مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 13 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

آیا می دانید که؟...

1390/3/24 13:32
نویسنده : یه مامان
5,187 بازدید
اشتراک گذاری

آیا می دانید که نخستين سودمندي‌هاي تغذيه نوزاد با شير مادر، براي خود مادر است! 

فکر مي‌كنيد كه اين يك ادعا است؟! پس با ما در ادامه ی مطلب همراه باشید...

 

هر چند همه مي‌دانند كه شير مادر منبع غني از انواع مواد مغذي و ريزمغذي است، اما كمتر كسي مي‌داند كه نخستين سودمندي‌هاي تغذيه نوزاد با اين شير، براي خود مادر است!

پژوهش‌هاي مختلف اثبات‏گر اين فرضيه، چه از نظر جسمي و چه از زاويه روحي در جسم و روح مادري بوده ‏اند، كه به نوزاد خود شير مي‌دهد....

موارد ذیل را می‏ توان به عنوان فواید شیردادن برای مادر ذکر نمود:

1ـ تقويت سيستم ايمني بدن مادر

يك تحقيق كه در دانشگاه اوهايو صورت گرفته، نشان داده است كه شير دادن موش‏هاي ماده به نوزادان‏شان باعث ترميم سريع‏تر زخم‏هاي حاصل از زايمان در بدن آنها شده و استرس و نگراني پس از زايمان را نيز كاهش مي‌دهد.
به اعتقاد خانم تارا كرافت از دانشگاه اوهايو كه با همكاري يك گروه از محققان، پژوهش اخير را در مورد موش‏هاي ماده به انجام رسانده، زايمان‏هاي طبيعي يا سزارين مي‌تواند زخم‏هاي زيادي در بدن مادران به وجود آورد.
اين گروه به منظور آزمودن تأثير شير دادن مادران بر روي ترميم اين زخم‏ها، در بدن گروهي از موش‏هاي ماده پس از زايمان چند زخم مصنوعي به وجود آوردند.

به گروهي از اين موش‏ها اجازه داده شد كه نوزادان خود را به طور طبيعي شير بدهند و از شير دادن گروهي ديگر به نوزادان آنها جلوگيري به عمل آمد. پس از گذشت پنج روز ميزان ترميم زخم‏هاي بدن موش‏هاي دسته اول تا سی درصد بالاتر از ميزان ترميم موش‏هاي دسته دوم بود.
2ـ كاهش استرس‌هاي روحي مادر

پژوهش ديگري كه به تازگي از سوي دانشمندان آمريكايي صورت گرفته است، نشان مي‌دهد كه شيردادن به نوزاد تأثير مستقيمي در كم كردن استرس و نگراني در مادر دارد. اما علت در چيست؟...

اين اتفاق ناشي از يك امر روحي نيست بلكه به افزايش توليد يك هورمون در بدن مربوط است. تحقيق اين پژوهشگران نشان داد كه پس از تولد نوزاد و شروع شيردهي، هورمون اكسيتاكين در بدن مادران افزايش مي‌يابد. هورمون اكسيتاكين با ترشح شير از ميزان تنش و استرس مي‌كاهد.

منبع: روزنامه ی راه نجات

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (3)

مامان ماهان
24 خرداد 90 23:45



مامان امیرحسام
25 خرداد 90 6:47
سلام ممنون از مطالب مفیدتون
من هم با شما موافقم
موفق باشید



ممنون، شما هم موفق و پیروز باشید
مرجان-مامان راستین
29 خرداد 90 11:13
شیر دادم و افسردگی پدرمو در آورد - وای به روزی که شیر نمی دادم!!!!!!!!!!

افسردگی بعد از زایمان یک امر طبیعی است و آن به علت هورمون هایی است که باعث این قضیه می شود. در کاهش افسردگی مجموعه عوامل دخیل است که به نظر من مهم ترین آن یاد خداست. و اگر شیردادن (و یا کلا مادری) با نیت خدایی باشه خیلی موثر واقع خواهد شد - ان شاءالله