مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 14 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

رشد و نمو کودک 8؛ رشد و نمو کودک در دوازده ماهگی (یک سالگی)

1390/10/14 15:15
نویسنده : یه مامان
5,348 بازدید
اشتراک گذاری

 

مادر پس از دوازده ماه پرستاری طاقت فرسا از کودک خود، موقعی که شمع اولین جشن تولد او را روشن می کند، دلپذیرترین و خوش ترین لحظات زنگی خود را احساس می کند.

 رشد حرکتی:

کودک در دوازده ماهگی می تواند در حالی که می خزد، دو دست خود را به لوازم خانه تکیه دهد و خود را بالا بکشد و همچنین در حالیکه می خزد، از پله ها بالا برود.

 

در سن دوازده ماهگی کودک ممکن است اولین قدم های ناثابت خود را بدون کمک بردارد، او ابتدا پاها را گشاد می گذارد و دست ها را برای تعادل بدن باز نگه می دارد. شما باید به او اجازه دهید بدون کفش در داخل اتاق و با کفش خارج از اتاق راه برود.

 

چون کودک در این سن ارزش راه رفتن را درک می کند ، علاقه ی او به اسباب بازی مخصوصا چیزی که بتواند هل بدهد بیشتر می شود و بدین طریق به او کمک می شود که راه رفتن را یاد بگیرد.

 

چشم ها و دست ها:

کودک در دوازده ماهگی به حیوانات و وسایل موتوری علاقمند می شود. در این سن او به عکس ها نگاه می کند، از این رو خواندن داستان و نشان دادن عکس ها به آموختن او کمک می نماید .

کودک در سن دوازده ماهگی احساس استقلال و خودمختاری دارد، مخصوصا از نظر غذا خوردن. برای خوردن به غذاهایی که بتواند با انگشتان خود بگیرد تمایل بیشتری دارد ، بنابراین آزاد گذاشتن او سبب می شود که کودک غذای بیشتری بخورد.

کودک در این سن تکه نان یا شیرینی را با شست و نوک انگشتانش می گیرد و حتی ترجیح می دهد که با یک دست بگیرد. همچنین می تواند مکعب های کوچک را به هم بزند و اسباب بازی را از دست خود بیندازد و آن را تماشا کند. او برای ارضای حس کنجکاوی ، دست های خود را به عنوان وسیله ای برای درک اشیا و اجسام و حتی صورت پدر خود به کار می گیرد.

 

تکلم و شنوایی:

کودک در یک سالگی ممکن است یک کلمه را بفهمد و تکرار کند. ممکن است با رفتار خود نشان دهد که نام بعضی از اشیا را می داند . او در این سن به فرمانی که به او داده می شود عمل می کند و شیئی را که در دست دارد اگر از او خواسته شود ، به خواهنده می دهد. در سن دوازده ماهگی اگر کودک را با نام او صدا کنید معمولا سر خود را برمی گرداند.

رشد اجتماعی و بازی کردن:

کودک در دوازده ماهگی می تواند فنجان را بدون کمک با دو دست بگیرد و از لیوان مایعات بنوشد.

کودک از اسباب بازی هایی که حرکت و صدا دارند خوشش می آید و می تواند مکعب های چوبی را داخل فنجان بیندازد و آن را دوباره درآورد، بنابراین مادر باید تعدادی مکعب و اشیا پلاستیکی در اختیار او قرار دهد تا ساعت ها با آنها بازی کند. کودک در این سن ممکن است موقعی که شانه را در دست می گیرد بفهمد که شانه برای شانه زدن موی سر به کار می رود و سر خود را شانه کند.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (6)

مامان پریسا
14 دی 90 16:32
خیلی جالب بود . حد اقل برای من که پریسا الان در همین سنین هست. تک تک نکاتی را که گفتید از پریسا سر میزنه که بعضی هاش خیلی با مزس. مثلا لیوان آب رو میگیره کمی میخوره و باقی آب رو میریزه رو فرش. تازه کلی هم کیف میکنه.

خوشحالیم که براتون مفید بوده، همیشه سالم و سلامت باشید
یک عدد مامان
14 دی 90 23:16
می خزد ... !
کیه می دهد...!
از پله بالا میرود ... !
دوس دارد پا برهنه راه برود ...!
علاقه به اسباب بازیهای هل دادنی...!
حس استقلال و خود مختاری ... !
به فرمان داده شده عمل میکند ... !
هنر میکنه میفهمه شونه به سر ربط داره... !
میتونه فنجون آب روخودش بگیره و بخوره... !

یک عددمامان با خوندن این پست ضعف کرد ، غش کرد، تموم شد و رفت !

خیلی بامزه و خوشمزه و جالب مینویسین استاد جونی ،آدم همش هوس میکنه نی نی داشته باشه !

شایدم این پست ها انگیزه ای بشه و نی نی بیارید
مامان یاسین و ستایش
15 دی 90 0:06
با سلام مطلب مفیدی بود یاسین الان تقریبا 11 ماهشه و تازه یاد گرفته چند قدمی راه بره ممنون که نکاتی را در خصوص این رده سنی بیان کردید


سلام مامان عزیز
خوشحالیم که براتون مفید بوده و خوشتون اومده
تینا
15 دی 90 0:54
ممنون از مطلبتون
واقعا هیچ چیزی قشنگتر از روشن کردن شمع کیک تولد بچه هامون و یاد آوری خاطره به دنیا اومدنشون و بزرگ شدنشون نیست ... خدا این خوشی هارو از ما نگیره



لحظات شادی رو براتون آرزو داریم
مامان علي خوشتيپ
15 دی 90 11:48
ممنون از مطلب آموزندتون.
منم ياد پريسا جون افتادم


خواهش میشه، جالب بود به این میگن هم کلاسی خوب
مریم(مامان روشا)
15 دی 90 17:31
ای جونم چه نی نی های نازی
ممنونم وخسته نباشید


سلامت باشید