مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 15 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

آیا می دانید که؟...

1390/9/17 7:00
نویسنده : یه مامان
4,670 بازدید
اشتراک گذاری

 

 

آیا می دانید برای پیشگیری از سرماخوردگی چه باید کرد؟

 

 کوشش های وسیعی برای تهیه ی واکسن ضد سرماخوردگی یه عمل آمده، ولی تا کنون به علت اینکه ویروس های عامل سرماخوردگی  بسیار زیاد هستند، واکسن موثری علیه این بیماری تهیه نشده است. از طرفی نیز دارویی ، چه خوراکی و چه تزریقی که از ابتلا به سوماخوردگی جلوگیری کند و یا دوران آن را کوتاه نماید وجود ندارد.

پژوهش های انجام شده نیز ثابت کزرده است که خوردن ویتامین «ث» قبل از سرماخوردگی ، کودک را از ابتلای به آن حفظ نخواهد کرد و دوران سرماخوردگی را هم کوتاه نخواهد کرد. بنابراین والدین برای پیشگیری از سرماخوردگی کودکان باید به توصیه های بهداشتی زیر کاملا توجه نمایند:

برای جلوگیری از ابتلای کودکان مخصوصا شیرخواران به سرماخوردگی ، باید کودک را از برخورد و تماس با کسانی که دچار سرماخوردگی هستند ، دور نگهدارید، مخصوصا در 3 تا 4 روز اول دوران سرماخوردگی که دوران نسری بودن بیماری می باشد. از این رو هیچ گاه نباید کودک شیرخوار را به محل های تجمع مردم (مانند خیابان یا مهمانی های دسته جمعی که افراد مبتلا به سرماخوردگی در آنجا هستند ) ببرید.

هوای اتاق کودک باید نسبتا مرطوب باشد . قرار  دادن دستگاه تولید بخار یا گذاردن ظرف آب بر روی رادیاتور یا روشن کردن سماور یا کتری برقی یا پلوپز که ایجاد بخار آب می کند برای این کار موثر می باشد . افزودن داروهای ضدعفونی به آبی که بخار می شود ، چندان تاثیری ندارد.

درجه ی حرارت اتاق کودک باید همیشه در حدود 20 تا 22 درجه باشد ، در این صورت کودک بهتر و راحت تر تنفس می کند.

به کودک بیاموزید با بینی خود بازی نکند و انگشت در بینی خود نکند ، دست های کودک را مخصوصا درد هنگام سرماخوردگی، به دفعات بشویید ، این عمل ازانتشار ویروس جلوگیری خواهد کرد.

اگر پدر و مادر کودک تصور می کنند که کودک دچار نوعی آلرژی است یا مقاومت او در برابر سرماخوردگی کم است ، باید او را نزد پزشک متخصص ببرند تا مورد آزمایش قرار گیرد و در صورت بیماری درمان شود.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (9)

مامان علي خوشتيپ
17 آذر 90 10:00
چه نكات خوب و آموزنده اي .ممنون
در مورد مرطوب كردن هوا ،منم انجام دادم .خيلي مثمر ثمره.
درست گفتيد خيلي وقتا آلرژي رو با سرما خوردگي اشتباه ميگيرم،حتي دكترا هم اشتباه ميگيرن.براي علي كه اينجوري بود.يه عالمه دوا به خورد بچم دادن ولي خوب نميشد.
بعدش برديمش متخصص آلرژي خيلي بهتر شد.درمانش با سرماخوردگي خيلي فرق داره...
بازم ممنون

خواهش می کنیم مامان مهربون
ان شاءالله همیشه علی آقا سلامت باشن.

تینا
17 آذر 90 13:30
سلام
مطلب خیلی خیلی مفیدی بود ممنون
به امید سالم بودن همه مامانا و نی نیا

سلام مامان مهربون
خوشحالیم که براتون مفید واقع شده.
برای دعای خوبتون هم آمین می گیم.
مریم(مامان روشا)
17 آذر 90 15:04
سلام ممنون از این پست اونم تو این هوای سرد
من یه جا خوندم که گیاه آویشن و بابونه مثل چایی دم کنید و اجازه بدید که عطرش توی تمام خونه بپیچه و بعد بنوشید خیلی موثرِ برای جلوگیری از سرما خوردگی

سلام مامان مهربون
ممنون بابت این مطلب جالبی که یادمون دادین.

مامان پریسا
17 آذر 90 17:16
نکات خوبی بود . متاسفانه خوراندن آنتی بیوتیک زیاد هم به بچه فایده نداره و ویروس بعد از مدتی مقاوم میشه. پس پیشگیری بهتر از درمانه.

همینطوره مامان مهربون
اگه یادتون باشه قبلا مطلبی برای آنتی بیوتیک ها قرار داده بودیم:
http://mamanschool.niniweblog.com/post72.php

یک عدد مامان
17 آذر 90 23:46
اینجاست که میگن پیشگیری بهتر از درمانه

مهمترین عاملش اینه که بچه رو ازشخصی که سرماخورده دور نگه داریم ، لیمو شیرین و شلغم هم سیستم ایمنی انسان رو تقویت میکنه ناجور !

همینطوره! در مورد ناجور بودن لیموشیرین و شلغم موافقیم
مامان یاسین و ستایش
19 آذر 90 0:57
سلام می خواستم بدونم اگر کودک بعد از سرماخوردگی دچار خروسک شد از چه شیوه ای برای درمان استفاده کنیم با توجه به اینکه مطلب خروسک شما رو هم خوندم ولی می خوام بهتر متوجه بشم؟ با تشکر


گاهي كودكان به دنبال سرماخوردگي دچار حمله شديد و مشكل تنفسي مي‌شوند كه در اصطلاح به آن خروسك مي‌گويند كه اين بيماري بر اثر التهاب ناي و حنجره ايجاد مي‌شود.اصول درمان سرپايي خروسك شامل استراحت، مصرف مايعات و بخور است و خانواده‌ها بايد توجه داشته باشند كه در صورت بروز علائمي همچون آبريزش از دهان، كبود شدن لب، بيقراري، تند شدن تنفس و اضطراب در كودك سريعا وي را به پزشك برسانند
موفق باشید
مامان ارميا
19 آذر 90 9:48
خيلي جالب بود ممنون. با تمام مراقبت هاي من باز ارميا سرما خورده بينيش باز نمي شه. طفلي يه خواب راحت نداره.

خواهش می کنیم.
آرزوی سلامتی برای ارمیای عزیز و تمام بچه ها رو داریم.
مامان محمدجان
23 آذر 90 15:09
ممنون از توصیه های به جا و خوبتون


خواهش می کنیم، ما هم از همراهی صمیمانه ی شما تشکر می کنیم
صوفیا
29 بهمن 90 0:47
مطلب جالبی بود جالب تر اینکه دکتر سامیار گفته دمای اتاقش باید 27 درجه باشه

بله، این اختلاف نظر درباره ی دمای اتاق کودک در جاهای دیگه هم دیده شده مثلا در کتاب دکتر فیض هم به همین دمای 21 درجه اشاره شده اما برخی همونطور که شما گفتید دماهای بالاتر رو بیان می کنن. شاید هم این اختلاف نظر درباره ی دما بستگی به فصول مختلف داره!