مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 17 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

دوران نوجوانی و بلوغ 2؛ رشد سریع جسمی

1390/7/19 9:35
نویسنده : یه مامان
4,834 بازدید
اشتراک گذاری

 

در این قسمت به بررسی تغییرات جسمی که در اواسط دوران نوجوانی ظاهر می شود می پردازیم.

با ما همراه باشید....

 

اگر مقاله ی قبل را مطالعه نفرمودید برای درک بهتر موضوع پیشنهاد می کنیم از «دوران نوجوانی و بلوغ 1؛ رشد سریع جسمی » بخوانید.

ب- اواسط دوران نوجوانی:

یعنی سنین 12 تا 14 سالگی در دختران و ١٢.٥ تا ١٥ سالگی در پسران . در این دوره مانند گذشته رشد بدن سریع است ، یعنی هم به وزن و هم به طول قد نوجوان اضافه می شود و علائم صفات جنسی ثانویه کاملتر می شود . تجمع چربی در بدن دختران و افزایش حجم عضلات در پسران ادامه می یابد . به قد دختران در هر سال به طور متوسط 8 سانتیمتر (در سن 12 سالگی) و به قد پسر در هر سال 10 سانتیمتر (در سن 14 سالگی) اضافه می گردد.

در این دوران استخوان بندی دست ها و پاها افزایش قابل توجهی پیدا می کند به طوریکه ابتدا پاها بزرگ می شوند ، سپس ساق و رانها ، همین طور استخوان بندی دست ها نیز رشد می کند ، در نتیجه پا و دست نوجوان در این دوران بزرگ تر از معمول و به نظر نامتناسب و زشت و بی قوراه جلوه می کند ، سپس استخوان های لگن و قفسه ی صدری رشد می کند و حجیم تر می گردد . در این دوران در دختران به عرض لگن و در پسران به عرض شانه ها اضافه می شود و اندام زنانه و مردانه کاملتر می گردد.

مهم ترین واقعه ای که در اواسط دوران نوجوانی دختران رخ می دهد، شروع قاعدگی آنهاست که معمولا در سن ١٢.٥ سالگی اتفاق می افتد (10% در سنین 10 تا 13 سالگی ، 80% در سنین 11 تا 14 سالگی و 10% در سنین 13 تا 17 سالگی ). شروع قاعدگی بستگی به عوامل مختلفی دارد که مهم تر از همه عامل ارث است (شروع قاعدگی یک دختر در همان زمانی است که قاعدگی مادر و خواهران او شروع شده است). قاعدگی در دختران چاق زودتر از دختران لاغراندام شروع می شود و شروع قاعدگی در دختران ورزشکار دیرتر از دخترانی است که ورزشکار نیستند. بیماری های مزمن و سوءتغذیه نیز سبب می شود که قاعدگی دیرتر شروع شود.

رویش مو در صورت پسرهای نوجوان ابتدا از گوشه ی لب فوقانی شروع می شود ، سپس به طرف وسط ادامه پیدا می کند . رویش مو در اطراف مقعد زودتر از پیدایش مو در صورت و زیربغل ظاهر می شود. در این دوره همزمان با پیدایش مو در زیربغل ، نوجوان احساس بویی در بدن خود خواهد کرد که در نتیجه ی ترشح هورمون آندروژن است که بر روی غدد عرق اثر می گذارد و خود نوجوان پسر همراه بلوغ خود چنین بویی را حس خواهد کرد. در این دوران سینه های بسیاری از پسرها در دو طرف و یا یک طرف بزرگ می شود و در حدود یکسال و نیم ادامه دارد و بیماری نیست. پدر و مادر و همچنین خود نوجوان پسر باید بدانند که بزرگ شدن سینه ها طبیعی است.

ادامه دارد...

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (4)

یک عدد مامان
19 مهر 90 8:26
خیلی مفید و کامل بود ...


مامان پریسا
19 مهر 90 9:30
و یکی از حساس ترین مراحل رشد انسان از نظر شخصیتی ،همین مرحله است.اگر امکان داره در این مورد هم مطلب بذارید. ممنون.

همین بحث رو پیگیری کنید، ان شاءالله به جنبه های روانی و... هم خواهیم پرداخت.

مریم(مامان روشا)
20 مهر 90 14:43
ممنونم منتظر بقیه اش میمونم خیلی جالبه!


مامان علي مامان علي خوشتيپ
20 مهر 90 18:48
سلام
من هميشه دير تر از بقيه مطلبتون رو ميخونم.چون واقعا سرم شلوغه
مطلب كامل و مفيدي بود
چطور ميشه فهميد يه نوجون بلوغ زودرس داره.چجوري ميشه جلوي بلوغ زودرس رو گرفت؟

سلام مامان مهربون
آرزوی سلامتی می کنیم براتون
قبلا در مورد بلوغ زودرس مطالبی رو قرار دادیم، اگه مطالعه نفرمودین از لینک های زیر اونا رو ببینید:
http://mamanschool.niniweblog.com/post215.php
http://mamanschool.niniweblog.com/post243.php
http://mamanschool.niniweblog.com/post311.php
موفق و پیروز باشین