مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 14 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

کتاب سازی 1

1390/7/3 20:43
نویسنده : یه مامان
9,187 بازدید
اشتراک گذاری

 برای نوزادان نیز می توان کتاب درست کرد، نوزادان هم از دیدن کتاب لذت می برند، همان طور که گفته شد، باید از همان ابتدا کودکان را با انواع کتاب آشنا کرد و لذت استفاده از کتاب را از نوزادی به کودکان آموزش داد.

در این قسمت با هم یاد می گیریم که چطور یک کتاب که مورد توجه نوزادان دلبند باشد را درست کنیم و او را از همین سن به کتاب علاقمند کنیم.

بریم توی ادامه مطلب،....

مطلب قبلی:    کودک و کتاب

*************

اولین کتاب برای کودکان صفر تا یک سال:

برای ساختن این کتاب، پارچه هایی با رنگ های شاد انتخاب کنید. بهتر است این پارچه ها یک دست رنگی باشد. رنگ هایی مانند قرمز، سبز، زرد، بنفش، صورتی و... و همچنین جنس همه ی پارچه ها یکی باشد.

از همان روزهای اول می توانید این کتاب را جلو چشم نوزاد قرار دهید. وقتی او را در آغوش می گیرید، می توانید برگ های رنگی کتاب را ورق بزنید تا کودک، رنگ ها را ببیند.

این کتاب را هر چند روز برای کودک ورق بزنید. در ساعت های دیگر هم، کتاب را کنار رختخواب او بگذارید. کودک با بزرگ تر شدن می تواند کتاب را در دستان خود بگیرد و آن را نگه دارد.

هدف از ساخت این کتاب تقویت قوه ی بینایی کودکان دلبندتان است. اینکه با ورق زدن صفحات رنگ ورق تغییر کرد کودک عکس العمل نشان داده و هم با این کار به ورق زدن و کتاب علاقه پیدا می کند و هم رنگ های متفاوت را در کنار هم می بیند.

روش ساختن صفحات کتاب پارچه ای:

اندازه ی صفحات کتابی که قرار است با هم بسازیم 15 در 15 سانتی متر خواهد بود البته می توانید اندازه ی هر صفحه ی کتاب را بزرگتر در نظر بگیرید اما توجه داشته باشید که چون قرار است کودکان این کتاب ها را به آسانی در دست گیرند، اندازه صفحات آن ها نباید بزرگتر از ۲۰×۲۵ سانتی متر و حداکثر با روی جلد نباید بیشتر از هشت صفحه باشند

شما به دو روش می توانید صفحات کتاب را بسازید یک روش اینکه هر صفحه را جداگانه درست کنیم و در نهایت کل صفحات را به هم بدوزیم و روش دوم اینکه دو صفحه را همزمان درست کنیم به عبارتی به جای اینکه پارچه ها را در اندازه ی 15 در 15 برش بزنیم آن ها را در اندازه ی 15 در 32 برش بزنیم دو سانتی متری که اضافه تر درنظر گرفته شده برای شیرازه ی کتاب است که در ادامه توضیح می دهیم.

روش کار  به صورت فیلم و انیمیشن توضیح داده شده است:

برای مشاهده ، لطفا صبور باشید...

height="300" width="300" classid="clsid:6BF52A52-394A-11D3-B153-00C04F79FAA6">height="165" width="135" name="WMP1">

دانلود   (با حجم:  ٤٦٠٠KB- نوع فایل :flv)

برای مشاهده ، لطفا صبور باشید...

دانلود   (با حجم:  797KB- نوع فایل :swf)

هر تکه پارچه 15 در 32 سانتی متری دو برگ کتاب را تشکیل می دهد.

حالا دو تا از این پارچه ها را از پشت به هم بدوزید یعنی روی پارچه ها را به هم قرار دهید تا بعد از دوختن دور پارچه آن را به رو برگردانید، توجه داشته باشید که هنگام دوختن دور پارچه قسمتی از آن را برای پشت و رو کردن پارچه باز بگذارید.

بقیه ی پارچه ها را نیز به همین ترتیب، دو به دو به هم بدوزید. در آخر آنها را پشت و رو کنید تا روی پارچه معلوم شود. به این ترتیب شما چند برگ از کتاب را دارید. حالا تمام صفحات را روی هم قرار دهید و از قسمت وسط مجموع آنها را به هم بدوزید. و سپس صفحات را تا بزنید و یک سانتی متر جلوتر از لبه ای که تا زده اید را بدوزید (البته اگر صفحات کتاب شما موقع تا زدن روی همدیگر قرار گرفت احتیاج به این دوخت ندارید) به همین سادگی، شما میتواند یک کتاب رنگی از پارچه درست کنید.

برای اینکه صفحات کتاب بهتر در دست کودک قرار بگیرد می توانید قبل از این که پارچه ها را به هم بدوزید از ابرهای نازک مربوط به لایه دوزی در بین صفحات کتاب استفاده کنید. فقط باید توجه داشته باشید برای اینکه کتاب شما راحت تر بسته شود قسمت شیرازه را ابردوزی نکنید یعنی برای هر پارچه ی  15 در 32 دو قطعه ابر 15 در 15 برش بزنید و آن را دو طرف پارچه قرار دهید و بدوزید.

روش جالب دیگری برای ساخت صفحات کتاب پارچه ای:

برای مشاهده ، لطفا صبور باشید...

height="300" width="300" classid="clsid:6BF52A52-394A-11D3-B153-00C04F79FAA6">height="165" width="135" name="WMP1">

دانلود   (با حجم:  ٤٣٨٨KB- نوع فایل :flv)

دانلود   (با حجم:  ١٠٤٧٠KB- نوع فایل :flv)

**************************

کتاب سازی 2

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (7)

مامان ماهان عشق ماشین
16 شهریور 90 9:06
پیشنهاد خیلی جالبی بود.قبل از بدنیا اومدن ماهان نمونه ای از کتاب پارچه ای رو دیده بودم.
وقتی ماهان چند ماهه بود،دلم میخواست براش بدوزم ولی اون موقع دست تنها بودم و خیلی گرفتار(و صد البته تنبلی کردم)راه آسونتری که انتخاب کردم این بود که کتابهای مخصوص سنش رو تهیه کردم و با چسب پهن(چسب کتاب) کل کتاب رو چسبوندم.با اینکار هم ضخامت صفحه برای ورق زدن بیشتر شد هم قابل شستشو شد هم غیر قابل خوردن شد وهم موندگار.
همشون رو نگه داشتم ایشالله برای بچش.

پیشنهاد و تجربه ی شما هم جالب بود، با ما همراه باشید، ان شاءالله در آینده کتاب های مخصوص سن ماهان عزیز نیز آموزش خواهیم داد.
موفق باشید
نرجس
16 شهریور 90 9:49
با تولد خاله کوچیکه آپم بدو بیا!

مبارک باشه
مامان علی خوشتیپ
16 شهریور 90 10:03
سلام
ایده جالبیه
کتابهای حمام هم که توی همه کتابفروشیها هست هم خیلی برای بچه ها جالبه و مفیده.

سلام مامان مهربون
بله، ولی اگه کتاب دست ساز خود مادر باشه آمیخته با عشق و محبت میشه و صفحه صفحه ی اون این عشق رو به فرزندش انتقال میده.
این کتاب معرفی شده برای نوزادان بود. با ما همراه باشید به حول و قوه ی الهی تا 7 سالگی برای فرزندان آموزش کتاب سازی خواهیم داشت.
موفق باشید

مامان ماهان
16 شهریور 90 19:47
ممنون از ایده های جالبتون

خواهش میکنم
مامان پریسا
16 شهریور 90 22:48
دست گلتون درد نکنه. خیلی دنبال همچین چیزی بودم صد در صد درستش میکنم.

سرتون درد نکنه مامان مهربون. باعث افتخار ماست که مورد توجهتون قرار گرفته.
خوشحال میشیم هر وقت کتاب رو درست کردین عکسش رو برامون بفرستین.
یک عدد مامان
16 شهریور 90 22:58
وای خدا ! مبهوت موندم !!

اینقدر که این پستتون قشنگ و کامل و جامع بود که باورم نمیشه !

آخه من خیلی توو نخ این بودم که شیرازه کردن کتاب با پارچه رو یاد بگیرم ولی موفق نبودم . قبلا بهتون گفته بودم که امین و متین هر نقاشی که میکشن کلی واسش قصه میسازن و قصه هاشونم شروع و اوج داستان و پایان و نتیجه گیری داره و من همه ی نقاشیها و داستانهایی روکه ازشون نوشتم یه جا جمع کردم . میخواستیم خودمون کتابش کنیم ولی راه اصولیشو بلد نبودیم (نبودم!) یعنی با کاغذ و مقوا درست میکردیم ولی قشنگ و محکم از کار در نمی اومد . الان واقعا خوشحالم که اینقدر دقیق و راحت بهمون آموزش دادین .
بهتر از این نمیشه . شما بیستین بیییییییییییسسسسستتتت !!مررررررررررررسی یه دنیا

خوشحالیم که مورد توجهتون قرار گرفته، ان شاءالله در آینده شیرازه کردن کتاب ها با استفاده از مقوا را هم آموزش خواهیم داد.
شما هم مامان بیستی هستین که برای احساسات قند و عسلتون ارزش و احترام قائلین.
منامامان فینگیلی
19 شهریور 90 13:42
سلام خیلی جالب بود
میشه من را راهنمایی کنید :
من میخوام از حالا واسه نی نی ام کتاب بخونم اما نمیدونم چه کتابهایی خوبن قصه خوبه یا شعر ؟میشه لطفا شما من را راهنمایی کنید تا بدونم چه کتابهایی باید تهیه کنم؟

سلام مامان مهربون
در ابتدای امر توصیه می کنیم اگه لینک «آموزش به جنین2» رو مطالعه نفرمودید حتما از لینک زیر اون رو بخونید:
http://mamanschool.niniweblog.com/cat2.php
در مورد صحبت کردن با نوزاد سفارش های زیادی شده است، همون طور که در این لینک مطالعه کردین، مطالعه و کتاب خوندن شما و کلا صداهایی که دختر گلتون از حالا می شنوه می تونه روی ضمیر ناخودآگاهش تاثیر بذاره و در آینده فرزندتون رو به آن سمت متمایل می کنه، خیلی خوبه که شما به این قضیه اهمیت دادین. بهترین کتابی که خوندن اون خیلی توصیه شده قرآنه. اگر مطلب «کودک و انس با قرآن» رو مطالعه نکردید از لینک زیر بخونید:
http://mamanschool.niniweblog.com/cat13.php
صحبت کردن شما در تمام مراحل با فرزندتون باعث افزایش ضریب هوشی او و همچنین افزایش قدرت تکلم فرزندتون در آینده خواهد شد. پس اگر هم در حال انجام دادن کاری هستید می تونید به اون توضیح بدین که دارین چی کار می کنین و با اون صحبت کنین.
اگر هم می خواین داستان و یا شعری برای دختر گلتون بخونین، سعی کنید که بار معنوی و اخلاقی داشته باشه.
مثلا در قسمت نغمه های دینی ، شعرهایی نوشته شده که می تونن مثالهایی خوبی باشن برای اینکه برای فرزندتون زمزمه کنید و یا حتی بعنوان لالایی بعدا براش بخونین.
http://mamanschool.niniweblog.com/post75.php
خوشحالیم که مامانایی مثلِ شما دوستان خوب ما هستند و از زمان جنینی به تربیت فرزندشون اهمین می دن.