 15:28
چه راهکارهای خوبیآرام
یه مامان
پاسخ
قابل شما رو نداشت ان شاالله که مفید باشه زیبا👌گلگلگل