مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 16 روز سن داره

مــدرســـه ی مــامــان هـا

اینجا برای تربیت فرزندانمان همگی هم معلم هستیم هم شاگرد!

رشد و نمو 14؛رشد و نمو کودک در سال های اول دبستان

1391/3/23 10:00
نویسنده : یه مامان
4,420 بازدید
اشتراک گذاری

کودک در سال های اول دبستان که از شش سالگی آغاز می شود و به 10 سالگی در دختران و 12 سالگی در پسران پایان می یابد، رشد دائم  و یکنواخت دارد...

رشد و نمو جسمانی:

کودک در سال های اول دبستان (این دوره از شش سالگی آغاز می شود و به 10 سالگی در دختران و 12 سالگی در پسران پایان می یابد) رشد دائم  و یکنواخت دارد. حد متوسط افزایش وزن در این سنین 3 تا 3.5 کیلوگرم در هر سال است. به طور متوسط  در هر سال 6 سانتیمتر به طول قد کودک اضافه می شود و دور سر کودک از 51 سانتی متر به 53 تا 54 سانتیمتر افزایش می یابد. در انتهای این دوره اندازه مغز کودک به اندازه مغز یک فرد بالغ رسیده است.

کودک در این سنین در حالت فعالیت زیاد بدنی است. بدن او نرم است به طوری که وضع و حالت مختلفی به خود می گیرد و اگر پدر و مادر یا معلم از آن بی اطلاع باشند ممکن است موجب نگرانی آن ها شود در ابتدای این سنین، ستون فقرات مستقیم می شود و صاف بودن کف پا و به هم نزدیک بودن زانو و ساق پا که در سال های قبل وجود داشت از بین می رود.

دندان ها:

در سن شش سالگی دندان های کودک شروع به ریختن می کند و اولین دندان هایی که می ریزد، دندان های پیشین است. در همین موقع نخستین دندان های آسیاب همیشگی کودک در زیر اولین دندان های شیری او ظاهر م یشود. اولین دندان آسیاب همیشگی کودک اهمیت ویژه ای دارد، زیرا این دندان است که محور دندان های همیشگی را تشکیل می دهد و شکل بندی فک و در یک صف و مرتب بودن دندان های همیشگی بستگی به سلامتی این دندان دارد. بنابراین در بهداشت و حفظ این دندان ها باید کوتاهی نشود. ( ان شاالله در آینده مطالبی در این زمینه بیان خواهد شد)

رشد حرکتی:

فعالیت حرکتی کودک که قبلا به صورت دویدن و بالا رفتن بود در این سنین جای خود را به فعالیت در یک جهت مشخص و بازی دسته جمعی م یدهد. کودک در سن 6 سالگی می تواند از طناب پرش کند و در سن 8 سالگی قادر است به راحتی دوچرخه ای را براند.

چشم ها و دست ها:

در سن شش سالگی کودک می تواند نرده ای را رسم کند اگر دو شیء که از بعضی از جهات با یکدیگر شباهت دارند به او نشان داده شود، می تواند بگوید که از چه جهاتی همانند و از چه جهاتی ناهمانند هستند. در هفت سالگی کودک می تواند 24 تا 26 حرف را بنویسد و شکل یک آدم را با خصوصیات صورت او رسم کند. در 8 سالگی م یتواند خانه ای را با تمام جزئیات آن رسم کند.

تکلم و شنوایی:

کودک در سن شش سالگی می تواند جمله ای که برای او گفته می شود را تکرار کند اگر عکسی به او نشان داده شود می تواند با سه جمله درباره ی آن توضیح دهد. کودک در سن هفت سالگی می تواند در مورد عکس های آزمایش هوش، با چهار جمله توضیح بیشتری بدهد. اگر سه شیء به او نشان داده شود می تواند بگوید از چه لحاظ یک شیء با شیء دیگر تفاوت دارد. در سن 8 سالگی می تواند تفاوت چهار شیء را که با یکدیگر از لحاظی شباهت دارند ذکر کند. ساعت را می فهمد و ممکن است نیم ساعت و ربع ساعت را روی ساعت تشخیص دهد و بگوید.

رشد اجتماعی:

کودک در سن شش تا هفت سالگی  می تواند غذای خود را با قاشق و چنگال بخورد و سر میز غذا کاملا آرام بنشیند. در سن هفت سالگی کودک در مدرسه دوست پیدا می کند. در این سن بدون کمک موهای خود را شانه می زند و لباس های خود را می پوشد و در می آورد. کودک در سن هشت سالگی می تواند بدون کمک میز غذا یا سفره را بچیند.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (5)

مامان علی خوشتیپ
23 خرداد 91 15:09
واااااااااااااااااااای چقدر ذوق کردم این پستو خوندم.واقعا عالی بود.یه عالمه انرژی مثبت گرفتم.آخه 90%چیزایی که نوشتید رو علی از 4 یا 5 سالگی کاملا انجام میداده.مثلا از 5سالگی ساعتو بلده بگه.یا تفاوت بین دو عکس رو از 4سالگی تشخصی میداده(از همونایی که میگه 5 یا ...تا اختلاف بین دو شکل پیدا کنید)
چیدن سفره.نشستن روی میز غذا.بازیهای دسته جمعی و....
خلاصه یه عالمه کیف کردم.منبعش معتبره دیگه؟
ممنوننننننننن

خواهش می کنیم . آفرین به علی آقا البته با داشتن مامانی مثل شما انتظاری کمتر از این هم نمیرفت...
fahime
25 خرداد 91 5:41
ممنونم از مطالب ارزنده شما .من دائم به شما سر میزنم و کلی مطلب یاد میگیرم و دعاتون میکنم ممنونم.به منم سر بزنید

خواهش می کنیم... خوشحالیم که دوست خوبی مثل شما داریم... لطفا ما رو از انتقادات و پیشنهادات خودتون جهت پیشرفت مدرسه، بهره مند کنید.
مامان پریسا
25 خرداد 91 14:52
با اینکه تا اون موقع خیلی راه داریم ، ولی خوندمش.
خیلی جالبه . دیگه میشه به بچمون به چشم یه فرد بزرگسال نگاه کنیم بخصوص برای مادر که بتونه با دخترش حرف بزنه ، درددل کنه و بدونه که دخترش میتونه تا حدودی درکش کنه.
ممنون

همینطوره !!! این راه طولانی هم به چشم برهمزدنی تموم میشه و شما مامان گل و دختر نازتون همیشه همدم و همزبون هم خواهید بود ان شاءالله...
مریم(مامان روشا)
28 خرداد 91 12:34
ممنونم خیلی آموزنده بود خسته نباشید

سلامت باشید مامان مهربون
هلناو مامان
1 تیر 91 2:16
خیلی عالی من و مامانم استفاده کردیم

خوشحالیم هلنای عزیز که مورد توجهتون قرار گرفته