مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 7 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

زنگ امداد و نجات1؛ پریدن اجسام خارجی در گلو

1392/10/18 6:06
نویسنده : یه مامان
15,575 بازدید
اشتراک گذاری

تقریباً همه ما، استرس پریدن لقمه به گلو را احساس کرده ایم،حس وصف ناشدنی خفگی و بی قراری برای به دست آوردن ذره ای هوا. سپس سرفه ای که انگار ریه را مانند یک جوراب از این رو به آن رو می کند و بالاخره هم دمی عمیق که با خود، حیات دوباره را در کنار اشک شوق به فرد هدیه می کند...

شاید کمی اغراق کرده باشم، ولی تمام این روندها تلاش سرسختانه بدن برای پرتاب کردن جسم خارجی و تسهیل دوباره تنفس را وصف می کنند.اما همیشه این تلاش موفقیت آمیز نیست و به کمکهایی قوی تر از بیرون نیازمند می باشد.در بزرگسالان، لقمه غذا بیش از هر چیز دیگر درگلو گیر می کند. (پس همیشه سر سفره آماده باشید.) اما در اطفال چنین محدودیتی وجود ندارد و عامل خفگی ممکن است هر جسمی باشد. شایعترین سن برای این حادثه در اطفال، از ۶ ماهگی تا ۴ سالگی است؛ یعنی زمانی که کودک از دهان خود برای لمس کردن اجسام استفاده می کند.

شروع حادثه معمولاً ناگهانی است و چنانچه انسداد کامل نباشد، خود را به صورت سرفه های شدید و مکرر، تهوع و گرفتگی صدا نشان می دهد؛ بدین معنا که فرد هنوز قادر به صحبت کردن است. اما در انسداد کامل، فرد حتی توانایی سرفه کردن وایجاد صدا را نیز از دست می دهد؛ ظرف چند ثانیه تا یک دقیقه کبود می شود؛ و بعد از سه تا پنج دقیقه خفه خواهد شد.

در حالت اول که جان بیمار تهدید نمی شود، بهترین و مفیدترین کار برای او، رساندنش به مراکز مجهز درمانی است تا جسم را با کمترین عوارض خارج کنند.اما در حالت دوم، فقط چند دقیقه برای نجات جان فرد فرصت وجود دارد؛ پس باید بی درنگ اقدام کرد. فراموش نکنید که بهترین و مؤثرترین روش برای خارج کردن اجسام خارجی گیر کرده در گلو، همان سرفه است.

در نتیجه، حتی دراین موقعیت نیز نخستین اقدام فرد امداد رسان باید ترغیب فرد مبتلا به نفسهای عمیق و سرفه های شدید باشد. همچنین، نگهداشتن بیمار و جلوگیری از سقوط وی می تواند کمک بزرگی به آرام کردن او باشد. اما ممکن است که این کار کافی نباشد، زیرا پس از مدتی بیمار خسته می شود. در این زمان، باید به بیمار در پرتاب جسم به خارج کمک شود.

 تکنیک های امدادی مفید مانور هایملیخ (Heimlich Maneuver)

همه چیز در یک آن اتفاق می‌افتد و در این حال، زمان ارزش فراوانی پیدا می‌کند. برای همه ما این اتفاق پیش آمده که در حین خوردن خوراکی، جسمی خارجی راه تنفسی‌مان را بند آورده و حالت خفگی به ما دست داده است. مغز انسان در صورت نرسیدن اکسیژن، در فاصله ۶-۴ دقیقه دچار مرگ می‌شود. متأسفانه سالانه هزاران نفر به این شکل زندگی خود را از دست می دهند. دو سوم از این افراد را کودکانی تشکیل می‌دهند که اغلب آنها سن زیر سه سال دارند، در عین حال این خطر همه را تهدید می‌نماید.

برای این کار اقدامهای زیر توصیه می شوند:

حرکت تکنیکی و ساده مانور هایملیخ (Heimlich Maneuver)

حرکت تکنیکی و ساده مانور هایملیخ (Heimlich Maneuver) شما را قادر می‌سازد تا در حد امکان، اشخاص را از خطر خفگی نجات دهید. با یادگیری این روش، حتی می‌توانید خود را نیز از خطر خفگی برهانید.

- فرد در حال خفگی نه می تواند صحبت کند و نه توانائی تنفس دارد، لذا به کمک شما سخت نیازمند است.

- هیچگاه به پشت شخص در حال خفگی نزنید، چرا که ممکن است کار مشکل‌تر شود (مگر آنکه نیم تنه بالائی شخص رو به پائین باشد).

- خندیدن و یا حرف زدن در حین جویدن غذا و بلعیدن آن ممکن است باعث ایجاد حالت خفگی گردد.

- به هنگامی که حالت خفگی دست می‌دهد، هرگز محلی را که دیگران در آن هستند ترک نکنید و همانند شکل زیر، با اشاره وضعیت خود را به آنان بفهمانید.

با اشاره وضعیت خود را به آنان بفهمانید

 -  تأثیر این تکنیک به این دلیل است که در حالت قطع تنفس بیمار، هنوز مقدار قابل توجهی هوا داخل ششها باقی است و با فشردن سریع دستها بر روی شکم مصدوم (بین قفسه سینه و ناف)، ششها فشرده می شوند و هوای موجود در آنها به سمت نای حرکت می‌کند و جسم خارجی را به سمت بیرون حلق می‌راند.

- خفگی در کودکان اغلب به دلیل بلعیدن جسم خارجی رخ می‌دهد. در مورد به کارگیری این تکنیک برای کودکان با احتیاط کامل عمل کنید.

نشانه‌های شخص در حال خفگی:

1- ناتوانی در تنفس و صحبت کردن

2- ناتوانی در سرفه کردن

3- تغییر رنگ صورت به کبودی

4- از دست دادن هوشیاری

مراقبت از کودکان

از آنجا که کودکان تمایل دارند اشیاء را به دهان بگذارند و ببلعند، پیش‌بینی‌های زیر را در مورد آنها رعایت کنید:

1- هرگز اسباب بازی‌های کوچک را که ابعادشان ۴×۲ سانتیمتر و یا کوچکتر است، در اختیار کودکان قرار ندهید. به همین شکل مراقب قطعات کوچک جداشدنی اسباب بازی‌ها نیز باشید.

2- قرص های داروئی را پس از حل کردن در آب به کودکان بدهید.

3- این اشیاء را از دسترس کودکان دور نگه دارید: سکه، دکمه، بادکنک باد نشده، نخود، لوبیا، دانه تسبیح، تیله‌های شیشه‌ای و سنگی

4- این خوراکی‌ها را نیز از دسترس کودکان دور نگه دارید: ذرت بو داده، آجیل، یخ، شکلات، سبزیجات خام، هویج
5- کودک در حال خوردن خوراکی نباید بدود، راه برود و یا بازی کند.

 چگونه خودمان را از خطر خفگی نجات دهیم:

1- یک دستتان را مشت کنید و انگشت شست خود را بر روی شکم (بین قفسه سینه و ناف) بگذارید.

2- این دست را محکم با دست دیگرتان بگیرید و هر دو دست را با حرکت سریع رو به بالا فشار دهید. همچنین می‌توانید بر روی جسمی ثابت و افقی (مانند لبه میز، صندلی، نرده، …) خم شوید و شکمتان را با حرکات سریع به لبه جسم فشار دهید.

3- این حرکت را تا خارج شدن جسم خارجی ادامه دهید.

بر روی جسمی ثابت و افقی (مانند لبه میز، صندلی، نرده، …) خم شوید و شکمتان را با حرکات سریع به لبه جسم فشار دهید.

خردسالان

در ابتدا سعی کنید جسم خارجی را (در صورتی که قابل مشاهده است) با گرداندن انگشت در داخل دهان نوزاد خارج نمائید. باید مراقب باشید که این کار شما جسم خارجی را بیشتر در حلق کودک فرو نبرد.

 

جسم خارجی را در صورتی که قابل مشاهده است با گرداندن انگشت در داخل دهان نوزاد خارج نمائید

در صورتی که با انگشت موفق به خارج کردن جسم خارجی نشدید، مانند شکل، پنج بار با پاشنه دست به پشت نوزاد بزنید. سر نوزاد باید پائین تر از بدنش قرار بگیرد.

پنج بار با پاشنه دست به پشت نوزاد بزنید

در صورتی که با استفاده از روشهای قبلی مشکل برطرف نشد، دو انگشت میانی را مانند شکل، در وسط قفسه سینه نوزاد بگذارید و پنج بار به سرعت رو به پایین فشار دهید. سر نوزاد در این حالت نیز باید پائین‌تر از بدنش قرار بگیرد.

در صورتی که با استفاده از روشهای قبلی مشکل برطرف نشد، دو انگشت میانی را مانند شکل، در وسط قفسه سینه نوزاد بگذارید و پنج بار به سرعت رو به پایین فشار دهید

کودکان

همانگونه که پیشتر توضیح داده شد، ابتدا یک دستتان را مشت کنید و انگشت شست خود را بر روی شکم کودک (بین قفسه سینه و ناف) بگذارید. سپس این دست را محکم با دست دیگرتان بگیرید و هر دو دست را با حرکت سریع رو به بالا فشار دهید. شدت بالا کشیدن نباید به حدی باشد که کودک از روی زمین بلند شود.

روش نجات کودکی که دچار خفگی شده است

 بزرگسال (هوشیار)

پشت سر شخص مصدوم بایستید و دستانتان را به نحوی که قبلاً توضیح داده شد به دور کمر وی گره بزنید. آنگاه آنها را بر روی شکم مصدوم به طرف بالا فشار دهید. این حرکت را چند بار تکرار کنید. در صورتی که شخص بر روی صندلی نشسته باشد، می‌توانید این حرکت را از پشت صندلی انجام دهید.

پشت سر شخص مصدوم بایستید و دستانتان را به دور کمر وی گره بزنید

بزرگسال (بیهوش)

پاشنه یک دست را مقداری بالاتر از ناف قرار دهید. دست دیگرتان را بر روی آن بگذارید. دستانتان را چند بار به سرعت به سمت بالا فشار دهید تا جسم خارجی به طرف بیرون هدایت شود. در مورد کودکان، می‌توانید این حرکت را با کمک دو انگشت میانی دستانتان انجام دهید.

پاشنه یک دست را مقداری بالاتر از ناف قرار دهید. دست دیگرتان را بر روی آن بگذارید

تذکرات مهم:

۱- در صورتی که شخص مصدوم می تواند سرفه کند، نیازی به کاربرد این روش نیست.

۲- مانور هایملیخ برای کودکان کمتر از یک سال توصیه نمی‌شود و در مورد خردسالان و کودکان باید با احتیاط و ملایمت فراوان رفتار کرد.

۳- در صورتی که در مورد مصدوم مردد به سکته و یا خفگی هستید، مبنا را بر خفگی بگذارید. چرا که موارد مشاهده شده خفگی در حین غذا خوردن به مراتب بیش از سکته می‌باشد.

 منبع:http://www.mehrabadsafety.com/

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (14)

✿مامان علی خوشتیپ✿
18 دی 92 11:39
ممنون از این پست مفیدتون واقعا عالی بود یکی از بچه های فامیلمون به خاطر پریدن یه لقمه نون پنیر تو دهنش خفه شد و مرد یادمه دبستانی هم بودیم،دختر یکی از گوینده های اخبار با پاک کن خفه شد و مرد... اینقدر استرس دارم بابت این موضوعکلی به علی نصیحت کردم موقع خوردن نه بخنده نه حرف بزنه نه بپره و... البته تو اداره یه دوره امداد برامون گذاشتند و همینا رو برامون گفتند و با عملیات روی عروسک نشونمون دادند...ولی مهمترین چیز اینه که اونموقع بتونیم خونسردیمونو حفظ کنیم و اصلا هول نکنیم...وای خیلی وحشتناکه ولی
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز میدونست خدا رحمتشون کنه خیلی خوبه که افراد بتونن این دوره ها رو ببینن و البته به قول شما بتونن در موقع حادثه خونسردیشون رو حفظ کنن و اونا رو استفاده کنن . درسته هم وحشتناکه و هم سخته... خدا رحم کنه و ان شاالله هیچ کس دچار اینجور حوادث نشه ممنون از حضورتون
✿مامان علی خوشتیپ✿
18 دی 92 11:42
یه کتاب هست به اسم سلامت خانواده تو هفته نامه سلامت هم مرتب تبلیغشو میذارند...خیلی از سئوالات پزشکی و موارد امدادی رو در حدی که برای اعضای خانواده لازمه توش جواب دادند...به نظرم خوبه همه یکیشو تو خونه داشته باشند... ما که ادارمون کادوی تولد داد به پرسنل
یه مامان
پاسخ
ممنون به خاطر معرفی این کتاب، اگه زحمتی نبود عکسش جلد و مشخصاتش رو برامون بفرستید تا در بخش معرفی کتاب بذاریمش. میگم نه تنها اداره ی همسرتون خوبه اداره ی خودتون هم خعلی خوبه؛ خدا اگه قسمت هم میکنه از اینجور ادارات قسمت کنه
مامان یاسمن و محمد پارسا
18 دی 92 12:05
وای خدا من چند بار من سر این موضوع مردم و زنده شدم البته بچه ها که کوچکتر بودند ممنون از پست مفیدتون
یه مامان
پاسخ
می بینیم که این موضوع تجربه ی مشترک همه ی مامانا هست... خواهش میشه. قابل شما رو نداشت
مریم (مامان روشا)
18 دی 92 13:18
سلام وقتتون به خیر
یه مامان
پاسخ
سلام مامان مهربون وقت شما هم بخیر و شادی باشه ان شاءالله
مریم (مامان روشا)
18 دی 92 13:22
ممنون چه پست خوبی گذاشتید...ممنون از راهنمایی های مفیدتون
یه مامان
پاسخ
خواهش میشه قابل شما رو نداشت
7pDVuo1cqMleDoUNaYJCkF5Jt4DVSwGlOOXh2Vgyu4tL3D1qo7HmFLRcquKEYF9G
18 دی 92 13:56
سلام وقت به خیر. ایشالله که خوب هستید. به قول شما این مدل خفگی واقعا امارش زیاده و خیلی هم در اطرافمون دیدیم. اولین بار که خفگی بچه ها رو شنیدم دختر اقای افشار بودد. گوینده ی اخبار. خدا رحمتش کنه. از اون زمان تا حالا همیشه این استرس رو دارم و از خفگی بچه ها میترسم.
یه مامان
پاسخ
سلام مامان مهربون وقت شما هم بخیر و شادی باشه ان شاءالله بله، من هم یادمه؛ اونقدر براش ناراحت شده بودم که هر وقت پاک کن مداد میدم غصه میخوردم
7pDVuo1cqMleDoUNaYJCkF5Jt4DVSwGlOOXh2Vgyu4tL3D1qo7HmFLRcquKEYF9G
18 دی 92 13:57
این روش رو که خوندم خیلی راحت و خوبه . یه روش هم بهم گفته بودن البته نمیدونم تا چه حد درسته: که بچه رو برگردونیم طوری که پاها بالا باشه بعد به شکمش فشار بدیم. البته برای یکی از بچه های اقوام یه بار پیش اومد و خدا رو شکر خطر برطرف شد.
یه مامان
پاسخ
ممنون مامان مهربون
7pDVuo1cqMleDoUNaYJCkF5Jt4DVSwGlOOXh2Vgyu4tL3D1qo7HmFLRcquKEYF9G
18 دی 92 14:01
یه مورد دیگه هم هست که کمی با این موضوع ارتباط داره... چند هفته ی قبل یه بچه داشته با شاله مادرش بازی میکرده. شال رو به در یخچال میبنده و یه سرش رو دور گردنش... و هی تاب میخوره.... تا جایی که دیگه جای نفس کشیدن باقی نمیمونه... البته مادره موقعی که متوجه میشه به جای این که به بچه کمک کنه ، شیون کنان به خیابون میره و...... طوری که دکتر میگفته اگر همون وقت بهش کمک میکرده بچه از بین نمیرفت... میخوام بگم علاوه بر مراقب بودن ، موقع خطر مهمترین نکته خونسردیه... خدا نکنه پیش بیاد ولی واقعا ادم دستپاچه میشه...
یه مامان
پاسخ
این دیگه از اون اتفاق ها بودها! خدا نصیب نکنه واقعا نکته ی مهمیه این مدیریت بحران! توی اون شرایط ، یه مادر بتونه مدیریت کنه و خطر رو رفع کنه خیلی هنر کرده.
مامان پریسا
18 دی 92 14:06
چرا ادرس ها اینجوری ثبت میشن؟ البته الان متوجه شدم و اینو درست کردم. صاحبه چند تا کامنت بالایی من بودم.
یه مامان
پاسخ
نمی دونیم چرا این مدلیه! ممنون از اینکه هویت خودتون رو مشخص کردید
مامان شاران
18 دی 92 14:14
خیلی خطرناکه و متاسفانه بچه ها اکثرا برای شناخت اشیا آنها را داخل دهانشان میکنند پس ما باید مراقب باشیم منم که بچه بودم یه سکه 5تومنی خوردم و مانند توضیحات مامانم گویا منو خم کرده و دستش و پشت سکه انداخته و سکه رو در آورده و خدا بهم رحم کرده بوده
یه مامان
پاسخ
هووووووم!!!! خیلی خطرناک بوده ها! خیلی خدا رحم کرده بهتون ها! کلا بچه ها خیلی در معرض خطرند و خدا بهشون رحم می کنه تا بزرگ میشن
مامان شبنم
18 دی 92 17:14
سلام واقعا وحشتناکه شبنم هم تازگیا تا یه چیزی می بینه میاد جلوی من میذاره توی دهنش نه می تونم بی تفاوت بشم نه این که بی خیال واکنش من میشه واقعا نگرانم مدام خونه رو چک می کنم چیزی دم دستش نباشه نمیدونم چکار کنم قبلا از این عادتا نداشت انگار می خواد جلب توجه کنه ولی اینجوری ...
یه مامان
پاسخ
سلام مامان مهربون کــــــاملا درکتون می کنیم. ما هم نمونه اش رو داشتیم، چند وقت پیش متوجه شدم که دخترم مُهر رو آروم آروم میبره سمت دهانش، جوری که من متوجه بشم و ازش بگیرم، خیلی دنبال دلیل این کارش گشتم، که چند وقت پیش که منزل یکی از نزدیکان بودیم، متوجه یکی از دلایل این کارش شدم، بازی ای که یکی از اقوام با دخترم می کرد، این بود که با صدای بچه گونه می گفت: مهر رو توی دهنت نکنی ها، و وقتی که دخترم مهر رو میبرد سمت دهنش با کلی حرکات جالب توجه و وای وای کنانی که بچه کلی خوشش میومد، اونو ازش می گرفت و دوباره این کار رو تکرار میکرد. ممکنه عکس العمل ها هم جایزه ای باشه برای رفتارهای بچه ها، من خودم سعی کردم بعد از انجام این کارش، بدون توجه به رفتارش، یهو توجه اش رو به جای دیگه جلب کنم، مثلا بگم ای بابا! برم ببینم رو این جانمازه مورچه پیدا میشه یا نه؟ (دخترم علاقه ی خاصی به مورچه داره) بعد دخترم هم میاد و دنبال اون مورچه ی موردنظر می گرده و بلافاصله عملیات مفقودسازیِ مهر انجام میشه. جالبیش به اینه که با اینکه تو خونه ی ما، زیاد مورچه پیدا نمیشه، یکی دوبار مورچه از غیب رسید. اگه از حالا عکس العمل هامون رو کنترل نکنیم، ممکنه خدایی ناکرده عواقب بدی به دنبال داشته باشه؛ خوندن این لینک هم خالی از لطف نخواهد بود: http://mamanschool.niniweblog.com/post768.php براتون آرزوی موفقیت می کنیم و عرض شرمندگی از اینکه دیر نظرتون رو جواب دادیم.
یک عدد مامان
19 دی 92 13:04
یا خدا! اجازه خانوم؟! ما که هول میشیم خلاص! کلا مواردی که برا من پیش اومده زیاد حاد نبوده و عملیات نجات موفقیت آمیز بوده شکر خدا
یه مامان
پاسخ
ان شاءالله که مورد حادی برای هیچ کدوم از مامانای خوب پیش نیاد. چون واقعا یه مادر تحمل رفتن یه خار رو به پای بچه اش نداره، چه برسه به اینکه در چنین موقعیتی ببیندش.
مامان علی خوشتیپ
19 دی 92 23:33
ادارمون اون موقع ها خوب بود..الان دیگه کفگیرش خورده ته دیگ این عکس کتاب راهنمای ملی سلامت خانواده هست.البته نمیدونم راست سیو شد؟این کام خونه قاطی کرده: http://www.niniweblog.com/upl/alijoon/13892975148.jpg با چهاربخش: بدن انسان و سلامت نمودارهای علایم بیماریها کمک های اولیه راهنمای دارویی زیر نظر اساتید دانشگاه علوم پزشکی کشور موسسه فرهنگی ابن سینا معاونت سلامت وزارت بهداشت و ... معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت ... و... زیاد بودن حال ندارم بنویسم به نظرم خیلی کتاب مفیدیه...حتما تهیه کنید.دوسال پیش 14 تومن بود
یه مامان
پاسخ
ممنونیم از این همه اطلاعات مفیدتون. انتشارات این یکی رو هم بفرمایید ممنون میشیم
مامان شبنم
20 دی 92 13:42
سلام نظر من کو ؟
یه مامان
پاسخ
سلام مامان مهربون خواب بعدازظهر بچه ها هم نعمتیه ها! عرض کردم به مامان پریسا، صبح داشتم نظرا رو جواب میدادم که دخترم مامان مامان کنان منو احضار کرد و مجبور شدم که برم و ادامه ی نظرات موند برا الان.