مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 16 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

عوامل موثر بر شیر مادر

1390/6/13 7:59
نویسنده : یه مامان
18,228 بازدید
اشتراک گذاری

همان طور که می دانیم مواد غذایی مختلفی که مادر شیرده در طول شبانه روز مصرف می کند بر روی شیر او نیز بی تاثیر نیست...

همان طور که می دانیم مواد غذایی مختلفی که مادر شیرده در طول شبانه روز مصرف می کند بر روی شیر او نیز بی تاثیر نیست. البته باید به این نکته توجه داشت که غذاهایی که در هر زن شیرده باعث افزایش شیر می شوند ممکن است با زنان دیگر کمی متفاوت باشد؛ به نحوی که دارو یا غذایی که در یک نفر باعث افزایش فراوان شیر می شود؛ ممکن است در دیگری اثر چندانی نداشته باشد.

عوامل موثر در کیفیت و کمیت شیر مادر:

آرامش روحی از مهمترین عوامل تأثیرگزار در کیفیت و کمیت شیر مادران است. استرس، علاوه بر کم کردن میزان شیر، کیفیت آن را نیز دچار تغییراتی خواهد کرد که می تواند باعث کاهش تمایل نوزاد به مکیدن پستان شود. حتّی در فرهنگ عامّه می توان نشانه هایی دالّ بر اعتقاد مردم به این نکته بدیهی را جستجو کرد؛ که نمونه بارز آن، این طعنه عامیانه است که:«حرص نخور؛ شیرت خشک می شود». بنابراین ابتدا آرامش روحی مادر را تأمین کنید.

مکیدن سینه از سوی کودک، مهمترین عامل تحریکی ترشّح شیر است بنابراین از کارهایی که تمایل او به پستان مادر را کم می کنند؛ خودداری کنید. در واقع،  شیر دادن نوعی جریان عرضه و تقاضاست. شیر در صورتی تولید می‌شود که کودک شیر بخورد و میزان شیری که کودک می‌خورد به بدن مادر می‌فهماند که  باید چه مقدار شیر تولید کند. اگر کودک کمتر شیر بخورد، بدن مادر هم شیر کمتری تولید خواهد کرد.

به تغذیه مادران در دوران شیردهی توجّه کافی داشته باشید. مادر باید مصرف غذاهای باکیفیت را مدّنظر قرار دهد تا افت بدنی ناشی از دوران بارداری را سپری کند؛ به ویژه هرگونه نشانه ای مبنی بر کم خونی باید به طور جدّی پیگیری شود. متأسّفانه بسیاری از مادران جوان، به جای آن که به فکر سلامت خود و نوزاد دلبندشان باشند؛ به دنبال به دست آوردن تناسب اندام از دست رفته! هستند و در دوران شیردهی اقدام به گرفتن رژیم می کنند که کاری است بسیار ناپسند و غیرعلمی که می تواند علاوه بر محرومیت نوزاد از شیر باکیفیت و کافی، عوارض ناگواری ازجمله ریزش موی شدید مادر را به دنبال داشته باشد و این در حالی است که خود شیردهی، یکی از مهمترین عوامل بازگشت وزن مادر به حالت سابق است.

به گزارش ایسنا، واحد علوم پزشکی ایران، دكتر سید‌ضیاءالدین مظهری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران اظهار داشت: دل درد، نا آرامی و كولیت كه برخی از شیرخواران دچار آن می ‌شوند، می ‌تواند بر اثر غذایی كه مادر خورده است، به وجود آمده باشد. همچنین بو و طعم مواد غذایی وارد شده در شیر مادر ممكن است، شیرخوار را نسبت به خوردن شیر بی‌ میل كند.

وی گفت: البته می ‌توان گفت كه چنین رخدادهایی به طور دقیق قابل پیش ‌بینی و پیشگیری نیستند اما این مادران با توجه به نوع مواد غذایی مصرفی و عكس‌العمل فرزند شان، می ‌توانند تصمیم بگیرند كه كدام ماده غذایی را حذف كنند یا از میزان مصرف‌ شان بكاهند.

 دكتر مظهری خاطرنشان كرد: برخی از مواد غذایی می‌ تواند طعم و بوی شیر مادر را تغییر دهد كه می ‌توان به سیر، پیاز،كلم، شلغم، لوبیای سبز، حبوبات، ریواس و زردآلو اشاره كرد و احتمال دل‌ دردهای 24 ساعته شیرخوار را به وجود ‌آورد.

در ضمن مصرف زیاد هندوانه، خربزه، هلو و دیگر میوه‌ های نوبرانه، نرسیده و كال در ایجاد اسهال و دل ‌درد كودكان تأثیر می ‌گذارند.

 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران یادآور شد: در بعضی خانواده ‌ها مصرف برخی مواد غذایی توسط مادر در فرزند شیرخوارشان ایجاد حساسیت و آلرژی می ‌كند كه می ‌توان به شیر گاو، تخم‌ مرغ، فرآورده‌ های گوشتی، بادام ‌زمینیو فرآورده ‌های سویا اشاره كرد كه بهتر است از برنامه غذایی حذف شوند.

 این متخصص تغذیه تصریح كرد: به ‌طور تجربی مشخص شده مصرف برخی خوراكی‌ ها افزایش‌ دهنده ی شیر مادر است، ولی دلایل علمی درباره آن ها و عملكردشان در چرخه‌ های زیست- ‌شیمیایی و پروسه تولید شیر ارائه نشده است و جمعی از پژوهشگران بر این باورند كه شاید یك عقیده دیرپا و ریشه‌ دار در مورد مصرف آن ها باعث آرامش خیال و اعتماد به نفس بیشتر در مادران می ‌شود.

وی در ادامه افزود: گسترده‌ ترین و اثرگذارترین مواد غذایی كه باعث افزایش شیرمادر می ‌شوند، عبارت هستند از شبدر،بادام، كنجد، شاهدانه، دم‌ كرده رازیانه، شیر، ماست و دوغ، ماءالشعیر، ماهی، كاهو و غلات پرك شده مخصوصاً جوی‌ پرك شده كه توصیه می ‌شود به ‌صورت تلفیق ‌شده در كنار هم مصرف شوند.

چه مواد غذایی برای مادران شیرده مجاز نیست ؟

1- دم كرده های گیاهی : گاهی دم كرده های گیاهی مثل چای نعناع و گل گاو زبان موجب بروز اثرات جانبی مثل تهوع و استفراغ در مادر می شود و تركیبات این نوشیدنی ها وارد شیر شده و امكان دارد همین اثرات در نوزاد هم بروز كند.

2- کافئینكافئین وارد شیر مادر شده و موجب تحریك پذیری نوزاد می شود. بنابراین توصیه می شود مادر شیرده كمتر از 2 لیوان در روز قهوه و كوكا مصرف كنند ، شكلات و كاكائو هم دارای تئوبرومید است كه مانند كافئین محرك است و بهتر است مصرفش محدود شود.

3-قند مصنوعی :اثر قندهای بدون كالری و محصولات شیرین وبدون قند بر نوزاد نامشخص است. پس بهتر است مصرف این مواد در شیردهی محدود شود.

4-ادویه جات زیاد :مصرف زیاد ادویه طعم شیرمادر را عوض می كند كه بهتر است در شیردهی كمتر ادویه مصرف شود.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (9)

مامانی کسرا
13 شهریور 90 8:12
بنظر شما تو هر سینی که کودک باشه مادر نباید اینا رو بخوره؟


میزان اهمیت اون در دوران شیردهی به این علت است که منبع تغذیه کودک به طور مستقیم شیر مادر است.
مامان پریسا
13 شهریور 90 10:25
خسته نباشید. آموزنده بود.
امیدوارم هیچ بچه ایی از شیر مادر محروم نشه.

سلامت باشید
ما همچنان منتظر تجربیات شما و همکاریتون در زمینه ی کودکان محروم از شیر مادر هستیم
مامان نیایش
13 شهریور 90 11:51
سلام خسته نباشید
سوالی که می خوام بپرسم شاید کاملا نقطه مقابل این مطلبی باشه که نوشتین ولی خب می پرسم
اول که باید بگم خدا رو شکر که تونستم 2 سال بچه ام رو شیر بدم و تو این مدت شیرم که کم نشد هیچ بیشتر هم شد خدا رو شکر ولی مشکلی که دارم اینه که خیلی خیلی بد عادت شده نیایشم و با شیر خوردن می خوابه وقتی بیدار میشخ باید حتما شیر بخوره و خیلی خیلی وابسته است به شیر و البته به من و من راههای زیادی رو امتحان کردم مثل اینکه کم کم با حرف زدن و توضیح دادن بهش اماده اش کنم برای از شیر گرفتن و لی بد تر شد و حالتی پیدا کرده که انگار می ترسه از اینکه از شیر گرفته بشه بیشتر مقاومت می کنه خیلی هم غذا خور نیست می خواستم وقتی یک سال و نیمه بود از شیر بگیرمش که دکتر گفت نه تا پایان 2 سال باید شیر بخوره حالا چه من اشتباه کرده باشم چه این بچه با بقیه فرق داشته باشه الان واقعا نمیدونم باید چه کار کنم ببخشید خیلی حرف زدم می خواستم ببینم راهی هست که شیرم خشک بشه و خودش ببینه که دیگه نیست بفهمه که دیگه شیر نمیاد و من نمیخوام به زور ازش بگیرم ؟؟
ممنون

سلام مامان عزیز
نگران نباشید هنوز برای از شیر گرفتنش دیر نشده مساله ای که از همه چیز مهم تره اینه که شما باید با صبر و حوصله ی خودتون این مرحله رو پشت سر بذارید. و این نگرانی خودتون رو به نیایش منتقل نکنید.
نمیدونم شما چه اقدامات دیگه ای انجام دادید اما برای از شیر گرفتن کودک توجه به یکسری نکات لازمه که می تونید در این آدرس مطالعه کنید:
http://mamanschool.niniweblog.com/post97.php
اگه باز هم با مشکل روبرو بودید بگید تا ان شاالله در مدرسه بیشتر به این مساله بپردازیم.
موفق باشید

مامان سهند
13 شهریور 90 12:36
من خیلی خوب و شیرین سهند رو از شیر گرفتم بدون اینکه اون یا من اذیت بشیم اصلا فکرش رو هم نمیکردم خیلی ممنونم بابت اطلاعات خوبتون

سلام مامان عزیز
الحمدلله، خدا رو به خاطر این نعمتش شکر کنید
یک عدد مامان
13 شهریور 90 12:48
شیر ، شیره ی جوانه ی گندم ، مغزهای پودر شده (مغز بادام/مغز فندق/مغز پسته) و شوید برای ازدیاد شیر خیلی مفید و تاثیرگذاره . من امتحان کردم

بهترین مورد همون آرامش روحی هست که گفتین . اوائل که شیر مادر کمه میتونه به وسیله ی بو کردن لباس نوزادش یا نگاه کردن و لمس نوزادش به خودش کمک کنه تا به آرامش برسه . و این آرامش روی شیرش تاثیر خوبی میذاره .

ممنون از اطلاعات مفیدتون
امیدوارم که مامان های دیگه هم از تجربیات شما استفاده کنند و نتیجه بگیرند

مامان ماهان عشق ماشین
14 شهریور 90 2:07
درسته که حبوبات نفخ دارن ولی میتونیم با خیسوندن اونا نفخشون رو کم کنیم و از قدرت شیرافزایی اونا استفاده کنیم.
من خودم چون از 19 روزگی ماهان سر کار میرفتم بنابراین باید شبا براش شیر میدوشیدم.عدس و ماءالشعیر خیلی به من کمک کردن.مخصوصا عدس که آهن بالایی هم داشت.فکرشو کنید شبا باید علاوه بر شیر دادن به ماهان دوتا شیشه بزرگ شیر هم میدوشیدم واسه فرداش.به همین خاطر راههای زیادی رو امتحان کردم.البته نوشیدن زیاد مایعات هم تاثیر خوبی داره.
خدا رو شکر که ماهان رو با شیر خودم بزرگ کردم.هرچند که شبا خیلی بیخوابی کشیدم.

ممنون که تجربیاتتون رو برامون نوشتید، شرایطی رو که شما توصیف کردید نشون میده حبوبات و ماء الشعیر حسابی شیر رو زیاد می کنن
براتون آرزوی سلامتی داریم
مامان پارسا جون
14 شهریور 90 11:48
خیلی عالی بود مرسی

خواهش می کنم، موفق باشید
مامان کیان
16 بهمن 90 18:11


مامان رقیه امیدوار
29 فروردین 91 16:04
دختر 11 ماهه ام 8کیلو و700 وزنشه چیکار کنم بیشتر وزن بگیره مرسی


سلام
ان شاالله سعی می کنیم در این زمینه هم مطالبی رو در مدرسه قرار بدیم