مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 4 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

روش از شیر گرفتن کودک

1390/4/15 19:48
نویسنده : یه مامان
36,699 بازدید
اشتراک گذاری

از شیر گرفتن

از شير گرفتن براي كودك از لحاظ عاطفي دشوار است، زيرا مادر براي او منبع شادي، نشاط و غذا بوده است. هنگام گرسنگي در آغوش گرم مادر آرام گرفته و شير نوشيده، كه اين عمل علاوه بر آن كه او را سير كرده، لذت بخش نيز بوده است. به همين دليل هم ترك آن برايش كاري دشوار و نگران كننده محسوب مي شود. در ادامه ی مطلب به موارد زیر اشاره شده است:

  • روش صحیح از شیر گرفتن
  • چند توصیه برای از شیر گرفتن
  • بارداری مجدد و شیردهی 
  • روش های سنتی از شیر گرفتن و معایب آن

پس اگر مي خواهيد كودك خود را از شير بگيريد اين عمل نبايد سريع و ناگهاني و يا با اعمال خشونت همراه باشد. قبل از هر چیز بایستی خود را صبورتر و آرام تر از همیشه ساخته و در نظر داشته باشید که کودک طی این مدت، به محبت و ملایمت بیشتری نیاز دارد

بهترين روش براي از شير گرفتن روش تدريجي است كه همراه با عشق و علاقه بوده و هم براي مادر و هم براي كودك بسيار راحت تر است و بدون مشكل و در طي چند ماه اتفاق مي افتد. بنابراين بعد از 2 سال كامل كه كودك از شير مادر بهره مند شده و در روز 5 وعده غذا (سه وعده غذاي اصلي و 2 ميان وعده) مي خورد و مايعات را هم با ليوان مي نوشد مي توان يك تا دو وعده شير پاستوريزه يا آب ميوه را جايگزين شير مادر نمود.

در اين زمان نقش مادر آن است كه خود پيشنهاد شير دادن نكند و اگر زماني هم كودك تمايل به شير خوردن داشت از او دريغ ننمايد، به ويژه وقتي كودك بيمار باشد كه فقط اشتها به خوردن شير دارد و غذاي ديگري را تحمل نمي كند.
در اين روش چون از شير گرفتن آرام آرام است مشكلات عصبي، رواني و تغييرات هورموني مادر كه در يكباره از شير گرفتن اتفاق مي افتد بوجود نمي آيد و كودك نيز دچار ضربه رواني نمي شود. به اين ترتيب كودك كم كم علاقه به شير خوردن را از دست مي دهد و ممكن است خودش يكباره آن را كنار بگذارد.

 چند توصیه:

1- سعی کنید بدون هیچگونه نگرانی و با تسلط کافی ابتدا کودک را به کمتر شیردادن عادت دهید. بدین منظور وعده ای از روز را که همیشه به او شیر می داده اید، با شیشه ای از آب میوه و یا چای جانشین سازید

2- معمولاً اطفال شیر خوار عادت دارند که به هنگام خواب پستان مادر را بمکند، بهتر است تدریجاً این عمل را نیز حذف نمود.

3- جهت کمتر کردن بهانه جویی های کودک، وعده غذایی قبل از خواب را با هر چه بیشتر گرسنه نگاه داشتن او کاملتر کرده و سپس با دادن شیشه و در صورت امتناع کودک از پذیرفتن آن، با تکان دادن او را بخوابانید

4- از شیر گرفتن کودک ظرف دو یا سه روز از نظر روحی لطمات بسیاری را به او وارد می سازد. بنابراین خیلی آرام و خونسرد و طی مدت زمان بیشتری سعی در عملی نمودن آن نمایید

5-بهتر است به اين نكته هم توجه داشت كه از شير گرفتن كودك برايش چنين تصوري به وجود نياورد كه ديگر از عشق و محبت مادرانه محروم شده است. بنابراين در مراحل از شيرگيري به كودك توجه بيشتري نشان دهيد. عصبی شدن شما و برخورد های پرخاشگرانه ممکن است موجب آن گردد که کودک احساس کند دیگر مانند گذشته مورد توجه و علاقه مادر قرار ندارد و بدین ترتیب برشدت بی تابی و بهانه جویی های او تا حد قابل ملاحظه ای افزوده خواهد شد

6- بهانه جویی های او، کاملاًٌ طبیعی است آن را با حفظ آرامش و روحیه ای با نشاط تحمل کنید.

بارداري مجدد و شيردهي:

اگر به علت بيماري، بارداري و يا مسافرت مادر، كودك به طور ناگهاني از شير گرفته شود، اضطراب شديدي در او ايجاد خواهد شد. در مواقعي كه مادر شيرده، مجدداً باردار مي شود، اين بارداري به معناي قطع ناگهاني شير براي كودك اول است. در اين شرايط مادر فرصتي براي مراقبت از كودك ندارد.

محروم شدن از گرماي محبت مادري موجب مي شود تا كودك با انجام فعاليتها و رفتارهايي نظير بد اخلاقي و گريه اعتراض خود را اعلام كند كه البته چنين رفتاري براي كودكي نگران طبيعي است. بهتر است در مواقعي كه مادر به علت بارداري مجبور به قطع ناگهاني شير خود مي شود، براي جلوگيري از كاهش آثار نامطلوب رواني و عاطفي اين مسأله، موارد زير را مد نظر قرار دهد:

1- به تدريج و براي مدت بيش از دو تا سه ماه كودك خود را از شير بگيرد.

2- كودك از محبت خاصي برخوردار شود تا كمبودي كه برايش به وجود آمده است، جبران گردد.

3- براي ارضاي غريزه مكيدن كودك از بطري شير و پستانك استفاده شود.

روشهاي سنتي از شير گرفتن و معایب آن

1- طعم ناخوشايند به جاي شير مادر:

يكي از روشهاي معمول براي از شير گرفتن كودك، استفاده از داروهاي گياهي تلخ بود. مادر قبل از اقدام به شير دادن، موضع شيردهي را با داروي تلخ گياهي نظير صبرزرد، كلپوره و... آغشته كرده، به محض اينكه كودك شروع به شير خوردن مي كند، به جاي طعم شيرين شير، دهانش تلخ و از شير خوردن منصرف مي شود. از جمله آثار نامطلوب اين روش آن است كه گياهان دارويي مصارف درماني خاص خود را دارند و هر دارو در جهت درمان يك بيماري به كار مي رود. به عنوان مثال صبرزرد جزو داروهاي مسهل است و در صورت مصرف زياد ممكن است كودك را دچار اسهال كند. مصرف بيش از اندازه كلپوره نيز به ويژه براي كودكان حالت مسموم كننده دارد.

2- زخمی یا بد نما کردن سینه:

مادر با زخمي يا بد نما جلوه دادن سينه، حس ترحم كودك را بر مي انگيزد. در نتيجه شيرخوار براي اينكه مادرش احساس ناراحتي نكند شير نمي خورد. از جمله معايب اين روش نيز مي توان به آثاري كه اين كار مي تواند بر روح كودك بگذارد، اشاره كرد. در اين حالت كودك قلباً براي مادر متأسف مي شود. گاهي هم ممكن است كودك از اين وضعيت بترسد و مشكلي بر مشكلات بيفزايد. ضمن آنكه بعد از رفع مانع، كودك مجدداً جهت خوردن شير اقدام مي كند و بعد از آن، حرفهاي مادر را دروغ مي پندارد و براي حرف او ارزش قايل نمي شود.

منابع: کتاب کودک من؛ سایت راسخون، سایت نورپرتال، سایت دکتر محمد والی پور 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (15)

مامانی کسرا
16 تیر 90 9:58
نمی دونم کارم درسته یا نه اما من تصیم دارم اواخر شهریور یعنی زمانیکه کسرا14ماه داره از شیر بگیرمش هر چی بزرگتر می شه کمتر غذا می خوره و به مراتب بیشتر شیر می خواد این موضوع یکم من و نگران می کنه!
ممنون از مطالب خوبتون

شما باید کودک خودتون رو دست کم به مدت يک سال شير بدهيد. از شير گرفتن نوزاد در سنی بين يک تا دوسالگی زمان مناسبی است البته به صورت تدریجی، زيرا در اين سن کودک از نظر فيزيکی قادر است با راه رفتن از مادر دور شود، می‌تواند غذا را با دست خود بگيرد و در دهان بگذارد و با حرف زدن خواسته‌های خود را بيان کند. کودک بين يک تا دو سالگی به مرحله‌ای می‌رسد که آسانتر از سينه مادر جدا می‌شود.
در بين ۹ تا ۱۲ ماهگی کودک حافظه خوبی ندارد و نمی‌تواند بدون ديدن مادر از حضور وی آگاه باشد. در بين يک تا دو سالگی قدرت يادآوری کودک بهتر می‌شود و می‌تواند از مادر تصويری ذهنی بسازد که حتی در غياب مادر، او را به ياد بياورد. با اين توانايی، کودک هرجا می‌رود، احساس مادر را نيز با خود می‌برد و آسانتر از سینه ی مادر جدا می شود. بهتر است از شیرگرفتن در فصل های گرم سال انجام نشود.
البته بايد توجه داشت که شير مادر منبع بسيار خوب مواد پروتئينى است بنابراين در بسيارى از موارد که غذاى مناسب جانشين شير مادر در دسترس نيست دادن شير مادر تا دو سالگى همراه با غذاهاى موجود توصيه مى‌شود. در سوره ی بقره آیه 232 بیان شده است:

الو الِداتُ يُرْضِعْنَ اَوْلادَهُنَّ حَولَيْنِ کامِلَيْنَ لِمَنْ اَرادَ اَنْ يَتمَّ الرضَّاعَةَ'و
مادرانى که مى‌خواهند شيردادن را به فرزندان خود کامل سازند، دو سال تمام شيرشان بدهند
با آرزوی موفقیت برای شما مامان مهربون
مامان ساغر
16 تیر 90 10:31
سلام به همه ماماناي مهربون
من فكر ميكنم كه بچه ها وقتي خودشون اين نياز را حس كنند كه ديگه نيازي به خوردن شير ندارند كم كم اون عادتو ترك ميكنند دخترم وابستگي شديد به شير مادر داشت و به طرز عجيبي منو كلافه ميكرد اما وقتي موقع از شير گرفتنش رسيد بهش گفتم ديگه شير ماماني بي مزه شده و شما بزرگ شدي آروم آروم خودش ميگفت جوجو ماماني بي مزه من دوست ندارم و خيلي راحت ترك كرد چيزي كه من هميشه قصه ام ميگرفت

سلام
بله،در بيشتر کودکان در سن مناسبی نياز به تغذيه از شير مادر و نياز به مکيدن تا حدى کاهش مى‌يابد. در اين مرحله آنها در طول تغذيه، چندين بار پستان را رها مى‌کنند و مى‌خواهند با مادر بازى کنند. زمان ايده‌آل برای از شيرگرفتن، وقتی است که کودک آماده باشد. روش تدريجی و در نظر گرفتن سرگرميهای ديگر برای جلب توجه کودک، او را برای اين منظور آماده می‌کند.
ممنون از اینکه تجربیات خودتون رو در اختیار ما و بقیه ی مامان ها قرار دادید.
مامان امیر علی
17 تیر 90 12:47
سلام مرسی از مطلبی که گذاشتید من تازه می خواهم امیر علی را از شیر بگیرم البته تصمیم داشتم از تلخک از داروخانه بگیرم ولی حالا اول روشهای شما را امتحان می کنم هرچند الان هم امیر علی با ابمیوه خوری هر روز شیر و ابمیوه می خوره ولی باز شبها به خصوص بدون شیر نمی خوابه. بازم خیلی خیلی ممنون در مورد مهد کودک و جدایی بچه ها از مادران کارمند مطلب بگذارید.

سلام
براتون آرزوی موفقیت داریم و امیدواریم تجربیات خودتون رو در اختیار ما هم بذارید.
چشم در آینده درباره ی مهدکودک هم مطلب میذاریم
نسترن
17 تیر 90 15:44
سلام خانومی. وبلاگت خیلی پرمحتوا و عالیه. با اجازت لینکت می کنم

سلام
ممنون از لطفتون، شما هم به جمع مامان های مدرسه اضافه شدید
معصومه مامان سهند
18 تیر 90 10:20
سلام مطلبتون راجع به ازشیر گرفتن خیلی جالب بود. از شیر گرفتن سهند برای من یه کابوس شده چون خیلی وابسته است
13شهریور دوسالش تموم میشه
الان بعضی از شبها سعی میکنم بدون شیر دادن بخوابونمش ولی باز نصفه شب شیر میخواد. در طی روز هم چندبار ازم تقاضای شیرمیکنه نمیدونم چه کار کنم واقعا کلافه شدم. با اجازتون لینکتون کردم

سلام
صبور باشید و این نگرانی رو از خودتون دور کنید و با آرامش این کار رو پیگیری کنید تا این حس نگرانی خودتون رو به کودکتون منتقل نکنید.
ان شاالله کودکتون همینطور که کم کم بزرگ میشه کم کم از شیر گرفته میشه.
براتون آرزوی موفقیت داریم
شما هم به جمع مامان های مدرسه ی ما اضافه شدید

مامان ماهان
19 تیر 90 10:46
سلام عزیزم خیلی نکته خوبی بود

سلام مامان مهربون.

نازنین نرگس نفس مامان
19 تیر 90 12:35
سلام 3 ماه دیگه نرگس جون 2 ساله میشه مشکل من از سه هفته پیش شروع شده فقط شیر میخوره به هیچ عنوان غذا نمیخوره شب تا صبح هم مک میزنه شیشه هم نمیگیره حالا من موندم چه کارش کنم خیلی بی تابی میکنه اخه با شیر من سیر نمیشه حاضر به غذا خوردن هم نیست

سلام مامان مهربون. ان شاءاله در آینده مطلبی را در رابطه با حل مشکل نرگس جون قرار می دهیم.

مامان پارساجونی
22 تیر 90 0:30
سلام مطالب خیلی زیبا و اموزنده بود.

سلام. خوشحالیم که خوشتون اومده.
مامان آرین
23 تیر 90 5:20
سلام دوست عزیز
مطالب وبلاگت خیلی پر محتواست و خیلی برام کارامد بوده.تشکر میکنم از زحماتتون و با اجازتون لینکتون کردم

سلام
ممنون از لطف شما، خوشحالیم که مطالب براتون مفید بوده
شما هم به جمع مامان های مدرسه اضافه شدید
مامان نیایش
13 شهریور 90 17:08
ممنون خیلی مفید بود من هم دقیقا به خاطر همون نکاتی که گفتید نمیخوام از روش های سنتی استفاده کنم ولی راهکارهایی هم که باید به تدریج جواب بده خیلی صبر میخواد خدا به همه مامانا کمک کنه و بهشون صبر و حوصله ی کافی رو بده ان شا الله
بابایی نیایش میگه اگه برا تولد 2 سالگیش بریم سفر و تقریبا تو همون زمان ها هم عادت کنه که بدون شیر بخوابه شاید تاثیر گذار باشه نمیدونم واقعا ولی به نظرتون اگه بیشتر از 2 سال شیر بخوره برای خودش اشکالی نداره؟

به هر حال صبر و حوصله ی شما نقش کلیدی داره و نیایش نباید حس کنه که شما می خواید اون رو از خودتون دور کنید.
بیشترین مدت زمان شیر دادن کودک ۲ سال است و بیش‌تر از آن را جایز ندانسته‌اند؛ مگر آن که ضرورتی وجود داشته باشد و کودک ضعیف و مضطر باشد و کم‌ترین زمان شیر دادن ۲۱ ماه است.
حتی جایی خوندم که مادر می تواند بسته به شرایط فرزند خود از 15، 16، 17 یا 18 ماهگی به‌تدریج شیر را کم کنید.
باز هم برای اطمینان بیشتر با پزشکی مشورت کنید.
موفق باشید
مامان نسترن
20 بهمن 90 14:18
هزارو چندمین سالگرد تولد بزرگ مرد آسمونی مبارک

از مطلب مفیدتون خیلی خیلی سپاسگذارم


سلام مامان عزیز
ممنون از لطفتون، ما هم این روز رو به شما تبریک می گیم و براتون آرزوی موفقیت داریم
مامان رها كوچولو
13 فروردین 91 22:04
سلام
من هم دخترم را تازه از شير گرفته ام 4 روز مي شود مطالبتان خيلي خوب بود

سلام مامان مهربون
ممنون از لطفتون براتون آرزوی موفقیت داریم ان شاالله که در کنار فرزند عزیزتون سال خوبی داشته باشید
مامان نسترن
21 اردیبهشت 91 10:35
خانومی گل
تویی که عطر یاس و عنبرت همه آسمون رو پر کرده
تویی که همه دنیا شدن فرش زیرپات تا بتونی روی زمین قدم بذاری و مادری کنی
از همه زودتر بهت می گم
روزت مبارک مامان
از وبلاگ خوب وآموزندتم ممنونم


خیلی ممنون
این روز برای شما هم مبارک باشه
مامان شاران
23 مرداد 92 15:38
مرسی عزیزم
مطلبش عالی بود البته من هم تدریجی خیلی کمش کردم ولی چون شاران موقع خوابیدن خیلی وابسته است به هیچ ترفندی نمیتوان راضیش کرد ولی سعیمو میکنم بازم مممنونم


خواهش می کنیم
براتون آرزوی موفقیت داریم. اگه در حین این امر تجربه ای کسب کردید که براتون مفید واقع شد، خوشحال میشیم بشنویم و ازتون یاد بگیریم.