مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 16 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

قوانين خواب کودکان

1390/5/27 12:18
نویسنده : یه مامان
3,914 بازدید
اشتراک گذاری

 در مورد اينكه بچه‌ها را بايد دور از والدين خواباند يا در كنار والدين، بحث‌هاي زيادي شده است و به نظر مي‌رسد كم‌عارضه‌ترين مساله اين است كه كودك را بعد از تولد با جداشدن بندناف از مادر، سر جاي خودش خواباند...

 مقاله ی مربوطه:  جداسازی کودک برای خواب

نوزاد نبايد در كنار و در بغل مادر بخوابد. در واقع مادر بايد مراقب فرزندش باشد اما خواب او را بر هم نزند. برخي مادران به دليل اضطرابي كه دارند، مدام به فرزندشان سر مي‌زنند.

كافي است مراقب باشيم تا مشكلي براي نوزاد پيش نيايد مثلا راه تنفسي‌اش بسته نشود. توصيه مي‌شود از همان ابتداي تولد جای خواب نوزاد جدا باشد اما مراقبت و نظارت وجود داشته باشد. يك قانون وجود دارد و آن اينكه كودك پنج، شش ماهه كه حدود 6-5 كيلوگرم است، مي‌تواند در شب 6-5 ساعت بدون نياز به تغذيه بخوابد و نيازي نيست كه با نق زدن شيرخوار سريع كنارش برويد.

اگر با نق زدن، مادر سريع واكنش نشان دهد، كودك بدعادت مي‌شود و ياد مي‌گيرد براي خوابيدن به مادر نياز داشته باشد. با توجه به اينكه ريتم خواب كودكان با بزرگسالان فرق دارد، با هر نق بچه مادر نبايد به او سر بزند و او را از خواب بيدار كند. اين رفتار كودكان طبيعي است و كودكاني كه مادرانشان با هر نق آنها را بغل مي‌كنند، دچار مشكلات خواب مي‌شوند. متاسفانه اضطراب والدين اجازه نمي‌دهد كودك استقلال پيدا كند و با نزديك كردن كودك به خود، او را وابسته مي‌كنند.

يك نوزاد در هر سه ساعت يكبار بايد تغذيه شود. يك كودك پنج، شش ماهه اگر در شب به طور مداوم هر 2، 3 ساعت يكبار با نق كوچكي كه مي‌زند به‌وسيله مادر تغذيه شود، دفع ادرار خواهد داشت كه خود دفع، خواب كودك را به هم مي‌ريزد. اگر كودك در شب نق زد او را از دور نگاه كنيد تا مطمئن شويد خطري تهديدش نمي‌كند. شايد حشره‌اي در تخت كودك است يا مشكلي پيش آمده اما اگر يك نق‌نق معمولي است، چند دقيقه به كودك زمان دهيد تا دوباره به خواب رود.

مداخله در خواب كودك باعث مي‌شود ياد بگيرد مدام براي خوابيدن به مادر احتياج داشته باشد. برخي والدين با اين بهانه كه جاي جداگانه‌اي براي فرزند در خانه ندارند، فرزندشان را در اتاق پيش خود مي‌خوابانند

مطمئنا اين عمل مشكل‌ساز خواهد شد. حتي اگر اتاقي جداگانه وجود ندارد بهتر است يك قسمت از اتاق را جدا كنيد و به كودك اختصاص دهيد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (8)

مامان علی مرتضی
26 مرداد 90 23:26
سلام ممنون از مطالب خوبتون به نظرتون چه نوع ظرف غذایی برای بچه مناسبه.نی نی من امروز شش ماهش تموم شد چه طوری و به چه اندازه غذای کمکی رو شروع کنم،البته چندروزیه که غذای غنچه بهش میدم وخوشش میادآب جوش هم همین طور

سلام
سعی می کنیم در آینده مطلبی درباره تغذیه کودک براتون قرار بدیم
یک عدد مامان
26 مرداد 90 23:27
این پست کاملا از لحاظ تئوری و عملی در مورد اکثر بچه ها موثر واقع میشه . اینکه با کوچکترین صدای نوزاد واکنش نشون بدیم و سریع بچه رو بغل کنیم بدترین کار ممکنه . چون همونجور که بچه بزرگتر میشه نق نقو و پر توقع میشه و طبعا سن ما هم که بیشتر میشه حوصله ی ما کمتر میشه ! پس اگه به قول شما محتاط تر عمل کنیم به نفع هر دو طرف خواهد بود .

این مقاله فوق العاده بود.

ببخشید! اگه سوال درباره بچه هامون داشتیم میتونیم اینجا عنوان کنیم آیا؟

ممنون از لطفتون.
بله، بفرمایید، هم می تونید اینجا بفرمایین و هم می تونید ایمیل بزنید.
موفق باشید
مادر
26 مرداد 90 23:49
سلام.بازم تشکر از یک مطلب مفیده دیگه البته ما این روش را روی پسرم اجرا کردیم و او هم این همکاری را با ما داشت ولی بعضی بچه ها بخصوص اونهایی که شیر مادر میخورن تا 2 سال یا بیشتر در کنار پدر و مادر میخوابن که من از یک مشاور شنیدم که عوارض این مسئله در چند سال بعدی خودشو بروز میده .
لطفا اگه مطلبی در مورد تنها خوابیدن بچه ها در سن بالای 1 سال داشتید بگذارید که مامانهای مهربون دیگه اطلاع پیدا کنن و بکار ببرن.
ممنون

سلام مامان مهربون
فکر می کنم این لینک ها می تونه به مامانای عزیز کمک کنه:
http://mamanschool.niniweblog.com/post28.php
http://mamanschool.niniweblog.com/post29.php
http://mamanschool.niniweblog.com/post61.php
ما هم از شما به خاطر حضور گرم و در اختیار قرار دادن تجربیات سازنده اتون تشکر می کنیم.
مامان پریسا
27 مرداد 90 9:38
ولی من در مطلبی خوانده بودم که از 12تا 18 ماهگی باید اقدام به جدا کردن کودک نمود. البته من با پریسا این مشکل را ندارم.

درسته، در مقاله ی «جداسازی کودک برای خواب» نیز به این نکته اشاره شده است. ولی نکته ای که این مقاله سعی داره به اون اشاره کنه، بدخواب نکردن بچه به خاطر نق نق های شبانه اش است. اگه قراره که پیش پدر و مادر هم بخوابه، نباید بین اونها باشه، بلکه باید جای مخصوص به خود را داشته باشد، مثلا تخت اون کنار تخت پدر و مادر باشه،و کم کم این فاصله زیاد بشه.
مامان ماهان عشق ماشین
27 مرداد 90 10:36
من از یه دکتر پرسیدم گفت بهتره تا دوسالگی بچه رو نزدیک به خودتون بخوابونید چون هنوز مث دوران جنینی صدای قلبتون و حضورتون برای آرامشش لازمه و بعد از دوسالگی مرحله به مرحله جداش کنین.نمیدونم این حرف چقدر درست بود ولی ما ماهان رو وقتی دوسال و چهار ماهه بود جداش کردیم و خدارو شکر مشکلی پیش نیومد.مرحله به مرحله.
یعنی اول توی اتاق اون.ماهان روی تخت و ما پایین روی زمین کنار تخت بعد کم کم فاصله رو از تختش زیاد تر کردیم.بعدش جهتمون رو تغییر دادیم (یعنی تخت اون حالت افقی داشت و ما تشکمون رو حالت عمودی پهن کردیم)بعد رفتیم توی راهرو و از اونجا ماهان رو میدیدیم.دوشب که توی راهرو بودیم خودش پیشنهاد داد اینجا خوب نیست برین توی اتاقتون بخوابین.در کمتر از ده روز و به راحتی.البته کلی هم بیان میکردیم که پسرمون بزرگ شده.و با افتخار طوری که خودش متوجه بشه برای بقیه این جمله رو تکرار میکردیم که ماهان بزرگ شده و تو اتاق خودش میخوابه.

ممنون مامانِ مهربون که تجربیاتِ ارزشمند و مفیدتون رو در اختیار ما قرار میدین.
مامان ماهان
27 مرداد 90 12:52
من دلم نمیاد ماهان جدا بخوابه ؟؟؟
ولی خوب یواش یواش باید اقدام کنم

موفق باشید
تینا
29 مرداد 90 16:09
نظر خصوصی براتون گذاشتم مرسی از مطلب خوبت

سلام مامان عزیز
باید این موضوع رو ریشه یابی کنید، این مطلب رو هم مطالعه کنید امیدواریم براتون مفید باشه:
http://www.ninisite.com/content/index.asp?contentID=67
مریم (مامان روشا)
30 مرداد 90 2:11
ممنون که این پست رو گذاشتین ولی برای مامانای که تا زمان شیر خوردن بچه شون رو پیش خودشون میخوابونن وبعد از شیر دهی میخوان جدا کنن چه پیشنهادی دارینالبته وقتی نظراتتون رو میخوندم نظر مامان ماهان به دردم خورد باید این روشو انجام بدم ببینم اثر میکنه آخه روشا شبها پا میشه میبینه من کنارش هستم یا نه

سلام مامان عزیز
پیشنهاد ما هم همون جداسازی مرحله به مرحله است که توی این پست هم نوشته بودیم:
http://mamanschool.niniweblog.com/post28.php