مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 13 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

دوران نوجوانی و بلوغ 10؛ چطور پدر و مادر می توانند با فرزند نوجوانشان رابطه برقرار کنند؟

1390/10/20 7:07
نویسنده : یه مامان
3,552 بازدید
اشتراک گذاری

 

برای برقرار کردن رابطه با فرزند خود اصولی وجود دارد که باید به آن توجه داشته باشیم.

با ما در ادامه مطلب همراه باشید...

 

چطور پدر و مادر می توانند با فرزند نوجوانشان رابطه برقرار کنند؟

اگر موضوع و برخوردی بین شما و فرزند نوجوانتان پیش آمده است ، هدف شما این است که هر چه زودتر حل شود ، بنابراین ابتدا به او نشان دهید که هیچ چیز در برابر فرزند نوجوان شما اهمیت ندارد و هیچ چیز حتی شغل و کار مهمتر از فرزندتان نیست . با قرار و وعده ها سعی کنید رابطه ی خود رابا او برقرار کنید . در جلوی او بنشینید و تمام توجه خود را به او معطوف کنید و هرگونه وسایلی از قبیل تلویزیون و تلفن که مانع برقرار کردن رابطه و گفتگو با فرزندتان هست را قطع کنید. سپس خود را کاملا دراختیار فرزندتان قرار دهید و صحبت های او و آنچه در نظر و فکر اوست را از جان و دل بشنوید و نه فقط به کلمات او گوش کنید بلکه به احساساتی که با حرکات و اشارات از خود نشان می دهد نیز توجه کنید. برای برقرار کردن رابطه با فرزند خود اصولی وجود دارد که عبارتند از :

1- اگر برای پی بردن به نظرات فرزند خود که چرا چنین کرده است می خواهید از او سوال کنید ابتدا از او بخواهید ، موقعی که سوال و نظر خود را مطرح می کنید او آرامش داشته باشد .

2- سوال خود و یا موضوعی را که می خواهید بیان کنید بطور ساده و دقیق بیان کنید ، زیرا ممکن است فرزند شما سوال شما را درست نفهمد و عکس العمل نامتناسب از خود نشان دهد.

3- در مورد چگونگی و شرایط موضوع یا سوالی که می خواهید از فرزندتان بکنید قبلا اطلاعات کافی به دست آورید و سپس مطرح کنید . اگر در مورد عدم موفقیت در کاری است ابتدا موفقیت های مختلف مانند موفقیت تحصیلی و موفقیت های غیرتحصیلی او را به زبان بیاوردی و سپس موضوع خود را بیان کنید . پدر و مادر باید بدانند حتی در موقعی که فرزندشان عصبانی است و حالت گستاخی دارد او نگران آن است که نکند محبت پدر و مادر خود را از دست بدهد و آنها را عصبانی کند.

4- موقعی که صحبت می کنید به عنوان یک فرد مصمم و با عقیده با او صحبت کنید و حالت تمکین و فروتنی به خود نگیرید.

5- موقعی که صحبت می کنید به چگونگی و حالت خود و حتی صدای خود و روش برقرار کردن رابطه با فرزند خود ، دقت کنید ، چه بسا او هم نسبت به گفته ها و کلام شما متاثر گردد، به طور مثال خنده ی بی جای شما صحبت های شما را بی ارزش خواهد کرد.

6- در هنگام صحبت کردن با فرزند خود در صورتیکه پاسخ سوالات خود رامی دانید، وانمود کنید که آن را نمی دانید.

7- اگر در موردی شما اشتباه کرده اید با کمال جرات و شهامت از او معذرت خواهی کنید ، معذرت خواهی پدر و مادر ارزش آنها را از بین نخواهد برد و شاید ارزش آنها را در نظر فرزند بیشتر خواهد کرد.

8- پدر و مادر باید در مورد مقررات و قوانینی که در مورد فرزندشان برقرار  کرده اند پایبند باشند و اگر بجاست نسبت به ادامه ی آن اصرار کنند.

9- و بالاخره در بعضی از مواقع پدر و مادر احساس می کنند که فرزندشان کاملا عوض شده است و از نظر اعمال و رفتاری که او دارد یک نوجوان دیگری شده است . در چنین حالتی تعجب نکنید ، زیرا او فرزند شماست و او را دوست دارید و سعی کنید رابطه ی خود را با او حفظ نمایید. در چنین وضعی اظهار نمایید او را دوست دارید ، سر و صورت او را نوازش کنید و اگر او اجازه می دهد او را در آغوش بگیرید و سعی کنید که رابطه ی خود را با او قطع نکنید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (6)

تینا
20 دی 90 14:10
ممنون از مطلبتون
امیدوارم بتوونیم همیشه با بچه هامون دوست باشیم

خواهش می کنیم.
ان شاءالله
مامان علی خوشتیپ
20 دی 90 14:16
خیلی آموزنده بود.ممنون.
همه مواردو قبول دارم به خصوص بند 3 و 7و8



یک عدد مامان
20 دی 90 18:48
خیلی جالب بود ، باید به یک عدد بابا سفارش کنم بیاد این پست رو بخونه

خیلی خوبه که پدر و مادر با هم در این زمینه اطلاعات پیدا کنند و عمل کنند.
مامان پریسا
21 دی 90 0:36
اگر پدر و مادر بتونن به تمام این نکات توجه داشته باشن ....... این یعنی والدین ایده ال برای فرزند ایده ال........و در نهایت جامعه ایده ال.....
نکات خیلی خوبی بود. ایشالله بتونیم به کار ببندیم.

ان شاءالله. برای همه ی پدران و مادران مهربون آرزوی موفقیت در این امر رو داریم
مامان ماهان عشـــــــــ❤ــق
21 دی 90 14:21
خیلی جالبه.تو رابطه با دانش آمزا هم بدردم میخوره.البته تعریف از خود نباشه تو هر مدرسه و مقطعی بودم تو مورد برقراری ارتباط با بچه ها خدا رو شکر به مشکلی برنخوردم.

خدا رو شکر!!! خدا معلمای خوبی مثلِ شما رو برا دانش آموزا حفظ کنه...
مریم(مامان روشا)
21 دی 90 15:47
سلام خیلی مفید بود ایشالا که بتونیم به تمام این نکات توجه کنیم

سلام مامان مهربون
ان شاءالله...